۱۳۸۸ مهر ۷, سه‌شنبه

افسانه چین

يك استاد دانشگاه در گفت و گو با فارس تشريح كرد:
روايتي متفاوت از افسانه‌‌هاي پيشرفت اقتصادي چين

محمد حسين اديب در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اظهارداشت: توليدات صنعتي چين در يكسال گذشته 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته در حالي كه توليدات صنعتي آمريكا 12 درصد، ژاپن 36 درصد و اتحاديه اروپا 15 درصد كاهش داشته است.
وي افزود: به عبارت ديگر، چين از بحران مالي - اقتصادي عبور كرده و اقتصاد آن احيا شده است، اما بقيه كشورهاي غربي هنوز در حوزه صنعت دچار بحران عميق هستند.
اين اقتصاددان اضافه كرد: شدت بحران در كشوري مثل اسپانيا به مرز شكننده اي نزديك شده، بيكاري در اسپانيا 18 درصد است و اسپانيا، ايتاليا و يونان بر روي هم 300 ميليارد دلار كسري حساب جاري دارند كه اين تقريبا معادل با مازاد حساب جاري چين است، تداوم چنين سطحي از كسري در ميان مدت غيرممكن است.
وي گفت: اتحاديه اروپا، طي 3 سال آينده با تنش ناشي از كسري حساب‌جاري سه كشور فوق روبرو است، درحالي كه چين در حوزه توليد صنعت با هيچ مشكل جدي روبرو نيست.
وي افزود: در كنار اين سه عامل، ماليات صفر درصدي براي توليدات صنعتي در اين كشور در مقام مقايسه با ماليات 35 درصدي در آمريكا و 12 درصدي در ايرلند، چين را به بهشت مالياتي تبديل كرده و سرمايه ها از اروپا و آمريكا براي توليدات صنعتي به سمت چين روان شده است.
اين استاد دانشگاه گفت: توليد يك خودرو، در اروپا 2500 دلار هزينه تامين اجتماعي دارد، در حالي كه در چين كارگران فاقد كوچكترين حقوق انساني در چارچوب نظام تامين اجتماعي امروز جهان هستند.
وي با بيان اينكه در چين، كارگران فاقد بازنشستگي و بيمه هاي متداول در جهان امروز هستند، افزود: نبودن حداقل حقوق انساني در چين، درحوزه اقتصاد، كالاي چيني به ارزانترين كالا در دنيا تبديل كرده است.
اديب خاطرنشان كرد: جهان براساس تقسيم نئوليبراليسم اداره مي شود ، در اين تقسيم بندي نفت خام به كشورهاي پيراموني چين صادر مي شود و در سنگاپور، ژاپن و كره جنوبي به مواد پتروشيمي تبديل مي شود و سپس اين مواد پتروشيمي در چين به محصول نهايي تبديل مي شود.
وي افزود: به عبارت ديگر، چين در خط توليد يك كالا، از ابتدا تا انتها، فقط در حلقه پاياني حضور فعال دارد و فاقد يك شبكه توليد از ابتدا تا انتها است.
اين اقتصاددان اضافه كرد: در تقسيم بندي جهاني، كالاهاي سرمايه اي در اتحاديه اروپا، كالاهاي مصرفي در خط انتهايي در چين و محصولات نظامي، هوافضا و دارويي در آمريكا توليد مي شود، برخلاف تصور عمومي، كالاهاي سرمايه اي و از جمله ماشين آلات صنعتي عمدتا " در چين توليد نمي شود و از اتحاديه اروپا به اين كشور صادر مي شود.
وي ادامه داد: اقتصاد چين در 90 درصد موارد به گونه اي وابسته به خارج است كه در صورت، توقف صادرات ماشين آلات صنعتي و كالاهاي واسطه اي به اين كشور، صنعت آن سريعا " دچار فروپاشي مي شود.
اديب گفت: چين در ارتباط با كالاهاي استراتژيك و سرمايه اي نقشي جدي در اقتصاد بين الملل ندارد و عمده توليد آن در حوزه كالاهاي مصرفي مثل پارچه، كفش، وسايلي است كه اهميت ژئو استراتژيك ندارد.
وي تصريح كرد: چين در بازارشناسي و شناخت الگوهاي مصرف با توانايي ظاهر مي شود و رمز موفقيت آن، شناسايي دقيق بازار مصرف است، اما بنياد اقتصاد آن بر توليد كالاهاي راهبردي، تمركز ندارد و در توليد كالاهاي مصرفي نيز از استقلال لازم برخوردار نيست و همواره به عنوان حلقه آخر خط توليد عمل مي كند و لذا، قدرت مانور چنداني در اقتصاد بين الملل ندارد.
اين كارشناس اقتصادي اضافه كرد: چين، 2 هزار ميليارد دلار ذخاير ارزي دارد، اما 1300 ميليارد دلار آن را اوراق قرضه دولت فدرال آمريكا تشكيل مي دهد، به عبارت ديگر چين به عاملي براي جبران كسر بودجه آمريكا تبديل شده است.
وي افزود: آمريكا، از سال 1931 به استثناي چندسال ، همواره كسر بودجه داشته است، هزينه دولت بيشتر از درآمد آن بوده است و از سال 2001 به اين سو ، كسر بودجه آمريكا چين و ژاپن در 80 درصد موارد تامين مي كند.
اديب گفت: مردم چين تلاش مي كنند تا آمريكاييها در رفاه زندگي كنند، ثمره مازاد تجاري چين نصيب مردم اين كشور نمي شود، مازاد تجاري تجاري صرف حل مشكلات بودجه اي دولت آمريكا مي شود.
وي افزود: با سقوط قيمت مسكن در آمريكا، 2 شركت بيمه اي كه خريدهاي رهني در آمريكا را بيمه كرده بودند ورشكست شدند، از مبلغ 800 ميليارد دلار، كسري اين دو شركت بيمه، 450 ميليارد دلار آن متعلق به سرمايه گذاري چين در اين دو شركت بوده است.
اين اقتصاددان اضافه كرد: به عبارت ديگر، با پس انداز مردم چين، بخش مسكن آمريكا بيمه شده بود و هزينه سقوط قيمت مسكن در آمريكا از محل سرمايه گذاري چيني ها تامين شد.
وي تصريح كرد: واردات مستقيم كالا از چين، در كنار واردات غيرمستقيم اين كالاها از طريق امارات به ايران، حكايت از اين واقعيت دارند كه بيش از 25 درصد واردات مستقيم و غيرمستقيم به ايران، را محصولات چيني تشكيل مي دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر