۱۳۸۸ تیر ۱, دوشنبه

روزنامه های صبح دوشنبه : BBC

چرا سنگ اندازی

مردم سالاری در سرمقاله خود در بررسی امکانات تبلیغاتی دولت نوشته علاوه بر امکانات وسیع، خبرگزاري هاي ايرنا و فارس با پشتوانه مالي کافی دائما خوراک خبري- تبليغاتي و تخريبی- به اين روزنامه ها و روزنامه هاي دست چندم هوادار دولت مي دهند. صدا و سيما هم که جانبداري خويش را به اثبات رسانده ، این مجموعه در تازه ترين اقدام حاميان موسوي را هم رديف اراذل واوباش دانسته و به صراحت نوشته اند که روز شنبه، حاميان موسوي به سوي مردم سنگ پرتاب مي کردند و به کتک زدن مردم مي پرداختند.

نویسنده سرمقاله مردم سالاری پرسیده چرا، به چه دليلي حاميان موسوي بايد به مردم سنگ بيندازند و مردم را کتک بزنند؟ شما يک دليل قانع کننده بياوريد تا ما حرفتان را بپذيريم. مگر حاميان موسوي، مردم نيستند؟ مگر 13 ميليون نفري را که به گفته خودتان به موسوي راي داده اند مي توانيد اراذل و اوباش بناميد؟ مشکلي نيست هر گونه که بخواهيد مي تازيد. مردم روز به روز آگاه تر مي شوند و به اطلاع رساني شما وابسته نمي مانند تا شما همه چيز را وارونه نشان دهيد.

سخنان لاریجانی

جواد كارگزاری در سرمقاله صدای عدالت تحسین سخنان رییس مجلس پرداخته و نوشته هفته گذشته حدادعادل رییس سابق مجلس آداب گفتگو را رعايت نکرد و به صورت يک‌طرفه بر موسوي تاخت و هر آنچه خواست گفت، اما لاريجاني به عنوان يک سياستمدار چشم خود را بر واقعيت‌‌ها نبست و آگاهانه براي عبور از بحران به جاي پافشاري نادرست و يک سويه بر تکليف موسوي و طرفداران وي از حقوق آنها نيز سخن گفت.

به نوشته این مقاله علی لاريجاني به جاي داوری در مورد نتيجه انتخابات به درستي به داوري درباره داور-شوراي نگهبان- پرداخت و با روشني تمام اندوه و افسوس خويش را از عدم بي‌طرفي اعضاي شوراي نگهبان و حمايت آشکار آنها از احمدي‌نژاد اعلام نمود! به راستي آقاي حداد عادل و ديگر کساني که پيوسته شوراي نگهبان را به عنوان مرجع قانوني رسيدگي به شکايت‌ها اعلام مي‌دارند از عدم بي‌طرفي بيشتر اعضاي شوراي مزبور آگاه نيستند؟ آيا آنها نمي‌دانند شرط لازم، و نه کافي، داوري بي‌طرفی داور است.

توبان یک طرفه

روزنامه ها در اتوبان یک طرفه اطلاع رسانیعنوان مقاله داوود محمدی است در سرمایه، که در آن آمده: تحلیل های "رسمی" به دفعات و با قوت بر این نکته تاکید دارند که در تنش های اخیر، رسانه های بیگانه، نقش مخرب داشته اند و با بمباران تبلیغات غلط، ایرانیان را به بیراهه اغتشاش کشانده اند. اما با فرض صحت چنین تحلیلی راه چاره چیست؟ در حالی که تردیدی نیست که رسانه ملی، اطلاع رسانی کاملاً یک جانبه دارد. صداوسیما خط تبلیغی واحدی را در پیش گرفته و می کوشد یک حرف را از صدها زبان و یک روایت را با میلیون ها عبارت و تصویر به زور وارد افکار عمومی نماید.

به نوشته این مقاله مخاطب اگر روزها چشم و گوش خود را بر روی صدا و سیما ببندد، خبر و نکته مهمی را از دست نخواهد داد و باز هم از این روست که طیفی از افکار عمومی به این نتیجه رسیده اند که قید رسانه ملی را بزنند و در عوض ساعت ها، چشم و گوش به کانال های متهم بیگانه بسپارند تا شاید دقیقه ای یا ساعتی، مشکل پارازیت حل شود و کلامی خش دار یا تصویری کج و معوج را تجربه کنند تا تصویر یا عکسی متفاوت را مشاهده کنند.

برکناری منتقد

اعتماد با عنوان اخراج آخرین منتقد از دولت نوشته: اکبر ترکان معاون برنامه ريزي وزارت نفت که جزء معدود منتقدان دولت نهم در وزارت نفت بود روز گذشته برکنار شد. او زماني متوجه برکناري خود شد که حکم برکناري اش روي تابلوي اعلانات وزارت نفت قرار گرفت. با انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد در دهمين دوره رياست جمهوري او بايد منتظر اين برکناري به دليل انتقاد از آمارهاي دولت نهم و حمايت از رقيب مي بود.

در ادامه خبر اعتماد آمده اکبر ترکان که در گرماگرم تبليغات رياست جمهوري دردهاي ناگفته صنعت نفت و آمارهاي واقعی را بر زبان آورد همانند محمدرضا نعمت زاده مورد خشم رئيس دولت نهم قرار گرفت او در روزي که خبرنگاران روزنامه ها حضور نداشتند نخستين واقعيت تلخ را که پذيرش آن براي بسياري از مديران نفت سخت بود عنوان کرد و آن اينکه ميزان فاصله ايران در برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبي از رقيبش قطر افزايش يافته و به 11 سال رسيد.

اعراض مراجع از نماز جمعه

سرمایه خبر داده که سه تن از مراجع قم حاضر به علت تحرکات برخی از عناصر تندرو حاضر به حضور در نماز جمعه قم نشدند چرا که در نمازجمعه دو هفته قبل این شهر، به دلیل انتقادات آیت الله جوادی از عملکرد یکی از کاندیداها در مناظره تلویزیونی، عده ای علیه این مرجع عالیقدر تقلید و مفسر و عارف بزرگ شعار دادند.

به نوشته این روزنامه آیات جوادی آملی، امینی و استادی اظهار کرده اند تا پایان یافتن این فضا، در نمازجمعه حاضر نخواهند شد و خطبه های این هفته نماز جمعه قم را نیز حجت الاسلام سعیدی که حدود یک سال است منصوب شده، خوانده است.

در دنباله خبر سرمایه آمده: پس از انتخابات اخیر، اکثر مراجع تقلید با سکوت معنادار، از تبریک به فرد اعلام شده به عنوان رئیس جمهوری منتخب خودداری کرده و آیات موسوی اردبیلی و صانعی هم خواستار رسیدگی به حقوق مردم شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر