۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

آخرین عکس ها

نامه میرحسین به شورای نگهبان : ghalamnews.org

به گزارش قلم‌نیوز، متن کامل نامه میرحسین موسوی به شورای نگهبان به این شرح است:

"شورای محترم نگهبان

مشارکت پرشور مردم ایران در انتخابات دوره دهم انتخابات ریاست‌جمهوری که حداقل 20 درصد بیشتر از انتخابات دوره قبل بود و میلیونها نفر از کسانی را که در گذشته میلی به شرکت در انتخابات نداشتند، به پای صندوق‌های رای کشانده حماسه‌ای آفرید که در تاریخ سه دهه انقلاب اسلامی ایران و مردم‌سالاری بی‌سابقه بود. هرچند نتیجه آن را طوری دیگر جلوه دادند و با وارونه نشان دادن نتیجه آن خود را بناحق و همانند سایر موارد فاتح این عرصه هم معرفی کردند؛ ولی شور و شعور اجتماعی ملت ایران در حافظه تاریخ خود این بی‌عدالتی و قانون‌شکنی را باور نخواهد کرد. اینجانب به اقدامات خود جهت روشن شدن حقایق و احقاق مردم شریف ایران در چارچوب قانون اساسی و قوانین جاری ادامه خواهم داد و اینک بخشی از تخلفاتی که در جریان برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری صورت گرفت به شرح ذیل توضیح خواهم داد. بدیهی است این بخشی از حقایق و خلاف‌کاری‌هاست و در آینده نه تنها من بلکه ملت و تاربخ ابران آن را برای آیندگان با شرح و بسط بیشتر و انتشار حقایقی دیگر ثبت و گزارش خواهد کرد. هرچند تخلفات و برنامه ریزی این اقدام مشمئزکننده از ماه‌های پیش تدارک دیده شده بود.

1- پلمب صندوق‌ها قبل از رای‌گیری

از آنجایی که سلامت و صحت آرای ریخته شده در یک صندوق موکول به این است که این آرا دقیقا همان آرایی باشد که توسط رای دهندگان به صندوق واریز شده است، لازم است پیش از رای‌گیری صندوق‌ها بررسی کامل شده و از خالی بودن صندوق و نبودن آرای مشبوه اطمینان حاصل شود به همین جهت تایید خالی بودن صندوق‌ها قبل از لاک و مهر آن در شعبه اخذ رای مستلزم حضور و اطلاع نمایندگان ناظر کاندیداها می‌باشد که این مهم در اغلب شعبات اخذ رای واقع نشده است.

2- حضور ناظران کاندیداها

طبق تبصره 2 ماده واحده قانون حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای وزارت کشور موظف بود تا 48 ساعت قبل از روز رای‌گیری کارت‌های نمایندگان ناظر کاندیداها را برای حضور به موقع آنان در محل شعبات اخذ رای به آنان تحویل داده و ناظران را از محل مورد نظر مطلع نماید در حالی که فرمانداری‌ها و وزارت کشور به طور اساسی به این تکلیف قانونی عمل نکرده‌اند. زیرا:

اولا- برای تعداد زیادی اساسا کارت معرفی ناظر کاندیداها صادر نشده است.

ثانیا- کارتهای صادره در مورارد زیادی به صورتی صادر شده که امکان استفاده از آن وجود نداشته و ناظر نمی‌توانسته با ارائه آن عملا بر سر صندوق‌ها حاضر شود. به عنوان نمونه در موارد متعددی نام افراد اشتباه قید شده و یا حتی در موارد متعدد عکس مردان به کارت زنان و یا بالعکس الصاق شده و عملا مسوولان صندوق‌ها با این گونه کارت‌ها اجازه حضور ناظر معرفی شده را نداده‌اند.

ثالثا- کارت‌های ناظرین معرفی ‌شده از طرف کاندیداها با سلیقه مسوولان فرمانداری‌ها و برای صندوق‌هایی غیر از صندوق معرفی شده از طرف کاندیداها صادر شده بود که عملا امکان حضور ناظرین به دلایل مختلف از جمله : بعد فاصله، عدم شناسایی قبلی محل صندوق، عدم اطلاع ناظر از وضعیت محل و حتی عدم شناسایی مسوولان صندوق‌ها ممکن نبوده است.

رابعا- در موارد زیادی شماره صندوق‌هایی که ناظر برای آن معرفی شده بوده با شماره صندوقی که در محل بوده مطابقت نداشته و ناظر معرفی شده توسط مسوولان صندوق پذیرفته نشده و امکان حضور و نظارت ممکن نبوده است.

خامسا- در موارد متعدد کارت‌های ناظرین معرفی‌شده از طرف یک کاندیدا برای کاندیداهای دیگر ارسال گردیده است و به علت ضیق وقت امکان رفع این اشتباه و جابه‌جایی وجود نداشته است.

سادسا- مطابق قسمت دوم ماده واحده حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری - نمایندگان نامزدها می‌توانند در شعب ثابت و سیار و نیز اماکن استقرار دستگاه شمارشگر حضور داشته و در صورت مشاهده تخلف مراتب را کتبا به ناظرین شورای نگهبان و هیات‌های نظارت شهرستان و استان و ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام نمایند ... در ادامه این ماده آمده است: حضور نمایندگان هر یک از نامزدها تا پایان اخذ رای، اماکن استقرار دستگاه شمارشگر ممنوع و جرم محسوب می‌شود و متخلف به شش ماه تا یکسال انفصال از خدمات دولتی و یا شش ماه تا یکسال حبس محکوم می‌شود. در حالی که قوانین مصوب کشور ما چنین مجازات‌های سنگینی را برای متخلفین پیش‌بینی کرده است در سراسر کشور هزاران نفر از نمایندگان اینجانب و سایر کاندیداها از شعب رای‌گیری اخراج و به سایرین هم اجازه نداده‌اند وظایف نظارتی خود را طبق آنچه در قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه آمده است عمل کنند. به طوری که فقط در بخشی از تهران صدها نفر از ناظرین اینجانب و دیگر کاندیداها اخراج شده و به گزارش‌های آنها به مراجع مسوول ترتیب اثر داده نشده است. تعداد بسیار زیاد دیگری هم که اخراج نشده بودند از اطلاع از هرگونه جریان رای‌گیری محروم شده‌اند.

3 - داستان صندوق‌های سیار

طبق ماده قانون انتخابات ریاست جمهوری تخصیص شعب سیار صرف برای مناطق صعب العبور کوهستانی و مسافت‌های دور و نقاطی که تشکیل شعب ثابت مقدور نیست تشکیل می شود و به رغم آب و هوای مناسب تمام کشور در نیمه خرداد ماه تعداد صندوق‌های سیار به طور غیر مترقبه‌ای به نحو چشمگیری افزایش یافت. در نقاطی این صندوق‌ها به کار گرفته شده که صندوق‌های ثابت در چند ده متری آن مستقر بوده و هیچ نیازی به استفاده از این صندوق‌های سیار نبوده است. این اقدام غیر قانونی علی‌رغم اعتراض کمیته صیانت از آرا در شرایطی صورت پذیرفته که به کاندیداها بر خلاف نص صریح متن ماده واحده قانون حضور نمایندگان کاندیداها در شعب ثابت و سیار، اغلب نماینده نامزد در صندوق‌های سیار همراه نبوده و ناظرین معرفی شده با عدم پذیرش آنها از طرف فرمانداریها و یا عدم امکان همراهی آنها با صندوق‌های سیار در زمان جابه‌جایی مواجه شده اند که با توجه به تعداد 14 هزار صندوق سیار عملا امکان هرگونه تخلف در این صندوق‌ها وجود داشته و شاید اصرار بر افزایش تعداد صندوق‌های سیار در همین راستا بوده است.

4 - تعرفه‌ها

به رغم این که تعداد تعرفه‌هایی که در هر دوره چاپ و منتشر می‌شود و براساس تعداد افراد واجد شرایط رای دادن است که مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال تعیین می‌کند و معمولا برای جلوگیری از کمبود تعرفه در زمان رای گیری درصدی معقول تعرفه اضافه می شود در این دوره علی رغم این که مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال جمعیت افراد واجد شرایط رای دادن را حدود 000/200/45 نفر اعلام کرده بودند، تعداد 000/600/59 برگه تعرفه رای با شماره سریال چاپ شد. در روز 21 خرداد ماه نیز علاوه بر آن، میلیون‌ها برگه تعرفه دیگر بدون شماره سریال چاپ شده است. چاپ این تعداد تعرفه به خودی خود مورد سوال و قابل تامل می‌باشد با وجود چاپ این همه تعرفه معلوم نیست چرا بسیاری از شعب اخذ رای به ویژه در مناطقی چون تبریز و شیراز و مناطق شمالی و شرقی و غربی تهران که اقبال مردم به کاندیداهای منتقد رییس جمهوری کنونی بسیار بالا بود در همان ساعات اولیه روز با کمبود تعرفه رای مواجه شده و مردم زمان زیادی در صف‌های طولانی زیر باران و طوفان منتظر ماندند.

5 - محدود کردن زمان رای گیری

با وجود اقبال عمومی مردم به رای دادن در این دوره که مورد تایید خاص و عام است و آمار تعداد شرکت کنندگان هم موید آن سات،‌معلوم نیست به چه دلیل برخلاف رویه معمول و علیرغم کمبود تعرفه در بعضی از مناطق که خود موجب عدم امکان رای دادن مردم در زمان مناسب بود، مسوولان برگزاری انتخابات در متوقف کردن زمان رای گیری چنان تعجیلی داشتند؟!! بنابر گزارش‌های متعدد در بسیاری از موارد مسوولان شعب نه تنها با بستن درب شعب اخذ رای مانع ورود مردم در صف می‌شدند بلکه حتی افرادی را که وارد شعبات اخذ رای شده بودند به بهانه اتمام وقت از محل اخراج می‌کردند و این در حالی بود که صدا و سیما در تبلیغات رسمی خود خلاف آن را بیان می‌کرد. وانگهی رویه گذشته و روح قانون اینست که تا آخرین فرد حاضر در محل رای گیری باید زمان اخذ رای تمدید شود. (بند 5-1) آیین نامه اجرایی قانون انتخابات)

مضافا طبق اصل 6 قانون اساسی اداره امور کشور با آرای عمومی است و رای دادن حق طبیعی همه شهروندان است و تشخیص وزیر کشور برای تمدید ساعات اخذ رای یک تشخیص گزینشی و سلیقه‌ای نیست و باید با نحوی از مجموعه شرایط و اوضاع و احوال تبعیت کند که هیچ شهروند حاضر در محل صندوق‌ها از این حق طبیعی خود محروم نشود. در حالی که به شرح فوق در این دوره هم میزان مشارکت مردم بسیار بالا بود و هم کمبود تعرفه‌ها در مناطق مختلف به صورتی بود که می بایست زمان رای گیری تا حداکثر زمان ممکن ادامه یابد. باوجود این شرایط وزیر محترم کشور برخلاف رویه گذشته تمدید ساعت رای گیری در سراسر کشور را محدود کرد. به طوری که برخلاف رویه و در بسیاری و در بسیاری از مناطق کشور در ساعت 9 شب زمان رای گیری پایان یافته اعلام شد و بسیاری از شهروندان علیرغم حضور در محل شعب اخذ رای موفق به رای دادن نشدند و آنان را از محل شعب اخذ رای اخراج کردند. جای تاسف است در حالی که شعار شرکت حداکثری آقایان در گفتار همه جا را در برگرفته بود در کردار عکس آن عمل کرده و علی رغم اینکه چهار نفر از نمایندگان ستاد اینجانب به وزارت کشور مراجعه کرده و درخواست ملاقات با وزیر جهت تمدید وقت رای گیری طبق روال گذشته کرده بودند، وزیر محترم کشور از پذیرفتن آن امتناع کرده و به این ترتیب اقدامات وزارت کشور و تعجیلی که در اعلام نتایج آرا به صورت مورد نظر خود داشت منجر به تضییع حقوق بسیاری از شهروندان و محرومیت‌ آنان از حق رای دادن هم گردید.

6- انتقال صندوق‌ها به فرمانداری

قانون انتخابات و آیین نامه مربوطه و نیز قانون نظارت نمایندگان کاندیدا تا حدود زیادی وظایف همه مسوول و هیات های اجرایی و نظارت را تعیین کرده و حداقل انتظار کاندیداها این است که اگر روح قانون اجرا نمی شود لااقل به ظواهر قانون و حداقل آن پابند باشند. متاسفانه این امر در انتخابات به هیچ وجه رعایت نشد و اگر در مرحله صدور کارت نمایندگان کاندیداها کارشکنی شده و با ترفندهای خاص از صدور به موقع کارتها و رساندن آن به نماینگان کاندیداها جلوگیری به عمل آمد در مرحله پایان رای گیری و صیانت از امانت مردم، قاون و اخلاق هم پایمال شد.

چنانکه در مرحله شمارش آرا و تنظیم صورت جلسات و فرمهای مربوط و انتقال صندوق‌ها از شعب اخذ رای به فرمانداری‌ها هیچ نظارتی از سوی نمایندگان ناظر کاندیداها جهت اطمینان از تطبیق محتوای صندوق ها با صورتجلسات تنظیمی مربوطه وجود نداشته است. در حالی‌که هنوز رای گیری در بعضی از مناطق و شعب به علت تاخیر در ارسال تعرفه ادامه داشت مسوولان ذیربط برخلاف قانون از صداوسیما قرائت پنج میلیون رای و نتیجه آن را آن هم نه براساس شمارش دستی آراء و صورتجلسات و فرمهای قانونی اعلام فرمانداری ها بلکه صرفا براساس اعلام صندوق ها و از طریق کامپیوتر اعلام کردند. در حالی که طبق نص صریح قانون ستاد انتخابات کشور می‌بایست آرای هر منطقه را جداگانه و براساس اعلام فرمانداری ها منتشر می‌کردند.

صرف‌نظر از تخلفات صورت گرفته در مراحل رای گیری اساسا میزان آرای اعلامی در ستاد تجمیع آرا هیچ گونه سنخیت با آرای پیش بینی شده توسط آن بخش از ناظرین که در صندوقها حضور داشته اند و خیل عظیم مردمی که این بار در شهرها و روستاها به دلیل حضور کاندیدهای جدید حاضر شده بودند و نیز سابقه رای گیری قبلی و میزان رای کاندیدای پیروز در گذشته مطابقت نداشته و اساسا آنچه در ستاد انتخابات و اتاق تجمیع آرا صورت می گرفت و از صداوسیما پخش می شد واقعی نبوده است. در این مورد گزارش نمایندگان هر سه کاندیدای معرفی شده به ستاد مرکزی انتخابات کشور به شرح ذیل که در ساعت 2:15 دقیقه صبح شنبه گزارش شده است قابل توجه می باشد.

«جناب آقای محصولی وزیر محترم کشور 88/3/23 ساعت 2:15 بامداد

با سلام

دقایقی قبل آماری توسط ستاد انتخابات کشور و آقای دانشجو در مقابل رسانه های داخلی و خارجی منتشر گردید که اینجانبان نمایندگان نامزدها در سایت شمارش آرا وزارت کشور هیچگونه اطلاعی از چگونگی دریافت و تجمیع و انتشار آن نداریم.

از آنجایی‌که طبق مواد 18 و 23 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور پس دریافت صورتجلسات (و م 28) و روال قبل بایستی آمار را اعلام نماید به نظر می‌رسد اعلام نتایج فعلی مطابقتی با قانون ندارد.

ضمنا فضایی که برای استقرار نمایندگان کاندیداها درنظر گرفته شده دور از سایت شمارش آرا بوده و هیچگونه ارتباطی با این سایت ندارد. لذا در صورت استمرار این وضعیت حضور اینجانبان با عدم آن تفاوتی ندارد.

سید عباس احمدی (نماینده مهندس میرحسین موسوی)

عطاءاله سهرابی (نماینده محسن رضایی)

مسعود سلطانی فر(نماینده آقای کروبی)

رونوشت: دفتر مقام معظم رهبری ، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، ریاست محترم ستاد انتخابات

این نامه در حالی منتشر شده است که قانون حضور نمایندگان نامزدها به صراحت حق حضور نمایندگان کاندیداها را در مراحل مختلف تایید و ماده 18 و 32 قانون انتخابات ریاست جمهوری به صراحت خلاف اقدام ستاد انتخابات و تصمیماتی است که در اتاقی با حضور آقایان دانشجو ، محصولی و فردی دیگر اتخاذ می شود.

7- شیوه آرایش سبد آراء

مساله‌ای که در این انتخابات قابل تامل بوده و صحت انتخابات را در کنار بسیاری عوامل دیگر مورد تایید قرار داده است مساله نسبت تقریبا ثابت آراء میان کاندیداها در تمام مناطق کشور بوده است. به این معنا که نمودار آراء کاندیداها از ابتدای شمارش آراء و اعلام نتایج سراسر کشور به صورت خطی و تقریبا بدون نوسان در جهتی صورت پذیرفته که نهایتا به نتیجه‌ای که اعلام شد منتهی شود. به طور مثال حتی در محل تولد کاندیداها نیز میزان آراء کاندیدای برنده اعلامی از سوی وزارت کشور و به همان نسبت بوده است که در سایر مناطق بوده و این نیز قابل توجه است که اعلام نتایج برخلاف رویه گذشته بدون تعیین و تفکیک مناطق صورت پذیرفته است.

بخشی از تخلفات پیش از رای گیری

بر این تخلفات جدی که فقط بخشی از آن منعکس شد و تنها یک مورد آن برای ابطال انتخابات کافی است این را نیز باید افزود که انتخابات از آغاز با شرایط نابرابر و با سوءاستفاده از امکانات دولتی و عمومی به صورت گسترده و اساسی صورت گرفته که از آن می‌توان به موارد زیر به اختصار اشاره کرد.

1- استفاده از رسانه ملی چه پیش از شروع تبلیغات رسمی و چه بعد از آن به نفع یک کاندیدای خاص که ما در این مورد حضور و اقدام جمعی از کارشناسان برجسته و مستقل در یک هیات حقیقت یاب این تبلیغات را بررسی کرده و مشخص می نماید تال چه اندازه به طور غیرعادلانه برای پیروزی یک نفر از این رسانه دولتی اسنفاده شده است؟!

2- در همین بخش و استفاده از این امکانات دولتی به کارگیری رسانه های دولتی از جمله روزنامه ایران، کیهان، جوان و غیره و نیز سایر رسانه‌ها که از کمک‌ها و امکانات دولتی استفاده می کنند اشاره کرد.

3- استفاده از هواپیما و وسایل نقلیه دیگر دولتی در سفرهای تبلیغاتی در دوره تبلیغات رسمی انتخابات و قبل از آن بریا همین منظور.

4- بسیج نیروهای ادارات و آموزش و پرورش گاهی با حکم ماموریت و برخورداری از فوق‌العاده ماموریت برای شرکت در مراسم استقبال از کاندیدای خاص.

5- افتتاح پروژه‌های عمرانی در دوره مشخص شده برای فعالیت انتخابات و استفاده از این اقدام جهت تبلیغ خود.

6- افتتاح پروژه‌های ناتمام به عنوان پروژه‌های تمام شده مثل پروژه راه آهن شیراز- اصفهان یا کرمان - زاهدان.

7- پرداخت حقوق معوقه کارکنان دولت و فرهنگیان و افزایش حقوق بازنشستگان و توزیع سهام عدالت در ماه‌های آخر منتهی به انتخابات.

8- سخنرانی‌های تبیلغاتی وزرا در دوره تبلیغات انتخاباتی به نفع کاندیدای خاص از جمله سخنرانی وزیر راه، معاون اول رییس جمهور و وزیر دادگستری با تکیه بر سمت آنها.

9- قطع خدمات مخابراتی از جمله قطع سرویس پیامک‌ها در روزهای رای گیری که مهم ترین وسیله ارتباط ناظرین معرفی شده با ستادها بوده است.

شایان ذکر است که پیش از برگزاری انتخابات، رییس ستاد انتخابات تاکید کرده بود که به دلیل عضویت ایران در اتحادیه بین المللی مخابراتی به هیچ وجه سرویس‌های مخابراتی قابل قطع شدن نیست و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت.

همه این موارد به علاوه موارد فراوان دیگری که در نامه‌های قبلی اعلام شده در صورتی که با اندک توجه به قوانین مورد بررسی قرار گیرد از موجبات ابطال انتخابات در سراسر کشور می باشد.

میرحسین موسوی"

سرکوب وحشیانه مردم در تهران : iranpressnews.com



گزارش یکی از شاهدان: سرکوب وحشیانه مردم در تهران

امروز شنبه، تهران در اشغال نیروهای نظامی و امنیتی است
از صبح تمام خیابانها و چهارراهها و میادین شهر تهران، تحت کنترل شدید نیروهای انتظامی و پلیس بود. از ساعات بعداز ظهر نیروهای لباس شخصی با کلاه و سپر و باتوم، به نیروهای نظامی پیوسته و در مراکز اصلی شهر ایجاد وحشت میکردند
عصر امروز حدود ساعت 4 ، گروههای کثیری از مردم از هر قشری و در هر سنی، در میدان انقلاب تجمع نمودند. از همان ابتدا پلیس سعی در پراکندن جمعیت مینمود و چه تلاش نافرجامی
هزاران هزار نفر، به یک چشم برهم زدن تجمع نموده و بسمت آزادی حرکت کردند. میدان انقلاب و تمام خیابانهای اطرافش: کارگر، جمالزاده، دکتر قریب، نصرت ، بلوار کشاورز بطرف میدان ولیعصر، خیابانهای اردیبهشت و 16 آذر، بسمت جمهوری و از شرق بسمت میدام امام حسین، از غرب بسمت میدان آزادی پوشیده از جمعیت بیشماری بود و همینطور پوشیده از پلیس انتظامی، گشت یگان ویژه و یکسری پلیس هایی همانند آدم آهنی! چون واقعا پوشش آنها شبیه آدم آهنی هاست، همگی مسلح: اسلحه، باتوم الکتریکی و غیر الکتریکی، اسپری رنگ و گاز اشک آور و نیز دستبد و بی سیم
لباس شخصی های حاشیهء خیابان انقلاب نیز همگی با کلاه و سپر و باتوم و چندین مورد با چماق و شیلنگهای لاستیکی سیاه و ضخیم و زنجیر در دست، منطقه را فرا گرفته و بسمت مردم حمله میکردند
اما سیل هزاران هزار جمعیت بی هراس و بی محابا، اجتماع را هدایت میکردند و با برافراشتن دست خود بسمت آسمان بعلامت پیروزی همچنان سعی در آرامش و سکوت و عدم تحریک پلیس داشتند. ولی نیروهای یگان ویژه بر سر خیابانها مانع راه آنها شده و با حملات گروهی بسمت مردم با باتوم مردم را میزدند و رنگ می پاشیدند و گاز اشک آور بصورت مردم میپاشیدند. انصافا باید بگویم که سرهنگها و سرگردها و مقامات بالا با لباسهای سبز بسیار کمرنک و شلوارهای یشمی، با مردم دوست بودند و با مهربانی برخورد کرده و آنها را اذیت نمیکردند. اما یگان ویژه ایها و گروهی انتظامی با لباسهای سراسر یشمی که آنها نیز انتظامی هستند و پلیسهای لباس سیاه شبیه آدم آهنی بیرحمانه ملت را مورد ضرب و شتم قرار میدادند و هیچ رحم و مروت نداشتند
با وحشیگری و خشونت زنان و جوانان و حتی پیر زنان و پیرمردان را مورد یورش و ضربات باتوم قرار دادند و من خودم هنگام حملهء آنها مورد اصابت دو ضربهء باتوم واقع شدم یکی هنگامی که در وسط خیابان بودیم که به پشت و بالای کمرم خورد و دیگری زمانیکه با خانمهای دیگر روی پله ها ایستادیم بزانوی ما با باتوم میزدند که اینجا نایستید و بروید
فریاد جمعیت هنگام یورش وحشیانه و خشونت بار پلیس: نترسید نترسید ما همه با هم هستیم بود
و سپس با به اوج رسیدن حملات، فریاد مرگ بر دیکتاتور میدان انقلاب و خیابانهای اطراف را بلرزه در آورد. همه فریاد میزدند : مرگ بر دیکتاتور مرگ بر دیکتاتور
چند شلیک هوایی صورت گرفت. ولی مردم صحنه را ترک نمیکردند و سپس یک ماشین بزرگ آبپاش آمد و بروی جمعیت آب پاشید تا آنها را متفرق نماید. و زمانیکه آنها از خیابان اصلی بسمت فرعی ها میگریختند مورد حمله و کتک خشونت آمیز مامورین در فرعی ها قرار میگرفتند
تعداد زیادی لباسهایشان با رنگ علامتگذاری شد، چند زن و مرد و حتی یک خانم کاملا محجبه و چادری. و نیز تعداد زیادی در حاشیهء پیاده رو بسمت جمالزاده دستگیر شده و مامورین آنها را بروی زمین نشانده بودند
بین ساعت 4 و نیم تا 5 و نیم فریاد مرگ بر دیکتاتور بود و اوج ناآرامی ها
تعدای از کسانی که فیلمبرداری و گزارش تهیه میکردند نیز دستگیر شدند
بهرحال این رژیم با این ابزارها، نمیتواند صدای آزادیخواهی یک ملت را خفه کند
مشکل بر سر موسوی و احمدی نژاد نیست. فریاد ملت فریاد مرگ بر دیکتاتورست و فریاد: نصر من الله و فتح القریب مرگ بر این دولت مردم فریب
با آرزوی فرا رسیدن روز آزادی و سعادت ملت ایران
ستاره.تهران
راستی...چند نفر هم با ویلچر به تظاهرات آمده بودند


عکس های میدان امام

عکسهای میدان امام ، توپخانه

راهپیمایی امروز تهران : BBC

گزارش های ضد و نقیض از راهپیمایی امروز تهران

گزارش های اولیه از وقوع درگیری های پراکنده در تهران میان معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و نیروهای دولتی حکایت دارد.

شاهدان عینی می گویند که پلیس در مواردی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.

حضور نیروهای "لباس شخصی" که باتوم به دست دارند در برخی خیابان های اطراف خیابان انقلاب و خیابان آزادی تهران گزارش شده است.

از یک سو در صفحه ای منسوب به زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در فیس بوک، از حرکت مردم به سوی میدان انقلاب تهران گزارش شده است و از سوی دیگر در برخی سایت ها خبری منتشر شده است مبنی بر این که مجمع روحانیون مبارز راهپیمایی امروز را لغو کرده است.

اما نه انتساب صفحه مذکور در فیس بوک به خانم رهنورد قطعی است و نه در سایت رسمی مجمع روحانیون مبارز خبری از لغو راهپیمایی امروز دیده می شود.

این در حالی است که برقراری ارتباط تلفنی با تهران نیز بسیار دشوار است.

بر اساس اخبار رسیده ماموران نیروی انتظامی در منطقه اطراف میدان انقلاب تهران که محل آغاز راهپیمایی معترضان عنوان شده بود، حضور محسوسی دارند.

از سوی دولت، شورای امنیت کشور در پاسخ به نامه ای که میرحسین موسوی خطاب به شورای عالی امنیت ملی منتشر کرده بود، میرحسین موسوی را به "انتساب اتهام به نیروهای انتظامی" متهم کرد و با متوجه ساختن مسئولیت عواقب "اجتماعات غیرقانونی" به طرف آقای موسوی، از او خواست "از تحریک و تلاش برای تشکیل چنین اجتماعات پرهیز نموده و از این اجتماعات حمایت ننمایید."

آقای موسوی روز چهارشنبه هفته گذشته (17 ژوئن) در نامه خود نوشت: "طی ایام اخیر به کرات مشاهده می شود که همردیف با قوای انتظامی، افرادی بدون لباس فرم، بدون نشان مشخص و بدون جایگاه قانونی معین با سلاح سرد (از قبیل شلنگ، چماق، زنجیر، میله آهنی و...) و گاهی سلاح گرم در سطح شهر ظاهر می شوند و قبل از نیروی انتظامی به صفوف تظاهرکنندگان حمله می کنند".

آقای موسوی نوشته بود که این گروه علاوه بر "تحریک اجتماعات" به تخریب اموال و وسایل نقلیه مردم می پردازند.

اکنون اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در نامه ای به آقای موسوی اتهام حمله به مردم از سوی سربازان این نیرو را رد کرد و با دفاع از عملکرد نیروی تحت فرمان خود در جریان دوره تبلیغات انتخاباتی و پس از اعلام نتایج، مدعی شد این نیرو "بدون شلیک حتی یک تیر به کنترل اوضاع پرداخت."

آقای احمدی مقدم مدعی شد "مجروحیت و بستری شدن حدود چهارصد نفر از ماموران" شاهدی بر تلاش نیروی انتظامی برای خود داری از استفاده از خشونت در مقابله با مردم است و به میرحسین موسوی هشدار داد "در صورت تداوم رويه كنوني، ناجا در راستاي حفظ نظم و امنيت جامعه و مردم، به صورت قاطع با اقدامات غيرقانوني براساس وظايف ذاتي خود برخورد خواهد كرد و جاي هيچ گله‌اي وجود نخواهد داشت."

غیبت موسوی و کروبی در جلسه شورای نگهبان

اخبار درباره گردهمایی تهران در شرایطی منتشر شد که جلسه شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزدها تنها با حضور محسن رضایی برگزار شد و شورای نگهبان برای شمارش 10 درصد صندوق ها ابراز آمادگی کرد.

خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که در جلسه ای که برای رسیدگی به شکایات سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی حاضر نشدند.

همچنین این خبرگزاری به نقل از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشت این شورا آماده است تا 10 درصد از صندوق های رای را "به صورت تصادفی و با حضور نمایندگان نامزدها بازشماری کند."

آقای کدخدایی گفت محسن رضایی که در جلسه حضور داشت تقاضای بازشماری آراء در برخی استان ها را مطرح کرد که "توافق شد برخی صندوق ها به صورت تصادفی مورد بازشماری قرار گیرد."

تحولات در شورای نگهبان در شرایطی رخ داد که مهدی کروبی روز گذشته (جمعه 19 ژوئن - 29 خرداد) با ارسال نامه ای به این نهاد خواستار ابطال انتخابات شد.

آقای کروبی در این نامه خطاب به شورای نگهبان نوشته بود: "با رأی عادلانه در باره انتخابات و ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذیرید و بقای نظام را تضمین کنید که این به عدالت نزدیک تر است."

ادامه بازداشت روزنامه نگاران : BBC

ادامه بازداشت روزنامه نگاران و فعالان سیاسی

محمد قوچانی در ساعات اولیه بامداد در منزلش بازداشت شد (عکس: ابراهیم حیدری)

بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در ایران ادامه دارد.

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتماد ملی، ارگان حزب مهدی کروبی، بازداشت شده است.

آقای قوچانی در ساعات اولیه بامداد شنبه، 30 خرداد (20 ژوئن) در منزل خود و توسط چند نفر که خود را ماموران وزارت اطلاعات معرفی کردند بازداشت شد.

یکی از بستگان این روزنامه نگار در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت آقای قوچانی در روزهای گذشته تهدیدی به دستگیری دریافت نکرده بود.

اما روزنامه اعتماد ملی در روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات در مواردی با داشتن بخش هایی سفید و خالی از عکس یا گزارش در صفحات اصلی منتشر شده بود که دلیل این امر، حذف مطالب از سوی ناظران دولتی عنوان شد.

همچنین عبدالمجید معادیخواه در گفت و گو با بی بی سی فارسی خبر بازداشت فرزندش حسن معادیخواه را تأیید کرد.

او گفت مأموران حدود ساعت 2 بامداد جمعه 19 خرداد به منزل پسرش مراجعه کرده اند و "بدون ارائه حکم" آنجا را بازرسی کرده و او را با خود برده اند.

مریم نقی، مادر مهسا امرآبادی روزنامه نگار نیز به بی بی سی گفت که روز پنجشنبه از طریق دادستانی مطمئن شده که دخترش در زندان اوین به سر می برد.

به گفته خانم نقی، خانم امرآبادی ساعت 2 و نیم بامداد دوشنبه به همراه دو تن از مهمانانش که از شهرستان آمده بودند توسط مأموران بازداشت شده است.

خانم نقی گفت: "تمام زندگی اش را به هم ریخته اند و بخشی از وسایلش را با خود برده اند".

عیسی سحرخیز، شهاب طباطبایی، محمد توسلی و عبدالفتاح سلطانی هم در روزهای اخیر بازداشت شده اند.

از سوی دیگر گفته می شود که ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران از زندان آزاد شده و به بیمارستان انتقال یافته است.

آقای یزدی بعد از ظهر روز چهارشنبه گذشته (27 ژوئن) در حالی که به دلیل عفونت شدید در بیمارستان پارس بستری بود، توسط ماموران دادگاه انقلاب ایران به بند 209 زندان اوین منتقل شد اما با تشخیص بهداری زندان، دوباره به بیمارستان بازگردانده شد.

آقای یزدی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی اعتراض کرد که در طی این مدت به هیچ شکل به او اتهامی تفهیم نشده است و انتقال خود از بیمارستان به زندان را مشابه رفتار "صرب ها با اهالی بوسنی یا اسرائیلی ها با فلسطینیان" دانست.

آقای یزدی همچنین از دستگیری هفت نفر از اعضاء شاخه جوانان نهضت آزادی خبر داد و گفت تا کنون تنها یک نفر از این افراد آزاد شده است و سرنوشت باقی افراد مشخص نیست.

مسدود شدن بیش از یک میلیارد دلار : BBC

مسدود شدن یک میلیارد و 600 میلیون دلار از دارایی های ایران در بریتانیا

دولت بریتانیا اعلام کرده که به موجب تحریم های بین المللی علیه ایران که در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور است، معادل یک میلیارد و 600 میلیون دلار از دارایی های ایران در بریتانیا مسدود شده است.

یان پیرسون، دبیر اقتصادی وزارت دارایی بریتانیا روز گذشته 18 ژوئن، در نامه ای به پارلمان بریتانیا این موضوع را اعلام کرد.

اطلاعات بیشتری در این باره داده نشده است. اما یکی از مقامات وزارت دارایی بریتانیا به بی بی سی فارسی گفت این اقدام به سال 2007 مربوط می شود و امر تازه ای نیست.

به گفته این مقام مسئول، اعلام این خبر ربطی به تحولات کنونی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

وی افزود علت اعلام این رقم بنا به وظیفه وزارت دارایی در پاسخگویی به یک پرسش بوده است.

این مقام در این باره که چه نهادی این پرسش را مطرح کرده، صحبت نکرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال 2006، در ارتباط با برنامه هسته ای ایران سه بار تحریم هایی علیه این کشور وضع کرد.

کشورهای غربی بر این عقیده اند که هدف ایران از برنامه هسته ای توانایی تولید سلاح های اتمی است ولی ایران همواره بر این نکته پافشاری کرده که هدفش تنها تولید برق است.

از جمله تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران، مسدود کردن دارایی های شرکت ها و افرادی است که گفته شده در برنامه حساس هسته ای و یا تولید موشک های بالیستیکی فعالیت داشته یا از این برنامه حمایت می کنند.

بانک دولتی سپه و شرکت هایی که توسط سپاه پاسداران کنترل می شوند در این رده قرار می گیرند.

اتحادیه اروپا دارایی های بانک ملی، بزرگ ترین بانک ایران را مسدود کرده است.

روزنامه های صبح شنبه : BBC

گزیده مقالات

قاضی بی طرف

محمد رضا کامیار در سرمقاله صدای عدالت نوشته جمعيت كثيری كه در روزهاي گذشته در خيابانهاي تهران و ديگر شهرهاي ايران راهپيمايي كرده اند و شبها بانگ الله اكبر سر می دهند به اتكای اعتماد به ادعاي نامزد خود نتيجه انتخابات را نپذيرفته اند اما بديهی است اين ادعا زمانی رسما پذيرفته خواهد شد كه شوراي نگهبان آن را بررسی وتاييد نمايد.

به نوشته این مقاله در اختلافات خصوصي افراد، هنگامي كه طرفين نتوانند از راه تفاهم اختلاف خود را حل كنند به قاضي مراجعه مي كنند تا فردی بی طرف و عادل اين اختلاف را بررسی كرده و حق را از باطل تشخيص دهد اما در موضوع انتخابات چگونه است؟ آيا رعايت بی طرفي از سوي مجری و ناظر انتخاباتي لازم است؟ آيا شوراي نگهبان كه نقش قاضي اين اختلاف را بر عهده دارد و حكم نهايي راجع به ادعاها و شكايات معترضين را صادر مي كند، بايد بيطرف باشد؟

یادی از شریعتی

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله خود به یادآورده که دیروز سالروز درگذشت دکتر علی شريعتی بود که در دهه چهل و اوايل دهه پنجاه خواب را برخفتگان پريشان کرد و هزاران سوال مسئوليت آور بر ذهن جوانان و دانشجويان به وجود آورد.

در ادامه مقاله آمده شریعتی اصلا دشمن سکوت و خواب غفلت آفرين بود و هم اوست که مي گويد: پس از مرگم نمي دانم چه خواهد شد؟ نمي خواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم چه خواهد ساخت؟ ولي بسيار مشتاقم، که از خاک گل ام سوتکي سازد، گلويم سوتکي باشد به دست کودکي گستاخ و بازيگوش و او يک ريز و پي در پي، دم گرم خودش را بر گلويم سخت بفشارد و خواب خفتگان آشفته و آشفته تر سازد، تا بدين سان بشکند در من سکوت مرگبارم را.

تا ابطال انتخابات از پا نمی نشینیم : روزآنلاین

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸
دانشجویان دانشگاه سیستان:

تا ابطال انتخابات از پا نمی نشینیم

دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در حالی ششمین روز اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشتند که معاون دانشجویی و کمیته انضباطی این دانشگاه دست به تهدیدخانواده دانشجویان معترض پرداخته و از آنها خواسته است مانع تحصن و اعتراض فرزندان خودشوند.

در همین ارتباط دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان دیروز هم در ادامه اعتراض به حمله به کوی دانشگاه های تهران، اصفهان، شیراز و دیگر دانشگاه های کشور اقدام به اعتصاب غذا در محل دانشکده مهندسی این دانشگاه کردند. این حرکت باوجود تهدیدهای کمیته انضباطی و مسولین امور دانشجویی، با استقبال گسترده دانشجویان و اساتید این دانشگاه مواجه شد.

در این مراسم همچنین دکتر بخشی ضمن تحسین از دانشجویان اعلام کردکه اساتید این دانشگاه هم در پی تدارک برنامه ای جهت برگزاری مراسم سوگواری شهدای چند روز اخیر تهران و دیگر شهرهای های کشور در مسجد دانشگاه هستند. در ادامه این گردهمایی اعتراضی،دانشجویان الله اکبر گویان ظروف غذای خود را از در سلف سرویس تا تالار فردوسی دانشگاه روی زمین چیدند و تاکید کردند که« تا ابطال این انتخابات متقلبانه و برگزاری انتخابات سالم با حضور ناظران بی طرف» دست از اعتراضات و اعتصابات خود برنخواهند برداشت.

تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است : روزآنلاین

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد :

تظاهرات مسالمت آمیز حق مردم است

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار اعلامیه ای تظاهرات مسالمت آمیز را حق شهروندی مردم ایران و آن را مطابق با پیمان نامه هایی اعلام کرد که دولت ایران به آن متعهد است. این کمپین همچنین خواستار رفع خشونت علیه مردم بی دفاع ،از طریق خالی کردن خیابانها از نیروهای نظامی و امنیتی شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه ای که در نخستین ساعات امروز منتشر شد، اعلام کرد که این کمپین از احتمال خشونت بیشترعلیه تجمعات مسالمت آمیز و بازداشت های خودسرانه شهروندان ایرانی توسط پلیس و نیروهای خود خوانده نظامی ابراز نگرانی عمیق می کند و از مقامات می خواهد که به الزامات حقوقی بین المللی ایران و قانون اساسی ایران در مواجه با نا آرامی های وسیع مردمی مربوط به نتایج انتخابات ریاست جمهوری روز 22 خرداد ماه پایبند بمانند.

ارون رادز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: " ما هر گونه اظهارنظری را مبنی بر اینکه تظاهرات مسالمت آمیز غیر قانونی هستند، یا طبق برنامه های خیانت به کشور برانگیخته شده اند، یا علیه منافع مردم ایران است، با صراحت تمام رد می کنیم." ارون تاکید کرد که "این حق شهروندان ایران و مردم در سراسر جهان، در حکم یک حق بنیادین وعمومی بشراست."

کمپین بین المللی حقوق بشر، استفاده وسیع از نیروهای فشار علیه تظاهر کنندگانی که بعد از رقابت انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد ماه 1388 عقایدشان را به مقامات ابراز می کردند، رصد و مستند کرده است. خشونت علیه تجمع کنندگان منجر به تعدادی کشته و تعداد زیادی زخمی شده است. استفاده از نیروهای فشار توسط پلیس و نیروهای امنیتی طبق معیارهای بین المللی بشدت ممنوع است. استفاده از نیروهای فشار علیه تظاهرکنندگان ایران آشکارا معیارهای بین المللی مربوطه بخصوص اصول بنیادین سازمان ملل در مورد استفاده از نیروهای فشار و مسلح توسط ماموران اجرای قانون، نقض کرده است. [این اصول بنیادین سازمان ملل را در این پیوند ببینید] www.unhchr.ch/html/menu3/b/h_comp43.htm)

در بیانیه این کمپین همچنین آمده است که ایران بعنوان کشوری که میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی را امضا کرده است، قانونا ملزم است که حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز را طبق ماده 21 رعایت کند. حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز در ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تصریح شده است.حق تجمع مسالمت آمیز همچنین در ماه 27 قانون اساسی در ایران در صورتی که اصول اسلام را نقض نکند مورد حمایت قرار گرفته است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات ایران می خواهد که خیابان های شهرها را از نیروهای وسیع امنیتی و نظامی که برای ترساندن و مقابله با تجمع مسالمت آمیز مردم مستقر شده اند، خالی کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر از مقامات می خواهد که گروه های خود خوانده نظامی که شهروندان ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار داده و کشته اند، خلع سلاح کرده و تحت کنترل درآورد. اعضای این گروه ها که در عملیات جنایی علیه شهروندان مشارکت کرده اند، باید محاکمه شوند.

ارون رادز در مورد فضای خشونت در ایران گفت :"ایران بعنوان یک جامعه مدنی نمی تواند خشونت نفرت انگیزرا علیه هموطنانشان تحمل کنند که توسط گروههای تند رویی اعمال می شود که بر اساس دستوری که مسئولین دولت می دهند یا از نظر تاکتیکی اعمال این افراد را نادیده می گیرند، از مصونیت برخوردارند."

کمپین بین المللی حقوق بشر از مقامات ایران خواست که به مداخله در سیستم ارتباطات شهری برای محدود کردن آزادی بیان و تحت کنترل گرفتن جریان اطلاعات، خاتمه دهند.

کمپین بین المللی حقوق بشر همچنین بازداشت خودسرانه دهها فعال حقوق بشر، شخصیت های سیاسی، رهبران جامعه مدنی و روزنامه نگاران را رصد کرده است. بسیاری از این افراد و همچنین تعداد بسیار زیادی از شهروندانی که تاکنون شناخته شده نیستند در جریان تظاهرات در سراسر کشور بازداشت شده اند. بازداشت خودسرانه بشدت تحت قوانین بین المللی بخصوص ماده 9 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ممنوع شده است. کمپین بین المللی حقوق بشر بر این باور است که این چنین بازداشت های غیر قانونی شهروندان، آنها را با خطر شکنجه و بدرفتاری روبرو می کند و اینکه حتی ممکن است برخی از این افراد در خطر جانی باشند. این کمپین یاداوری می کند که دولت مسئول امنیت جانی و سلامتی همه این افراد بازداشت شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر به مقامات ایرانی توصیه می کند که همه افرادی که خودسرانه بازداشت شده اند، آزاد کند و مطابق الزامات ایران در قوانین بین المللی، برای پایان دادن به خشونت نظامی علیه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز باید فورا گام های لازم را بردارد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به مقامات پیشنهاد می کند که برای پیشگیری از هر گونه صدمات بیشتر جانی با رهبران سیاسی گروههای منتقد وارد گفتگو شوند وبرای حل مسالمت آمیز وضعیت سیاسی گام هایی بردارند.

حمله نیمه شبی : روزآنلاین

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸
هجوم به خانه علی مزروعی و بازداشت محمد قوچانی

حمله نیمه شبی به خانه روزنامه نگاران

نیمه شب دیشب خبر رسید که عده ای با یورش ناگهانی به خانه محمد قوچانی وی را که تازه از دفتر روزنامه به خانه رفته بود دستگیر کرده و برده اند. هیچ نشانی از این که دستگیری به چه حکمی صورت می گیرد ارائه نشده است همزمان عده ای هم به خانه علی مزروعی حمله بردند.

دستگیری سردبیر روزنامه اعتمادملی عصر همان روزی صورت گرفت که نامه مهدی کروبی خطاب به شورای نگهبان صادر شده و در ضمن از نویسندگان و مشاوران اعتمادملی محمدعلی ابطحی از سه روز قبل در زندان است.

ساعت یک بعد از نیمه شب دیشب ماموران دادستانی تهران با هجوم به خانه علی مزروعی، عضو مرکزیت جبهه مشارکت و رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران،برای چهارمین بار اقدام به تفتیش خانه و بهم ریختن آن،به بهانه دستگیری رجبعلی مزروعی نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم و رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و پسرش حنیف مزروعی کردند.

بنا بر اساس اطلاعات رسیده دراین هجوم شبانه که بدون نشان دادن حکم تفتیش منزل یا بازداشت صورت گرفت، خانواده علی مزروعی تهدید شدند که درصورت عدم همکاری با آنان نیز برخورد خواهد شد.

ماموران در این هجوم شبانه همچنین سراغ حمزه مزروعی، پسردوم علی مزروعی را نیز گرفتند که وی در خانه نبود.
گفتنی است در این هجوم ماموران به همسر مزروعی گفته اند که«تاکنون 12 نفر کشته شده اند و پسرت حنیف باید بیاید و در خصوص این آشوب ها و کشته ها جواب پس بدهد و خون آنان به گردن اوست».

وضعیت مردم ایران : روزآنلاین

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸
گفت و گوی روز با دختر ژاک شیراک:

وضعیت مردم ایران غم انگیز است

ایرانیان مقیم فرانسه دیروز در ششمین روز تظاهرات خود در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس با مردم داخل کشور همزبان و خواستار ابطال انتخابات شدند. در این مراسم که با حضور جمع فراوانی از ایرانیان و فرانسویان برگزار شد،خانم آن دائو تراکسل،دختر ژاک شیراک، رئیس جمهور سابق فرانسه نیز حضور یافت و همراه با تظاهر کنندگان به فارسی گفت:رای منو پس بده.

دختر خوانده چینی شیراک که به همراه همسرش در جمع ایرانیان حضور یافته بود در گفت و گو با روز اظهار داشت:من امروز برای مردم ایران به شدت غمگین هستم و متاسفم که دولت جمهوری اسلامی، باتظاهرات مسالمت آمیزمردم بدین گونه برخورد می کند؛ آن هم در حالیکه تظاهرات حق قانونی هر شهروندست؛و دموکراسی یعنی همین. از سوی دیگر رئیس جمهور برای این انتخاب می شود که خواست های مردم را نمایندگی کند نه اینکه آنها را تهدید کند.

خانم تراکسل سپس اتفاقاتی راکه در چند روزه اخیر در ایران افتاده،«وحشتناک» خواند و تاکید کرد که برای نشان دادن اعتراض خود به این وضعیت در جمع ایرانیان حاضر شده است.

وی در مورد موضع دولت نیکلا سارکوزی در ارتباط با حوادث اخیر ایران نیز گفت: البته این مسئله بسیار حساسی است ولی با این حال هم آقای سارکوزی و هم آقای کوشنر در مورد سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم ایران موضع گرفته اند تا مردم ایران بدانند که در مبارزه خودبرای دموکراسی تنها نیستند.

وی سپس به نقش زنان و جوانان در ایران امروز اشاره کرد و اظهار داشت:جوانان و زنان ایران بسیار شجاع هستند و ما نسبت به وضعیت آنان بسیار حساسیم.باید بگویم آنها امروز شرایط بسیار غمگینی دارند و طرفداان دموکراسی نباید همراهی با آنان را از یاد ببرند.

اما دختر ژاک شیراک تنها فرانسوی نبود که در جمع ایرانیان حاضر بود و همراه با آنان شعار می داد«رای منو پس بده»؛ بسیاری دیگر نیز بودند که از نقاط مختلف شهر خود را به میدان مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس رسانده بودند تا همدلی خود را با مردم ایران به نمایش بگذارند.یکی از این حاضران وقتی با سپاسگزاری برگزار کنندگان مراسم رو به روشد، در پاسخ گفت: ما باید از شما تشکر کنیم که برای دفاع از دموکراسی، این چنین بر پا خاسته اید؛ما در واقع با حضور در اینجا به دموکراسی احترام می گذاریم و شما امروز این کار را در شرایط بسیار سختی ، اما به خوبی انجام می دهید.

گردهمایی ایرانیان پاریس که رنگ سبز برآن سایه افکنده بود،به متروهای پاریس نیز کشیده شد و در پایان مراسم ، افراد زیادی در متروها دیده می شدند که سربند یا دست بند سبز داشتند.

برگزار کننده اصلی این مراسم که بیش از 6 روزست ادامه دارد جوانانی هستند که در آغاز هر مراسم با خواندن «یاردبستانی من» مراسم را آغاز می کنند و با خواندن سرود «ای ایران» به پایان می رسانند.

یکی از برگزار کنندگان این مراسم می گوید:همکلاسی های ما در ایران باید بدانند که ما همراه آنان،رنج می کشیم و همراه همه آنها فریاد می زنیم:از رای من گذشته؛هموطنم رو کشته.

نامه مهم کروبی : روزآنلاین

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸
نامه مهم کروبی به شورای نگهبان و پیام ستاد جوانان

ابطال انتخابات به عدالت نزدیک ترست

نامه مهدی کروبی به اعضای شورای نگهبان که دو ساعت بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران منتشر شد روحیه ای به جوانان معترض شد که رای خود را مصادره شده توسط دولت احمدی نژاد می دانند و با اصرار تمام از میرحسین موسوی و مهدی کروبی می خواهند که از حقوق آنان دفاع کنند.

در نامه مهدی کروبی آمده:

شما فقها و حقوقدانان گرامي در جايگاهي قرار گرفته‌ايد كه برآمده از مجاهدت ملت شريف ايران و ابتكار رهبر فقيد انقلاب و اجتهاد علما و روشنفكران منتخب مردم در مجلس خبرگان قانون اساسي است. نمايندگان ملت در اين مجلس به شرحي كه در مشروح مذاكرات آن آمده است - و برخي از ايشان در قيد حيات و از مراجع تقليد هستند – از اين حيث نظارت بر انتخابات را به شوراي نگهبان واگذار كردند كه نگران تكرار تجربه دخالت دربار و ساواك در انتخابات در رژيم گذشته بودند و گمان مي‌كردند با امكان تكرار تجربه ديكتاتوري در نهاد رياست‌جمهوري بايد نظارت بر انتخابات را به جمعي از فقها و حقوقدانان مستقل و بي‌طرف واگذار شود تا به نام دموكراسي، ديكتاتوري به‌وجود نيايد.

نکته کلیدی

در سي سال گذشته هرگز اهميت اين نكته كليدي در تدوين و تفسير قانون اساسي تا اين حد مورد توجه قرار نگرفته بود كه امروز مورد توجه قرار گرفته است چراكه اكنون زمان انتخاب شوراي نگهبان است. متاسفانه به هر دليل انتخاباتي برگزار شده است كه در اثر كم‌دقتي‌ها و سوءاستفاده‌ها و باوجود فيلترهاي متعدد، اكثريت قاطعي از ملت ايران نسبت به نتيجه اعلام شده براي انتخابات معترض هستند و براي بطلان اين انتخابات ده‌ها دليل دارند كه برخي از اين ادله از حد سند و مدرك (كه توسط نامزدهاي سه‌گانه به شوراي نگهبان ارائه شده) گذشته و به حد شياع رسيده است. سوءاستفاده برگزاركنندگان انتخابات از موقعيت خود در دولت، دخل و تصرف در راي صندوق‌ها و وعده و وعيدهاي غيرقانوني و شبه‌قانوني، اتهام‌پراكني و پرده‌دري تنها پرده‌هايي از اين اتهامات هستند كه تفصيل آنها در شكايت اينجانب به شوراي نگهبان آمده است. اگر شوراي نگهبان به سياق گذشته خود عمل كند كه به بهانه يك شام و ميهماني و يا دادن چند قلم جنس از سوي يك نامزد راهيابي به مجلس در يك حوزه انتخابيه كوچك يا دخالت يك فرماندار، انتخابات را باطل اعلام مي‌كرد اكنون با اين وعده‌هاي بزرگ و سوءاستفاده‌هاي بزرگ‌تر و توزيع پول از سوي مقامات بزرگتر اگر شوراي نگهبان كاري كمتر از ابطال كند در حقيقت مرتكب اشتباه بزرگي شده است.

قصد من تحت فشار قرار دادن شوراي نگهبان نيست. من به قانون عمل مي‌كنم و باوجود برخي باورها درباره عدم بي‌طرفي نهادهاي داوري‌كننده انتخابات هنوز اميدوارم شوراي نگهبان به وظيفه قانوني خود عمل كند و اين انتخابات را باطل اعلام كند.

خواست یک ملت

دبیرکل حزب اعتمادملی اعضاي محترم شوراي نگهبان را مخاطب قرار داده و نوشته:اين نه خواست يك فرد كه خواست يك ملت است. كساني كه در روزهاي گذشته در اجتماعات ميليوني در خيابان‌هاي تهران و برخي شهرستان‌ها حضور يافتند و با كمال نجابت و صداقت با سكوت فرياد خود را به گوش شما مي‌رسانند نه خس و خاشاك كه همان امت هميشه در صحنه هستند. چگونه است كه تا روز قبل از انتخابات به اين جمعيت افتخار مي‌شد و از اجتماع ملت به شور انتخاباتي ياد مي‌شد و اكنون يا به الفاظ زشت از آنان ياد مي‌شود يا به عوامل بيگانه نسبت داده مي‌شوند؟ حتما به ياد داريد كه محمدرضا پهلوي هم قيام مردم تبريز را در آستانه انقلاب اسلامي به توطئه بيگانگان نسبت مي‌داد و مي‌گفت اينان از خارج وارد ايران شده‌اند. حتما به خاطر داريد كه محمدرضا پهلوي مخالفانش يعني ما و شما را ارتجاع سرخ و سياه مي‌ناميد و BBC را عامل انقلاب اسلامي ايران مي‌خواند. من به عنوان فردي كه از سال 1341 به عنوان يكي از ياران امام خميني براي جمهوريت و اسلاميت و آزادي در راه انقلاب اسلامي زندان رفته‌ام و شكنجه شده‌ام هشدار مي‌دهم كه توهين به ملت آتش خشم آنان را شعله‌ور مي‌كند.

آنان كه اين روزها در خيابان‌هاي تهران تجمع مي‌كنند اتفاقا عصاره ملتند و هيچ نيازي به نيروي خارجي ندارند و از اموال عمومي مانند اتوبوس‌هاي دولتي و تبليغات تلويزيوني هم براي تجمع بي‌بهره‌اند و هيچ حزب و گروهي هم توان گردآوري اين همه جمعيت را ندارد. اين مردم نه خواستار تغيير نظام هستند و نه اجازه هر نوع آشوبي را مي‌دهند. من خود در ميان جمعيت شاهد بودم چگونه نظم خودجوش اين ملت اجازه سر دادن هيچ شعاري را نمي‌داد و با خشونت‌طلبان مرزبندي داشت. اينان تنها يك خواسته دارند و آن ابطال انتخابات رياست‌جمهوري 22 خرداد 88 و برگزاري يك انتخابات سالم و آزاد بدون سوءاستفاده از امكانات دولتي است. اين انتخابات زير نظر همين نهادهاي فعلي برگزار خواهد شد و در آن هيچ چيزي جز يك رئيس‌جمهور تعيين نخواهد شد و معناي آن نيز هيچ چيزي جز تمكين نظام به راي ملت نخواهد بود.

اگر به خیابان ها بریزد

رییس سابق مجلس هشدار داده که شما مهمترين ظرفيت قانوني در اصلاح اين وضع هستيد كه مي‌توانيد با كمترين هزينه، خواست ملت را برآورده سازيد. مبادا با نااميدي ملت از شوراي نگهبان آن نگراني تاريخي امام خميني محقق شود كه فرموده بود: مبادا روزي ملت عليه شوراي نگهبان به خيابان‌ها بريزند.

آقای کروبی در نهایت به خاطره آورده که متاسفانه تخلفات اين دولت در برگزاري انتخابات 22 خرداد 88 در اين روز نه‌تنها تمام نشد بلكه پس از آن با وجود جو التهاب و اعتراض در جامعه بر روي آتش خشم ملت نفت ريختند. مردم را خس و خاشاك خواندند، با چماق و قمه به اجتماعات مسالمت‌آميز و آرام آنان حمله كردند، با مهندسي آشوب‌ها آنها را به نام ملت نوشتند، به كوي دانشگاه حمله كردند، به شكل لباس‌شخصي‌ها وارد خانه‌هاي مردم شدند، اعتراض ملت به دولت را اعتراض به نظام خواندند و در پناه سانسور رسانه‌ها و محدوديت سايت‌ها و قطع موبايل‌ها و پيامك‌ها و ايجاد جو رعب و وحشت به بازداشت گسترده نخبگان و روشنفكران پرداختند تا جايي كه فردي كه نيازمند مراقبت‌هاي مستمر پزشكي است و جانش در خطر است را بازداشت كردند يا پيرمرد هفتادوچندساله‌اي را از بيمارستان به زندان بردند يا فرزند شهدا و جانبازان را بازداشت كردند و در ميدان آزادي هم افرادي را كشتند و هم با گرفتن زير تابوت اين شهدا از آن براي خاموشي ملت استفاده كردند و اين همه در حق ملتي است كه در تجمعات هفته گذشته خود با تكبير و صلوات و سكوت اعتراض خود را اعلام كرده‌اند. اگر شما بخواهيد به عدالت رفتار كنيد همين رفتارهاي هفته گذشته دولت خود در ابطال انتخابات مهمترين سند است. دولتي كه برپايه انتخابات مشروع به قدرت برسد به اين جو رعب و وحشت چه نيازي دارد؟

اعضاي محترم شوراي نگهبان

خواست صریح دبیرکل حزب اعتمادملی از شورای نگهبان این است که با راي عادلانه خود درباره انتخابات و ابطال آن و برگزاري انتخابات مجدد اراده ملت را بپذيريد و بقاي نظام را تضمين كنند كه اين به عدالت نزديك‌تر است.

اطلاعیه ستادهای حامی موسوی

متن اطلاعیه رییس ستادهای جوانان حامی خاتمی و موسوی که بعد از دستگیری محمد رضا جلائی پور هیچ از وسعت فعالیتشان کاسته نشده ساعاتی بعد از غروب جمعه منتشر شد و در آن آمده :

دوستان ! خسته نباشید، نتیجه اصلی انتخابات و نه آنچه دروغگوها اعلام کردند نشان داد پیروزی از آنِ ماست، از آنِ ملت ایران، از آنِ مردمی که این روزها در خیابان ها برای تعیین تکلیف آراء و گرفتن حق مسلم شان کوتاه نمی آیند. کوتاه نمی آییم تا سی سال بعد از انقلاب این سخن امام را به کسانی که امروز فراموشی گرفته اند یادآوری کنیم که: "هنوز هم میزان رای ملت است." تا چند روز دیگر در صورت ادامه حضور آرام و پرمعنای مردم شریف ایران و ایستادگی آقایان موسوی و خاتمی و کروبی همچنان که تا امروز چنین بوده، تحقق مطالبه اصلی مان یعنی ابطال انتخابات دور از دسترس نیست. بی آنکه ذره ای از این مطالبه کوتاه بیاییم هر روز بیش از پیش بر آن پافشاری می کنیم. به سخنان اغوا گرانه دروغ گوها نباید کمترین اعتمادی کرد، تهدید ها و سرکوب ها و دستگیری ها هم نباید کوچکترین خللی در اراده و عزم مصمم مان ایجاد کند.

1- باید خودمان را برای انتخابات آینده که بعد از ابطال این انتخابات با نتایج شرم آورش برگزار خواهد شد آماده کنیم، از همین حالا ستادها را برای انتخابات ریاست جمهوری دهم آماده می کنیم.

2- نکته ای امروز آگاهانه نادیده گرفته می شود، و آن نقش بحران آفرینان و اغتشاش گران اصلی است، کسانی که بعد از آنکه به رای مردم خیانت کردند، آنان را خس و خاشاک می خوانند و موج جمعیت معترض را چند نفری می نامند که از حاضران در یک صندوق رای گیری کمترند! اینها همان هایی هستند که امروز صدای مردم ایران را نمی شنوند یا خودشان را به ناشنوایی می زنند.گویا مقامات عالیرتبه نظام به این بحران آفرینان توصیه کرده اند بیش از این با احساسات مردم بازی نکنند و به شعور مردم خشمگین، اما آرام بیش از این توهین نکنند. این هم نتیجه حضور آگاهانه و پرشور مردم در دفاع از انتخاب و رای شان است و نشانه ای دیگر از پیروزی . باید آشوب طلبان و بحران آفرینان را به همه معرفی کنیم، تا حساب آنها از حساب مردم آزاده و شریف ایران جدا شود.

3- به هر روش ممکن باید اعتراض مان را به دستگیری ها و بازداشت های غیرقانونی چند روز اخیر نشان دهیم. سکوت در برابر برخوردهای خشن و دستگیری ها نتیجه ای جز فراگیرتر شدن این اقدامات اقتدارگرایان و شدیدتر شدن برخوردها ندارد. باید هزینه اقداماتی از این دست برای خشونت طلبان واقعی زیاد شود.

4- اطمینان داریم پیروز نهایی و واقعی بالاخره مردم اند و دروغگوها و متقلبین رسوا می شوند. صبر می کنیم ، روز پیروزی نزدیک است. دوستان! این روزها روزهای دلسردی و خستگی و نومیدی نیست، روز امید به آینده ای نزدیک است که به زودی می رسد. برای استقبال از آن روز باید فعال و امیدوار در صحنه باشیم، در کنار هم می مانیم تا روز پیروزی.

این اطلاعیه را با پانویس "به امید پیروزی حقیقت بر دروغ" سیدشهاب الدین طباطبایی امضا کرده است.