۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

روزنامه های صبح دوشنبه : BBC

مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه 19 مرداد

گزيده مقالات

دادگاه روز

صالح نيکبخت در مقاله ای در اعتمادملی نوشته تشکيل دومين جلسه دادگاه فعالان سياسي و بازداشت شدگان بعد از اعلام نتايج دوره دهم انتخابات رياست جمهوري و حوادث و پيامدهاي آن همچنان مساله روز جامعه حقوقي کشور است. در اين ميان تشکيل جلسات دادگاه فعالان سياسي در شرايطي که به گفته مقامات مطلع تحقيقات از آنان همچنان ادامه دارد ـ و به همين جهت‌ وکلا نمي‌توانند با آنان ملاقات يا در جلسات تحقيقات شرکت نمايند‌ـ قابل تأمل است.

به نوشته این حقوقدان بدون تکميل تحقيقات امکان صدور قرار مجرميت نيست و بدون صدور قرار مجرميت،کيفر‌خواست صادر نمي‌شود و تنها با صدور کيفرخواست پرونده به دادگاه مي‌رود و ضمن رفع همه موانع از جمله فک قرار بازداشت موقت، ملاقات متهم با وکيل و خانواده او آزاد مي‌شود.

در ادامه مقاله اعتمادملی آمده با اعلام ختم تحقيقات در صورتي‌که عقيده بازپرس بر تقصير متهم باشد قرار مجرميت او را صادر مي‌كند و چنانچه متهم در آخرين دفاع هم دليل موثري بر کشف حقيقت ابراز نمايد بازپرس مکلف به رسيدگي مي‌باشد.

واکنش جهانی

حیات نو در سرمقاله اش نوشته در روزهاي پس از انتخابات در ايران بيشترين حملا ت از سوي نيروهاي دولت و حاميانشان به سمت کشورهاي خارجي و غربي انجام شد، در روزهاي اخير و با تشکيل دادگاه متهمان اين حوادث حملا ت به کشورهاي خارجي روزبه روز افزايش يافته است. کيفر خواست دادگاه و اظهارات متهمان به خصوص در جلسه دوم دادگاه تماما کشورهاي غربي از جمله انگليس، سوئد، سوئيس و برخي کشورهاي عربي را متهم به تلا ش براي براندازي جمهوري اسلا مي کرده

نویسنده این مقاله با اشاره به بار حقوقی ادعاهائی که توسط سران دولتی و نظامی بیان می شود نوشته این کشورها در ايران هنوز سفارتخانه دارند و فعالند اگر اظهارات مسوولين امر در خصوص تلا ش هاي ساماندهي شده دولت هاي اروپايي و غربي براي براندازي نظام جمهوري اسلا مي صحيح باشد يا حتي گماني نيز درباره آن وجود داشته باشد آيا کمترين واکنش دولت ايران به اين حرکات نبايد برخورد شديد ديپلماتيک با اين کشورها باشد؟

حیات نو در پایان سرمقاله خود پرسیده: آيا کشوري که قصد مستقيم براندازي نظام را داشته است همچنان بايد در کشور سفارتخانه داشته باشدشکي نيست که به چنين سوالا تي مردان ديپلماتيک دولت نهم بايد پاسخ دهند. بايد براي مردم ايران وضعيت اين کشورها روشن شود که اگر برانداز هستند چرا رابطه داريم و اگر نيستند اين اتهامات چيست؟

این بیدها نمی لرزند

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به دولتیان نوشته اظهارات مردم در تاكسي ها و اتوبوسها و قطارهاي مترو به گوش شما نمي رسد لااقل سايت ها را كه مي بينيد و از مطالبي كه در نقد عملكرد شما نوشته مي شود و نقطه نظرهاي كاربران كه تا حدودي بدون ملاحظه است كه مطلع مي شويد. اينها را ناچيز ندانيد و براي افكار عمومي اهميت قائل شويد. در دايره كوچكي كه دور خود ترسيم كرده ايد محصور و محدود نمانيد و اطراف را هم ببينيد. اينها همه مردم همين كشور و اهل همين جامعه هستند و هيچكس نمي تواند ناديده شان بگيرد.

به نظر این روزنامه مهمتر اينكه كار اصلي رسانه ها جذب است . با اين روش ها نه تنها هيچ توفيقي در جذب حاصل نخواهد شد بلكه ريزش ها افزايش خواهد يافت . حتي اين تصور كه با تسويه حساب هاي سياسي و برچسب زدن هاي رنگارنگ مي توان راه را براي رسيدن به اهداف جناحي هموار كرد نيز تصور درستي نيست .

سرمقاله جمهوری اسلامی با این هشدار به پایان می رسد که اين واقعيت را درك كنيد كه در طول تاريخ تا به امروز هيچ حكومتي نتوانسته با تكيه بر حربه تهمت و حذف پابرجا شود و بماند. مهمتر آنكه افرادي كه شما درصدد حذف آنها هستيد بيدهائي نيستند كه با اين بادها بلرزند بايد حواستان باشد كه اين بادها خود شما را نلرزاند. حتي لرزيدن شما هم به صلاح جامعه نيست اداره كشور نيازمند تضارب آرا است البته منطقي و متكي بر منافع ملي . ترديد نكنيد كه منافع ملي را در تسويه حساب هاي سياسي و حذف رقيب نمي توان جستجو كرد.

سئوال هائی درباره کهریزک

حیات نو در مقاله ای خود از مقامات انتظامى و قضايى خواسته پاسخ دهند که آيا بازداشتگاه کهريزک تحت نظارت دستگاه قضايى بوده يا نه؟ اگر دستگيرشدگان 18 تير اندک و انگشت‌شمار بوده‌اند چرا براى اسکان آ‌نها با کمبود جا مواجه شده‌اند؟ چه کسى حکم انتقال دستگيرشدگان را به بازداشتگاه کهريزک صادر کرده است؟

به نوشته حیات نو باید معلوم شود که چرا هويت مسئولان و ماموران توبيخ شده منتشر نمى‌شود؟ چرا فرمانده نيروى انتظامى اعلام کرده که چند روز است هيچ بازداشتى در اختيار ندارند اما بعدا مشخص شد که در اختيار داشته‌اند؟ به چه دليل رئيس کل دادگسترى آمار مکتوب و مستند از بازداشتى‌ها ندارد و از تعداد دقيق بازداشت‌شدگان 18 تير ماه ابراز بى‌اطلاعى مى‌کند؟ چه تضمينى وجود دارد که ساير بازداشت‌شدگان مورد ضرب و شتم قرار نگيرند و اساسا چرا به ماموران اجازه ضرب و شتم به خود داده اند؟

انتقاد فاطمه رجبی???

محسن فرجادی در گزارشی در روزنامه خبر نوشته فاطمه رجبی که یکی از حامیان جدی دولت و توجیه کنندگان برخی اقدامات احمدی‌نژاد بود از او پرسیده است: «آقای احمدی‌نژاد! کدامیک از معصومین زنان را در مدیریت اجرایی قرار داد که شما این کار را بکنید؟» او از معدود زنانی بود که پس از انقلاب اسلامی اینگونه به حمایت از رئیس‌جمهوری برخاست و در نوشته‌هایی که بعضاً از آنها برداشت‌های توهین‌آمیزی نسبت به چهره‌هایی همچون اکبر هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی می‌شد خالصانه‌ترین حمایتها را از رئیس‌جمهور عدالت گستر داشت. اما گلایه‌های او از احمدی‌نژاد با کسوت ریاست جمهوری دهم نیز آغاز شده است.

به نوشته این روزنامه در ادامه نامه همسر سخنگوی دولت به رییس جمهور با اشاره به نوشته ای منسوب به امام صادق که تسلط زنان بر دولت و سلطنت را آخرالزمان خوانده نوشته شده: نمی‌توان پذیرفت در کابینه احمدی‌نژاد حضور وزیر زن گام نخستی باشد که در کابینه‌های بعدی اهداف شوم فمینیست و سکولارها را حاکم کند. آیا بحث «ریاست جمهوری زن» که در هر انتخابات از سوی وابستگان به اندیشه‌های منحرف اوج می‌گیرد و گاه بحث «رهبری زنان»، مسائلی نیست که بتوان در این تصمیم‌گیری به آن توجه کرد؟ آقای رئیس‌جمهور! ما احمدی‌نژاد را هاشمی و خاتمی نمی‌دانیم. احمدی‌نژاد جنس دیگری است.

اعتماد توضیح داده فاطمه رجبی همسر آقای الهام که امروز ناهار خداحافظی از دولتش را با خبرنگاران خواهد خورد و دیروز در آخرین نوشته خود احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داد نویسنده کتاب های «احمدی‌نژاد، معجزه هزاره سوم» و «رنسانس اسلامی» است که در نعت محمود احمدی‌نژاد و ویژگی‌های او در باب احیای مسائل فراموش شده نوشته شده است.

خانه تکانی وزارت اطلاعات

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته دو هفته پس از بركناري غلامحسين محسني اژه اي وزير اطلاعات اخبار نگران كننده اي درباره حذف معاونان اصلي اين وزارتخانه كه از نيروهاي ارشد برجسته و متعهد امنيتي نظام هستند منتشر شده پس از بركناري حاج حبيب الله معاون ويژه خزايي معاون ضدجاسوسي، فيروزآبادي معاون فني اين وزارتخانه در حالي كه اخباري درباره بركناري منصورزاده معاون پشتيباني وزارت اطلاعات نيز منتشر شده اخبار نگران كننده اي در زمينه بركناري احتمالي معين معاونت حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات نيز به گوش مي رسد.

به نوشته این روزنامه اين در شرايطي است كه تغيير مسئول حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات حتي در حيطه اختيار وزير اطلاعات نبوده و حتما بايد با هماهنگي رهبر انقلاب صورت گيرد چرا كه اين بخش مسئوليت نظارت برعملكرد سيستم اطلاعاتي كشور را برعهده داشته و داراي بالاترين درجه امنيتي در نظام است . در صورت بركناري معين كه يكي از معتمدترين و وفادارترين مديران امنيتي كشور محسوب شده و به دليل تدين اخلاص و امانتداري مورد عنايت ويژه رهبر انقلاب بوده است نارضايتي هاي گسترده اي در سيستم امنيتي رخ خواهد داد.

روزنامه جمهوری اسلامی احتمال داده بعد از حذف معاونان وزارت اطلاعات، احمدی نژاد به حذف رده سوم مدیران این وزارت خانه دست بزند که عواقب سنگینی برای کشور دارد.

عوام فقط رای می دهند

به نوشته اعتماد سعيد قاسمي یکی از فرماندهان جنگ در یک جلسه سخنرانی گفته تعداد زيادي از عوام جامعه بدون بصيرت راي مي دهند و در حالی که مردم خودشان بايد بفهمند که ملاک انتخاب مسوولان تنها سيد بودن و روحاني بودن نيست، اما تعداد زيادي از عوام جامعه فقط به اينکه يک کانديدا نخست وزير امام و يا فرمانده جنگ امام بوده، بسنده مي کنند و توجهي ندارند که اين کانديدا در مورد فلسطين و لبنان چه مي گويد.

بخش دیگری از سخنان سردار قاسمی به نوشته اعتماد آن جاست که وي با بيان اينکه تفکر امام خميني در هشت ساله اصلاحات و هشت ساله سازندگي شخم زده شد گفته چون جامعه بازخواني تاريخي لازم و مستندسازي کافي را ندارد، چنين اتفاقاتي رخ مي دهد و نسل هاي جديد با وقايع تاريخي آشنا نيستند. رسانه هاي کشور دو دهه تصوير بني صدر را سانسور کردند و جامعه را در تنگنا قرار دادند اما ناگهان مناظره هاي انتخاباتي را پخش کردند که يکي مانند احمدي نژاد پيدا مي شود و تمام افرادي را که در اين سه دهه به عنوان پايه هاي نظام شناخته مي شدند، هدف قرار مي دهد.

بخش آخر خبر اعتماد نشان می دهد که قاسمي با بيان اينکه مردم عاشق انقلاب بوده اما بصيرت لازم را به دست نياورده اند، گفته مردم خيلي لطف کردند که فقط سطل آشغال ها را آتش زدند، اگر اين اتفاقات در هر کشور ديگري رخ مي داد، وزارت کشور آن با خاک يکسان مي شد. مردم ايران به گونه يي رشد يافته اند که نمي توانند درک کنند چه کسي دروغ مي گويد و نتيجه آن مي شود که امروز فرزندان ما مي پرسند آيا همه مسوولان نظام دزد هستند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر