۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

بیانیه شماره 9 مهندس میرحسین موسوی

لحظاتي پيش صادر شد

بیانیه شماره 9 مهندس میرحسین موسوی در مورد اعلام تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان

قلم - بیانیه شماره 9 مهندس میرحسین موسوی در مورد اعلام تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان لحظاتی پیش صادر شد. به گزارش قلم نیوز متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هموطنان عزیز

همان‌گونه که انتظار می‌رفت شورای نگهبان، پس از نمایش‌هایی که توجه هیچ‌کس را جلب نکرد، و با چشم بستن بر روی انبوه تقلب‌ها و تخلف‌های صورت گرفته، سرانجام نتایج دهمین دورة انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد. جشنواره‌ای که تجدید حیات ملت ما را مژده می‌داد با تقلب و تخلف از عهدهای اسلام و انقلاب با ناگوارترین صحنه‌ها به پایان رسید؛ با حمله به خوابگاه دانشجویان، با خون‌های ریخته شده، جوانان کتک خورده و مورد اهانت قرار گرفته، صدا و سیمای از انظار جامعه افتاده، قلم‌های شکسته، روزنامه‌های بسته، با فضای امنیتی کودتاگونه و بی‌اعتمادی تلخ و گستردة مردم نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات و دولت ناشی از آن. به زودی گرمای حادثه فرو می‌نشیند و دست‌اندرکاران این ماجرا با صورت‌حساب بلندبالای اشتباهات خود روبرو می‌شوند. آیا آنان از تحمیل آنچه روی داد سود بردند؟

از این پس ما دولتی خواهیم داشت که از نظر ارتباط با ملت در ناگوارترین شرایط به سر می‌برد و اکثریتی از جامعه، که اینجانب نیز یکی از آنان هستم، مشروعیت سیاسی آن را نمی‌پذیرد. دولتی با پشتوانه‌های ضعیف مردمی و اخلاقی که از او انتظاری جز بی‌تدبیری، قانون‌گریزی، عدم شفافیت، تخریب ساختارهای تصمیم‌گیری و تدوام سیاست‌های ویرانگر اقتصادی نداریم، و بیم آن می‌رود که بر اثر ضعف‌های بی‌شمار ذاتی و عارضی‌اش در ورطه امتیاز دادن به بیگانگان بیفتد. این چیزی نیست که ما از آن خرسند باشیم، بلکه از آن به شدت واهمه داریم.

خطر در پیش است. نظامی که به مدت سی‌سال به اعتماد مردم متکی بود نمی‌تواند یک شبه قوای امنیتی را جایگزین این نقطه اتکا کند. این اعتماد لطمات جدی دیده است؛ اگر انکار این واقعیت سودی می‌رساند، ما نیز با منکران آن هم‌صدا می‌شدیم، از بس که خطر عظیم است. اگر آنچه انکارش می‌کنیم واقعا صحت ندارد، چرا به دیگران اجازه اجتماع نمی‌دهیم تا معلوم شود که چقدر اندکند.

باید باز گردیم، هنوز دیر نشده است. هنوز می‌توان اطمینان آسیب دیدة مردم را بازسازی کرد؛ امنیت نظام ما در گرو چنین کاری است. فرزندان انقلاب را از زندان‌ها آزاد کنید. حبس آنان جز تغذیه غریزه فرافکنی در وجود خود شما فایده‌ای ندارد. مردم چگونه می‌توانند به حکومتی اعتماد کنند که دوستان و همکاران و فرزندانش را به صرف توهم در بند می‌کند؟ چیره کردن فضای امنیتی بر جامعه جز صدمه زدن به عواطف ملت نسبت به نظام اثری نمی‌گذارد. مطبوعات آزاد مجاری تنفسی یک جامعه سالمند؛ برای ترمیم اعتماد مردم این مجاری را مسدود نکنید.

باید به اسلام باز گردیم، اسلام ناب محمدی که تحجر را بر نمی‌تابد و تا قیام قیامت برای معضلات جدید بشریت پاسخ‌های بکر و نو دارد. به اسلامی باز گردیم که ما را به امانت و راستی فرا خوانده است.

به صداقت بازگردیم. چگونه از مردم می‌خواهیم ایمان‌های مذهبی‌شان را سرمایه اعتماد به ما قرار دهند در حالی که صراحتا به آنان دروغ گفته می‌شود؟

به خرد بازگردیم. کشوری به عظمت ایران را، با آرمان‌هایی به بزرگی اهداف انقلاب اسلامی و با دشمنانی به آن سرسختی و کینه‌توزی که می‌شناسیم با دور ریختن سی سال تجربه مدیریتی و انکار ضرورت برنامه‌ریزی و تصمیمات خلق‌الساعه فردی اداره نمی‌‌توان کرد.

به قانون بازگردیم؛ به قانون اساسی، این بزرگترین میثاق ملت. به قوانینی که خود وضع کرده‌ایم پایبند بمانیم و آنها را اجرا کنیم. بدون این کار سنگ روی سنگ بند نخواهد ماند.

مردم به حکومتی اعتماد می‌کنند که آنان را محرم بداند. چرا باید مهم‌ترین مسائل مملکت از مردم پنهان باشد؟ محرم دانستن ملت و شفافیت اطلاعات اولین قدم در راه مبارزه با فساد است، حال آن که مردم ما حتی به اندازه خواندن خبرهای چند روزنامه محرم دانسته نمی‌شوند.

به مردم بازگردیم. چرا هر گره سهلی را با دندان‌های امنیتی باز می‌کنیم؟ چرا به کوچکترین بهانه،‌ هرکسی را از دایره خود‌ی‌های‌مان دور می‌کنیم؟ این یکی بیش از اندازه جوان است، آن یکی بیش‌ از اندازه هنرمند است، آن یکی روشنفکر است، این یکی با ما اختلاف سلیقه دارد، آن یکی دانشجوست، این یکی از کار ما ایراد می‌گیرد، آن یکی به گروه ما تعلق ندارد، این یکی قدش بلند است، آن یکی خیلی شیک‌پوش است. آن‌قدر از دور خود می‌رانیم تا این که تنها می‌مانیم. این شیوه انقلاب اسلامی نیست، و شیوه اسلامی نیست که آغوشش را به روی همه باز می‌کند و به صرف شهادت زبانی، انسان‌ها را در دایرۀ خود می‌آورد.

چرا باید پس از یک انتخابات سرنوشت‌ساز در معرض چنین خطراتی باشیم، حال آن که انقلاب و نظام ما در آستانة تحصیل بزرگترین دستاوردها بود؟

مردم!

ما راهی دور و در نگاه نخست غیرقابل عبور را در چند ماه کوتاه پشت سر گذاشته بودیم. ما با هم این فاصله را آمدیم؛ از فضایی که به گرد دروغ و تردید و به غبار رمیدن‌های گروهی، طبقاتی، خانوادگی و بین‌نسلی آلوده شده بود، از دورانی که نطفه نا‌امیدی شروع به رشد کرده بود، زمانی که فاصله مردم از نظامشان روز به روز بیشتر می‌شد، تا با هم مقدمات انتخابات را به جریانی طولانی از یک تجدید حیات ملی تبدیل کنیم؛ فضایی پر از آشتی، شادی، آگاهی و نشاط، عرصه‌ای که در آن دوستداران نامزدها در حالی که خنده از لبانشان رخت بر نمی‌بست می‌توانستند با یکدیگر به بحث درباره آینده بنشینند و آن آزادی فرزانه که انقلاب ما وعده‌اش را داده بود تجربه کنند. فضایی که در آن کسی خود را شهروند درجه دوم و غیرخودی با انقلاب و نظام اسلامی نبیند، و کرد و لر و عرب و بلوچ و ترک و هر قوم دیگر و پیر و جوان و میانسال و هر قشر دیگر و هر صنف دیگر و هر سلیقۀ دیگر که تا چند ماه پیش خود را بیگانة با سرنوشت کشور می‌دید همچون عهد نخست جمهوری اسلامی، خویشتن را از نو در دایره صاحبان انقلاب بیابد.

ما با هم آمدیم تا با تجسس در احوال شخصی مردم مخالفت کنیم و از نفرت‌پراکنی و پرونده‌سازی بیزاری بجوییم. با هم آمدیم تا حاکمیت عقل و عشق را توامان داشته باشیم. همۀ ما به چهرۀ رحمانی اسلام رو کردیم و در این رویکرد میراث تمدنی ایران عزیز و بزرگ را تجدید شده دیدیم، تا آنجا که در مساجد شعار ایران، ایران! را با طنینی که هنوز در تکبیرهای شبانۀ شما شنیده می‌شود سر دادیم و کسی احساس نکرد که ایران جدای از انقلاب و یا جدای از اسلام است، بلکه اسلام و ایران و انقلاب از تحجر و کهنگی و تعصب و خارجی‌گری جداست. اسلامی که در ورای تمایزات عقیدتی و طبقاتی و قومی و جنسیتی کرامت انسان‌ها را ارج می‌نهد و اصل می‌داند. اسلامی که شوینده هر نوع نابرابری در مقابل قانون و پرچمدار تکریم حقوق شهروندی است.

مردم!

علیرغم آنچه روی داد، ما در این چند ماه آرزوهای بلند و کوشش‌های خالصانۀ خود را نباختیم. ما در این میانه مستوره‌ای از تحقق آرمان‌هایمان را یافتیم و دیدیم که آنچه به‌ دنبال آنیم چقدر خواستنی است و چه نسبت نزدیکی با حقیقت اسلام و انقلاب و هویت ملی ما دارد. این دستاوردی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را از ما بستاند. ما با هم سرمایه‌ای اندوخته‌ایم که پشتوانه و بستر حرکت‌های آتی ما و فرزندانمان خواهد بود و این خط سبز جوشیده از فطرت‌های مردم و واقعیت‌های تاریخی کشور و انقلاب همچنان در طول سال‌ها ادامه خواهد یافت تا به مقصد نهایی خود برسد. ما برای حفظ این دستاورد بزرگ همچنان ایستادگی خواهیم کرد.

تمامی تلاش‌هایی که این روزها در مخالفت با شما صورت می‌گیرد برای آن است که از ثمربخش بودن اعتراضات قانونی خود ناامید شوید، زیرا تا ما ناامید نشویم این دولت از اعتبار واقعی برخوردار نخواهد شد. امید به آینده رساترین اعتراض ماست. به سابقه دیرینه این سرزمین نگاه کنید. در زندگانی ما مردم که از کهن‌ترین تمدن‌ها زاده شده‌ایم، فراز کنونی جزئی از یک تاریخ طولانی است. ما در جاده‌ای به درازای تاریخ همه بشریت قدم می‌زنیم. در این جاده چه بسیار ملت‌ها که منقرض شدند و جز داستانی از آنان باقی نماند. آن چیزی که ملت ما را به خلاف آنان و علیرغم سخت‌ترین رویدادها زنده نگه داشت امید بود، زیرا آفت این راهپیمایی هزاران ساله ناامیدی است. مردم ما می‌توانستند با بدبینی و ناامیدی حوادثی شبیه به آنچه را که در جریان انتخابات گذشته با آن روبرو شدیم پیش‌بینی کنند و به صحنه نیایند. آیا آنان اشتباه کردند که به این پیش‌بینی‌ها اعتنا نکردند؟ نه! آنان به مقتضای روح امیدی که هسته درونی هویت ملی ما را شکل داده و ما را در طول هزاره‌ها زنده نگه‌ داشته است چنین کردند. به‌ویژه با جوانان می‌گویم که اگر می‌خواهید ایرانی باقی بمانید از شعله امید در سینه‌های خود محافظت کنید، زیرا امید بذر هویت ماست؛ بذری که با نخستین باران شروع به روییدن می‌کند و جان هرکسی را که هنوز ایرانی باقیمانده است، در هر کجای جهان که بیتوته کرده باشد به اهتزاز در می‌آورد، تا از نو خود را در سرنوشت این خاک شریک بداند.

امیدی که هویت ما را شکل داده است معطوف به چه چیز است؟ قطعا معطوف به امور غیر واقعی و خرافه‌های واهی نیست، و الا نمی‌توانست ملتی را برای هزاران سال زنده نگه دارد. بلکه این امید معطوف به لطف و فضل الهی است. اگر علاقه به این هویت تاریخی کمترین فاصله‌ای با اسلام ندارد، به این خاطر است. ما آمده بودیم این علاقه را احیا کنیم. از این هویت خود فاصله نگیریم. شما وظیفه خویش را به درستی انجام داده‌اید و غیر ممکن است که لطف خداوند مردمی را که با نیت‌های پاک ادای وظیفه می‌کنند تنها بگذارد.

امید به صرف گفتن و شنیدن شکل نمی‌گیرد و تنها زمانی در ما تحکیم می‌شود که دستانمان در جهت آرزوهایی که داشتیم در کار باشد. دستانمان را به سوی یکدیگر دراز کنیم و خانه‌هایمان را قبله قرار دهیم. واجعلوا بیوتکم قبله. به خودتان و دوستان همفکرتان برگردید و این بار هر شهروند محوری باشد برای یک فعالیت مفید سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و منتظرتشویق و کمک دولتی که وجاهت خود را از دست داده است نباشد.

مسئولیت تاریخی ماست که به اعتراض خود ادامه دهیم و از تلاش برای استیفای حقوق مردم دست بر نداریم. مسئولیت دینی ماست که نگذاریم انقلاب و نظام به آنچه اسلام نمی‌پسندد استحاله بیابد. مسئولیت انقلابی ماست که اجازه ندهیم حاصل خون صدها هزار شهید به یک دولت امنیتی تنزل پیدا کند و مستهلک شود. لیکن برای آن که این اعتراض به نتیجه‌ای دلخواه برسد باید چند اصل مهم را رعایت کنیم:

- نظام و انقلاب اسلامی میراث و میوه مبارزات تاریخی دویست‌ ساله شما با استبداد و عقب‌ماندگی است. جمهوری اسلامی نظامی‌است که اگر بر اساس عهد نخستین و نسخه‌ اصیلش به اجرا درآید تمامی خواسته‌های ما را در بر می‌گیرد. مبادا کسی فریب شعارهای ساختارشکنانه را بخورد. اینجانب قویا با چنین وسوسه‌ای مخالفم و اعتقاد دارم قانون اساسی ما همچنان دارای ظرفیت‌های ارزشمند تحقق نایافته‌ای است که باید با فعالیت همه نخبگان روحانی و دانشگاهی و اندیشمندان کشور اجرای آنها به صورت مطالبه‌ای ملی درآید.

به یاد آوریم که ملت ما در انقلاب اسلامی به دلیل عدم انعطاف در قبال خواسته‌های به حقش، که از زبان امام راحل بیان می‌شد، مجبور به ساختارشکنی گردید. به همه نهادهای تصمیم‌گیر در نظام توصیه می‌کنم که چون شورای نگهبان عمل نکنند و مجاری را برای اصلاح اشتباهات باز بگذارند، زیرا که بسته شدن این راه، تهدید ساختارشکنی را به عنوان تنها بدیل مطرح خواهد کرد، و این بدیلی است که همة ما هزینه سنگین آن را می‌دانیم و قاطعانه با آن مخالفیم. همچنین تاکید می‌کنم که تعلل در محقق ساختن آرمان‌هایی چون قانون‌گرایی، عدالت، آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، و به ویژه اصول معطل مانده قانون اساسی مشروعیت‌سوز است.

- اسلام آن پوستین وارونه‌ای نیست که برخی مخالفان شما پوشیده‌اند. شیوه آنها این است که هر چیز مقدس و مبارکی را به نفع سلیقه خود مصادره کنند، تا جایی که حتی اگر بتوانند شال سبز شما را هم می‌ستانند. اسلام راستین نسبتی با ظاهرسازی‌ها و کج‌اندیشی‌های آنان ندارد، بلکه مکتبی رهائی‌بخش است که اگر به حقیقت و نورانیت آن برسیم دوای تمامی دردهای شخصی و اجتماعی ماست.

- ماجرای ما، هر چقدر تلخ، یک اختلاف خانوادگی است که اگر خامی کنیم و بیگانگان را در آن دخالت دهیم به زودی پشیمان خواهیم شد.

- در اعتراض و حرکت اصلاحی و اصولی ما هیچ‌کس نباید صدمه ببیند. ما زمانی در تلاش خود موفق خواهیم بود که ابتکارهای ما برای احقاق حقوقمان تا آن حد اندیشیده شده، کارآمد و در چارچوب قانون باشد که حتی کودکان خردسال و زنان باردار بتوانند در آن شرکت کنند.

- ما در برهه‌ای و گریوه‌ای از تاریخ کشور خود قرار داریم که راه‌حل بسیاری از مشکلات‌ ما قانون است. درست است! قانون همیشه بی‌عیب نیست. درست است! قانون عرفی قراردادی اجتماعی است و به مانند هر عهد و پیمانی که انسان‌ها با هم می‌بندند رعایت آن تنها تا زمانی الزامی است که طرف مقابل نیز به آن پایبند باشد. درست است! مخالف شما قانون‌ اساسی را زیر پا می‌گذارد، به خلاف نص این میثاق ملی شما را از حق برگزاری اجتماعات محروم می‌کند، بلکه حتی اگر به نشانه اعتراض پارچه‌ای سبز به دستتان ببندید به رغم اصول متعدد قانون اساسی و قوانین بی‌شمار عادی، خود آن کسی که مسئول حفظ امنیت است شما را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. درست است! متقلبان و دروغگویان تنها به نیت تحمیل منویاتشان در پشت نام قانون سنگر گرفته‌اند. لیکن تلاشی که ما وارد آن شده‌ایم یک مشاجره و تلافی‌جویی نیست. ما را عصبانیت یا جاه‌طلبی یا خودپسندی برنیانگیخته است، بلکه حرکت ما اقدامی برای اصلاح و تامین بهروزی کشور است. برای رسیدن به چنین هدفی جا دارد که ما حتی به جسد قانون احترام بگذاریم، زیرا می‌دانیم که در فردای نزدیک، زمانی که کوشش‌مان به ثمر می‌رسد، نخستین اصلی که باید آن را نهادینه کنیم پایبندی به قانون است. این شالوده‌ای است که امروز صبورانه می‌ریزیم تا بر رویش بنای رفیع فردایمان را استوار کنیم.

- سرانجام وحدت. همه شما را به برادری دعوت می‌کنم. پیروزی ما در گرو معاضدت و پیوند با یکدیگر است، و در این یکدیگر تمایزی میان ما و مردمی که به دیگران رای داده‌اند نیست. حتی آنانی که اینک رو در روی ما به خشونت متوسل می‌شوند در اخوت ما شریکند، زیرا ما به دنبال آینده‌ای هستیم که در آن همان کسی که خواهر و برادرمان را در خیابان‌ها کتک زده است، سعادتمندتر، معنوی‌تر، سالم‌تر و زیباتر از امروز زندگی کند. رنگ سبزی که ما به عنوان نماد خود انتخاب کرده‌ایم یک معنایش هم این است؛ رنگ سبزی که ما را به اهل‌بیت نور، اهل بیت راستی، اهل‌بیت خرد، اهل بیت کرامت و فضیلت پیوند می‌دهد.

شاید بگویید که با این همه قید و بند دیگر فرجه‌ای برای بیان اعتراض باقی نمانده است. این گمان خامی است که مخالفان سطحی‌اندیش و افراطی شما در سر دارند. الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا. کسانی که در راه خدا می‌کوشند خداوند آنان را به راه‌های خود هدایت می‌کند. به عنوان نمونه‌هایی از این هدایت به یاد آورید که خداوند چگونه آرامش را بر اجتماعات بی‌کرانة‌تان مستولی می‌کرد و یا در خلال آنها ظرفیت‌های ذهنی مردم به چه شعارهای نغزی رهنمون می‌شد. همان خلاقیت همچنان قادر است که با توجه به تمامی این اصول راه‌کارهایی بکر و موثر پیش‌پای ما قرار دهد، میدان‌های گسترده‌ای برای عمل در مقابل‌ ما بگشاید و تجربیات جدیدی برای آزادیخواهان جهان اندوخته کند.

در ابتدا هدف همه ما از شرکت در انتخابات آن بود که عقلانیت دینی به فضای مدیریت کشور بازگردد، لیکن در میانه مسیر به اهدافی بسیار بلندتر هدایت شدیم. ما در این بین می‌خواستیم ارکان ذیربط نظام به یاد آورند که در ورای تمامی آنان و ما فوقشان میزانی به نام رای و عزم مردم وجود دارد که آنها نه حق دارند و نه می‌توانند آن را نادیده بگیرند. امروز خواست عمومی برای سازوکاری کارآمد جهت انتخابات که در آن اطمینان ملی حاصل شود و دروغ، تقلب و تزویر جایی نداشته باشد، به یک مطالبه انکار ناپذیر مردمی تبدیل شده است. در هر قدمی در آینده تجربه تلخ و مشروعیت‌‌زدای جریانات اخیر باید پیشاروی ملت باشد و نباید هیچ فرصتی برای روشن‌تر شدن ابعاد این دروغ و تقلب بزرگ و پی‌آمدهای تلخ آن از دست برود.

در ایامی که گذشت شخصیت‌ها و گروه‌هایی به سراغ اینجانب آمدند و خواستار گذشت من از آنچه گذشت شدند. شاید توجه نمی‌شد که اینجانب از همان ابتدا از حق شخصی خود گذشته بودم، اما مسئلة انتخابات مسئلة شخصی من نبود و نیست. من نمی توانم بر سر حقوق و آرای پایمال شدة مردم معامله یا مصالحه کنم. مسئله جمهوریت و حتی اسلامیت نظام ماست. اگر در این نقطه ایستادگی نکنیم، دیگر تضمینی نداریم که در آینده با حوادث تلخی نظیر آنچه در انتخابات کنونی گذشت روبرو نباشیم.

گرو‌هی از نخبگان بر سر آنند که گرد هم آیند و با تشکیل جمعیتی قانونی صیانت از حقوق و آرای پایمال شده مردم در انتخابات گذشته را از طریق انتشار مدارک و اسناد تقلب‌ها و تخلف‌های انجام گرفته و نیز رجوع به محاکم قضایی پیگیری کنند و نتایج آن را مستمرا به اطلاع عموم مردم برسانند. اینجانب نیز به این جمع می‌پیوندم. این گروه اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی را در دستور کار خود خواهد داشت و علاوه بر آن در این مرحله مطالبات زیر را دنبال خواهد کرد:

- توقف برخوردهای امنیتی، فوق امنیتی و نظامی با مسائل انتخاباتی و بازگشت کشور به فضای طبیعی سیاسی

- اصلاح قانون انتخابات به نحوی که امکان تکرار تقلبات گسترده را از بین ببرد و بی‌طرفی نهادهای مجری و ناظر را تضمین کند

- رعایت اصل 27 قانون اساسی در مورد آزادی تجمعات

- آزادی مطبوعات و رفع توقیف از آنها

- فعالیت مجدد سایت‌های خبری مستقل

- ممنوعیت مداخلات غیرقانونی دولت در فضای ارتباطی، نظیر اینترنت، پیام‌های کوتاه، و جلوگیری از قطع ارتباطات تلفنی و شنود مکالمات مردم و هر گونه تجسس دیگر

- توقف برخوردهای یک‌جانبه، افترا، دروغ‌پردازی و اهانت در رسانه رسمی کشور

- برخورداری از کانال‌های مستقل تلویزیونی در خارج و داخل کشور

- صدور مجوز برای تشکیل جمعیت‌های سیاسی،‌ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی

- آزادی همه دستگیرشدگان سیاسی، ابطال پرونده‌سازی‌های جعلی امنیتی و دخالت ندادن پرونده‌های جاری در برخورداری آنها از حقوق اجتماعی

در انتها به همه مردم شریف کشورمان، چه آنها که به اینجانب رای دادند و چه آنهایی که به اینجانب رای ندادند، به ویژه کسانی که در حوادث ناگوار هفته‌های اخیر صدمه دیدند درود می‌فرستم. همچنین مقام شهیدانی را که به جرم حق‌خواهی و آزادی‌طلبی در خون خود غلطیدند ارج می‌نهم و از خداوند بزرگ برای خانواده‌های عزیز آنان طلب صبر و اجر دارم.

میر حسین موسوی

10/4/88

بیانیه دکتر محسن سازگارا

دکترمحسن سازگارا

سلام
امروز سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸و ۳۰ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی
دومین روزیست که از این امکان نسبتاً حرفه‌ای تری که دوستان آمریکایی ما (چند تا از بچه‌هایی که یک مؤسسهٔ خیلی کوچیکی دارند) در اختیارمون گذاشتند، داریم استفاده می‌کنیم. امیدوارم که صدا بهتر شده باشه.
من ابتدا از بین سؤالاتی که اومده یک سؤال رو جواب بدم. از من پرسیده بودند که اگر تظاهرات بلیتز (Blitz)، تظاهرات برق‌آسا، پنج دقیقه جمع بشیم و پراکنده بشیم، به‌خصوص توی مترو این خطر هست که دوربین داره و قیافه ها شناخته می‌شه؛ چیکار باید کرد؟ مترو از این حیث مشکل داره. چند تا راه‌حل برای این هست. یکی این‌که کافیست هر ایستگاهی رو می‌خواهید انتخاب بکنید، یک روز قبلش نگاه بکنید دوربین‌ها کجاست و سعی کنید جاهایی بایستید که دوربین نباشه. راه‌حل دوم این است که اگر خطری نداشته باشه، خیلی ساده با یک اسپری می‌شه یک رنگ روش بپاشی، جلوی دوربین رو مسدود کنی و از کار بندازیش. البته ساده‌ترینش این هست که از این ماسک‌های که برای آلودگی و جلوگیری از سرماخوردگی و … همه می‌زنند، توی جیب بچه‌هایی که می‌خوان این کار رو بکنند باشه؛ در لحظه‌ای که می‌خوان تظاهرات رو شروع بکنند، این ماسک رو روی صورتشون بزنند؛ در نتیجه فقط چشمشون معلومه و به فرض هم که دوربین مترو بگیره، شناسایی نمی‌شند. راه‌های دیگه هم هست، مثل یک روسری یا دستمال سبز و امثالهم و من مطمئنم که خود شما خیلی راه‌حل‌های بهتری رو پیدا می‌کنید.
ضمناً تمام مزیت این تظاهرات برق‌آسا در چند نقطه این است که اون گروه و کمیته‌ای که این کار رو انجام می‌ده از همون مترو باید استفاده بکنه، جابجا بشه در سطح شهر، برای این‌که نیروهای سرکوب‌گر نمی‌تونن از طریق مترو جابجا بشند؛ اونها باید با ماشین و موتور و اینها در سطح ترافیک جابجا بشند. گروه بره یک نقطهٔ دیگه این کار رو بکنه. اگرهم بیاد بیرون از مترو اونجا تظاهراتش رو بکنه برگرده توی مترو، با مترو بره به جای دیگه و این تحرک هست که خیلی مهمه؛ برای این‌که این تحرک در سطح تهران و شهرستان‌ها می‌تواند که نیروهای سرکوب‌گر و نیروهای کودتاچی‌رو کاملاً فرسایش بده. اونها برای این‌که تعدادشون کمه، تعدادشون قطعاً یک‌پنجاهم و یک‌صدم شما هم نیست، فقط با ایجاد رعب و وحشت می‌خوان که ساکت بکنند و وقتی ناچار بشند دائماً جابجا شند، دائماً از این سر شهر برند اون سر شهر، از این شهر برند به اون شهر، مطمئن باشید فرسایش پیدا می‌کنند؛ به‌خصوص این‌که اگر دستشون به شما نرسه و مردم هم با تشویق شما و با هو کردن اونها و یا با ادامهٔ شعار، روحیه‌شون رو ضعیف بکنن.
اما برگردیم به اعتصاب. نقطهٔ کلیدی که دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبهٔ آینده برای اعتصاب عمومی در نظر گرفته شده. دوشنبه، خودش تولد حضرت علی هست و تعطیله. بنابراین به تعطیلی کمک می‌کنه. اما سه‌شنبه و چهارشنبه، بسیار بسیار واجبه که همه بهش بپیوندند. اصولاً کودتا و کودتاچی‌ها وقتی دستشون بالا می‌ره و تسلیم می‌شن که در کشور اعتصاب بشه و فلج بکنه؛ اعتصابات وقتی به کارخانجات برسه، به تولید کشور برسه، نقطهٔ پایانی نزدیک می‌شه. به نظر من این تمرین سه روزهٔ اعتصاب، هوشیاری رهبری جنبش رو هم نشون می‌ده که حادثه‌ای رو انتخاب کرده مثل اعتکاف و این رو وصل کرده به اعتصاب. در واقع به قول معروف یک آکسیون باخت-باخت جلوی پای حکومت گذاشته؛ چون حکومت اگر اعتکاف رو پس بگیره باخته، یک کار خلاف دین کرده، مشتش وا می‌شه و اگر اعتکاف رو رها کنه، باید تن به اعتصاب بده بازهم باخته. نشون می‌ده رهبری جنبش بسیار عاقلانه کار می‌کنه و مناسبت‌ها رو خیلی به‌موقع و درست انتخاب می‌کنه. ضمناً برای اونهایی هم که اعتقادات دینی دارند، فضای خوبی هست که با دعا و نیایش به جنبش کمک بکنند.
اما راجع به کمیته‌های اعتصاب؛ اونهایی که فعالند، حاضرند وقت بگذارند، از خودشون مایه بگذارند، مخفیانه بدون این‌که حکومت بفهمه، دو سه نفر در کارخانجات، در اداره‌ها، در اماکن عمومی کمیته تشکیل بدند و این کمیته حتماً باید دو سه نفر یدک داشته باشه، بدلیل این‌که اگر خدای‌نکرده بلایی سرشون اومد، بلافاصله فرداش اونها بتونند ادامه بدند، چون کودتاچی‌ها رو خیلی گیج می‌کنه. اما این کمیته تاکتیک‌ها مختلفی رو می‌تونه داشته باشه؛ مثلا کاری که بچه‌ها در اوکراین می‌کردند و کرده بودند. میاند نامهٔ رسمی حکومت رو، نامهٔ رسمی اون اداره رو انتخاب می‌کنند و توی سربرگ رسمی، متن اداری رو تایپ می‌کنند، امضا و مهر مسئول مربوطه رو هم زیرش جعل می‌کنند؛ این نامهٔ رسمی رو می‌زنند به دیوار که مثلاً هفتهٔ آینده، سه‌شنبه و چهارشنبه، اداره یا کارخونه به دلیل اعتکاف تعطیله. همه هم می‌دونند که این نامه ممکنه جعلی باشه؛ بچه‌های خود کارخونه و اداره هم می‌فهمند که بچه‌های مبارز این کار رو کردند و بعد از فاصلهٔ کوتاهی ممکنه بیان و از دیوار بکنندش. ولی این باز یک بهانهٔ خوبی می‌شه برای کسانی که نمی‌خوان بیان؛ که اگر به دلیلی فردا اومدند سراغشون و خواستند اذیتشون کنند، می‌تونند بگند «ما این اعلامیه رو به دیوار دیدیم، فکر کردیم راست‌راستکیه؛ ما از کجا می‌دونستیم که این جعلیه» یا تاکتیک‌های مشابه این.
البته به نظرمن هیچ چیزی جای این رو نمی‌گیره که با توجه به موج حمایتی که هست، اگر خطری نداره، اگر فعالین در اون اداره، در اون کارخونه، آدم‌هایی رو در ریاست کارگزینی، در مدیریت‌عامل اونجا، در مدیریت اداری می‌شناسند؛ جداگانه، خصوصی ازش خواهش کنند که کمک برسونه و ولو نمی‌خواد اعلام بکنه، به همه بتونه اطمینان بده، به کمیتهٔ اعتصاب، به بچه‌هایی که هستند، که به گوش همه برسونند که اگه کسی نیاد کاریش ندارند؛ یا براحتی از مرخصیش کم می‌کنند و یا حتی بهتر از اون کم نمی‌کنند. ولی خلاصه، هیچ چیزی جای ارتباط و communication و ارتباط گرفتن رو نمی‌گیره. من این رو هم برای کارخانجات بگم، ممکن است بچه‌های کارخونه‌ها کمتر دسترسی به اینترنت و این‌جور خبررسانی و حتی تلویزیون ماهواره‌ای داشته باشند. این به عهدهٔ اون بچه‌هاییست که به این خبر دسترسی دارند که خبر رو به کارگرها کارخونه‌ها برسونند؛ که چقدر حیاتیه که اونها به این اعتصاب بپیوندند و در واقع اونها رو هم توجیه بکنند.
من چند کلمه هم بیام سراغ دوستان سابق و فعلی خودم در بخش خصوصی صنعت. بخش خصوصی صنعت در این جور مواقع، مدیرانش، صاحبانش می‌توانند نقش بسیار بسیار کلیدی بازی کنند. مطمئنم که بسیاری از همدوره‌ای‌های من در دانشگاه، که الان مدیران ارشد در کارخونه‌ها هستند، کارخونه‌های خوبی هم دارند، در این سالیان زحمت کشیدند و سرمایهٔ کشورند؛ می‌دونم کارخونه‌شون زیر فشاره و همین جوری هم کُمیت مالیشون لنگه، ولی می‌توانند این بچه‌ها با همکاری که در بخش خصوصی بکنند و به راحتی اجازه بدند که در کارخانه در سه‌شنبه چهارشنبهٔ آینده اعتصاب بشه و تعطیل بشه؛ الگویی برای بچه‌ها در کارخانجات دولتی می‌شند و کارگرهای کارخونه‌شون می‌تونند به همکاراشون در کارخونه‌های دولتی بگند و فشار بگذارند.
نکتهٔ آخرم رو هم عرض بکنم مدیرانی هم که در رأس کارخانجات دولتی هستند، من مطمئنم که خیلی‌هاشون دلشون با مردمه، خواهشم اینه که اگر می‌ترسند یا مشکلی دارند که مستقیم از اعتصاب پشتیبانی کنند، کمی چشمشون رو ببندند، پشت پرده، مدیر اداری یا کارگزینی رو آزاد بگذارند که بچه‌ها رو به اعتصاب تشویق کنه.
عرضم تمامه. تا برنامهٔ دیگه شاد و موفق باشید

[انگشتانشون رو به شکل V گرفتند] خداحافظ شما.

تهدیدها : iranpressnews.com

تهدیدهای رئیس بی آبرو

بعد از تایید انتخابات قلابی توسط شورای نگهبان در روز دوشنبه 8 تیر، احمدی نژاد در برابر ماموران وزارت اطلاعات خوش رقصی کرد و رفتار جنایت آمیز این وزارتخانه در سرکوب قیامهای اخیر را تحسین کرد. این خوش رقصی در حالی است که همه شواهد و تحلیلها حاکی از آن است که شرایط به عقب باز نخواهد گشت و قیامهای خیابانی آن چنان لرزه ای به رژیم ولایت فقیه و نظم پوسیده جمهوری اسلامی واردکرده که پایوران نظام حتا با سرکوب قادر به خواباندن پس لرزه های آن نخواهند شد.

ولی فقیه از ترس بر باد رفتن قدرتش مخالفان را به اغتشاگر و آشوب طلب متهم کرد. احمدی نژاد آنان را به خس و خاشاک تشبیه کرد. همین مردمی که قدرتشان را در خیابان نشان دادند بدون شک، دستاوردهای گرانبهایی به دست اورده اند و خواهند آورد. رویارویی وحشیانه حکومت نشان داد که چقدر از این «خس و خاشاک» می ترسند. روزهایی که بزرگترین شهرهای ایران و به ویژه تهران زیر پای مردم لرزید، و ارتباط و همبستگی آنان در شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر دیکتاتور» نشان داده شد. حضور مردم و تداوم حرکتهای اعتراضی در شکلی گسترده نقطه ضعف رزیم و نقطه قوت مردم در برابر اختناق و سرکوب است.

احمدی نژاد روز سه شنبه 9 تیر، در حالی که کارگزاران وزارت اطلاعات را از یاران با صفای امام و رهبری و خط ولایت دانست از آنها خواست تا رویدادهای بعد از انتخابات را آسیب شناسی کرده و نقاط ضعف آن را بشناسند. این حرفها تایید سناریوهای ساخته شده وزارت اطلاعات بر انقلاب مخملی و فشار روی دستگیرشدگان برای انجام شوهای تلویزیونی است. گماشته ولی فقیه جنایتکاران وزارت اطلاعات را تشویق به سرکوب مردم با دست باز کرد. انگیزه اصلی که مردم را این چنین به خیابانها کشاند نفرت مردم از کل نظام است و این تنفر همگانی، همچنان خواب شب را از ولی فقیه و ایادیش می رباید.

اخراج دراویش : iranpressnews.com

اخراج دراویش گنابادی از شهر قم

سایت مجذوبان نور: ساعت 9 صبح امروز 9 تیر ماه 1388 ماموران اداره اطلاعات، خودرو جناب آقای احمد شریعت (درویش فیضعلی ) را پس از خروج از منزل آقای آراسته یکی از دراویش قم ،متوقف و بدون ارائه مجوز قانونی از ایشان خواسته می شود که از شهرستان قم خارج شوند .

جناب آقای شریعت به مامورین اظهار می نمایند که جهت کار اداری به قم آمده اند. مامورین امنیتی اعلام می کنند که به دستور آقای پور موسوی از تاریخ 23 اردیبهشت ماه 1388 ، حق ماندن یک ساعت هم در قم ندارید و مامورین حتی به ایشان اجازه بازگشت به منزل جهت برداشتن وسایل شخصی و همراهی خانواده را به ایشان نداده و ازشهرستان قم خارج می نمایند.

آقای احمد شریعت از مشایخ سلسله نعمت اللهی گنابادی و واقف حسینیه شریعت قم می باشند که برخلاف تمام موازین قانونی و شرعی، وقف ایشان از سوی قشریون مردود اعلام شد و حسینیه شریعت و منزل شخصی ایشان در سال 1384 ودر ماه محرم توسط متحجرین و حمایت وکمک مسئولین محلی به آتش کشیده شد و تخریب گردید وعده ای از دراویش گنابادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بیش از 1500 تن ازآنها بازداشت شدند ونه تنها به شکایات آنهاترتیب اثری داده نشد بلکه در مراکز قضایی علیه 54 تن از دراویش و وکلای آنها وخصوصا واقف حسینیه شریعت قم پرونده های متعددی تشکیل گردید.

دولت را مشروع نمی دانم : BBC

مهدی کروبی: این دولت را مشروع نمی دانم

مهدی کروبی تاکید کرده در هر شرایطی و با هر امکانی به مبارزه ادامه خواهد داد

مهدی کروبی، از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ، در نامه ای خطاب به مردم ضمن اعتراض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ، با صراحت تاکید کرده است که دولت برآمده از این انتخابات را دارای مشروعیت و مقبولیت نمی داند و در هیچ برنامه ای از جمله تنفیذ و تحلیف آن شرکت نخواهد کرد .

آقای کروبی در این نامه که در ساعات پایانی سه شنبه نهم تیرماه (۳۰ ژوئن) منتشر شده ، از مردم بابت آنکه " نیروهای غیبی و ظاهری" مانع از تغییر در قوه مجریه شدند عذرخواهی کرده و گفته در هر شرایطی و با هر امکانی به مبارزه ادامه خواهد داد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این نامه خطاب به مردم گفته است "اذعان می کنم که بسیاری از شما پیشتر و دقیق تر می دانستید که چه خواهد شد و متوجه شده بودید،همان گاه که می پرسیدید «چه تضمینی برای آرای ما وجود دارد»، یا زمانی که می گفتید «نتیجه انتخابات معلوم است و شما آب در هاون می کوبید»."

تایید انتخابات

آقای کروبی این نامه را یک روز پس از آن نوشته که شورای نگهبان پس از بازشماری ۱۰ درصد از آرا، صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری پس از تمدید دوره قانونی شورای نگهبان و به رغم اصرار میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض بر ضرورت ابطال انتخابات صورت گرفت. وزارت کشور ایران، پیشتر محمود احمدی نژاد را پیروز دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده وآیت الله علی خامنه ای رهبر ایران نیز از همان زمان چندین بار به طور مستقیم یا تلویحی بر صحت نتایج انتخابات مهر تایید زده بود.

مهدی کروبی در نامه اش پس از آنکه به شرح دلایل ورودش به انتخابات و قصدش برای "تغییر" پرداخته ، از مردم برای مشارکتشان در انتخابات تشکر و از برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج آن ابراز تاسف کرده.

دبیر کل حزب اعتماد ملی در توصیف برخوردهایی که با معترضان صورت گرفته نوشته: " با چکمه و باتوم به جان و مال مردم هجوم بردند، صدها نفر سازماندهی شده به خوابگاه دانشجویان حمله کردند و قلب دختر جوان را با گلوله شکافتند و از پشت بام مسجد با یونیفرم مردم را به گلوله بستند و صدها نفر را در خانه و خیابان دستگیر کردند و تا سر حد مرگ کتک زدند و چه زشتی هایی که در کلام در حق آنها روا داشتند."

اعتراض مردمی یا انقلاب مخملی

آقای کروبی که در این نامه به دستگیری های صورت گرفته پس از انتخابات شدیدا اعتراض کرده و خواستارآزادی این افراد شده ، به موضوع انقلاب مخملی هم اشاره کرده.

در روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال اعتراض های مردمی و نا آرامی در شهرهای مختلف ایران ، مقام های جمهوری اسلامی مخالفان را به طراحی و اجرای "انقلاب مخملی" متهم کردند .

این چه انقلاب مخملی است که رهبران آن دو تن از زنده ترین و با سابقه ترین یاران امامند و مورد تایید شورای نگهبان و رهبری برای حضور در انتخابات و حداقل ۱۵ میلیون نفر(بر اساس شمارش خود طرف) به آنها رای داده اند ؟

مهدی کروبی

در آخرین اظهار نظرها در این زمینه ، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران روز سه شنبه ۹ تیر (۳۰ ژوئن) در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات گفت "دشمنان علی‌رغم توطئه های پنهان و آشکاری که جهت براندازی نرم طراحی کرده بودند، شکست خورده و به اهدافشان نرسیدند."

دور روز پیش از دیدار آقای احمدی نژاد با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات، غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران با حضور در تلویزیون به موضوع انقلاب های مخملی در ایران اشاره کرده و گفته بود هر چند انقلاب مخملی در ایران "ناممکن" است" اما با وجود این "دشمن به دنبال این مساله بوده و به ویژه پس از تشکیل دولت نهم و تجدید گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست خارجی غیرمنفعلانه ، آنها در پی براندازی نرم برآمده اند."

آقای کروبی در نامه ای که خطاب به مردم نوشته در اشاره ای به همین موضوع گفته است: " این چه انقلاب مخملی است که رهبران آن دو تن از زنده ترین و با سابقه ترین یاران امامند و مورد تایید شورای نگهبان و رهبری برای حضور در انتخابات و حداقل ۱۵ میلیون نفر(بر اساس شمارش خود طرف) به آنها رای داده اند ؟"

ادامه مبارزه

مهدی کروبی با اشاره به اینکه آنچه در توانش بوده را انجام داده است نوشته " تمامی مطالبات ملت را با تمام وجود و در قالب برنامه های اعلام شده به هر نحو ممکن پیگیری می کنم و در هر شرایطی با هر امکانی به مبارزه ادامه خواهم داد." او در پایان این نامه ، مردم را به "ایستادگی و هوشیاری و حفظ آرامش و اجتناب از هر گونه پراکنده کاری" دعوت کرده است.

نامه آقای کروبی در شرایطی منتشر شده که پیش از آن عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته بود با اظهار نظر شورای نگهبان ، پرونده انتخابات مختومه شده و اعتراض و شکایتی پس از آن در هیچ نهادی از بعد انتخاباتی قابل رسیدگی نیست.

اعتماد ملی : BBC

'جلوگیری' از انتشار اعتماد ملی

حزب اعتماد ملی می گوید مقام های دادستانی به دلیل چاپ بیانیه شدیداللحن مهدی کروبی در شماره روز چهارشنبه روزنامه این حزب از انتشار آن جلوگیری کرده اند.

"سحام نیوز" پایگاه اطلاع رسانی این حزب تحت رهبری مهدی کروبی نوشت: "شب گذشته و پس از صدور بیانیه مهدی کروبی خطاب به ملت ایران و تایید انتخابات توسط شورای نگهبان، با حضور نمایندگان دادستان تهران و وزارت ارشاد از انتشار روزنامه اعتماد ملی جلوگیری به عمل آمد. این نمایندگان خواستار سانسور و عدم چاپ این بیانیه در روزنامه شدند."

بنابه این گزارش "پافشاری آقای کروبی به انتشار بیانیه علی رغم خواست دادستانی باعث عدم انتشار روزنامه شد و به این ترتیب امروز روزنامه اعتماد ملی منتشر نمی شود."

آقای کروبی از نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری که می گوید انتخابات آمیخته به تقلب بوده است روز سه شنبه در بیانیه تندی به رفتار حکومت با معترضان حمله و تاکید کرد "دست از مبارزه نخواهد کشید."

دبیر کل حزب اعتماد ملی نوشت: "با چکمه و باتوم به جان و مال مردم هجوم بردند، صدها نفر سازماندهی شده به خوابگاه دانشجویان حمله کردند و قلب دختر جوان را با گلوله شکافتند و از پشت بام مسجد با یونیفرم مردم را به گلوله بستند و صدها نفر را در خانه و خیابان دستگیر کردند و تا سر حد مرگ کتک زدند و چه زشتی هایی که در کلام در حق آنها روا داشتند."

جبهه مشارکت : BBC

جبهه مشارکت: کودتاگران جمهوریت را هدف قرار داده اند

جبهه مشارکت ایران اسلامی در واکنش به تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران و قطعی شدن پیروزی محمودی احمدی نژاد، علنا مجریان انتخابات و دولت را به کودتا متهم کرده است.

شورای نگهبان که ناظر انتخابات است روز دوشنبه، 16 روز پس از انتخابات جنجال آفرین ریاست جمهوری، بر پیروزی آقای احمدی نژاد مهر تایید زد اما این اقدام موج تازه ای از انتقادها و سرکشی منتقدانی که انتخابات را آمیخته به تقلب گسترده می دانند به دنبال داشته است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی که در اولین دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی تشکیل شد در بیانیه ای تند به اقدام شورای نگهبان واکنش نشان داده است.

این گروه با این اظهار نظر که در پی اعلام نظر رسمی شورای نگهبان "دوره جدیدی در تاریخ سیاسی ایران" آغاز شده است می نویسد: "سی سال پس از تاسیس جمهوری اسلامی که با شعار آزادی، استقلال و حاکمیت ملی استقرار یافت، شاهد برآمدن دولتی هستیم که از دل انتخابات مهندسی شده بیرون آمد و اکنون رئیس آن به جای آنکه نماینده اراده ملی باشد، برآیند خواست از پیش تعیین شده عده قلیلی است که بارها و بارها با گفتار و رفتار خود، جمهوریت نظام و اصل همراهی و سازگاری دین و مردم سالاری را زیر سئوال برده اند."

جبهه مشارکت می گوید که این "لحظات سخت" را باید با "فروخوردن خشم مقدس ناشی از زخم بزرگ بی عدالتی" پشت سر گذاشت.

روز سه شنبه همچنین، مهدی کروبی رئیس حزب اعتماد ملی و نامزد انتخابات، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز - که از احزاب اصلاح طلب هستند - در تقبیح انتخابات و رفتارهای دولت در چند هفته اخیر به خصوص برخورد آن با معترضان بیانیه صادر کرده اند.

این درحالی است که محمود احمدی نژاد روز سه شنبه در واکنش به اعتراضات گسترده عمومی پس از انتخابات گفت که پروژه "براندازی نرم" علیه حکومت جمهوری اسلامی شکست خورده است.

شورای نگهبان نیز روز سه شنبه بار دیگر خطاب به معترضان گفت "دیگر جای هیچ سئوال و اعتراضی در هیچ مرجع قانونی نیست."

اما جبهه مشارکت در بیانیه خود با شدیدترین لحن دولت محمود احمدی نژاد را به کودتا متهم می کند: "این اولین بار است که کودتاگران علیه جمهوریت نظام، با بدترین و خشن ترین شیوه ها مهمترین رکن جمهوریت یعنی ریاست جمهوری را هدف قرار می دهند، مقامی که اگر برآمده از آرای واقعی ملت نباشد می تواند سرآغاز استبدادی بزرگ باشد و آنچه در سال های قبل گوشه هایی از آن را نشان داده بودند، ناچیز و بی مقدار جلوه می کند."

به نوشته این گروه اکنون انتخابات در ایران "بی معنا" شده و "مردم سالاری هویت خود را از دست داده است."

جبهه مشارکت می گوید که حوادث اخیر باعث شده است که مشروعیت داخلی و بین المللی بسیاری از ارکان نظام از دست برود.

این حزب جبران "این خسارات را کاری بس دشوار و شاید محال" می داند اما همچنان بر ادامه راه اصلاحات اصرار می ورزد و می نویسد: "ما همچنان مصر بر ادامه راهی هستیم که در یک کلمه آن را اصلاحات می خوانند؛ ما همچنان مصر بر عمل در چارچول قانون هستیم... ما در این راه از تمام توان خود با رعایت مصالح ملی و حرکت در چارچوب قانون بهره خواهیم گرفت تا از این انحراف عظیم جلوگیری کنیم."

در ادامه این بیانیه آمده است: "ما به عنوان یک حزب قانونی وظیفه خود می دانیم در کنار ملت، با حفظ آرامش و از راههای مدنی و مسالمت آمیز، مانع تحقق خواسته های مخالفان جمهوریت و اسلامیت نظام و مشوه کنندگان چهره دین و انقلاب و کشور شویم و از همه مردم، احزاب و گروهها و نهادهای مدنی می خواهیم از هر حرکتی که بهانه به دست خشونت جویان بدهد و زمینه را برای استبداد فراهم می کند بپرهیزد."

جبهه مشارکت از نهادهای حکومتی می خواهد "انبوه بیگناهانی را که تنها جرم آنها شورآفرینی در انتخابات بوده است آزاد کنند و از پرونده سازیهای بی حاصل و دروغ دست بردارند و اجازه دهند نهادهای مدنی و مستقل از حکومت دوباره کارخود را هرچند با محدودیتهای فراوان آغاز کنند."

در پایان این بیانیه آمده است: "جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن درود به روان پاک شهیدان مظلوم حوادث اخیر و تسلیت به خانواده معظم آنها، بر عهد همیشگی خود با ملت بر سر ایستادگی بر حق و پایداری در منافع ملت و پیگیری آرمان دیر پای ایرانیان یعنی آزادی و حکومت قانون، پافشاری خواهد کرد."

هرچند جبهه مشارکت بر ادامه فعالیت خود برای پیشبرد اصلاحات پافشاری کرده اما این حزب با خطر انحلال مواجه است.

وزارت کشور ایران یک روز پیشتر از احتمال بررسی مجوز فعالیت سه تشکل عمده اصلاح طلب از جمله جبهه مشارکت خبر داده بود.

اعلام پیروزی محمودی احمدی نژاد در روز 23 خرداد ماه به بزرگ ترين راهپيمايی ها و اعتراضات در تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی منجر شد که برای حدود 10 روز ادامه داشت اما با برخورد شدید نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان پس از نطق آیت الله خامنه ای فروکش کرد.

در جريان درگيری ميان معترضان و نيروهای نظامی، امنيتی و بسيج، دست کم 18 تن کشته و شمار زيادی مجروح شدند.

در عين حال، تعداد زيادی از فعالان سياسی، اعضای ستادهای انتخاباتی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، روزنامه نگاران و حاضران در اعتراض ها بازداشت شده اند.

بان کی مون : BBC

دانشجویی که در کما بسر میبرد

'بان کی مون باید برای تحقیق به ایران برود'

بان کی مون قبلا استفاده خشونت علیه معترضان ایران را محکوم کرده است

با افزایش نگرانی ها در مورد وضعیت افرادی که در جریان بحران پس از انتخابات ایران بازداشت شده اند، گروه های حقوق بشر از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواسته اند برای بررسی خشونت علیه معترضان به ایران سفر کند یا فرستاده ای را به آن کشور اعزام کند.

سارا لی ویتسون از مسئولان گروه "دیده بان حقوق بشر" گفته است: "دبیر کل سازمان ملل باید بر سفر به ایران و بر انجام تحقیقات و تعقیب قضایی بسیجی هایی که مرتکب خشونت شده اند اصرار ورزد."

گروه "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" نیز که در نیویورک مستقر است نیز خواستار اعزام یک فرستاده ویژه از سوی دبیر کل سازمان ملل به ایران شد.

در پی اعترضات و ناآرامی های خیابانی گسترده نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد که در آن محمودی احمدی نژاد برنده اعلام شد صدها نفر از معترضان از جمله رهبران مخالفان، استادان دانشگاه ها، خبرنگاران، دانشجویان و افرادی که در خیابان تظاهرات می کردند دستگیر شده اند.

در جریان اعتراض ها به نتایج انتخابات ایران دست کم ۲۰ نفر کشته و شمار کثیری مجروح شده اند.

"کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" می گوید که گزارش ها از ایران حاکیست که تا دو هزار نفر هنوز احتمالا در سراسر ایران تحت بازداشت هستند.

سایر گروه های حقوق بشر ارقام مشابهی از شمار کسانی که هنوز در بازداشت هستند ارائه کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویتر سه گروه حقوق بشری "عفو بین الملل"، "دیده بان حقوق بشر" و "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" در کنفرانس خبری مشترکی با حضور رکسانا صابری خبرنگاری که اخیرا برای چند ماه در ایران زندانی بود برگزار کردند.

خانم صابری در این کنفرانس خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی که به گفته وی احتمالا در معرض شکنجه قرار دارند و بدون توجیه حقوقی بازداشت هستند، شد.

وی گفت به دلیل سایر حوادث جهانی که در راس خبرها قرار گرفته، ایران به تدریج از کانون توجه خارج می شود و از جامعه بین المللی خواست فشار بر ایران را حفظ کند.

هادی قائمی از گروه "کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران" گفت تقریبا تمامی اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلبان که می گوید در انتخابات تقلب شده، در زندان هستند که منابع کمی برای رهبری اعترضات برای او باقی می گذارد.

این گروه فهرست اسامی 101 چهره سیاسی و مخالف، 22 خبرنگار، 8 استاد دانشگاه و 86 دانشجو که دستگیر شده اند را منتشر کرده است و آقای قائمی می گوید هویت بسیاری از بازداشتی ها معلوم نیست.

سارا لی ویتسون از گروه دیده بان حقوق بشر در این کنفرانس گفت که هرچند دولت های خارجی ممکن است در اظهار نظر مستقیم درباره حوادثی مانند نحوه برگزاری انتخابات ایران مکث کنند، اما نقض حقوق بشر براساس قوانین بین المللی موضوع مورد علاقه جهانی است.

وی گفت: "رهبران بین المللی، رهبران غربی، رهبران کشورهای شرقی نباید از محکومیت شدید و انتقاد از نیروهای امنیتی ایران، رفتار دولت ایران و زندانی کردن مردم بدون هرگونه توجیه حقوقی، پرهیز کنند."

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه در بیانیه ای در مورد احتمال شکنجه رهبران جناح مخالف دولت ایران و گرفتن اعتراف های تلویزیونی برای استفاده در دادگاه علیه آن ها، ابراز نگرانی کرده بود.

دبیر کل سازمان ملل روز 22 ژوئن یعنی پس از موضعگیری شدید آیت الله خامنه ای علیه تظاهرکنندگان ایرانی که برخورد شدید نیروهای امنیتی با آنها را در تهران به دنبال داشت، از مقام های این کشور خواست بازداشت، تهدید و استفاده از قوه قهریه علیه مخالفان سیاسی را متوقف کنند.

بان کی مون در بیانیه ای گفت "وضعیت در ایران موجب نگرانی جامعه بین المللی است" و خواستار "توقف فوری بازداشت ها، تهدیدها و استفاده از زور شد."

آقای بان گفت "اوضاع در جمهوری اسلامی ایران را با نگرانی فزاینده دنبال می کند و از خشونت های پس از انتخابات به خصوص استفاده از زور علیه غیرنظامیان که باعث مرگ و جراحت می شود، مایوس است."

وی مقام های ایران را ترغیب کرد "به حقوق بنیادی شهروندی و سیاسی به خصوص آزادی بیان و آزادی تجمع و آزادی اطلاعات احترام بگذارند."

وزارت خارجه ایران در واکنش گفت که موضع گیری سازمان ملل دخالت در امور داخلی ایران است و آن را محکوم کرد.

انتقاد مهاجرانی : BBC

انتقاد مهاجرانی از بیانیه مجمع روحانیون مبارز

عطاءالله مهاجرانی وزیر سابق ارشاد اسلامی از آنچه تفاوت فاحش در بیانیه دو تشکل اصلاح طلب پس از تایید نتایج انتخابات توسط شورای نگهبان می داند ابراز شگفتی کرده و موضع گیری مجمع روحانیون مبارز را زیر سوال برده است.

درحالی که "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی" در بیانیه ای بر ادامه مبارزه قانونی پس از انتخابات جنجال آفرین ریاست جمهوری تاکید کرده، "مجمع روحانیون مبارز" به نوعی خواستار پایان اعترضات خیابانی از سوی معترضان به نتایج انتخابات شده است.

آقای مهاجرانی وزیر ارشاد در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی روز سه شنبه در مصاحبه ای با تلویزیون فارسی بی بی سی گفت که به عقیده او بیانیه مجمع روحانیون یک بیانیه "اخلاقی" است که هیچ گونه راهکاری برای برون رفت از بحران ارائه نمی کند.

وی با دادن این احتمال که بیانیه مجمع روحانیون مبارز را آقای خاتمی نگاشته است گفت: "این بیانیه ای آرامبخش است و از موضع کسی نوشته شده که با دلسوزی به وضعیت جوان هایی که در خیابان ها بازداشت می شوند، کتک می خورند، زندان می روند و کشته می شوند نگاه می کند."

آقای مهاجرانی اما این موضعگیری را در شرایط کنونی مناسب نمی داند چرا که به گفته وی جمهوریت نظام به خطر افتاده است و اگر این وضع ادامه یابد از این پس انتخابات در کشور معنی نخواهد داشت.

در بیانیه مجمع روحانیون مبارز آمده است: "ضمن محفوظ نگاه داشتن حق اعتراض (به نتیجه اعلام شده انتخابات) معتقدیم که مردم بزرگوار نباید بیش از این هزینه بپردازند و معتقدیم هیجانات فزاینده و اعتراضات خیابانی راه کار نیست".

آقای مهاجرانی می گوید به عقیده او بیانیه مجمع روحانیون مبارز نباید به گونه ای نوشته می شد که اینطور برداشت شود که "دوران اعتراض و دوران مقاومت تمام شده است."

بیانیه مجمع روحانیون مبارز نباید به گونه ای نوشته می شد که اینطور برداشت شود که دوران اعتراض و دوران مقاومت تمام شده است.

عطاءالله مهاجرانی

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه اش معترضان را به "آرامش" فراخواند و از مسئولان خواست "زمینه عبور از فضای زشت امنیتی و نظامی را فراهم آورند، زندانیان را آزاد کنند و از تبلیغات یکجانبه و تحریک آمیز و تحریف کننده دست بردارند، حق بیان و اعتراض مدنی را به رسمیت بشناسند و نسبت به خون به ناحق ریخته شهیدان و جانباختگان و استمالت از خانواده های آنان اقدام کنند".

در انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد محمود احمدی نژاد با 63 درصد آرا برنده اعلام شد که اعترض شدید نامزدهای دیگر انتخابات به ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به دنبال داشت و باعث خشم و تظاهرات خیابانی بسیاری از هواداران آنها برای چند روز شد که بالاخره این اعتراضات پس از حضور سنگین و برخورد شدید نیروهای امنیتی در چند روز اخیر فروکش کرده است.

اما سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با صراحت بی سابقه ای به نهادهای محافظه کار تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی حمله می کرد در بیانیه روز دوشنبه خود خواستار ادامه مبارزه شده است.

این گروه می نویسد: "دولت برآمده از انتخاباتی که ملت صحت آن را نپذیرفته و بر ابطال آن پای می فشارد، فاقد مشروعیت و وجاهت قانونی است".

سازمان مجاهدین افزود وظیفه خود می داند که "با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی به مبارزه قانونی و مسالمت آمیز علیه دولت غیرقانونی پرداخته، تمام مساعی خود را برای بازگرداندن جمهوریت که ضامن اسلامیت نظام نیز هست، به کار بندد".

آقای مهاجرانی می گوید که بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پی یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران کنونی است.

او در توافق با این بیانیه می گوید: "یک وجه مقاومت مدنی همین است. ما باز هم می توانیم از راهپیمایی استفاده کنیم. انجام راهپیمایی در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده و اتفاقا جزو اصولی از قانون اساسی است که قوانین عادی نمی توانند آن را محدود و مسدود کنند."

براساس اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است.

آقای مهاجرانی گفت گروه های اصلاح طلب حق دارند راهپیمایی دیگری از نوعی که در روز 25 خرداد برگزار شد انجام دهند و این یک حق مدنی و قانونی است. وی اقدامات وزارت کشور در رد درخواست های برگزاری تجمعات مسالمت آمیز را غیرقانونی دانست.

وزیر سابق ارشاد اسلامی می گوید با این تفسیر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی موافق است که وضع کنونی تلاشی برای پایان دادن به جمهوریت نظام است.

آقای مهاجرانی گفت که اکنون وقت رویارویی با آنچیزی است که او "وارونه کردن رای اکثریت مردم" می داند و می گوید: "از کجا معلوم است که این وضع در انتخابات های کوچکتر تکرار نشود. از کجا معلوم که از این پس در انتخابات ریاست جمهوری شاهد چنین وضعی نباشیم. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق، باید در این نقطه مقاومت کرد."

وزارت کشور که مجری انتخابات است و شورای نگهبان که مسئول نظارت بر انتخابات است، اتهامات تخلف و تقلب در انتخابات را رد کرده اند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز هر دو در بحران پس از انتخابات با فشار زیادی از سوی دولت روبرو بوده اند.

تعدادی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از جمله بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده و محمد جواد امام، بازداشت شدند و هنوز در بازداشت به سر می برند.

محمد علی ابطحی از اعضای مجمع روحانیون مبارز نیز اکنون تحت بازداشت است.

صدای عدالت : BBC

چرا ندا؟

صدای عدالت در مقاله ای با اشاره به نامه رییس جمهور به رییس قوه قضاییه درباره رسیدگی به قتل نداآقاسلطان نوشته در زمانی رییس دولت نامه درباره ندا نوشته که در این چند روز خانواده وی از کوچکترین امکانی برای برگزاری مراسمی درشان فرزندشان بی بهره بودند چه در منزل و چه در مسجد، آیا ندا ارزش برگزاری یک سوگواری ساده رانداشت ؟

نکته دیگری که در مقاله صدای عدالت آمده این است که ندا آقا سلطان هم یکی دیگر از بیست و اندی نفر از جوانانی است که بنا به گزارش های رسمی در جریانات اخیر به ضرب گلوله از پای در آمدند. چرا از این جمع کشتگان ندا آقا سلطان به عنوان مقتول ویژه ای که قتلش بایستی به طور خاص بررسی شود انتخاب شده است ؟ مگر بین این همه جوانان خرد شده و بر باد رفته این یکی مرتبه ای بالاتر داشت یا موضوع پخش چند باره صحنه های رقت انگیز این قتل از شبکه های ماهواره ای است که تعیین کننده است ؟

مقاله صدای عدالت با این جمله پایان می گیرد: آیا خبرگزاری های خارجی می توانند چنین کارکردهایی هم داشته باشند که دومین مقام رسمی جمهوری اسلامی را به خونخواهی حتی یک خس و خاشاک خرد شده و از بین رفته برانگیزد؟

اعتراض های اینترنتی : روزآنلاین

سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸
نگاه کرونیکل به محدودیت های رسانه ای در ایران

دردسر اعتراض های اینترنتی

آنا جانسون

مقامات ایران مانع از فعالیت گزارشگران بین المللی در گزارش از خیابان های شهر شدند و به آنها دستور دادند از دفاترشان خارج نشوند. بنابراین، این نوشته بر اساس گفته های شاهدان در داخل ایران و اظهارات رسمی است که در رسانه های این کشور منتشر شده است.

معترضان ایرانی همراه تلفن های همراهشان درحالیکه به زحمت تلاش می کردند از کتک خوردن و بازداشت فرار کنند، به ثبت وقایع پرداختند.

تصاویر لرزان و مات برای دوستان ایمیل می شود. با قرار گرفتن این تصاویر در وبلاگ ها، یوتیوب و سایر سایت های اجتماعی دیگر، مردم دنیا شاهد تنشی بودند که پس از انتخابات بحث انگیز 22 خرداد در ایران به وجود آمد.

اما دریچه اینترنت نیز در ایران، همزمان با سرکوب اطلاعاتی مقامات به نحو فزاینده ای تنگ تر شده است؛ مقاماتی که بر سر راه حضور رسانه های خارجی در خیابان ها محدودیت ایجاد کردند و بسیاری از وب سایت هائی را که با میر حسین موسوی رهبر مخالفان و ادعای او مبنی بر سرقت انتخاباتی همراه بودند، تعطیل کردند.

در کشوری که از سوی گزارشگران بدون مرز، "بزرگترین زندان رسانه ها" نام گرفته، بازی سیاسی موش و گربه در خیابان ها به راه افتاده است.

معترضان توانستند در روز دوشنبه تعدادی کلیپ ویدیوئی را که به نظر مربوط به چند روز قبل بودند به همراه تعدادی کلیپ دیگر از تظاهرات روز یکشنبه در خارج مسجدی در شمال تهران بر روی وب سایت ها قرار دهند. سایر تصاویر، نظیر آنچه عمدتاً در وب سایت یوتیوب به نمایش در آمد، به عکس های قدیمی تر از خشونت های تهران مربوط می شد.

این نشانه آشکاری است از اینکه مسؤولان ایران تلاش سختی برای مهار معترضان از قرار دادن پیام ها و تصاویر خود در اینترنت به خرج می دهند.

بسیاری از ایرانی ها که پیام های خود را در سایت تویتر و تصاویر و ویدئوهای خود را در یوتیوب قرار دادند، مایل نبودند هویت شان مشخص شود. یکی از معترضان در ایمیل خود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت از فرستادن ایمیل یا گفتگوی بیشتر می ترسد و در "شرایط خطرناکی" قرار گرفته است.

وبلاگ نویس ها علیرغم خطرات و سرکوب ها، سعی می کنند یک قدم جلوتر قرار بگیرند. دولت تهیه و ارسال گزارش از بحران کشور را منع کرده و سیستم پیام کوتاه تلفن همراه و وب سایت ها در اینترنت را از کار انداخته است و از مجازات زندان و حتی مرگ سخن می گوید.

مجتبی سمیعی نژاد وبلاگ نویس ایرانی به آسوشیتدپرس گفت: "حالا که سیستم پیام کوتاه نداریم و سرعت اینترنت پائین است ولی البته هنوز کار می کند، از خطوط تلفن معمولی و ایمیل استفاده می کنیم."

سمیعی نژاد فعال حقوق بشر 28 ساله، یکی از معدود وبلاگ نویسان شناخته شده است که حاضر به گفتگوست.

دولت از زمان برگزاری انتخابات به فشار بر ارتباطات اینترنتی، تعطیلی ده ها وب سایت و کاستن از سرعت اینترنت رو آورده است و دسترسی به بسیاری از وب سایت ها از جمله جی میل و یاهو عملاً غیر ممکن شده است.

ایرانی ها بدون استفاده از نرم افزارهای ضد فیلتتر و وب سایت های حامل، قادر به استفاده از یوتیوب، فیس بوک، تویتر و بسیاری از وب سایت های فارسی زبان داخل و خارج کشور نیستند. حکومت در حال ایجاد مشکل برای تلویزیون های ماهواره ای است. دسترسی به این تلویزیون ها در ایران غیرقانونی است اما معمولاً تحمل می شدند. برخی از کانال های ماهواره ای شامل بی بی سی انگلستان، صدای آمریکا و کانال های فارسی زبان از لوس آنجلس هستند.

تماس با تلفن همراه اغلب دچار اشکال است و سیستم پیام کوتاه از پیش از شروع اعتراضات تعطیل شده بود.

در این میان، سپاه پاسداران انقلاب عهد کرده ایرانی هائی را که به قرار دادن تصاویر و پیام در وبلاگ ها و وب سایت های اجتماعی اقدام کنند، به شدت سرکوب خواهد کرد.

به گفته گزارشگران بدون مرز، چندین وبلاگ نویس و ده ها خبرنگار از زمان برگزاری انتخابات بازداشت شده اند و هنوز در زندان به سر می برند. از زمانیکه آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران، پیش تر در ماه جاری کلیه اتهامات مربوط به تقلب انتخاباتی را رد کرد و به موسوی و همراهانش هشدار داد در صورت ادامه اعتراضات، "خونریزی، خشونت و اغتشاش" بر گردن آنهاست، بر شدت سرکوب افزوده شده است.

منبع: کرونیکل- 30 ژوئن

http://www.chron.com/disp/story.mpl/ap/world/6504101.html

ایران تغییر کرده است : روزآنلاین

سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸
گزارش فایننشیال تایمز از پی آمدهای انتخابات

ایران تغییر کرده است

رولا خلف

وقتی چهار روز پس از انتخابات ریاست جمهوری وارد ایران شدم، گوئی به کشور دیگری قدم گذاشتم.

در ماه فوریه به گردش از چندین شهر ایران، از اصفهان رویائی تا قم مذهبی، پرداختم و به گفتگو با روحانیون، مشاوران نامزدهای انتخاباتی و سیاستمداران نشستم. رژیم اسلامی در موضع قدرت بود. اعتقاد داشت برنامه هسته ای، پیشرفته تر از آن است که بشود جلویش را گرفت و نفوذ منطقه ای اش از عراق گرفته تا افغانستان، ضامن قدرت است.

ایرانی های معمولی نیز امیدوار بودند. اولین بار بود که یک رئیس جمهور آمریکائی از دریچه احترام با آنها سخن می گفت و به دنبال روابطی متفاوت با کشورشان بود.

اصلاح طلبان سخت سرگرم تعیین خط مشی خود در انتخابات پیش رو بودند. محمد علی ابطحی به من گفت تنها محمد خاتمی، روحانی اصلاح طلب، از پشتوانه مردمی لازم برای شکست دادن محمود احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی و بازگشت اصلاح طلبی برخوردار است. مطصفی تاج زاده تحلیلگر اردوگاه اصلاح طلبان، نیز به برآورد تعداد آرای لازم برای غلبه بر مجموعه آرای سبد رئیس جمهور مشغول بود.

بارها شنیدم که می گفتند آقای احمدی نژاد باید برود و انتخابات فرصتی استثنائی است. شورای نگهبان که صلاحیت نامزدها را تعیین می کند، و البته در انتخابات گذشته مجلس هزاران نفر از آنها را سر جای خود نشاند، جرأت رد صلاحیت اصلاح طلب محترمی نظیر اورا نخواهد داشت.

وقتی ایران را ترک کردم، بسیاری از اصلاح طلبان پشت سر میر حسین موسوی، نخست وزیر دهه 1980، صف کشیدند. تمام شواهد به نفع این بود که تنها آیت الله علی خامنه ای، رهبر علی ایران، آقای موسوی را به محمد خاتمی ترجیح می دهد.

اما ایرانی که این بار مشاهده کردم، پس از انتخاباتی که ظاهراً با دستکاری دوباره، آقای احمدی نژاد را بر کرسی ریاست جمهوری نشانده بودند، غضبناک، بی محابا و مهارگسیخته بود.

هم آقای ابطحی و هم آقای تاج زاده، در مکان های نامعلومی بازداشت شده بودند. حتی ابراهیم یزدی، یکی از منتقدان رژیم که دولت احمدی نژاد را انحرافی در حرکت جامعه به سوی آزادی خوانده بود، برای بازپرسی از تخت بیمارستان بیرون کشیده شده بود.

درحالیکه جوانان درخیابان خواستار محترم شمردن آرای خود بودند، دانشجویانی که برای حمایت از موسوی به حرکت در آمده بودند، در خوابگاهایشان مورد هجوم و ارعاب قرار گرفتند.

عشق و اراده طرفداران آقای موسوی ستودنی بود و البته جنون رژیم اسلامی برای مقصر جلوه دادن عوامل خارجی در ناآرامی ها، حیرت آور بود.

آخر هفته اول بود که رهبر ایران به تظاهرکنندگان اولتیماتوم داد و خواستار پایان دادن به بحران شد. او گفت آرای آقای احمدی نژاد صحیح است و رئیس جمهور، نزدیکترین فرد به اوست و به این ترتیب، اوضاع نامساعد کشور آشکار و آشکارتر شد.

این بحران به تردیدی برای بقاء نظام تبدیل شده است. رهبر ایران، احیای مردمی و توانائی های آقای موسوی را دست کم گرفته بود. موسوی، سیاست های خارجی کشور را که درنهایت سیاست های خامنه ای محسوب می شود، هدف حمله و انتقادات خود قرار داده بود.

تجربه قبلی رهبر با دولت اصلاح طلبان، در دو دوره ریاست جمهوری خاتمی 1997 تا 2005، زنگ خطر را به صدا درآورده بود. اگر اصلاحات به نتیجه می رسید، دراینصورت قدرت وی و نهادهای غیرانتخابی تحت مسؤولیت وی که مصمم به بی اثر کردن تغییرات مورد نظر خاتمی بودند، افول می کرد.

با ادامه ایستادگی ایرانی ها برای دفاع از حقوقشان و سرسختی آیت الله خامنه ای در عدم قبول سازش، ممکن است به وارد آمدن آسیب های جبران ناپذیری بر پیکر جمهوری اسلامی منجر شده باشد.

نیروهای بی رحم می توانند اعتراضات مدنی را سرکوب کنند. به زندان افکندن اصلاح طلبان می تواند دست کم آنها را در شرایط فعلی خاموش کند. اما کشمکش ایران در روزی که من وارد آن کشور شدم، به تقلب های انتخاباتی مربوط بود. امروز، مسأله به حکومتی مربوط می شود که رهبرش سخت به نبرد با مخالفان مشغول است.

منبع: فایننشیال تایمز- 30 ژوئن 2009

http://www.ft.com/cms/s/0/f3d368fa-650d-11de-a13f-00144feabdc0.html?nclick_check=1

مصاحبه با باطبي : روزآنلاین

سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸
مصاحبه ایل جورناله با احمد باطبي

دنیا باید به کمک بیاید

جان میکالسین

"وقتي که آن پیراهن خونین را بابالا بردم، قصد نداشتم جمعیت را به هیجان بیاورم بلکه مي خواستم از هیجان آنها کم کنم. همان لحظه جواني تیر خورده بود و پیراهنش را درآمرده بودیم تا جلوي خونریزي اش را بگیریم و این شد که این پیراهن در دستان من ماند و آن را بالا بردم و به جمعیت خشمگین و هیجان زده که آماده بودند به نیروهاي امنیتي حمله کنند، نشان دادم. مي خواستم به آنها بفهمانم که باید متوقف شوند درغیر این صورت با خطر دستگیر شدن مواجه خواهند شد یا سرنوشتي شبیه به آن جوان پیدا خواهند کرد. آن پیراهن خونین آلت جرم من شد. تصویر آن در همه جاي دنیا چرخید و من را در مقابل قاضي قرار داد که گفت: "با این عکس حکم اعدامت را امضا کردی".

این اتفاق در ژوئیه ده سال پیش افتاد، همان هجده تیر که از آن بعنوان اولین شورش دانشجویي علیه حکومت جمهوري اسلامي از آن یاد مي شود. امروز احمد باطبی 32 ساله است و در واشنکتن زندگي مي کند. به دلیل آن عکس، هشت سال زنداني شد، رنج حضور در دو اعدام نمایشي را تجربه کرد، شکنجه شد و کتک خورد. سال گذشته با استفاده از مرخصي درماني از زندان بیرون آمد و دیگر به آنجا بازنگشت، او ر جریان یک فرار هیجان انگیز با ماشین از مرد عراق عبور کرد. امروز از طریق موبایل از واشنگتن به ایل جورناله تفاوت بین جنبش ده سال پیش و موج سبز موسوي را توضیح مي دهد."

"بزرگترین تفاوت آن در ماهیت آن است. در سال1999 این فقط دانشجویان بودند که در مقابل رژیم ایستاده بودند و امروز همه ایرانیان مورد بي حرمتي قرار گرفته اند. در سال 1999 نمي شد تمام حکومت را زیر سوال برد زیرا رئیس جمهور حکومت خاتمي بود و در نهایت مي شد خواستار توبیخ مقصرین خشونت در مورد دانشجویان شد. امروز همه رژیم به دلیل دزدیدن راي و سرکوب مردم مقصر است. به همین دلیل شورش بزرگتر است و هر روز گسترش مي یابد. امروز به دادگاه کشیده شدن چندد فرمانده نیروي انتظامي با چند بسیجي مردم را راضي نمي کند. امروز مردم فریاد مي زنند: "مرگ بر دیکتاتور". ده سال پیش هیچ کس در رویایش هم چنین چیزي را نمي دید".

چه تفاوتي است میان جوانان امروز و جوانان آن روز؟

"آگاهي بیشتر. ما در شرایط خوبي نبودیم، ما به دنبال تغییر بودیم اما هیچ کس نمي دانست که ایا دلایل دوستانش هم مثل خود اوست یا نه. امروز با وجود اینترنت و تلویزیون هاي ماهواره اي همه به یک هدف مشترک رسیده اند، آنها یک دشمن مشترک دارند و از او بعنوان کسي که رایشان را دزده است و در انتخابات تقلب کرده است، یاد مي کنند".

آیا رئیس جمهور سابق، رفسنجاني، مي تواند تغییر ایجاد کند؟

"رفسنجاني مردي قابل و تواناست، اما مردم همان سیستم است ودر بسیاري از اشتباهات سي سال گذشته ، نقش داشته است.تغییر اساسي با محدود شدن نقش مذهب در سیاست بوجود مي آید و این در مورد ایران معنایش تغییر ماهیت سیستم حکومت است."

آیا میر حسین موسوي و این نسل جدید مخالفان موفق خواهند شد؟

"اگر مجامع بین المللي به آنان کمک بکنند. آنها باید وارد بازي بشوند و حمایت دیپلماتیک خود را نشان بدهند. آنها نباید محمود احمدي نژاد را بعنوان رئیس جمهور ایران بشناسند زیرا انتخاب شدن او حاصل یک کودتا بود".

مرگ ندا چه احساسي را در شما ایجاد کرد؟

در نه سالگي شاهد سنگسار یک مرد بودم سالها از تصور آن نمي توانستم بخوابم. مرگ ندا یک کابوس جدید است. از تصور آن حالت تهوع به من دست مي دهد و ماه ها تصویرش در ذهنم مي ماند.

منبع: ایل جورناله 26 ژوئن

www.ilgiornale.it/a.pic1

بحران ایران : روزآنلاین

سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸
نگاه ایندیپندنت به شرایط شکننده منطقه ای

بحران ایران، برهم زننده محاسبات منطقه ای

هرچند اعتراضات خیابانی تهران سرکوب شده، اما آنچنان که در اطلاعیه میرحسین موسوی آمده است، چالش مخالفان همچنان زنده و برقرار است. این پیامد، انشعابات فراوانی نیز از خود به جا گذاشته است. بحران ایران قادر است نه تنها در حال و هوای فعلی ایران، بلکه در ژئوپولیتیک منطقه ای وسیع، تغییر ایجاد کند.

پیروزی قاطع هر کدام از دو نامزد، آقای احمدی نژاد یا موسوی، می توانست فضای مناسب سیاسی برای واکنش به ابتکار باراک اوباما را فراهم کند و راه را برای تماس با دنیای خارج باز کند. نتایج بحث انگیز انتخاباتی که از خود یک رهبری تضعیف شده بر جا می گذارد، احتمال وقوع هرگونه تحرک عمده سیاسی را کم می کند. صرفنظر از آنکه راه حل نهائی کدام باشد، رهبران ایران چشم به پشتیبانان خود دوخته اند.

از دید افراد خارج از کشور، این نشانه ای از ظهور یک وضعیت جدید است و بسیاری از محاسبات را برهم می زند و یا اینکه باید برهم بزند. قبل از برگزاری انتخابات، دیدگاه کلی این بود که ایران در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای است. به نظر می رسید نفوذ آن کشور در جلوی چشم همگان درحال گسترش از شرق عراق تا غرب افغانستان است. بازوهای حکومت از طریق عواملش تا لبنان و غزه کشیده شده و روابط دیپلماتیک با روسیه و چین از طریق پیمان همکاری شانگهای در حال بسط و توسعه بود. ایران با توجه به ضعف همسایگانش، بسیار قدرتمندتر به نظر می رسید. عراق مشغول بازسازی اما در ورطۀ کشانده شدن به جنگ داخلی بود. دولت های متزلزل افغانستان و پاکستان نیز درحال مبارزه با طالبان درون قلمروی ارضی خود هستند.

ایران بی ثبات، متشنج و آشوب زده، بدترین چیزی بود که می توانست برای این منطقه خشونت زده اتفاق بیفتد. بدترین حالت این است که در کنار خشونت های موجود در خارج از مرزها، نزاع داخلی به سراغ کشور بیاید. آنسوتر، همزمان با آماده شدن نیروهای آمریکا برای خروج از عراق، بمبگذاری ها در بغداد، فلوجه و کرکوک تشدید شده است. باید دید آیا این هیجان ناشی از خروج نیروهای آمریکائی است یا نشانه ای از وضعیت کشور پس از خروج نیروهاست.

در پاکستان، نیروهای دولتی در پیشروی به سوی مناطق تحت کنترل طالبان به پیروزی هائی دست یافته اند که بیش از حد تصور همگان بوده است. در افغانستان، آمریکا سرگرم انجام یک تغییر تاکتیکی بزرگ برای کاهش تلفات غیرنظامی و بهبود اوضاع امنیتی است که در نهایت با خروج کامل نیروهایش همراه خواهد شد. آمریکا به نحو آشکاری در حال تجمیع سیاست های خود درقبال افغانستان و پاکستان است. البته هنوز معلوم نیست که مواضع جدید به کنترل خشونت های فزاینده در آنجا خواهد انجامید و دولت کرزای تاب مقاومت خواهد داشت یا خیر. بدترین حالت این است که این منطقه شدیدا خشونت زده را، همینطور که هست بپذیریم.

البته یک سناریوی خوش بینانه تر هم وجود دارد. اینکه آقای احمدی نژاد با درنظر گرفتن آنکه بر اریکه قدرت باقی خواهد ماند، لحن گفتار و برخورد دیپلماتیک خود را در تنگنا ببیند. دراینصورت ممکن است از حجم مداخله ایران در نقاط دیگر کاسته شود. برخی معتقدند نتایج بحث انگیز انتخابات ایران نشانه ای از پشت سر گذاشتن افراط گرائی اسلامی است. آنها به شکست حزب الله و متحدانش در انتخابات لبنان در اوائل ماه جاری و عقب نشینی های اخیر طالبان در پاکستان استناد می کنند.

در شرایط فعلی، چنین نگاه خوش بینانه ای بیشتر به یک آرزو شبیه است. دنیا منتظر حوادث بعدی ناشی از انتخابات ایران است و ما ضمن امیدوار ماندن، باید خود را برای بدترین حالت ها آماده کنیم. دوره ابهامات و تهدیدات بالقوه است.

منبع: ایندیپندنت- 26 ژوئن

http://www.independent.co.uk/opinion/leading-articles/leading-article-uncertainty-in-iran-upsets-all-calculations-in-the-region-1719908.html

فروپاشي بناي ظلم : روزآنلاین


سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي:

آغازي فروپاشي بناي ظلم و دروغ

سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحکيم وحدت) ديروز با صدور بيانيه اي در مورد "سرکوب‌هاي اخير و سناريوي اعترافات اجباري"، حمايت قاطع خود را از "اقدامات معترضانه آقايان کروبي و موسوي در دفاع از رکن جمهوريت و نيز حقوق تضييع شده ملت" اعلام کرد و خواستار "آزادي کليه بازداشت‌شدگان از جمله دبيرکل و سخنگوي" شد.

متن اعلاميه ادوار تحکيم وحدت به شرح زير است:

ملت آزادي‌خواه ايران؛

همچنانکه در بيانيه پيشين بر ماهيت کودتايي اقدامات صورت گرفته در مهندسي انتخابات و دستکاري در آراء ملت در جريان انتخابات رياست جمهوري دهم تاکيد کرديم، متاسفانه غاصبان راي ملت، که نقشه شوم کسب اعتبار و مشروعيت از آراي به يغما رفته شهروندان را نقش برآب ديدند پا را از آنچه تاکنون کرده بودند نيز فراتر گذاشته و با صدور فرمان شليک به زنان و مردان بي دفاع و مظلومي که به مسالمت آميزترين شکل ممکن اعتراض خود را با سکوت يا نداي توحيدي الله اکبر فرياد زده بودند و همچنين بازداشت و توقيف صدها شخصيت شناخته شده ملي و تلاش براي اخذ اعتراف غيرقانوني از کساني که که طي ماه‌هاي گذشته ترغيب عموم شهروندان به مشارکت سياسي را وجه همت خويش ساخته بودند تا از اين طريق راه برون‌رفتي از مصائب کشور به نفع تغيير و اصلاح اوضاع کشور بيافرينند؛ آشکارا و در عمل نيز نشان دادند که دولت برآمده از تخلفات انتخاباتي و حاميان‌اش براي جان و مال و امنيت شهروندان اش کوچکترين ارزشي قايل نيست. آنچه در هفته هاي پس از 22 خرداد واقع گشت، به روشني نشان داد که حاکميت دروغ براي ادامه استيلاي خويش بر ايران از به کارگيري بي آبروترين شيوه‌ها که مشابه آن تنها در حکومت خودکامگان تاريخ در غرب و شرق ديده شده است، آن هم به اسم قانونگرايي و عمل به شرع مقدس، ابايي ندارد و اين نکته کليدي را از ياد برده است که قانون نوشته، قدرت سياسي را حقاني نمي‌کند بلکه قوانين خود زماني مشروعيت دارند که اراده انشا‌ء شده ملت باشند نه ابزار سرکوب و حق‌کشي مردمان.

ملت هوشيار ايران؛

اگر امروز شهادت ده‌ها تن از شهروندان ايراني از کودکي معصوم گرفته تا جوانان شجاعي که توهين به شعور خود را تاب نياورده‌اند، دردي جانکاه را پديد آورده است و اگر مشاهده خشونت عريان عوامل نظامي و شبه نظامي حاکمان عليه فرزندان اين ملت که هيچ کم از صحنه‌هاي نبرد کلاسيک البته در مقابل مردمي بي دفاع ندارد، زخمي دردناک را بر پيکر اين ملت وارد آورده است؛ دروغ پراکني حاکمان کذابي که زير تابوت قربانيان خويش را مي‌گيرند و اشک تمساح مي‌ريزند، استخواني لاي زخم و نمک پاشي بر دل ريش خانواده‌هاي شهداي فجايع اخير و عموم شهروندان عزادار است. اکنون بايد پرسيد، حاکميتي که مدعي اقتدار و تثبيت است چگونه به خود اجازه مي‌دهد تا مسووليت خون‌هاي ريخته شده معترضان را بر عهده خود آنان بگذارد و فراتر از آن تيراندازي به شهروندان را به تروريست‌ها، اوباش و بيگانگان منتسب کند؟

شهروندان ايراني؛

اکنون در کنار چند هزار شهروند معترض که در جريان تجمعاتي که شرکت در آن حق مسلم آنها بوده است، دستگير شده‌اند، صدها تن از فعالان سياسي اصلاح طلب کشور نيز در بازداشت به سر مي‌برند و درحالي که قوانين جاري کشور در جريان بازداشت آنها نقض شده و اين روند رفتار ضابطان قضايي و عوامل بازداشت‌ها‌ را به عملکرد آدم‌ربايان شبيه کرده است، پس از گذشت بيش از دو هفته هيچگونه اطلاعي از وضعيت تعداد زيادي از آنها به ويژه آقايان احمد زيدآبادي دبيرکل و عبدالله مومني سخنگوي اين سازمان در دست نيست. شايان ذکر است که بنابر مشاهده شاهدان، ماموران امنيتي هنگام بازداشت آقاي عبدالله مومني ايشان را شديدا مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و اين در حالي است که خانواده‌هاي کليه بازداشت شدگان در نگراني و بي خبري به سر برده و سلامت جسمي دستگيرشدگان به دغدغه‌اي جدي تر از بهره‌مندي آنان از حق برخورداري از يک دادرسي عادلانه بدل شده است.

از سوي ديگر تشديد فشارهاي امنيتي غيرقانوني نسبت به اعضاي اين سازمان، بي اطلاعي از سرنوشت تعدادي از دانشجويان بازداشت‌شده، تداوم بازداشت تعدادي از فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، تهديد تعدادي از احزاب و تشکل‌هاي عمده اصلاح‌طلب از جمله جبهه مشارکت ايران، سازمان مجاهدين انقلاب و مجمع روحانيون مبارز به انحلال و لغو مجوز درحالي که برجسته‌ترين اعضاي آن‌ها در وضعيتي نامعلوم در بازداشت‌گاه‌هاي امنيتي هستند، اين پرسش اساسي را مطرح مي‌کند که در محاسبات دولت برآمده از انتخابات آنچناني آيا اصولا برنامه‌اي براي اداره کشور و تداوم حيات سياست در جامعه نيز وجود دارد يا اينکه مقرر است هر نوع فعاليت حزبي به حال تعطيل درآمده و در تکميل حلقه‌هاي استقرار حکومت خالي از راي جمهور، نظام تک حزبي نيز در کشور مستقر شود؟

در اين ميان زمينه‌سازي براي تکرار سناريوهاي نخ نما و تکراري پخش اعترافات فعالان سياسي بازداشت شده در رسانه‌هاي وابسته به حاکمان کذاب آغاز شده و اين مساله بيش از پيش بر نگراني ما نسبت به اعمال فشار و شکنجه عليه بازداشت‌شدگان افزوده است. با اين وجود کارگردانان، نويسندگان و مجريان اين سناريوهاي خطرناک بايد بدانند که آبروي از کف رفته را از طريق اقارير بي اعتبار کسب شده در بازداشت‌گاه‌هاي امنيتي که کمترين وجاهت قانوني و شرعي ندارد، نمي‌توانند بازگردانند و نيز استقلال و اصالت جنبش اعتراضي مردم را با توسل به چنين شيوه‌هاي سرکوبگرايانه‌اي قادر نخواهند بود به زير سوال برند. چرا که افکار عمومي به درستي پيش از اين تصميم خود را گرفته و بر همين مبنا نيز با راي خود در روز 22 خرداد به ادامه اين سياست‌ها "نه" قاطعي گفته است.

در پايان، سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحکيم وحدت) با توجه به اظهار نظر قطعي مراجع رسيدگي‌کننده به سلامت انتخابات، بار ديگر حمايت قاطع خود را از اقدامات معترضانه آقايان کروبي و موسوي در دفاع از رکن جمهوريت و نيز حقوق تضييع شده ملت اعلام داشته و مطالبه جدي خود را مبني بر آزادي کليه بازداشت‌شدگان از جمله دبيرکل و سخنگوي اين سازمان ابراز مي‌دارد و ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي داغدار شهداي فجايع اخير که مظلومانه جان خود را در دفاع از آزادي و جمهوريت از دست داده‌اند، متذکر مي‌شود که سياست‌ دستگاههاي امنيتي در تلاش براي اعتراف گيري از فعالان سياسي و مدني بازداشت شده، نه تنها موجب تقويت حاکميت استبداد نمي‌شود بلکه بي شک سرآغازي بر فروپاشي بناي ظلم و دروغ آن خواهد بود.

لباس شخصی ها : روزآنلاین

سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۸
دعوا بر سر عامل ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه

تشکر نمایندگان مجلس از لباس شخصی ها

در حالی که رئیس دانشگاه تهران از سوی کمیته حقیقت یاب مجلس به عنوان کسی که به نیروی انتظامی اجازه ورود به کوی دانشگاه تهران در شامگاه 24 خرداد را داده،معرفی شده است،او این مسئله را تکذیب کرد. در همین حال قریب به 200 نماینده مجلس، بدون توجه به وضعیت دانشجویان کشته، مجروح و یا زندانی از عملکرد نیروی انتظامی و بسیج تشکر کردند.

محسن کوهکن عضو هیات رئیسه مجلس هشتم، دیروز در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که نیروی انتظامی با درخواست رئیس دانشگاه تهران وارد کوی دانشگاه شده است. به گفته وی این مسئله مستند به دنبال تحقیقات کمیته حقیقت یابی مجلس است که دو هفته پیش، پس از حمله نیروهای نظامی و شبه نظامی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران،تشکیل شد.

کوهکن می گوید فرهاد رهبر برای "تامین امنیت" از نیروهای امنیتی خواسته بود که وارد کوی دانشگاه شوند. وی در مورد شناسایی "لباس شخصی هایی" که با ورود به حریم دانشجویان دست به قتل و ضرب و شتم آنان زدند؛ از انجام بررسی های هیات حقیقت یاب خبر داد؛ هر چند خاطر نشان کرد: "معرفی این افراد هم کاری مقدماتی است و باید این مسئله در پروسه قانونی و قضایی خود پیش برود."

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان حامی محمود احمدی نژاد گزارش های این هیات را نظر بخشی از مجلس وغیر قانونی معرفی می کنند، تصریح کرد: "کسانی که می‌گویند کار این هیات قانونی نیست، باید قانون را ذکر کنند".

فرهاد رهبر تکذیب کرد

اما در حالی که هیات منتحب رئیس مجلس، فرهاد رهبر را به عنوان عامل اصلی ورود ماموران امنیتی به کوی معرفی کرده، او در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن "تکذیب شدید" این موضوع،اظهار داشت: "ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه تهران با اجازه و درخواست من نبوده است".

رهبر همچنین گفته وی پس از ورود نیروی انتطامی به کوی دانشگاه از جریان اطلاع پیدا کرده و با اینکه "شخصا" در صحنه حاضر بوده اما "درخواستی مبنی بر ورود نیروی انتظامی" نکرده است.

اما پیش از آنکه کوهکن آخرین یافته های کمیته حقیقت یاب را فاش کند علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اظهاراتی خبر از ورود نیروی انتظامی با مجوز "شورای تامین" داده و رهبر را مسئول ورود نظامیان به دانشگاه ندانسته بود.

نیروی انتظامی شامگاه 24 خرداد وارد کوی دانشگاه شد و در ها را به روی انصار حزب الله بازگذاشت تا آنان به دانشجویان حمله ور شوند. تعداد زیادی از دانشجویان کوی دانشگاه در جریان این حملات محروح شدند وگفته می شود 5 تن از آنان نیز زیر ضربه های باتوم و جماق به قتل رسیدند. علاوه بر مهاجمین خسارات زیادی به ساختمان کوی وارد کردند که عکس های آن در معرض دید عموم گذاشته شده است.

با این حال 193 تن از نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی که در اختیار جناح راست است،پیش از آنکه تحقیقات کمیته حقیقت یاب، پیرامون نقش نیروهای انتظامی، لباس شخصی و بسیجی در حمله به کوی دانشگاه به پایان برسد، با انتشار بیانیه ای از ارگان های مزبور به خاطر برقراری آرامش و امنیت قدردانی کردند.صدور این بیانیه همزمان با تایید انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان برنده "کودتای انتخاباتی" بود.

دولت غیرقانونی : روزآنلاین

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۸
واکنش مشارکت و مجاهدین انقلاب به نظر شورای نگهبان

مبارزه قانونی با دولت غیرقانونی

جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه هایی جداگانه به تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم توسط شورای نگهبان واکنش نشان دادند. این دو تشکل با تاکید بر بروز تخلفات گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، بر مبارزه قانونی با دولت برآمده از این انتخابات تاکید کردند.

مشارکت: مانع تحقق خواست مخالفان جمهوریت می شویم

بیانیه دیروز جبهه مشارکت با این تاکید آغاز می شود که "با اعلام نظر رسمی شورای نگهبان درباره دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران دوره جدیدی در تاریخ سیاسی ایران آغاز می شود."

بیانیه تاکید دارد: "برای پیروان امام (ره)، معتقدان به جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و دلسوزان ایران، لحظات سختی است که جز با توکل به خداوند بزرگ، ایمان به پیروزی حقیقت و صبر و بردباری و فروخوردن خشم مقدس ناشی از زخم بزرگ بی عدالتی، تحمل آن ممکن نیست."

صادرکنندگان بیانیه سپس با ذکر آیه "انا لله و انا الیه راجعون" یادآور می شوند: "این اولین بار است که کودتاگران علیه جمهوریت نظام، با بدترین و خشن ترین شیوه ها مهمترین رکن جمهوریت یعنی ریاست جمهوری را هدف قرار می دهند مقامی که اگر بر آمده از آرای واقعی ملت نباشد می تواند سر آغاز استبدادی بزرگ باشد و آنچه در سالهای قبل گوشه هایی از آن را نشان داده بودند، ناچیز و بی مقدار جلوه می کند."

جبهه مشارکت خاطرنشان می کند: "پیش از این در انتخابات فرمایشی مجلس هشتم و انتخابات دستکاری شده مجلس هشتم نشانه های روشنی از عزم کسانی که به جمهوری اسلامی اعتقادی ندارند هویدا شد که در صدد بلا موضوع کردن انتخابات بودند، متاسفانه این روند مخرب جدی گرفته نشد و ما امروز شاهد وضعیتی هستیم که عملا انتخابات در کشور بی معنا شده است و به تبع اولی مردمسالاری هویت خود را از دست داده است."

این تشکل اصلاح طلب می افزاید: "آنچه کودتاگران در یکسال منتهی به خرداد 88 انجام دادند به قیمت خدشه دار شدن اعتماد مردم به اصل نظام و ازبین رفتن سرمایه های اجتماعی و از دست رفتن مشروعیت داخلی و بین المللی بسیاری از ارکان نظام تمام شده است. جبران این خسارت عظیم، کاری بس دشوار و شاید محال باشد و آثار آن هر چند امروز بخوبی روشن شده است ولی درک عمق فاجعه نیازمند گذشت زمان و بازخوانی تاریخی ای حادثه است."

بیانیه تاکید دارد: "جبهه مشارکت ایران اسلامی با ابراز تاسف عمیق و محکوم کردن این بدعت عجیب و باور نکردنی، صریحا نتایج این انتخابات را غیر قابل قبول می داند و آثار و تبعات بی توجهی به هنجارها و روندهای قانونی و تلاشهای خیر خواهانه ای را که برای از میان نرفتن فرصت انتخابات و مشارکت خوب مردم به وجود آمده بود را متوجه کسانی می داند که در این روند مخرب نقش داشته اند یا با آگاهی در برابر آن سکوت کردند."

در قسمتی دیگر از بیانیه این تشکل تصریح شده: "ما به عنوان یک حزب قانونی وظیفه خود می دانیم در کنار ملت، با حفظ آرامش و از راههای مدنی و مسالمت آمیز، مانع تحقق خواسته های مخالفان جمهوریت و اسلامیت نظام و مشوه کنندگان چهره دین و انقلاب و کشور شویم و از همه مردم، احزاب و گروهها و نهادهای مدنی می خواهیم از هر حرکتی که بهانه به دست خشونت جویان بدهد و زمینه را برای استبداد فراهم می کند بپرهیزد."

جبهه مشارکت همچنین تصریح کرده: "ما از مسئولین می خواهیم علیرغم اینکه بسیاری از نصایح و خیر خواهی ها را نادیده گرفته اند و با تحلیلها و روشهای غلط و مخرب و با امنیتی و نظامی کردن جامعه، بر بحرانهای جاری افزوده اند، اکنون حداقل پس از استقرار و تثبیت آنچه می خواسته اند، انبوه بیگناهانی را که تنها جرم آنها شورآفرینی در انتخابات بوده است آزاد کنند و از پرونده سازیهای بی حاصل و دروغ دست بردارند و اجازه دهند نهادهای مدنی و مستقل از حکومت دوباره کارخود را هرچند با محدودیتهای فراوان آغاز کنند."

در پایان بیانیه آمده است: "جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن درود به روان پاک شهیدان مظلوم حوادث اخیر و تسلیت به خانواده معظم آنها، بر عهد همیشگی خود با ملت بر سر ایستادگی بر حق و پایداری در منافع ملت و پیگیری آرمان دیر پای ایرانیان یعنی آزادی و حکومت قانون، پافشاری خواهد کرد."

مجاهدین انقلاب: دوره ای جدید از مبارزه آغاز شده است

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ابتدای بیانیه خود با بیان "قابل انتظار بودن" تایید انتخابات توسط شورای نگهبان یادآور شده: "مستند شورای نگهبان در اعلام این نظر باز شماری صوری ده درصد از صندوق های رآی در سراسر کشور توسط همان کسانی است که انتخابات شبهه برانگیز و سراسرتخلف اخیر زیر نظارت آنها انجام شده است."

این تشکل اصلاح طلب با اشاره به این که "بازشماری صوری آراء خواسته هیچ یک از کاندیداهای معترض نبوده است" تصریح کرده: "براساس آنچه که در نامه دبیر شورای نگهبان آمده است، مواردی نظیر موضوع چاپ میلیونها تعرفه اضافی با کد و بدون کد، و درعین حال اتمام برگه های رأی در ساعات اولیه انتخابات در بسیاری از استان ها، پلمب صندوق ها در غیاب نمایندگان نامزدها، توقف رأی گیری قبل ار پایان زمان رأی گیری، کارشکنی در نظارت نمایندگان نامزدها بر صندوق های رأی، قطع سیستم پیام کوتاه در کشور و خطوط تلفن کمیته صیانت از آراء ستاد موسوی از روز قبل از انتخابات که امکان نظارت و اطلاع به موقع از تخلقات در سراسر کشور را منتفی کرد، مشارکت بیش از صد در صد واجدان شرایط در 70 شهر کشور و مشارکت بین 95 درصد تا 140 در صد واجدان شرایط در 170 شهر کشور، انتقال صندوق های رأی به سایت های تجمیع آراء بدون حضور و نظارت نمایندگان کاندیداها، اخراج نمایندگان کاندیداها از سایت های تجمیع آراء و شمارش آراء در غیاب ایشان، و ... ظاهراً از نظر این شوری تخلفاتی «غیر قابل اعتناست» که «وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود» است."

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب افزوده: "آنها به رغم تمدید 5 روزه در رسیدگی به شکایات حتی ضرورتی ندیدند راهکار مشخص مهندس موسوی مبنی بر مقایسه کدهای ملی نوشته شده در برگه های رأی را با کدهای ملی شهروندان در سیستم رایانه سازمان ثبت احوال مقایسه کنند تا میزان و وسعت تنها یکی از موارد تخلف و تقلب آشکار شود."

بیانیه در ادامه خطاب به ملت ایران اظهار داشته: "با توجه به ترکیب اعضا و عدم استقلال شورای نگهبان، به ویژه پس از تأیید صریح انتخابات از سوی رهبری و حمایت ایشان از احمدی نژاد، آن هم درمهلت قانونی بررسی صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، توقعی جز تأیید صحت انتخابات از سوی این شورا نمی رفت. اگرچه این حمایت و تأیید هرگز نمی تواند عدم عمل شورای نگهبان به مسئولیت های قانونی خود در امانت داری و حراست از رأی مردم را توجیه کند. همچنین روشن بود مواردی نظیر تمدید 5 روزه برای رسیدگی همه جانبه به شکایات و اعتراضات نیست، چنان که چنین رسیدگی ای عملاً صورت نگرفت. مهلت 5 روزه می توانست نشانه ای باشد تا افکار عمومی استقلال شورای نگهبان را باور کنند و نیز فرصتی باشد تا با تبلیغات یک سویه صدا و سیما و دهها ساعت مصاحبه و میزگرد با مسئولان انتخابات و وزرای کشور و اطلاعات و ... افکار عمومی برای شنیدن تأیید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان آماده شود."

نویسندگان بیانیه سپس تاکید کرده اند: "به هر تقدیر اعلام صحت انتخاباتی که اکثریت شما مردم به رغم سرکوب گسترده اعتراضات مدنی و قانونی به نتایج مهندسی شده آن و صدها شهید و مجروج و دستگیری هزاران تن و به رغم بمباران تبلیغاتی بی سابقه و تحریف ها و خلاف نمایی های گسترده، به صحت آن باور نداشته مشروع نمی دانید، به معنای بلاموضوع شدن انتخابات در کشور، نفی حق حاکمیت ملت بر سرنوشت خود و اداره امور خویش و تلاشی آشکار برای پایان دادن به جمهوریت نظام و درعین حال نشانه آغاز دوره ای جدید از تلاش و مبارزه برای بازگرداندن جمهوریت و دفاع از مردمسالاری است."

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزوده: "با اعلام نظر شورای نگهبان پرونده انتخابات آزاد تا آینده ای نامشخص بسته شد و به این ترتیب انتخاباتی که می رفت تا به یکی دیگر از افتخارات ملت شگفتی ساز ایران در طول تاریخ معاصر تبدیل شود، به دست حاکمیت کنونی به نقطه سیاهی در تاریخ این ملت تبدیل شد. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن ابراز تأسف عمیق خود از این همه بی تدبیری و این همه استعداد و مهارت در فرصت سوزی و تبدیل فرصت ها به تهدیدها اعلام می دارد دولت برآمده از انتخاباتی که ملت صحت آن را نپذیرفته و بر ابطال آن پای می فشارد، فاقد مشروعیت و وجاهت قانونی است."

بیانیه با این اعلام موضع خاتمه می یابد که: "سازمان به عنوان تشکلی معتقد و ملتزم به آرمان های ملت در انقلاب اسلامی ایران و ملتزم به اصول اسلامیت و جمهوریت نظام، ضمن تأیید و حمایت کامل از اعتراضات مدنی، قانونی و مسالمت آمیز ملت آگاه ایران به نتایج انتخابات و نیز حمایت کامل و تقدیر و تشکر از مواضع قاطع جناب آقای میر حسین موسوی وظیفه خود می داند با استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی به مبارزه قانونی و مسالمت آمیز علیه دولت غیر قانونی پرداخته، تمام مساعی خود را برای بازگرداندن جمهوریت که ضامن اسلامیت نظام نیز هست به کار بندد."

ارشاد چند روزه : روزآنلاین

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۸
نمايش تکراري اعترافات تلويزيوني

زندانيان ؛ چند روزه ارشاد مي شوند!

همزمان با آغاز پخش و انتشارعترافات دستگيرشدگان اخيراز رسانه هاي حامي دولت، سازمان عفو بين الملل با انتشار اطلاعيه اي هشدار داد که "رهبران بازداشتي اپوزيسيون ايران در خطر شکنجه قرار دارند و مقامات جمهوري اسلامي قصد دارند آنان را به اعتراف وادارند و اين مقدمه محاکمه هايي ناعادلانه است که در آنها متهمان را حکم اعدام تهديد مي کند."

هشدار سازمان عفو بين الملل در حالي صورت مي گيرد که سايت جهان نيوز که از سايت هاي وابسته به جناح راست است، از پخش اعترافات تلويزيوني برخي چهره هاي شاخص جريان اصلاح طلبي داده خبر است. همزمان روزنامه جوان هم که به عنوان روزنامه حامي احمدي نژاد و نزديک به سپاه شناخته مي شود طي چند روز اخير به انتشار مطالبي سريال وار تحت عنوان "اعترافات چهره هاي سياسي و مطبوعاتي" که در زندان به سر مي برند پرداخته است. در همين راستا يک روزنامه نگار شاخص عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و از اعضاي ستاد مرکزي ميرحسين موسوي در دوران تبليغات انتخاباتي هم از زندان به ساختمان خبرگزاري ايسنا برده شد تا آنچه را به او ديکته کرده بودند در ميان خبرنگاران خودي برزبان آورد.

اين روزنامه نگار از روز دستگيري هيچ ارتباطي با دنياي خارج نداشته و بر اساس گزارش هاي رسيده مانند بقيه بازداشت شدگان در شرايطي کاملا "ايزوله" و بدون ارتباط با جهان خارج، نگاهداري شده است.

مقامات قضايي و امنيتي به جاي فرستادن بازداشت شدگان به دادگاه، با اعمال فشارهاي طاقت فرساي روحي و رواني و نگهداشتن آنان به مدت طولاني در زندان هاي انفرادي و تهديد به اعدام و يا صدمه زدن به نزديکان و خانواده هاي آنها، افراد را به سمت اعترافات اجباري مي برند و چنين اعترافاتي را به عنوان مدارکي در اثبات اتهامات افراد بازداشت شده به دادگاه مي فرستند و سپس بر اساس آنها براي افراد حکم صادر مي کنند.

وجه مشترک تمام اين اعترافات اين است که فرد عليه خود، نزديکان و سازمان متبوعه خود سخن مي گويد و معمولا به ارتباط با بيگانگان و ضد انقلاب و يا جاسوسي اعتراف مي کند.همه اين افراد هم گفته اند که در زندان فکر کرده و متنبه شده اند.اما بر اساس شواهد زمان اين فکر کردن مرتب کوتاه تر شده واز اولين موارد تا آخرين مورد از چند ماه به چند روز رسيده است.

واکنش به اعترافات

اما اين اعترافات چه سودي براي جمهوري اسلامي دارد و اصولا مخاطب اين گونه اعترافات چه کس يا کساني هستند؟ جبهه مشارکت ايران اسلامي اين گونه اعترافات را پروژه اي نخ نما اعلام کرده که جامعه، براساس خاطرات اعتراف گيري هاي ساختگي بسياري که در ذهن خود دارد، فريب آنها را نمي خورد.

سايت الف متعلق به احمد توکلي، چهره سرشناس جناح راست و رئيس مرکز پژوهش هاي مجلس نيز اين اعترافات را بي اعتبار و خلاف قانون خوانده است.

در مقاله سايت توکلي آمده است: ظاهرا قرار نيست صدا و سيما از اقدامات خودسرانه و غيرقانوني در نمايش اقرارهاي تلويزيوني دست بردارد اقرارهايي که در آزادانه بودن آنها ترديد جدي وجود دارد و جهان امروز با ترديد و شک بسيار به ادعاهاي مقام هايي مي نگرد که شهروندان را به جرايمي مانند اقدام عليه امنيت ملي متهم نموده و براي اثبات چنين ادعايي دليلي جز سخنان خود متهم عليه خويش ندارند.

اين شيوه اعتراف گيري طي 30 سال گذشته بارها از سوي دستگاههاي امنيتي و قضايي براي سرکوب و حذف مخالفان سياسي مورد استفاده قرار گرفته است کليد اين گونه اعترافات در تاريخ 12 ارديبهشت 1361 با ظاهر شدن آيت الله شريعتمداري بر صفحه تلويزيون زده شد؛پس از آيت الله شريعتمداري، احمد عباسي داماد او و صادق قطب زاده و چند تن از سران حزب خلق مسلمان بر صندلي اعتراف در تلويزيون جمهوري اسلامي نشستند. اين برنامه ها سالهاي بعد نيز ادامه يافت و عزت الله سحابي، سعيدي سيرجاني، علي افشاري و... را وادار به بازيگري اين صحنه کردند. هاله افشاري، جهانبگلو و کيان تاجبخش آخرين کساني بودند که که بر صفحه اعتراف صدا و سيما ظاهر شدند.

در سالهاي گذشته اين پروژه وارد فاز جديدي نيز شد به طوريکه در پرونده وبلاگ نويسان، آنان را وادار ساختند با مراجعه به خبرگزاريها و روزنامه ها آنچه را که ديکته شده بود به عنوان اعتراف منتشر کنند.در تمام اين موارد افراد پس از آزادي اعلام کرده اند که تحت شکنجه وادار به اين اعترافات شده اند.

انتخابات باطل : روزآنلاین

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۸
بیانیه شدید اللحن آیت الله طاهری:

انتخابات باطل است

آیت الله سیدجلال الدین طاهری اصفهانی، از نزدیکان آیت الله خمینی و امام جمعه سابق اصفهان، در نامه ای انتخابات اخیر را مخدوش و باطل اعلام کرد و تصدی پست ریاست جمهوری توسط محمود احمدی نژاد را برای چهارسال دیگر"نامشروع" و "غاصبانه" دانست.

آیت الله طاهری تاکید کرد: "من با دیده گریان و قلبی اندوه بار به عینه می‌بینم که کهنه دشمنان و مخالفان امام راحل که او را برای مبارزه و تاسیس جمهوری اسلامی تخطئه می‌کردند، امروز با تمام قوت و با همان دشمنی، تئوری پردازان قدرتمندان شده و از درون به هدم و نابودی عقاید حکومتی مرحوم امام و به موزه فرستادن عملی آن، فعالانه مشغول هستند."

این روحانی منتقد که تا تابستان سال ۱۳۸۱ امامت جمعه اصفهان را به عهده داشت، در آن زمان پس از انتشار بیانیه ای شدیداللحن در انتقاد از نظام جمهوری اسلامی، از سمت خود استعفا داد. او که در انتخابات اخیر از میرحسین موسوی حمایت کرده بود، در نامه دیروز خود با ابراز حمایت مجدد از وی آورده است: " آیا این از مصادیق عدالت است که سید شریف و مظلومی چون میرحسین موسوی که در سخت‌ترین دوران‌های این کشور مسئولیت اداره دولت را با وجود جنگ هشت ساله و محاصره اقتصادی و گروه‌های محارب و تثبیت انقلاب با موفقیت تمام طی نمود، اکنون عامل استکبار، اغتشاشگر و مستوجب کیفر باشد و باید حقوقش پایمال گردد؟"

در ادامه نامه وی آمده است: "آیا امام معتقد بود کسانی که باید در انتخابات بی طرف باشند، رسما وارد حمایت علنی از کاندیدای خاصی بشوند؟ آیا امام اجازه می‌داد امکانات عمومی و بیت المال مسلمین برای یک کاندیدا بدون هیچ محدودیتی استفاده شود؟ آیا امام اجازه می‌داد حیثیت و آبروی افراد این گونه در معرض و منظر مردم ملعبه بازیگران قدرت قرار گیرد؟ و آیا دین چنین اجازه‌ای به شما داده است؟ چرا چتر حمایت قانون فقط برای شما و دوستان شما است؟"

آیت الله طاهری خاطر نشان کرده: "اینروزها مشاهده میشود که با تقطیع بعضی از فرمایشات امام که به نفع اقدامات و برنامه های خود تشخیص می دهند، سعی دارند پشت این چهره ملکوتی سنگر گرفته و اعمال و رفتار خود را با معترضان توجیه نمایند. من برای تنویر افکار عمومی به صراحت اعلام می کنم این روش ها ادامه همان استفاده ابزاری از دین و مقدسات و تطهیر خودشان در هاله های مقدس و خارج کردن مخالفان از دائره امام و بدبین کردن جوانان به دین و امام اتفاق می افتد."

وی با انتقاد شدید از برخی مسوولان ارشد نظام که در ایام انتخابات به حمایت از یک کاندیدای خاص پرداخته اند آورده است: "آیا امام معتقد بود کسانی که باید در انتخابات بی طرف باشند، رسما وارد حمایت علنی از کاندیدای خاصی بشوند؟ آیا شورای نگهبان که بعضی از افراد موثر آن از رقیب جناب آقای میرحسین موسوی علناً حمایت کرده و می کنند، می تواند ملجا و مرجع برای شکایت شکاة باشد؟ چرا نامه توبیخیّه امام و هشدارهای ایشان به بعضی از تخلفات آقایان را منتشر و نقل نمی کنید؟"

امام جمعه سابق اصفهان در ادامه با اشاره غیرمستقیم شیوه آیت الله خمینی و رهبر فعلی جمهور اسلامی پرسیده: " آیا امام اجازه می داد امکانات عمومی و بیت المال مسلمین برای یک کاندیدا بدون هیچ محدودیتی استفاده شود؟ آیا امام هتاکی ها و تهمت های شخص رییس دولت و منسوبینش را به یارانش تحمّل می کرد؟ آیا امام اچازه می داد حیثیت و آبروی افراد این گونه در معرض و منظر مردم ملعبه بازیگران قدرت و رای بازان حرفه ای قرار گیرد؟ و آیا دین چنین اجازه ای به شما داده است؟ چرا چتر حمایت قانون فقط برای شما و دوستان شما است و تنها هنگامی دین، قانون و امام عزیز می شوند که بتوانید منفعتی از آن ببرید؟ آیا این مصداق «نومن ببعض و نکفر ببعض» نیست؟ آیا این از مصادیق عدالت است که سیّد شریف و مظلومی چون میرحیسن موسوی که در سخت ترین دوران های این کشور مسئولیّت اداره دولت را با وجود جنگ هشت ساله و محاصره اقتصادی و گروه های محارب و تثبیت انقلاب با موفقیت تمام طی نمود و تا آخرین لحظات عمر امام، عزیز و محبوب این رادمرد بزرگ بود، اکنون عامل استکبار، اغتشاشگر و مستوجب کیفر باشد و باید حقوقش پایمال گردد؟ حد و حدود تمامیّت خواهی شما کجا پایان می گیرد؟"

درپایان این بیانیه آیت الله طاهری تصریح کرده است: "اینجانب احتمال می دادم که شاید توجّه به مصالح درازمدّت و تاریخی انقلاب و نظام و ایجاد وحدت ملّی، موجب شود تا آقایان دست اندر کار کشور نسبت به تخلّفات وسیعی که در قبل و بعد از انتخابات واقع شد با دید معقول و عادلانه قضاوت کنند، امّا اکنون شواهد و قرائن نشان می دهد که قصد دارند نتایج از قبل اعلام شده را تثبیت نمایند و شرایط نظامی و امنیّتی برای دستگیری و سرکوب معترضان و زنده کردن کینه های قدیمی و انتقام از یاران وفادار امام و جوانان و دانشگاهیان را تشدید کنند. بنده به عنوان یک روحانی کوچک، همصدا با اکثریّت مردم ِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدّی مجدّد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه می دانم."

اعتراف تحت فشار : روزآنلاین

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۸
همسرعبدالله مومنی درگفت وگو با روز:

اعتراف تحت فشار ارزشی ندارد

فاطمه آدینه وند همسرعبدالله مومنی فعال دانشجویی که دو روز بعد از انتخابات دستگیر شده است در گفت وگو با روز گفت که خبری از وی ندارد و نمی داند وی کجا نگهداری می شود.

خانم آینه وند با ابراز نگرانی از خبرهای منتشر شده در رسانه های دولتی که درخصوص اعتراف گیری از برخی از زندانیان سیاسی که طی دوهفته گذشته هیچ ارتباطی با دنیای خارج خود نداشته اند گفت: کسی این حرفها را باور نمی کند و همه می دانند که افراد را تحت فشار وادار به بیان حرفهایی می کنند که درشرایط عادی هیچگاه به گفتن آن تن درنمی دهند.

همسرعبدالله مومنی افزود: "همسرم طی دو هفته گذشته تنها یک بار از زندان تماس گرفته اند که ان زمان من خانه نبودم و با دوفرزندم صحبت کرده است. به گفته فرزندانم خیلی صدای نگرانی داشته است. اگرچه جزییاتی از این که کجاست اراپه نکرده است. بچه ها از نظر روحی ناراحت هستند. اگر چه درک می کنند که پدرشان زندانی سیاسی است. چون پسربزرگم اول دبیرستان است و دومی دوم راهنمایی است وکاملا متوجه می شوند که تحت چه شرایطی این وضعیت پیش امده است. "

آدینه وند درخصوص پیگیری های خود برای یافتن اطلاعاتی درمورد محل نگهداری همسرش افزود: "پیگیری هایمان به جایی نرسیده است. درواقع اصلا جایی نیست که پیگیری کنیم. خیلی نگران هستیم چون خبری از او نداریم ونمی دانیم کجا نگهداری می شود و درچه وضعیتی نگهداری می شود و به همین جهت وضعیت سلامتی او برای ما نگرانی عمده محسوب می شود. "

وی درخصوص اخباری که درمورد فشار برزندانیان سیاسی بر اخذ اعترافات اجباری وجود دارد گفت: "من اعترافات احتمالی را باور نمی کنم ودروغ محض می دانم. اینها همه تحت فشاراست. چنین چیزهایی وجود خارجی ندارد. درواقع افرادی مانند عبدالله موردی ندارند که بخواهند به آن اعتراف کنند. اگر آنها او را به چنین کاری مجبور کنند همه می دانیم دروغ است و تحت فشارچنین چیزهایی را از افراد می گیرند. او به وکیل خود دسترسی ندارد و اساسا معلوم نیست جرمش چیست؟ "

برگه های تا نخورده :روزآنلاین


چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۸
رسوایی تازه پس از تایید انتخابات

برگه های تا نخورده در صندوق های رای

انتشار تصاویر و اسناد جدیدی از تخلفات انتخاباتی در جریان بازشماری نمایشی صندق های رای، سوالات و ابهامات جدیدی را پیش روی طراحان و مجریان انتخابات قرار داده است.

در حالی که شورای نگهبان شامگاه دوشنبه پس از "بازشماری" برخی از صندوق های رای نظر آیت الله خامنه ای رهبر حکومت اسلامی را در مورد صحت انتخابات تائید کرد، انتشار عکس هایی از بازشماری آرا در خبرگزاری دولتی ایرنا مجددا خبرساز شد.

این عکس ها انبوه برگه های رای تازه و "تا نشده ای" را نشان می دهد که در برخی از آنها اسم محمود احمدی نژاد با "دست خط یک نفر" نوشته شده است، درحالی که رای دهندگان نوعا برگه های رای خود را پس از نوشتن نام کاندیدای مورد نظرشان تا کرده به صندوق های رای می ریزند.

انتشار سهوی تصاویر اوراق تانشده در خبرگزاری های رسمی کشور، دیروز به حدی در سطح افکار عمومی خبرساز شد که سخنگوی شورای نگهبان را بر آن داشت تا در کنفرانسی خبری ادعا کند که "صرف تا خورده بودن یا تا نخورده بودن برای اثبات وقوع تخلف كافی نبوده، بلكه باید مدارك دیگری نیز وجود داشته باشد."

پیشتر امیدوار رضایی نماینده مجلس و برادر محسن رضای در مصاحبه ای با روزنامه خبر فاش کرد که بررسی تعدادی از صندوق ها نشان می دهد "70 تا 80 درصد آرا با یک خودکار و با یک دستخط در صندوق های مختلف نوشته شده است." اظهارات امیدوار رضایی تنها اندکی بعد با انتشار عکس های بازشماری آرا از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا و محتوای این عکس ها تائید شد. اما عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به انتشار این اسناد که به نظر می رسد به طور ناخواسته از سوی خبرگزاری دولت انتشار یافته، به اظهارات امیدوار رضایی درمورد دست خط های مشابه اشاره کرد و خواستار برخورد قوه قضائیه با کسانی شد که انتخابات را زیر سوال می برند: "این موضوع از همان بخش هایی است که قوه قضائیه باید به آن رسیدگی کند و با کسانی که این شائبه ها را درست می کنند برخورد کند."

در کنفرانس خبری روز سه شنبه سخنگوی شورای نگهبان خبرنگاران همچنین خطاب به وی گفتند که برخی از "دوجداره بودن صندوق های رای و جاسازی آراء از پیش آماده" در این صندوق ها خبر داده اند. عباسعلی کدخدایی اما از پاسخ به این سئوال طفره رفت و گفت که "این ادعا همانند آن است كه بگوییم اكنون این سالن كه خبرنگاران در آن وجود دارند، خالی از جمعیت است."

وی همچنین از پاسخگویی به سوالات مربوط به حمله به ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی، ‌قطع پیامك ها یک روز قبل از انتخابان، فیلتر سایت‌های حامی کاندیداهای اصلاح طلب خودداری کرد و در خصوص اعلام و اعتراض کاندیداها و از جمله میرحسین موسوی به تقلب و تخلف گسترده مجریان و ناظران انتخابات در قبل از رای گیری، روز رای گیری و پس از آن و تاکید موسوی و کروبی بر "ابطال انتخابات" گفت: "مباحث قضایی و پیگیری‌های حاشیه‌ای كه ارتباط مستقیم با شورای نگهبان ندارد، مربوط به این شورا نبوده و قاعدتاَ آنچه كه در حیطه كاری شورای نگهبان است نظارت بر روند انتخابات می‌باشد كه نتیجه آن نیز شب گذشته به وزارت كشور اعلام شد."

خبرنگاران در ادامه از سخنگوی شورای نگهبان پرسیدند که با توجه به حضور برخی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان در میتینگ‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد و اعلام حمایت از وی، اظهارنظر آیت‌الله یزدی قبل و بعد از انتخابات علیه میرحسین موسوی، اظهار حمایت دبیر شورای نگهبان قبل از برگزاری انتخابات مبنی بر تداوم ریاست احمدی نژاد برای چهار سال دیگر به دلیل حمایت رهبر، اظهارنظر اعضای شورای نگهبان در خصوص صحت انتخابات و حمایت از یك كاندیدا قبل از رسیدگی نهایی، و نیز یادداشت غلامحسین الهام عضو شورای نگهبان كه سخنگوی دولت نیز می‌باشد در سایت رسمی دولت كه به صراحت موسوی را دیكتاتور خوانده بود، آیا شورای نگهبان با توجه به این مستندات می تواند "بی طرف" باشد؟

عباسعلی کدخدایی در پاسخ گفت که "آنچه كه مبنای شورای نگهبان است رای اكثریت بوده و ثانیاَ چنانچه مطالبی كه شما گفتید صادق باشد ولی اكثریت چنین نظری ندارند." وی مدعی شد: "در شورای نگهبان همه افراد هر چند ممكن است سلیقه شخصی داشته باشند ولی در بررسی‌ها و پیگیری روند انتخابات هیچ‌گونه اظهارنظر شخصی وجود نداشت."

تهدید به خاطر افشای راز دست خط های مشابه

انتشار تصاویر جدید از تخلفات انتخاباتی که در طی چند ساعت به رسوایی رسانه ای جدیدی برای وزارت کشور و شورای نگهبان تبدیل شده، و اظهارات امیدوار رضایی در مورد اینکه 70 تا 80 درصد آرای بسیاری از صندوق ها با دست خط یک نفر نوشته شده، وزارت کشور را واداشت تا روز سه شنبه این نماینده مجلس را به پیگرد قضایی تهدید کند.

کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات وزارت کشور اظهارات امیدوار رضایی در مورد انتخابات را کلی گویی و فریب افکار عمومی دانست و تهدید کرد: "ایشان می بایست پاسخگوی عواقب اینگونه تشویش اذهان عمومی بوده و حق شکایت و پیگیری حقوقی از طریق مراجع قضایی برای تمامی دستگاه های دست اندرکار انتخابات در این خصوص محفوظ می ماند."

وزارت کشور همچنین امیدوار رضایی برادر محسن رضایی را متهم کرد که "در راستای پیگیری موضوع و تنویر افکار عمومی صحبت ننموده و فقط در راستای کلی گویی و اتهام زنی بی مورد اقدام به چنین مصاحبه ای نموده است."

امیدوار رضایی علاوه بر افشای راز دست خط های مشابه در برگه های رای، به روزنامه خبر گفته که پس از تائید شورای نگهبان، همچنین سه راه شکایت به قوه قضائیه، شکایت به کمیسیون اصل نود مجلس، و اعتراض و شکایت به رهبر جمهوری اسلامی که هنوز باید حکم ریاست احمدی نژاد بر دولت را تفویض کند، برای کاندیداهای معترض باز است.

همزمان سایت نوروز رسانه حزب مشارکت نیز روز سه شنبه با انتشار جداولی در اثبات ساختگی بودن آرای اعلام شده از سوی وزارت کشور نشان داد که دستکم در 78 شهر کشور آرای اعلام شده از سوی وزارت کشور در تاریخ 25 خرداد با آمار اعلام شده همین وزارتخانه در 2 تیرماه اختلاف دارد.

همین سایت همچنین خاطرنشان کرده که در انتخابات اخیر، 60 شهرستان و 192 بخش از بخشهای مختلف کشور با بیش از صددرصد مشارکت مواجه بوده‌اند و این افزایش در برخی موارد تا 211 درصد رسیده است. همچنین در 125 شهرستان مشارکت بالای 95 درصد مجود داشته است. روز دوشنبه نیز سایت خبر آنلاین نزدیک به علی لاریجانی فهرستی از حوزه های رای گیری را منتشر کرد که در آنها حتی یک رای به نفع سه نامزد دیگر یعنی میر حسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی داده نشده و آراء باطله نیز صفر بوده، اما کلیه آراء به نام احمدی نژاد اعلام شده است.