۱۳۸۸ تیر ۸, دوشنبه

بیانیه دکتر سازگارا

دکترمحسن سازگارا

قسمت اول
سلام
شنبه ۶ تیرماه ۱۳۸۸، ۲۷ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی و این دفعه یازده شبه. دیگه نصفه شب نیست، امیدوارم که انرژیم بیشتر باشه و بهتر بتونم صحبت کنم. بعضی‌ها برای من نوشته بودند که توروبخدا یک خورده زودتر بیا حرف بزن که خواب‌آلود نباشی. اون بولیز سبزم رو هم نمی‌شه هر روز بپوشم، چرک‌مرد می‌شه، عوضش رنگ سبز رو [اشاره به مچ‌بند سبزشون کردند] که رنگ جنبشمون هست نگه داشتم و در خدمتتون هستم.
قبل از اینکه وارد اصل موضوع بشم یکی دو تا نکتهٔ کوچیک رو هم به شما بگم ، نکتهٔ اول این است که چطور تماس بگیرید. برای تماس یک ای‌میلی هست msazegara@gmail.com برای همین سلسله فیلم‌ها، اگر هر سؤالی، هر مطلبی باشه، خواهش می‌کنم به همین ای‌میل بفرستید. این ای‌میل رو حالا کنار این فیلم هم روی سایت خودم می‌گذارم. ممنون می‌شم که فقط از همین ای‌میل استفاده کنید.
نکتهٔ دومی که می‌خواستم بگم، سؤال مهمی بود بین سؤالات، فکر کردم امشب بگم. از خیلی شهرستان‌ها نوشته بودند که ما شهرستان کوچیکی هستیم، می‌خواهیم کمک بکنیم، ولی نمی‌دونیم چکار باید بکنیم و هم ضعف دانش کار داریم و هم آدم‌هایی که بتونند خوب فعالیت کنند و سازمان بدند. چیزی که به ذهنم میاد، کتاب بسیار بسیار خوب «پنجاه نکتهٔ اساسی در مورد مبارزات مسالمت‌آمیز» که ترجمهٔ فارسی هم شده. اصل کتاب رو به شکل یک خودآموز، سه نفر دانشجویانی که رهبران جنبش آتپور در یوگوسلاوی بودند و علیه میلوسویچ فعالیت کردند و تجربیات زیادی در کشورهای مختلف داشتند، به انگلیسی نوشتند و این ترجمهٔ فارسی هم موجوده؛ من اون رو هم روی سایت خودم و فیس‌بوک و سایر جاهایی که ممکنه در دسترس شما قرار بگیره میگذارم. خواهشم این هست دوستانی که در شهرستان‌ها، تهران هر جای دیگری که هستند، این ۹۰-۱۰۰ صفحه کتاب ساده و خودآموز رو بخونند. خیلی کمک می‌کنه برای اینکه بدانند منطق و روش این مبارزات چگونه است.
اما وارد اصل موضوع بشم؛ تحولاتی که در این دو سه روز اتفاق افتاده، ما حتماً باید چشممون بهش باشه، برای اینکه داره یک اتفاقاتی میفته. پخش اعترافات یکی از کسانی که دستگیر شدند، اعترافات قلابی، زیر فشار و تحت شکنجه از رسانه‌ها، الان سؤالات زیادی رو ایجاد کرده که به نظرم باید بهش دقت کرد.
مسأله این است که نزدیک به هزار نفر از فعالین، دست‌اندرکاران، رده‌های حتی پایینتر و هرکس که به نوعی مسئولیتی داشته رو دستگیر کردند. اخباری که ما داریم این است که پاره‌ای از اونها به شدت زیر فشار و شکنجه هستند. من نمی‌خوام حالا اسم بیارم، چون ممکنه کسان یا خانواده‌هاشون دلواپس بشند. ولی من اخباری که شنیدم خیلی بده بعضی‌هاش و فشار زیادی که میارند. ملاقات خانم آقای حجاریان (که پزشک هست) با ایشون، هم به نگرانی همهٔ ما افزوده. برای اینکه سعید حجاریان با اون وضع جسمی که واقعاً به دو نفر احتیاج داره ازش مراقبت کنند، متأسفانه او هم زیر فشاره.
من خیلی احتمال می‌دم که در کیسهٔ آقایون یک تعداد مصاحبهٔ قلابی و زیر فشار باشه. سناریو هم روشنه مطمئن باشید محتوای مصاحبه‌های زیر شکنجه این خواهد بود که بله، ما دروغ گفته بودیم. مهندس موسوی رو هم گول زده بودیم، آرایی که بهش گفتیم قلابی بود. ما نوکر خارجی بودیم. با خارجی‌ها ارتباط داشتیم، از اونا پول گرفته بودیم و از این داستان‌هایی که تکراری و نخ‌نماست. خواستیم انقلاب مخملی درست کنیم و ضد نظام جمهوری اسلامی بودیم. با کی‌اَک در خارج ارتباط داشتیم و امثالهم. اینها مهم نیست. به نظر من خیلی روشن، مردم می‌فهمند که این سناریوها، این روش‌های استالینی، تکراریه و انجام شده.
ولی چیزی که نگران می‌کنه، این است که در پرتو همین مصاحبه‌های قلابی و پخش اونها، ممکن است در دو سه روز آینده تا زمان اعلام نظر شورای نگهبان (اعلام نظر قطعی و رسمی که قرار است بکنه)، جوی رو بسازند که ذیل اون جو، خشونت زیادی بکنند، پاره‌ای رو حتی اعدام بکنند، تیربارون بکنند و جلو بیان، جرأت بکنند جلوتر بیان و حتی آقای مهندس موسوی، آقای کروبی و دیگران رو هم دستگیر بکنند. این رو از این جهت عرض می‌کنم که روز جمعه، امام جمعهٔ تهران آقای احمد خاتمی که صحبت‌هاش معروفه که کلا توسط وزارت اطلاعات دیکته می‌شه، بسیار خط و نشون‌های تندی کشیده. آقای خامنه‌ای هم روز پنج‌شنبه، حرفهایی که در قبل زده بود رو در واقع پس گرفته و صداش کلفت‌تر شده و خط و نشون می‌کشه و همین‌طور هم هست سایر مقامات و مسئولین. سخن‌گوی شواری نگهبان اون سه میلیون رأی رو که قبول کرده بود که باطل هست (و صندوق ها بیشتر از تعداد رأی دهنده در اون حوزهٔ انتخابیه توش رأی ریخته شده و بنابراین مجموعاً سه میلیون رأی لااقل اشکال داره) با یک توجیهاتی پس گرفته.
حالا همهٔ اینهارو که کنار هم می‌گذاریم این خطر رو نشون می‌ده که آقایون از فشار مردم و اون راه‌پیمایی‌های با شکوه و اون قدرت‌نمایی مردم، یکمی احساس کردند خیالشون راحت شده، یکمی احساس کردند که می‌تونن نفس بکشند؛ بنابراین حالا دو قدم دارند میان جلو و اگر این مصاحبه‌های ساختگی و جعلی رو هم منتشر یا پخش بکنند، اونوقت این خطر هست که بخوان یک هجوم وحشیانه‌ای بیارند و حتی تا رهبری جنبش رو محصور بکنند.
بنابراین چه باید کرد؟ یعنی الان که ایستادیم برای مقابله با این توطئه، چه کاری رو باید در دستور قرارداد؟ اولین کار این است که باید به صدا و سیما اعتراض بشه. باید تا اونجا که ممکنه به شرط اینکه جون کسی در خطر نیفته جلوی صدا و سیما به شکل مستقیم اعتراض و تظاهرات بشه. صدا و سیما باید در اعتراض به این کاری که می‌کنه تحریم بشه. باید هر روزنامه‌ای که اینا رو چاپ می‌کنه خریداری نشه. هر آگهی که اینا چاپ می‌کنن یا نشون می‌دن باید مشمول تحریم قرار بگیره. این از انواع مبارزات منفیه، که یکی از سرفصل‌های مبارزاتی است که ذیل فرسایش کودتاگران باید ازش اسم ببریم. مبارزات منفی به شکل نکردن یک کار، نخریدن یک چیز، تماشا نکردن یک موضوعی. بنابراین درواقع مردم باید به صورت متمرکز به عنوان اعتراض به این روش، نشون بدند که صدا و سیما رو تحریم می‌کنند وکالاهایی رو که تبلیغ می‌کنه نمی‌خرند. حتی این رو به در و دیوار هم می‌تونند بنویسند و اعلام بکنند.
نکتهٔ دوم این است که فردا مراسمی به مناسبت سالگرد هفت تیر در مسجد قُبا اعلام شده و من شنیدم قراره که آقای مهندس موسوی (ممکن است) در این مراسم شرکت بکنه. برای اینکه به‌هرحال ایشون همرزم خیلی از اون شهدا بوده و خیلی بچه‌ها هم تصمیم گرفتند که بروند و این حرف آقای خمینی رو به اینهایی که اسلحه و چماق دستشون گرفتند مطرح کنند و بگند که میزان رأی ملته و بخوان که این میزان رأی ملتی رو پاسخ بدند. به نظر من کار خوبیه. من یک‌بار دیگه هم عرض کردم ممکنه یک کسی بگه که من اصلاً حرفهای آقای خمینی رو قبول ندارم، حرفهای اون یک کس رو قبول ندارم؛ اینها مهم نیست، مهم این است که ما برای اقشار مختلف که پشت این شعار واحد ملت جمع شدند، شعارشون رو داشته باشیم و مهم تر اون طرفه، تا بتونیم کسانی که پشت آقای خامنه‌ای ایستادند رو تجزیه‌شون بکنیم. و بتونیم بگیم که هیچ احتیاج نداره که همتون برید پشت یک نقطه. هرکدوم رو با یک زبونی حرف بزنیم. بنابراین اگر آقای خمینی رو پاره‌ای از مبارزین ما مطرح می‌کنند، دیگران ولو قبول ندارند باید دفاع بکنند از این شعار. برای اینکه در صف اون طرف اختلاف می‌اندازه و به نظر من این کار رو فردا تمام کسانی که میرن باید بکنند.
نکته دوم که خیلی مهمه و آزمون خیلی مهمیست برای همهٔ ماها، این است که ببینیم آیا اجازه می‌دهند که آقای مهندس موسوی به این مراسم بیاد یا نه. اگر آقای مهندس موسوی نیامد وای به حالشون. وای به حال اونهایی که ایشون رو حصر خانگی کردند. چون این روزها خیلی زمزمهٔ این هست که آقای مهندس موسوی در حصر خانگیه و محدوده. آزمون خیلی خوبیست که اگر ایشون تونست آزادانه بیاد به این مراسم، معلومه که خیله‌خوب، حضور داره و در حصر نیست. ولی اگر ایشون نیاید، اونوقت به طور جدی مبرم‌ترین وظیفهٔ همهٔ ماها این می‌شه که رئیس‌جمهور منتخب رو که رهبری جنبش رو به دست داره از حصر بیرون بیاریم و آزادانه بتونیم باهاش ارتباط بگیریم و حرف بزنیم. ارتباط بدنه با رهبری جنبش مبرم‌ترین چیزیست که الان در دستور همهٔ ماها باید قرار بگیره و فردا آزمون خیلی خوبیست.
من همینجا این نکته رو هم اضافه بکنم که آقای مخملباف اطلاعیهٔ خیلی خوبی داده، خطاب به آقای مهندس موسوی که «رئیس‌جمهور موسوی»، رئیس‌جمهور مایی و تو از ما، از مای ملت تحرک بخواه، اعتصاب بخواه، فعالیت بخواه، ما انجام می‌دیم. به نظر من این حرف منطقی و خواستهٔ منطقی‌ایست. من مطمئنم آقای مهندس موسوی هم این رو متوجه هست که برای اینکه کودتاچی‌ها رو عقب برونه، الان که اینجور پررویی می‌کنند و جلو می‌آند، احتیاج هست که ایشون حضور داشته باشه و یک فعالیت جدی، یک آکسیون بزرگی رو ملت بکنه، حضور خودشو نشون بده که فکر نکنند مثلاً مردم دلسرد شدند و نشستند یک کناری. این خواستهٔ به حقی است که از آقای مهندس موسوی باید خواست و شرط جلوتر و اولیه‌ترش ، این است که ما آقای مهندس موسوی رو فردا در مراسم هفتم تیر، در مسجد قُبا، پشت حسینیهٔ ارشاد در تهران در خیابان شهرزاد ببینیم. اگر خدای‌نکرده ایشون به هردلیلی نیاد، این سؤال مطرح می‌شه که پس در حصر خانگیست و اونوقت قدم بعدی اینه که همگی باید متحد بشیم که باید رئیس‌جمهور منتخب جایی باشه که آزادانه ببینیمش و بتونیم باهاش ارتباط بگیریم.
من همینجا عرضم رو تموم می‌کنم و ادامهٔ این بحث رو می‌گذارم در قسمت بعدی که فکر می‌کنم به دنبال همین نوار همین امروز اون رو منتشر بکنیم.

قسمت دوم
سلام مجدد
همون شنبه ۶ تیرماه ۸۸ ولی ساعت یازده و نیم شب، ادامهٔ اون بحث.
من قبل از اینکه باز وارد محتوا بشم، یک نکتهٔ دیگری رو بگم به دلیل شاید صدها ایمیلی که به این مضمون اومده که سرعت اینترنت در ایران پایینه و متن این صحبت‌ها رو درخواست کردند. من بگم واقعاً نمی‌تونم بشینم بنویسم یا خودم پیاده بکنم. خواهشم از دوستان این است که بعضی‌ها که فرصت دارند، امکان دارند زحمتی بکشند پیاده کنند، برای همین ایمیل بفرستند. من یکیش رو انتخاب می‌کنم یا یکی دونفر که بکنند می‌تونم بگم که بقیه دیگه نکنند و اون پیاده‌شده رو روی اینترنت قرار بدیم وگرنه شخصا نمی‌رسم که پیاده‌اش بکنم یا امکاناتی داشته باشم که این کار رو بکنم. لذا من خواهشم این است که برای کمک به دوستانی که با سرعت پایین اینترنت نمی‌تونن تصویر و یا حتی صدارو بگیرند، متن رو بعضی‌ها زحمت بکشند پیاده کنند و یک تصحیحی هم ما بکنیم و بگذاریمش روی اینترنت تا برای اونها قابل استفاده باشه. ولی برگردیم حالا به بحث خودمون.
من خبرهایی که دارم این است که خیلی ها نوشتند که ما در آکسیون‌های عمومی، آکسیون‌های در واقع فرسایشی عمومی (که باید اسمشو آکسیون‌های تضعیف روحیه بگذاریم)، با فیکساتور روی خیلی جاها نوشتیم، می‌کشیم یا بادکنک هوا کردیم یا شکل کشیدیم و یا اینکه روی علائم راهنمایی و رانندگی کشیدیم که به چشم همه بیاد. من واقعاً حالا کاری ندارم که کجا و چطوری و اینها، ولی نفسش زنده بودن رو نشون بده. ببینید یک نکتهٔ اساسی جان مبارزه با کودتاگرهاست. یک مسابقه‌ای بین ملت و کودتاگرها هست. اونها سعی می‌کنند با سرعت، با حداکثر سرعت، گرد مرگ، وحشت و ناامیدی سر جامعه بپاشند. تمام حقهٔ کودتاگران و اصلی‌ترین استراتژیشون این است که با تمام سرعت، گرد مرگ، وحشت و ناامیدی سر جامعه بپاشند. و تمام مقابلهٔ ما و خلاصهٔ تمام کارهایی که ما می‌کنیم این است که ما هم یک مسابقه داریم که در عوض، امید، شادی، نشاط و حرکت رو به مردم برگردونیم و اجازه ندیم که این ابر تاریک و سیاه ناامیدی و وحشت، سر جامعه رو بگیره. این مسابقه‌ایست که اگر هرطرف پیروز بشه، نتیجهٔ نهایی رو برده. به همین دلیل حالا برمی‌گردم سر اون تقسیم بندی که داشتیم.
عرض کردم ما سه دسته کار داریم. دستهٔ اول فعالیت‌هایی است که همهٔ مردم درش مشارکت می‌کنند. مثل شب «الله اکبر» گفتن. من استدعام این است که، درسته صداتون مثل من ممکنه گرفته باشه از بس که حرف زدید یا داد زدید، ولی نمی‌دونید که چقدر مؤثره و چقدر روحیهٔ طرف مقابل رو ضعیف می‌کنه وقتی که میلیون‌ها نفر، روی پشت‌بام‌ها، سر یک ساعت معین، شعار «الله اکبر» یا «یاحسین میرحسین» می‌گن و این اتحاد رو باهم تمرین می‌کنند. یا همون مسألهٔ شمع روشن کردن و یا امثالهم. یا راهپیمایی و تحصن عمومی که توسط رهبران جنبش اعلام بشه. این قبیل آکسیون‌های عمومی، آکسیون‌هایی است که مقاومت و یکپارچگی ملت رو افزایش می‌ده. هرشب با «الله و اکبر» گفتن ما این‌کار رو (با این ابتکاری که در ایران هست) تمرین می‌کنیم. هر از چندگاهی هم که رهبران جنبش تشخیص بدند، مثل الانی که نیاز به یک مانور قدرت جلوی کودتاچی‌ها هست، اونجا هم با شرکت در یک راهپیمایی بزرگ و حرکت توی خیابون یا یک تحصن بزرگ و امثالهم این رو می‌تونیم نشون بدیم.
اما دستهٔ دوم همون‌طوری که شب گذشته عرض کردم، بخش دوم استراتژی ما فرسایش دادن به کودتاچی‌هاست. فرسایش دادن به کودتاچی‌ها دو بخش داره. یک بخش اونیست که سمت ملته و یک بخش اونیست که در سمت کودتاچی‌ها اختلاف و فرسایش ایجاد بکنه.
سمت ملتش، عرض کردم آکسوین هایی است که به قول دوست عزیزمون آقای مخملباف، ببخشید که باز من این رو می‌گم به آکسیون‌های بیلاخ معروفه؛ درواقع شما دست می‌اندازید. اونها هی می‌خوان بگن ما گردن کلفتیم، ما سر همه رو می‌بریم، همه باید از ما بترسند. با یک بادکنک ساده با یک فیکساتور ساده، با یک شکلک ساده، با یک شوخی، با یک شعر، با یک جوک، با یک متلک، شما بادش رو می‌خوابونید و در واقع در و دیوار رو پر می‌کنید. با یک کیک قلابی که در یکی از کشور ها برای سالگرد تولد اون رئیس جمهور درست کرده بودند و هٰکذا.
یک بخش از این آکسیون‌های فرسایشی مقاومت منفیه که در قسمت قبلی یک کمی راجع بهش صحبت کردیم. مقاومت منفی طیف گسترده‌ای داره. شاید گاندی یکی از قهرمانان و بنیانگذاران مبارزات بی‌خشونته. مقاومت منفی عبارت است از نکردن یک کاری. جایی نرفتن. یک کالایی رو نخریدن. اینها انواع و اقسام مقاومت منفی هست. همونطوری که عرض کردم، الان شاید مبرم‌ترین موضوع مقاومت منفی دستگاه تبلیغاتی کودتاچی‌هاست؛ یعنی رادیو و تلویزیون و روزنامه‌هایی که حرفهای اونها رو منعکس می‌کنند. باید به شدت تحریم کرد و مقاومت منفی کرد. مقاومت منفی در فاز بعدی عبارت است از اینکه دولت کودتا هرکاری که می‌کنه باید که تحریمش کرد و آهسته آهسته همهٔ حوزه‌های دولت کودتا رو مشمول تحریم قرارداد که حالا باز بعداً بهش می‌پردازیم.
اما از آکسیون‌های فرسایشی که از این طرف مطرح می‌شه و (همون‌طورهم که مرتبهٔ قبل عرض کردم) شاه‌بیت آکسیون‌های فرسایشی، حضور در خیابان، دسته‌های پراکنده، تظاهرات همزمان و ناپدید شدن، خطوط انتقال کودتاچی‌ها رو بریدن و خسته کردنشون از خیابون‌هاست، به شرط اینکه مشکل جانی نداشته باشه و همون‌طوری که عرض کردم اصل بر این است که همه باید زنده و با نشاط بمونند، نه اینکه خدای نکرده صدمه‌ای بخورند.
اما وعده کرده بودیم که بریم سمت مخالف. یعنی بریم ببینیم که در اونطرف، ما چه فرسایشی رو می‌تونیم ایجاد کنیم. مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقطهٔ کانونی ما برای فرسایش دادن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامیه. هیچ ارگان دیگه‌ای رو نباید که همتراز سپاه قراربدیم برای مقابله کردن. چون متأسفانه سپاهی که یک روز خود بنده از بنیان‌گزارانش بودم و قرار بود از کشور دفاع کنه؛ اگر دشمن به خاک ما حمله کرد، دسته‌های مردمی، ارتش مردمی وایسند و از کشور دفاع کنند؛ تبدیل شده به سازمان عجیب و قریبی که در سیاست هست، در اقتصاد هست، در قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی هست، در پروژه‌های کشور هست، در سازمان امنیت هست، در دستگیری هست، در خیابون هست، در خارج از ایران می‌جنگه؛ یک چیز عجیب و قریبی که هیچ‌کجای دنیا ما یک همچین سازمانی نداریم. و این سازمان سپاه، الان حداقل بخشی از فرماندهانش، کودتاچی از آب در اومدند؛ به رهبری آقای خامنه‌ای و رو در روی ملت ایستادند.
اما همونجوری که قبلا هم صحبت کردیم، بخش بزرگی از سپاه فرزندان این ملتند، قهرمانان جنگ ما هستند، معلولین جنگمون هستند؛ خانواده، برادر یا دوستان شهدای ما هستند؛ میراث اونها رو دارند. اونها از ملتند. اینی که «برادر سپاهی، تو همراه مایی» و یا شعارهایی از این قبیل که من شنیدم، این شعارهای بسیار درستی هستند. نکتهٔ اول این است که هرکس در هرکجا، در فامیل، در دوستان، در آشنایان، در همسایگی، هر عضوی از سپاه رو می‌شناسه باید به سراغش بره. باید بره باهاش صحبت کنه. با خانوادش صحبت کنه. با بچه‌هاش صحبت کنه و بپرسه که چرا شما مارو می‌کشید؟ چرا می‌خواهید مارو سرکوب کنید؟ چرا می‌خواهید مارو اذیت بکنید؟ گل بهشون بده، شیرینی بده. مطمئناً خیلی از اونها خواهند گفت ما همچین قصدی نداریم، ما با شماییم. بنابراین بلافاصله باید ازشون خواست که «شما برید با اونهایی که این کار رو می‌کنن در بیفتید. برید اعتراض بنویسید برید نامه بنویسید. برید بگید ما آبرومون رفته». بنابراین نکتهٔ اول این است که هر آدمی عضو سپاه یا بسیج، هر جا هست، اقیانوسِ ملت، دوست، آشنا، فامیل، باید در بر بگیرش، سؤال ازش بکنه، تلفن بهش بزنه. و دائماً آغوشش رو باز کنه که بیا به سمت ما. سؤال ایجاد کنه و بخواد ازش که اگر خودش هم با کودتاچی‌ها نیست، این سؤالات رو ببره و با دیگران مطرح کنه. حالا جلوتر بریم، شاید باز در زمان مناسبی که رهبران جنبش صلاح بدونند، یک روز رو بگذاریم برای اینکه همه با گل در هر شهری برن سراغ مقرهای سپاه و ببینیم آیا جرأت می‌کنند مردمی رو که گل اومدن بدن بهشون، به رگبار ببندند؟
اما این سپاه رده‌های دیگه‌ای هم داره. من نکتهٔ بعدی که در برنامهٔ بعدی بهش می‌پردازم این است که سپاه رو چگونه دسته‌بندی کنیم، بیاییم توی رده‌های پایین‌تر و ببینیم حسابش رو از حساب لباس شخصی‌هایی که آدم می‌کشند جدا کنیم؛ نشون بدیم که اونها چطور باید باهاشون برخورد شه. بسیجی‌ها و سپاهی‌ها رو چطور دسته بندی کنیم. برای هرکدومشون برنامه داشته باشیم و برای هرکدومشون یک نحوهٔ برخورد خاصی رو تعیین بکنیم.
تا برنامهٔ دیگه من خداحافظی می‌کنم. فقط این رو هم بگم که یک بحث بسیار مهم ما می‌ره روی اعتصاب عمومی. چرا که فاز سوم از استراتژی ما فلج سازی حکومت کودتاست؛ که تا اون اتفاق نیفته کودتاچی‌ها پایین نخواهند اومد. بنابراین نحوهٔ تشکیل کمیته‌های اعتصاب و آمادگی برای شروع اعتصابات، بخشِ بعد از تموم کردن بحث سپاه و باصطلاح سرفصل مبارازت فرسایشیه.
عرضم تمومه تا برنامهٔ دیگه خداحافظ.

اعتکاف سبزها : iranpressnews.com

هواداران موسوی: اعتکاف (اعتصاب) سبزها در ماه رجب

اعتکاف (اعتصاب) سبزها در ماه رجب
رجب ماه اعتکاف و اعتصاب

در شرایطی که غیبت میرحسین موسوی از انظار مردم، موید حبس خانگی اوست و با توجه به اینکه حکومت اسلامی خود را مدافع عناصر مذهبی می داند می توانیم با استفاده از همین عناصر اقدام به اولین اعتصاب سراسری با هدف آزادی میرحسین و ابطال انتخابات کنیم. در ماه رجب هستیم و روزهای سپید (ایام البیض) نزدیک است. روزهای 13، 14 و 15 این ماه (روزهای سپید) مصادف با 15 تا 17 تیرماه است که می توانیم بدلیل اعتکاف رسما از حضور در محل کار خودداری کنیم. حکومت نمی تواند مانع این امر - که سالهاست تبلیغ می کند - بشود. اعتکاف سبزها می تواند به صورت سراسری در یک محل انجام شود یا در مساجد مختلفی که وابستگی حکومتی کمتری دارند صورت بپذیرد. این ایده را گسترش بدهید تا بدست تصمیم سازان برسد که ببینند می توانند محلهای عمومی را به این امر تخصیص بدهند یا نه. اگر تصمیم حامیان موسوی و کروبی بر اعتکاف سراسری باشد، تصمیم سازان همچنین می توانند اعتکاف را چندروز زودتر آغاز کنند. حتی اگر اعتکاف سراسری در محل عمومی خاصی میسر نشد، مسلمین سبز می توانند با اعتکاف در منزل و غیبت گسترده سه روزه از محل کار، اولین اعتصاب سراسری سبزها را بدون هیچ بار منفی رقم بزنند. در ضمن، فردای واپسین روز اعتکاف، هجدهم تیرماه است که می تواند در صورت بی نتیجه ماندن اعتصاب به اعتراضی سراسری بیانجامد. این ایده را گسترش بدهید. موسوی و جنبش سبز در خطر است.

لطفا اطلاع رسانی کنید.

تظاهرات امروز : iranpressnews.com

گزارش خوانندگان؛ تظاهرات امروز، وضعیت میدان ولی عصر

الان از ولی عصر میام از ونک تا میدان ولی عصر هر 20 قدم 6 مامور لباس شخصی با موتور و باتوم همراه نیروی انتظامی ایستادند. نیروهای ضد شورش موتورسوار با چراع روشن در خیابان مانور وحشت می دهند. جمعیت زیادی آمدند و در یک سمت خیابان راه می روند و کاملا واضح است که برای خرید نیامدند. در کوچه های فرعی میدان ولی عصر نیروهای انتظامی را آماده باش نگهداشتند. لباس شخصی ها بصورت دو ترکه بر موتور کنار پیاده روها ایستادند و بی سیم بدست در حال گزارش هستند. تلفن های منطقه ولی عصر قطع است. خبر رسیده میدان ولی عصر درگیری ایجاد شده و در چهارراه ولی عصر نیز نیروی زیادی مستقر شدند. ساعت 6 - 7

بند زنان دراوین : iranpressnews.com

گزارشی از بند زنان شیر دل ایران زمین در زندان اوین

فعالان حقوق بشر در ایران

علاوه بر بندهای 240 و 209و 2 الف زندان اوین ، بند عمومی نسوان این زندان بعنوان محل دیگری برای نگهداری بازداشت شدگان زن اعتراضات اخیر تهران مورد استفاده قرار گرفته است. کمبود فضا و مکان در این بند عاملی برای افزایش فشار بر زندانیان شده است.

بنابر گزارشات دریافتی حدود شصت تن از زنان بازداشت شده به بند بیماران متادونی اندرزگاه 3 نسوان منتقل شده اند، کمبود جا به حدی است که تعداد زیادی از زنان تازه منتقل شده تنها با یک پتو در راهروهای این اندرگاه اسکان داده شده اند.

راهروهای مذکور که به غیر از دهه شصت هیچگاه سابقه نداشته مورد استفاده قرار گیرد محیطی غیربهداشتی و نامناسب برای نگهداری زندانیان خاصه زنان زندانی است.

خانم مقدم و مریم عامری منجمله زنان زندانی در این بند هستند و البته بیتا صمیمی زاده و فریناز معیریان دو فعال دانشجویی نیز تا روز گذشته در این محل نگهداری می شدند که بنا به دلایل نامعلومی از دیروز به سلولهای انفرادی منتقل شده اند.

از دیگر نکات قابل توجه استقرار تعداد زیادی از زنان زندانی زخمی در بهداری این اندرزگاه است.

لازم به ذکر است آمار فوق تنها بخشی از دستگیر شده گان روزهای اخیر را در بر می گیرد و در خصوص سایر بندها به دلیل شرایط امنیتی بی خبری بیشتری وجود دارد.

پزشک ایرانی : iranpressnews.com

پزشک ایرانی: اگر به ایران بازگردم جانم در خطر است

سایت عصر ایران در تهران: "پائولو کوییلو " رمان نویس مشهور برزیلی که آثار او شهرتی جهانی دارد از مقامات انگلیس خواست تا ویزای "آرش حجازی " دانشجوی دانشگاه آکسفورد بریتانیا را تمدید کنند تا مجبور به بازگشت به ایران نباشد.

این پزشک ایرانی که پس از ناآرامی های متعاقب انتخابات ایران به انگلستان بازگشته است در مصاحبه با برخی رسانه های بین المللی مدعی شده است که هنگام مرگ " ندا آقا سلطان " بالای سر او بوده است و تلاش کرده است که جان او را نجات دهد.

وی همچنین در مصاحبه خود ادعا کرده است که عامل قتل ندا آقا سلطان توسط مردم حاضر دستگیر شده بود اما در نهایت نتوانسته اند فرد ضارب را نگهدارند و او موفق به فرار شده است.

عاملی که باعث شد تا رمان نویس مشهور برزیلی پای خود را به این موضوع باز کند ،ابراز نگرانی حجازی از بازگشت به ایران از سویی و رابطه ای است که وی با آثار کوییلو دارد.

حجازی ویرایشگر آثار "پائولو کوییلو " در ایران است و از این رو این رمان نویس مشهور برزیلی در اظهار نظری راجع به او گفته است : او این روزها با تهدیدات زیادی روبروست ".

از این رو بنا به گزارش دیلی تلگراف، کوییلو در واکنش به "استمداد " ویرایشگر آثارش، از مقامات بریتانیایی خواسته است تا اجازه ندهند او مجبور به ترک بریتانیا باشد. وی از مقامات انگلیسی خواست تا با تمدید ویزای حجازی از او محافظت کنند.

حجازی ادعا کرده است که در صورتی که مهلت قانونی ویزای او تمام شود و مجبور به بازگشت به ایران شود ممکن است به واسطه حرف هایی که در انگلیس درباره نحوه قتل ندا آقا سلطان زده است ، جان او در خطر باشد.

خرابکارها با لباس بسيج : iranpressnews.com

نیک آهنگ کوثر

"خرابکارها لباس پليس يا بسيج را پوشيده بودند"

سایت رجانیوز متعلق به باند فاشیستی احمدی نژاد: فرمانده نيروي مقاومت بسيج از دستگيري افرادي خبر داد که در جريان اغتشاشات و آشوبهاي پس از اعلام نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري ايران براي انجام خرابکاري لباس پليس يا بسيج را پوشيده بودند.

حجت الاسلام "حسين طائب" در همايش "پيامدها و آسيب هاي حماسه 22 خرداد" در آکادمي ملي المپيک برگزار شد، در پاسخ به پرسشي در باره اقدامات خرابکارانه پليس و شکستن شيشه هاي خودروها گفت: هنوز تصويري در اين مورد مشاهده نکرده است اما در طول درگيري ها،‌ پليس،‌ افراد متعددي که لباس پليس يا بسيج را پوشيده بودند، دستگير کرده است.

فرمانده بسيج کشور افزود:‌ ورود به نيروي بسيج بسيار راحت است. هر کسي مي تواند خيلي آسان وارد بسيج شود و با هدف خراب کردن وجهه بسيج ، ‌اقدامات زشت و ناشايسته اي انجام دهد تا نگاه مردم به فرزندان خود را تغيير دهد.

وي در همين راستا از شهادت 8 بسيجي در درگيري هاي پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري خبر داد و گفت که حدود 300 بسيجي نيز به دليل جراحات ناشي از اصابت سنگ، چوب و چاقوي اغتشاشگران به بيمارستان منتقل شده اند.

طائب در مورد استفاده از سلاح گرم در درگيري ها نيز گفت:‌ اخبار متعددي از واردات انواع اسلحه و چاشني به داخل کشور از سوي گروه هاي مخالف و کشورهاي خارجي گزارش شده بود اما هيچگاه گمان نمي کرديم که آنان مي خواهند از اين سلاح ها در انتخابات ايران استفاده کنند.

طائب تصريح کرد: بسيج در مقابله با خطرات دو رويکرد دارد، به گونه اي که اگر قرار باشد به منطقه نظامي و تحت تسلط بسيج حمله شود، به دليل وجود تعداد زيادي سلاح ، بسيج به هر نحوي که شده است از مقر خود دفاع مي کند اما در اين صورت، بسيج هيچگاه مسلح نبوده است.

فرمانده بسيج کشور گفت: در درگيري هاي اخير، برخي هستند که به صورت باندي و گروهي متشکل شده و اهداف مشخصي را دنبال مي کنند که بايد با آنها به شدت برخورد شود.

وي افزود: با اين حال، بسيج با مردمي که ناراضي هستند و گمان مي کنند که بايد از راي خود دفاع کنند، برخورد نمي کند.

طائب خاطرنشان کرد: ما امروز 70 ميليون بسيجي داريم که از انقلاب اسلامي دفاع مي کنند.

روزنامه های صبح دوشنبه : BBC

نقش مراجع

رضا سماواتى در سرمقاله حیات نو با عنوان اهمیت نقش مراجع نوشته این روزها برخى خبرها حاکى از تحرک و فعالیت مراجع عظام و مدرسین عالى‌رتبه حوزه علمیه قم و رایزنى‌هاى فشرده آنها با یکدیگر و همچنین تماس و گفت‌وگوى مقامات سیاسى و نخبگان کشور با ایشان است. بدون شک حوزه‌هاى علمیه و مراجع محترم به عنوان کلان سرمایه‌هاى معنوى اجتماعى کشور از ظرفیت بالایى براى حل و فصل مسائل و مشکلات کشور برخوردارند.

به نوشته این مقاله اینکه برخى سایت‌هاى وابسته به یک جریان سیاسى بعضا فشارهایى را بر مراجع وارد کرده و خواستار صدور پیام تبریک از سوى ایشان خطاب به آقاى احمدى‌نژاد مى‌شوند حاکى از نوعى نگاه انحصارطلبانه نسبت به امور کشور است در حالی که اگر یک جناح سیاسى خود را اصولگرا و پایبند به ارزش‌هاى دینى معرفى مى‌کند باید بیش از سایرین حریم مرجعیت را پاس‌ داشته و از تلاش مسئولانه و متعهدانه ایشان براى بازگشت آرامش و تقویت اعتماد ملى استقبال کند.

هیات بی طرف

آفتاب یزد در سرمقاله خود به بررسی این موضوع پرداخته که آیا اعضای هیات منتخب شورای نگهبان برای حکمیت در مساله شمارش آرا بی طرف هستند و مثال زده که غلامعلی حداد عادل و ادعاهای او نسبت به اصلاح‌طلبان در ۵‌‌‌‌‌‌ سال اخیر، یک نمونه است اما همین نمونه می‌تواند انگیزه‌ها و پیامدهای تشکیل هیئت ویژه را با تردیدهای اساسی مواجه سازد. تازه اظهارات کاملا جهت‌دار حداد عادل به صورت تکراری توسط صدا و سیما به سمع و نظر مردم می‌رسد تا مبادا مستمعان خبر تشکیل هیئت ویژه، دچار امیدواری کاذب نسبت به دستاوردهای احتمالی از بررسی‌های این هیئت شوند.

به نوشته سردبیر این روزنامه در شرایط فعلی، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد از اصلاح‌طلبان کسی در ترکیب هیئت ویژه جای بگیرد. اما این توقع، چندان زیاده‌خواهانه نبود که اصولگرایانی موجه‌تر، پرسابقه‌تر و باتجربه‌تر برای به عهده گرفتن این مسئولیت، انتخاب شوند.

در ادامه سرمقاله آفتاب یزد آمده در ترکیب هیئت ویژه حتی یک نفر حضور ندارد که دارای تجربه انتخاباتی باشد. در حالی که اصولگرایان، شخصیت‌هایی همچون ناطق‌‌‌نوری در میان خود دارند که علاوه بر تصدی ۲۰ ساله مسئولیت بازرسی ویژه رهبری، اجرا کننده انتخابات گوناگون در کسوت وزیر کشور بوده است. جای سایر وزرای کشور اصولگرا همچون علی محمد بشارتی نیز در این هیئت خالی است. اگر قرار بود از روسای اصولگرای برخی نهادهای انقلابی یا چهره‌های برجسته اصولگرا در مجلس نیز استفاده شود افراد زیادی وجود داشتند که به موضع‌گیری صریح علیه یک طرف ماجرای اخیر- اصلاح‌طلبان- مشهور نباشند.

رسانه میلی

جعفر محمدی در مقاله ای در صدای عدالت به وضعیت صدا و سیما پرداخته و نوشته همین واژه سازی "رسانه میلی" به جای رسانه ملی که این روزها طرفداران زیادی دارد. اگر مدیران ارشد صدا و سیما ، فقط به این اندیشه کنند که چرا چنین تعبیری درباره رسانه ای که باید " ملی " باشد، شکل می گیرد و رواج می یابد ، حتماً به لزوم بازتعریف رفتار خود پی خواهند برد که فرموده اند "عاقلان را اشارتی کافی است!"‏

نویسنده مقاله صدای عدالت تاکید کرده مدیران رسانه ملی ، حق ندارند آن را از ملی بودن ساقط کنند زیرا صدا و سیما ، متعلق به بخش خصوصی نیست که صاحبانش هرگونه که اراده کردند آن را اداره کنند و به هر سمت و سویی که خواستند ببرندش و در بازی های جناحی ، حراج اش کنند.

به نوشته این مقاله این رسانه ، با روزنامه ها حزبی ، تفاوت فراوان دارد. مثلاً روزنامه های رسالت ، وطن امروز ،هفته نامه "شما" و ... به عنوان رسانه های حزبی و بخش خصوصی ، از دولت و طیف هایی از اصولگرایان حمایت می کنند و تریبون تبلیغاتی آنها هستند و هیچ نقدی هم بر این رویکرد نیست چرا که نشریه خودشان هست و طبیعتاً هر مالکی حق دارد از ملک خود هر گونه استقاده مشروعی داشته باشد ولی صدا و سیما ، متعلق به فرد خاصی مانند عزت الله ضرغامی نیست و مدیران این رسانه ، نه مالک که استخدام شده های ملت اند برای اداره "مردم محور" رسانه ملی .‏ به راستی آیا درک این نکته ساده ، کار سختی است؟!‏

نظر خامنه‌ای : BBC

کروبی: با استناد به نظر آیت الله خامنه‌ای انتخابات را تائید کنید

مهدی کروبی، یکی از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نامه ای به شورای نگهبان خواهان آن شده تا این شورا با استناد به نظر آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران و واگذاری بار مسئولیت آن به او بر حسب مصلحت، انتخابات را تائید کند.

آقای کروبی در این نامه که روز یکشنبه، هفتم تیر منتشر شده گفته است که شورای نگهبان نباید اجازه دهد جایگاه این شورا در میان افکار عمومی بیش از پیش سقوط کند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این نامه گفته است که این آخرین باری است که درباره انتخابات این دوره با شورای نگهبان "سخن منصفانه و دوستانه" می گوید.

آقای کروبی درباره پیشنهاد خود برای تائید انتخابات با نظر رهبر ایران به انتخابات مجلس سوم شورای اسلامی اشاره کرده که در پی اختلاف میان وزارت کشور و شورای نگهبان، این شورا به استناد به نظر آیت الله خمینی و واگذاری بار مسئولیت آن به ایشان، نتیجه این انتخابات را تائید کرد.

آقای خامنه ای طی چند نوبت به صورت علنی از انتخابات و نتایج آن دفاع کرده است.رهبر ایران یک روز پس از انتخابات گفته بود: "مشارکت بیش از هشتاد درصدی مردم در پای صندوق ها و رای بیست و چهار میلیونی به رئیس جمهور منتخب، یک جشن واقعی است."

این اظهارنظر آقای خامنه ای بدون اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در مورد صحت انتخابات صورت گرفت.

آقای کروبی همچنین با اشاره به حضور مردم در انتخابات، بی توجهی به متن پیام 22 خرداد و تلاش در جهت تغییر آن را برای نظام نگران کننده و دارای عواقب جبران ناپذیر دانسته است

مهدی کروبی در این نامه بار دیگر از حمایت برخی اعضای شورای نگهبان از محمود احمدی نژاد سخن گفته و این سئوال را مطرح کرده که "آیا می توان به بی طرفی شورای نگهبان در جهت انجام وظایف قانونی اش امیدوار بود؟"

آقای کروبی خواهان ابطال انتخابات است و در نامه های قبلی اش با اشاره به "تخلفات پیش از انتخابات، تخلفات روز انتخابات و تخلفات در نحوه اعلان نتایج" اعلام کرده که "هر یک از آنها به تنهایی برای ابطال انتخابات کافی است."

کامبیزو مهدی : BBC

کامبیز نوروزی و مهدی خزعلی دستگیر شدند

کامبیز نوروزی، دبیر حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بازداشت شد. یک منبع آگاه به بی بی سی گفت: کامبیز نوروزی روز یکشنبه در مراسم هفتم تیر مقابل مسجد قبا توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.

گفته می شود آقای نوروزی در تماس تلفنی با خانواده اش گفته است که پرونده اش به دادگاه انقلاب ارسال می شود، اما زمانی که خانواده وی به دادگاه مراجعه کرده اند، اطلاعی در خصوص پرونده آقای نوروزی وجود نداشته است.

همچنین از محل بازداشت آقای نوروزی اطلاعی در دست نیست.

کامبیز نوروزی پیشتر عضو هیئت منصفه دادگاه مطبوعات و عضو هیئت تدوین کننده قانون مطبوعات در دوره مجلس هفتم بود.

بازداشت مهدی خزعلی

از ايران همچنين خبر می رسد که مهدی خزعلی مدیر انتشارات حیان و موسس موسسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح روز يکشنبه پس از حضور در دادگاه ویژه روحانیت استان تهران بازداشت شده است.

بستگان آقای خزعلی به بی بی سی فارسی گفتند که وی روز يکشنبه به دادگاه ويژه روحانيت احضار شد و سپس با ارجاع پرونده به دادگاه انقلاب، آقای خزعلی به زندان اوين منتقل شد.

آقای خزعلی در روزهای اخير و در جريان اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری، از عملکرد دولت و نتايج انتخابات انتقاد کرده بود.

مهدی خزعلی، فرزند آيت الله ابوالقاسم خزعلی، از روحانيون تندرو و عضو مجلس خبرگان رهبری است. آيت الله خزعلی در پی علنی شدن انتقادهای فرزندش، از وی اعلام برائت کرد.

رسیدگی به پرونده ندا : BBC

احمدی نژاد خواستار رسیدگی به پرونده ندا شد

تصاویر مخابره شده از کشته شدن ندا آقا سلطان در درگیری های پس از انتخابات در ایران، واکنش های مختلفی در داخل و خارج از این کشور به همراه داشته است.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، در نخستین موضع گیری رسمی دولت، نامه ای به آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه نوشت و با مشکوک دانستن مرگ ندا آقا سلطان خواستار رسیدگی جدی به موضوع و شناسایی عوامل آن شد.

آقای احمدی نژاد در این نامه به آقای شاهرودی نوشت: " با توجه به حاشیه سازی های فراوانی که در خصوص این حادثه دلخراش صورت گرفته و شانتاژ تبلیغاتی وسیع رسانه های بیگانه و قراین و شواهد فراوان دیگر، دخالت مخالفین و معندین ملت ایران، برای بهره برداری های سوء سیاسی و مشوه نمون چهره پاک جمهوری اسلامی قطعی به نظر می رسد. لذا دستور فرمائید تا دستگاه قضایی با جدیت هرچه بیشتر به موضوع قتل آن مرحومه رسدگی و عوامل جنایت را شناسایی و محاکمه و نتیجه را جهت اطلاع مردم شریف منتشر نماید."

دکتر آرش حجازی، پزشکی که در هنگام کشته شدن ندا آقاسلطان در مجاورت وی در خیابان بود و سعی داشت از خونریزی بیشتر او جلوگیری کند، به بی بی سی گفته است که مردم ضارب ندا را شناسایی کرده بودند و کارت عضویت بسیج او را نیز دیده بودند.

به گفته دکتر حجازی ضارب به مردم گفته بود نمی خواست ندا را بکشد.

عبدالکریم لاهیجی نائب رئیس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر درگفت و گو با بی بی سی فارسی در خصوص این نامه و عکس العمل مردم به آن گفت: "در انتخاباتی که می گویند سالم است، با حقه و نیرنگ و فریب کسی را به عنوان منتخب مردم معرفی می کنند و بعد روی مردم آتش می گشایند. خوابگاه های دانشجویی را غارت می کنند و آتش می زنند."

او همچنین گفت: "این جنبش به این زودی ها خاموش نخواهد شد و مردم می دانند راهی به جز ادامه این جنبش برای اینکه دیگر این جنایت ها صورت نگیرد و این خونریزی ها نشود، پیش پایشان نیست."

آقای لاهیجی با اشاره به اینکه در پرونده رکسانا صابری، زهرا کاظمی و پرونده قتل های سیاسی نیز چنین برخوردهایی صورت گرفته، گفت آقای احمدی نژاد و به طور کلی حکومت ایران از این تمهیدات سودی نخواهند برد.

محسنی اژه ای : BBC

وزیر اطلاعات: به موسوی گفتم این مسیر به جایی نمی رسد

غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران، در تلویزیون دولتی این کشور حاضر شده و در باره برخی از وقایع اخیر این کشور از جمله حوادث مربوط به پس از انتخابات ریاست جمهوری، اظهار نظر کرده است.

آقای محسنی اژه ای یکشنبه شب هفتم تیر (برابر با ۲۸ ژوئن) با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی از دیدارش با میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات خبر داد و گفت: "من به ایشان گفتم که این مسیری که شما می‌روید به جایی نمی‌رسد و اصرار شما بر ابطال انتخابات، جز زحمت برای شما و ما و مردم نتیجه دیگری ندارد."

وزیر اطلاعات ایران از "نحوه پی‌گیری اعتراض میرحسین موسوی نسبت به نتیجه انتخابات و پافشاری او بر ابطال انتخابات" انتقاد کرده است.

آقای موسوی خود را برنده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می داند و معتقد است که در این انتخابات "تقلب" صورت گرفته است. او خواستار ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن شده و اعلام کرده که آماده پذیرش "حکمیتی مستقل" است.

مردم معترض به نتایج انتخابات طی روزهای گذشته در تهران و برخی از شهرهای بزرگ ایران دست به راهپیمایی و تجمع آرام زده اند.

وزیر اطلاعات ایران در باره این اعتراض ها گفته که "کسانی خواستند این حماسه پرشور مشارکت ‪ ۴۰‬میلیونی در انتخابات را به کام مردم ما تلخ کنند و دست به اقداماتی زدند که موجب زحمت خودشان، مسوولین و مردم شد اما آنها باید درس گرفته باشند."

"انقلاب مخملی ناممکن، برنامه ریزی برای انقلاب نرم"

در جریان اعتراض ها به نتایج انتخابات، به گفته مقام های دولتی دست کم ۱۹ نفر کشته و شمار زيادی نیز زخمی و مجروح شدند.

در عین حال شماری از فعالان سیاسی از جمله سیاستمداران سابق ایرانی که در ستاد های انتخاباتی نامزدهای اصلاح طلب فعالیت می کردند و برخی از شرکت کنندگان در اعتراض ها دستگیر شده اند.

آقای محسنی اژه ای در اين باره گفته است: "ما راضی نیستیم که هیچ کس حتی یک شب هم به زندان برود یا خونی از دماغ کسی بیاید اما هر دستگاهی موظف است به وظیفه خود عمل کند."

وزیر اطلاعات ایران بار دیگر به موضوع انقلاب های مخملی در ایران اشاره کرده و گفته هرچند انقلاب مخملی در ایران "ناممکن" است "، اما با وجود اين، "دشمن به دنبال این مساله بوده و بویژه پس از تشکیل دولت نهم و تجدید گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست خارجی غیرمنفعلانه ، آنها در پی براندازی نرم برآمده اند."

به گفته این مقام ارشد امنیتی ایران "دشمن و مشخصا کشورهای آمریکا و انگلیس در این راستا برنامه‌های مختلفی را تحت پوشش های گوناگون نظیر آموزش اجرا کردند که افرادی مانند هاله اسفندیاری و رامین جهانبگلو را در رابطه با این مسائل دستگیر کردیم، اما دیدیم که زمینه محاکمه درست و حسابی اینها در دستگاه قضایی ما فراهم نیست."

پیشتر برخی از مقام های دولتی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در باره برنامه ریزی برای انقلاب مخملی در ایران هشدار داده بودند.

از جمله دو روز پیش از برگزاری انتخابات، یک مقام ارشد سپاه پاسداران، مخالفان اصلاح طلب محمود احمدی نژاد را متهم به تلاش برای انجام "انقلاب مخملی" کرده بود.

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران، هشدار داده بود که "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد." آقای جوانی در مصاحبه ای با هفته نامه "صبح صادق" که متعلق به سپاه پاسداران گفته بود: "استفاده از یک رنگ خاص برای اولین بار در انتخابات نشانه ای از کلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات دهم است."

او به مبارزات انتخاباتی میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات اشاره کرده بود که در آن از رنگ سبز به عنوان نشان انتخاباتی استفاده می شود.

میرحسین موسوی و ستاد انتخاباتی او این اتهام را رد کرده ند

مسجد قبا : BBC

حمله پلیس به تجمع معترضان در نزدیکی مسجد قبا در تهران

گزارش ها از تهران حاکیست که حداقل هزار نفر از معترضان در تهران دست به تجمعی پر سر و صدا در حوالی مسجد قبا زده اند که با حمله پلیس و نیروهای بسیجی روبرو شد.

به گفته شاهدان عینی پلیس ضدشورش برای متفرق کردن جمعیت در روز یکشنبه از گاز اشک آور و باتوم استفاده کرده است.

برخی شاهدان شمار تظاهرکنندگان بعد از ظهر یکشنبه در شمال تهران را "چند هزار نفر" توصیف کرده اند که شعار "رای من کجاست؟" و "یاحسین، میرحسین" سر می دادند.

خبرگزاری های فرانسه و آسوشیتدپرس جمعیت تظاهرکنندگان را حدود سه هزار نفر رقم زده اند.

این نخستین تجمع اعتراضی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون است.

بنابریک گزارش کامبیز نوروزی، دبیر انجمن صنفی مطبوعات، در این تجمع حضور داشت که توسط ماموران دولتی بازداشت شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی شاهدان عینی نوشت که حمله نیروهای امنیتی به این جمعیت شدید بود به طوری که باعث شکستگی استخوان برخی تظاهرکنندگان شد و همچنین ادعا شد که پلیس یک زن مسن را کتک زده است که داد و فریاد شدید معترضان و مقاومت آنها را در پی داشت.

به دلیل محدودیت هایی که دولت ایران بر فعالیت رسانه های خارجی اعمال کرده است امکان تایید مستقل این گزارش ها برای خبرگزاری های عمده و همچنین بی بی سی وجود ندارد.

تظاهرات روز یکشنبه در اطراف مراسمی روی داد که به مناسبت بزرگداشت آیت الله محمد بهشتی که 28 سال قبل در یک بمبگذاری ضدحکومتی در تهران کشته شد برگزار شده بود.

به گزارش رویتر ویدئویی به تاریخ یکشنبه هفت تیر که ادعا می شود در نزدیکی مسجد قبا گرفته شده و در اینترنت منتشر شده، جمعیتی را که نام میرحسین موسوی را فریاد می کردند نشان می دهد. ویدئوی دیگری ظاهرا جمعیتی را نشان می دهد که طی راهپیمایی در طول خیابان شریعتی در نزدیکی مسجد قبا شعار "مرگ بر دیکتاتور" و "ایرانی با غیرت، حمایت حمایت" سر می دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تنش زمانی شدت گرفت که مهدی کروبی، از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات، از مسجد قبا خارج شد.

یک شاهد عینی به این خبرگزاری گفت که "مردم در کنار کروبی شروع به راهپیمایی کردند که پلیس برای متفرق کردن آنها وارد عمل شد."

از زمان انتخابات 22 خرداد که در آن محمود احمدی نژاد با 63 درصد آرا برنده اعلام شد، شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران صحنه درگیری معترضان با نیروهای امنیتی و همچنین چند مورد تظاهرات عظیم که از دوران انقلاب تاکنون سابقه نداشته بوده است.

مقام های ایرانی می گویند که در درگیری های پس از انتخابات 17 تظاهرکننده و 8 مامور بسیجی کشته شده اند. با این حال دولت ایران مسئولیت مرگ تظاهرکنندگان را به عهده نگرفته است و آنها را به "تروریست ها" نسبت می دهد و حتی به گردن کسانی که "اغتشاشگر" می خواند می اندازد.

میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب که می گوید انتخابات با تقلب و تخلف گسترده همراه بوده است می گوید مسئولیت "خون هایی که بر زمین ریخته شده" را به کسانی که "مجرمان انتخاباتی" می خواند نسبت داده است.

غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران، روز یکشنبه به تلویزیونی دولتی این کشور گفت که هیچگونه تخلف سازمان یافته ای که در نتایج اثر بگذارد در انتخابات روی نداده است.

وی گفت که آمریکا با ادعای بروز تخلف در انتخابات قصد بی ثبات کردن جمهوری اسلامی ایران را دارد. این درحالی است که مقام های آمریکایی گفته اند نمی توانند در مورد صحت و سلامت انتخابات با قاطعیت اظهار نظر کنند اما سرکوب خشن معترضان به نتایج انتخابات را محکوم کرده اند.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر که در پاریس مستقر است می گوید اطلاعاتش نشان می دهد که حداقل 2000 نفر که در جریان این ناآرامی ها دستگیر شده اند هنوز تحت بازداشت هستند.

عبدالکریم لاهیجی معاون این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت که براساس "اطلاعات مستقلی که از تهران" به دست این گروه رسیده صدها نفر نیز مفقود هستند.

روز یکشنبه همچنین گزارش شد که دولت ایران هشت کارمند ایرانی سفارت بریتانیا را دستگیر کرده و آنها را به دست داشتن در ناآرامی ها متهم کرده است.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای این اقدام مقام های ایران را "آزار و اذیت" و "ارعاب" نامیده و آن را غیر قابل قبول خوانده است.

ابطال انتخابات : BBC

موسوی: ابطال انتخابات یا تشکیل شورای حکمیت مستقل

میرحسین موسوی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که به نتایج اعلام شده این انتخابات اعتراض دارد، تأکید کرده که بازشماری آرا راه چاره نیست و تنها راه جلب اعتماد عمومی ابطال انتخابات است.

آقای موسوی روز شنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) با انتشار نامه ای خطاب به شورای نگهبان، 'هیأت ویژه' پیشنهادی این شورا را رد کرد اما گفت که آماده پذیرش حکمیتی مستقل است.

سخنگوی شورای نگهبان یک روز پیش تر گفته بود که این شورا 'هیأتی ویژه' را برای بررسی انتخابات و بازشماری ده درصد آرا تشکیل می دهد و از نامزدهای معترض خواسته بود نمایندگان خود را برای حضور در بازشماری معرفی کنند.

اما آقای موسوی عقیده دارد: "منحصر کردن رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات انتخاباتی به بازشماری ده درصد صندوق های رأی نمی تواند به جلب اعتماد و اطمینان مردم کمک کند و افکار عمومی را در خصوص نتایج اعلام شده اقناع نماید".

او نوشته است که "حجم تخلفات و اقدامات مغایر قانون" به حدی است که چاره ای جز "ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن" وجود ندارد.

مواردی که در ماده ۳۳ قانون انتخابات جرم تلقی شده است

  • خرید و فروش رأی
  • تقلب و تزویر در اوراق و تعرفه یا برگ رأی یا صورت جلسات
  • تهدید و تطمیع در امر انتخابات
  • رأی دادن با شناسنامه جعلی
  • رأی دادن با شناسنامه دیگری
  • رأی دادن بیش از یک بار
  • اخلال در امر انتخابات
  • کم و زیاد کردن آرا یا تعرفه ها
  • تقلب در رأی گیری و شمارش آرا
  • رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد
  • توصیه به انتخاب کاندیدای معین از طرف اعضای شعبه اخذ رأی یا هر فرد دیگر در محل صندوق رأی به رأی دهنده
  • تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن یا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل تعرفه و برگ رأی و صورت جلسات و تلکس و تلفنگرام ها و تلگراف ها
  • باز کردن و یا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مهر صندوق های رأی بدون مجوز قانونی
  • جابجایی، دخل و تصرف و یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی
  • دخالت در امر انتخابات با سند مجعول
  • ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات
  • دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول و یا به هر نحو غیرقانونی

او با اشاره به ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته است که تخلفات صورت گرفته در این انتخابات از مصادیق "تأثیر در نتیجه کلی انتخابات" است.

آقای موسوی نوشته است از آنجا که بخشی از تخلفات صورت گرفته "بنابر اعلام شورای نگهبان" خارج از "دایره صلاحیت بررسی" این شورا است و بخشی از اعتراضات به عملکرد تعدادی از اعضای این شورا مربوط می شود، شورای نگهبان یا هیأت منتخب این شورا نمی توانند "داوری منصفانه" داشته باشند.

او افزوده است: "برخی از افراد این هیأت در انتخابات موضع بی طرف نداشته اند و نسبت به نتایج آن، پیش از بررسی، اعلام موضع کرده اند".

با این وجود آقای موسوی نوشته است: "برای اینکه راهی جهت رسیدگی از طریق یک هیأت حکمیت ملی گشوده بماند... پیشنهاد می کنم که موضوع به حکمتی شرعی و قانونی و مستقل که مورد اتفاق نامزدها و حمایت آن دسته از حضرات آیات و مراجع عظام تقلید که حل و فصل موضوع را پیگیری نموده اند باشد، ارجاع داده شود".

تخلفاتی که 'مصداق تأثیر در نتیجه کلی انتخابات' است

آقای موسوی در نامه خود به شورای نگهبان، مواردی را برشمرده که به گفته او در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران واقع شده و ابطال انتخابات را "اجتناب ناپذیر" می کند.

او استفاده وسیع از امکانات دولتی و منابع عمومی و همچنین دخالت اعضای دولت به نفع "نامزد حاکم" را از جمله این تخلفات دانسته است.

آقای موسوی همچنین "خرید رأی از طریق توزیع سود سهام عدالت و پرداخت های نقدی به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی"، "پرداخت پول به اعضای شوراهای اسلامی و افراد ذی نفوذ"، "عدم اخذ رأی از بخش قابل توجهی از واجدان شرایط با محدود کردن زمان انتخابات و تخلفات متعدد"، "چاپ حدود ۲.۵ میلیون تعرفه جدید بدون شماره سریال و با مجوز یکی از اعضای شورای نگهبان"، "توصیه به رأی دادن به نامزد مشخص توصط اعضای شعبه و ناظران"، "ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان در هفته منتهی به روز اخذ رأی"، "حمله به ستادها و هواداران و تجمعات قانونی تبلیغاتی"، "ایجاد محدودیت های متعدد برای نمایندگان ناظر ستادها" و "قطع سرویس پیام کوتاه در روز رأی گیری به عنوان ابزار پیش بینی شده برای نظارت" را از جمله دیگر موارد تخلف برشمرده است.

او همچنین به آنچه "طراحی ساز و کار غیر قابل نظارت و مغایر قانون برای تجمیع آرای شمارش شده و اعلام نتایج آرا" خوانده، اعتراض کرده است.

آقای موسوی "بخش هایی از نیروی مسلح" را به "مداخله گسترده" در قبل و حین انتخابات متهم کرده و نوشته است که این کار "خلاف نص صریح" نظر آیت الله خمینی بوده است.

او همچنین نوشته است: "حمله به ستادهای انتخاباتی در شهرستان ها و تهران و پلمپ ستاد مرکزی اینجانب و دستگیری رئیس و اعضای فعال آن موجب اخلال در گردآوری کامل اسناد و مدارک تخلفات انتخاباتی گردید".

این در حالی است که شورای نگهبان و وزارت کشور نامزدها را به طرح "ادعاهای کلی" و عدم ارائه "شواهد و مدارک مستند" در مورد شکایات خود متهم می کنند.

آغاز بازشماری : BBC

آغاز بازشماری ۱۰ درصد از آرا صندوق ها در مقابل دوربین تلویزیون ایران

شورای نگهبان قانون اساسی در ایران که وظیفه نظارت بر اجرای مراحل مختلف انتخابات را بر عهده دارد، اعلام کرده است که کار بازشماری 10 درصد از آرا سراسر کشور در مقابل دوربین های تلویزیون دولتی ایران آغاز شده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته است: این شورا برای اطمینان بیشتر و جلب اعتماد بیشتر هواداران نامزدها، اعلام کرده بود که حاضر است 10 درصد از صندوق ها را به صورت تصادفی بازشماری کند که دستور این بازشماری صادر شده است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان "این شورا تلاش می کند تا پایان وقت اداری روز دوشنبه، نتیجه نهایی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کند."

ساعاتی پیش از این، شورای نگهبان از بی نتیجه بودن جلسه این شورا با نمایندگان میرحسین موسوی خبر داده بود.

روز دوشنبه، 29 ژوئن (8 تیر) آقای کدخدایی گفت که جلسه ای که بین هیات انتخاباتی شورای نگهبان و نمایندگان میرحسین موسوی، نامزد معترض به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، در روز دوشنبه برگزار شد به "نتیجه روشنی" نرسید.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای کدخدایی گفته است "شورای نگهبان در ساعات پایانی روز گذشته (یکشنبه) پیشنهادهای غیر مستقیمی از آقای موسوی مبنی بر بازشماری آرا با روش خاصی دریافت کرد."

وی در مورد نحوه دریافت این "پیشنهادهای غیر مستقیم" توضیحی نداد.

به گفته آقای کدخدایی، پیشنهاد آقای موسوی "همچین شامل بازشماری در برخی استان ها، بازبینی ته سوش های تعرفه با سریال شناسنامه ها و بازبینی خطوط برخی از تعرفه ها بود که شورای نگهبان آن را به صورت تصادفی قبول کرد."

وی افزوده است که با توجه به اینکه اعضای شورای نگهبان این پیشنهاد را مثبت تلقی می کردند، قرار شد مذاکراتی صورت بگیرد و ساعت 9 روز دوشنبه، چند تن از اعضای هیات ویژه انتخابات شورا با نمایندگان میرحسین موسوی ملاقات کردند اما "بعد از اتمام جلسه، با تعلل هایی که صورت گرفت، نتیجه روشنی به دست نیامد."

ساعاتی پیش از مخابره این خبر، آقای کدخدایی گفته بود که جلسه شورا و نمایندگان آقای موسوی از ساعت 9 تا 11 بامداد دوشنبه برگزار شده و شورای نگهبان در حال بررسی این پیشنهادهای این نامزد معترض انتخابات است.

پس از اعلام نتیجه رای گیری در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، شورای نگهبان مهلتی را برای دریافت و رسیدگی به شکایات نامزدهای معترض منظور کرد اما با خودداری آنان از همکاری به دلیل نگرانی از عدم بی طرفی شورا، با موافقت آیت الله خامنه ای به مدت پنج روز دیگر تمدید شد.

موسوی ابطال انتخابات یا حکمیت مستقل را راه حل بحران کنونی دانسته است

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ساعاتی پس از اعلام نتیجه رای گیری توسط وزارت کشور و قبل از تایید این نتایج از سوی شورای نگهبان، این نتیجه را مورد تایید قرار داد هر چند در پی اعتراضات نسبت به این نتایج، از شورای نگهبان خواست که شکایت نامزدهای معترض را مورد رسیدگی قرار دهد.

برخی از معترضان گفته اند که با توجه به موقعیت رهبر جمهوری اسلامی و ارتباط او با شورای نگهبان، و همچنین عضویت دو تن از اعضای شورا در دولت محمود احمدی نژاد، انتظار می رود این شورا در هر حال نتیجه اولیه انتخابات حاکی از پیروزی محمود احمدی نژاد با درصد قابل توجهی از آرا را مورد تایید نهایی قرار دهد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات، خواستار ابطال انتخابات شده اند و آقای موسوی تشکیل شورای حکمیت مستقل برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی را هم مطرح کرده است.

محسن رضایی، دیگر نامزد انتخابات هم نسبت به نتیجه انتخابات معترض بوده و گفته بود که تنها در صورتی که دو نامزد دیگر نمایندگانی برای ملاقات با شورای نگهبان اعزام کنند، نمایندگان او نیز در چنین جلسه ای شرکت خواهند کرد.

ظاهرا نمایندگان آقایان کروبی و رضایی در ملاقات روز دوشنبه هیات انتخابات شورای نگهبان با نمایندگان آقای موسوی حضور نداشته اند..

اعلام نتایج رای گیری در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی وزارت کشور به اعتراضات گسترده ای در داخل و خارج ایران منجر شد و این اعتراضات به شکل های مختلف ادامه داشته است.

معترضان گفته اند که نتیجه اعلام شده انتخابات قابل قبول نیست و دولت را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده اند.

شرايط شکننده ايران : روزآنلاین

یکشنبه ۷ تير ۱۳۸۸
مقاله گاردين درباره شرايط شکننده ايران

جنگ در دل حکومت

درحالی که خبر می رسد آيت الله هاشمی رفسنجانی برای تضعيف قدرت آيت الله علی خامنه ای رهبر عالی ايران به تلاش هائی مشغول شده، به نظر می رسد نبرد قدرت از خيابان های تهران به درون نظام کشيده شده است. اقدامات رفسنجانی عليه خامنه ای درحالی صورت می گيرد که به نظر، تنش ميان علی لاريجانی رئيس مجلس ايران و محمود احمدی نژاد رئيس جمهور، در آستانه شعله ور شدن می باشد.

اعتراضات مردمی در خيابان ها عليه نتايج انتخابات، با حضور گسترده نيروی انتظامی و شبه نظاميان بسيج سرکوب شد و از خود ده ها کشته و صدها بازداشتی از ميان طرفداران مير حسين موسوی نامزد ناراضی برجا گذاشت. با اين حال، شکاف در بدنه سياسی ايران در حال عميق تر شدن است.

لاريجانی که در گذشته تحت فشار احمدی نژاد مجبور به ترک مقام مذاکره کننده ارشد هسته ای شد، چند روز پيش، از قصد خود برای تشکيل يک کميته حقيقت ياب در مجلس برای بررسی وقايع خشونت بار پس از انتخابات «به نحو بيطرفانه» خبر داده است. طرفداران احمدی نژاد در مجلس نيز در واکنش به اين اظهارات، از احتمال برکناری لاريجانی سخن گفته اند.

بر اساس گزارشات متعدد، رفسنجانی نيز طی اقدامی که حائز اهميت سياسی قابل توجهی است، به رايزنی با اعضای قدرتمند مجلس خبرگان 86 نفره مشغول است تا خامنه ای را به عنوان رهبر عالی با گروهی از آيت الله های ارشد جايگزين کند (شورای رهبری) که خامنه ای فقط يک عضو از آن خواهد بود. اگر رفسنجانی مؤفق به انجام اين کار شود، تغييرات شگرفی در موازنه قدرت موجود در رژيم تک محور ايران پديد خواهد آمد.

يک تحليلگر سياسی در ايران که نخواست نامش فاش شود، گفت: «آيت الله هاشمی رفسنجانی ديگر سياستمدار محبوبی در ايران نيست، او تنها اميد ايرانی ها ..... برای ابطال انتخابات است. او تنها کسی است که به گمان مردم، می تواند در برابر رهبر عالی بايستد.»

عضويت در مجلس خبرگانی که قادر به انتصاب رهبر کشور است، خط حائل موجود ميان طرفداران رفسنجانی و طرفداران روحانی بانفوذ بسيار تندروی ديگری به نام محمدتقی مصباح يزدی است. وی از احمدی نژاد حمايت می کند و مرشد دينی وی محسوب می شود. اعتقاد بر اين است که مصباح يزدی در آرزوی نشستن بر صندلی خامنه ای به عنوان رهبرعالی است. او نيز مانند احمدی نژاد با فشار اصلاح طلبان برای برقراری دموکراسی بيشتر در کشور مخالفت می کند.

گمان بر اين است که مصباح يزدی صاحب دنباله روهای فراوانی در سپاه پاسداران انقلاب و شبه نظاميان بسيجی است. در ضمن، هر دو نهاد طرفدار احمدی نژاد هستند.

رفسنجانی از ديرباز طرفدار کمتر شدن قدرت رهبر عالی بوده است. گمان می رود وی در پی جايگزين شدن خامنه ای با يک شورای رهبری متشکل از روحانيون ارشد می باشد.

بروز شکاف در مجلس خبرگان، آنچه کمترين نمود خارجی را در بحران فعلی داشته، در تعيين پيامد نهائی شرايط فعلی حائز بيشترين اهميت است. گزارش می شود حتی چهره های بسيار محافظه کار نيز در برابر مصباح يزدی و جناحش، طرف رفسنجانی را گرفته اند. آنها می گويند برای قدرتی که ظرف هفته های گذشته بی مهابا به کار گرفته شده، محدوديت های عملی وجود دارد.

پيچيدگی مانورهای سياسی اخير به آن معناست که حاکمان ايران مجبور به تعيين موضع شده اند و اين در تصميم بيش از نيمی از نمايندگان مجلس در تحريم ضيافت شام احمدی نژاد به مناسبت انتخاب مجدد، بازتاب داشته است.

بسياری از اقدامات پشت صحنه درحالی صورت می گيرد که عليرغم تهديدات خامنه ای و حملات خشونت بار سپاه پاسداران و شبه نظاميان بسيجی، مردم ايران مجبور به ادامه اعتراضات خود به شکل زيرزمينی شده اند.

بسياری از مردم ايران در اقدامی که نشان از آينده اعتراضات شان دارد، لباس های سبز خود را به لباس مشکی مخصوص عزاداری برای کشته شدگان توسط نيروهای امنيتی در جريان اعتراضات تبديل کرده اند.

سهيلا دانشجوی 22 ساله می گويد: «رنگ سياه قبل از اين ماجراها، يک رنگ معمولی بود. اما حالا معنای ديگری دارد. معنی اش اين است که شما عصبانی هستيد و خواهان انتخابات مجدد هستيد.»

برخی ديگر نيز به نشانه اعتراض، چراغ های اتومبيل خود را روشن نگه می دارند. مينا خانم 45 ساله که ديروز در تهران ماشين خود را با چراغ روشن می راند، گفت: «برای من مهم نيست پليس ضد شورش ماشين ام را نابود کند، مسأله مهم، ادامه اعتراضم عليرغم سانسور شديد اينترنت، پيام کوتاه و شبکه های تلويزيونی است. اين تنها راهی است که می توانم اعتراضم را نشان دهم.»

منبع: گاردين- 28 ژوئن

همبستگي با مردم ایران : روزآنلاین

یکشنبه ۷ تير ۱۳۸۸
مقاله اي از وال استریت ژورنال

همبستگي با مردم ایران

عاقبت پرزیدنت اوباما درباره ایران اظهار نظر کرد و گفت:« دنیا از سرکوب اعتراضات صلح آمیز مردم ایران توسط رژیم، وحشتزده و خشمگین است».او همچنین به این موضوع اشاره کرد که آماده بود تا با ایران وارد مذاکرات مستقیم بشود. او گفت:« ما راهي را که ایران بوسیله آن مي توانست به مجامع بین المللي راه پیدا کند، نشان داده بودیم.آنچه در این روزها و این چند هفته اخیر شاهدش بودیم نشان داد که ایران مسلما این راه را در پیش نگرفته است».

حالا که اعتراضات با افزایش سرکوب ها کم شده است، چه باید کرد؟

یک راهي که باید مورد مطالعه قرار بگیرد، سیاست آمریکا در قبال جنبش همبستگی لهستان بود که در دهه هشتاد با رژیم کمونیستي مبارزه کرد. در مورد "انقلاب سبز" در ایران جنبش همبستگي در برابر صفوف اول رژیم هنوز آغاز نشده است، اما به شکل یک اعتراض مدني آرام آغاز شد.اما این جنبش اجتماعي کارگران، روشنفکران، روحانیون و تقریبا همه کساني که با رژیم در ارتباط مستقیم هستند را در بر مي گیرد.

آمریکا در آغاز در مقابل جنبش همبستگي، محتاطان برخورد کرد. دولت کارتر وام هاي خارجي و اعتبار در اختیار دولت لهستان گذاشت تا در مقابل جنبش تسلیم نشود. کاندیداي ریاست جمهوري آن زمان، رونالد ریگان، بي طرفانه برخورد کرد و گفت که بهتر است در امور داخلي یک کشور دیگر دخالت نکرد. اما جنبش همبستگي نظر افکار عمومي آمریکا را جلب کرد بخصوص نظر لین کرکلند که جمع آوري اعانه به سود جنبش همبستگي را آغاز کرد.

عجیب نبود که این اقدامات مانند ایران باعث شد که دولت لهستان و مسکو، غرب را متهم به دخالت در امور داخلي این کشور بکنند و این درحالي بود که دولت آمریکا به لهستان کمک مالي و غذایي مي کرد. اما بعد از کودتاي دسامبر 1981 در لهستان همه چیز تمام شد و دولت ریگان هم لهستان را تحریم کرد.

ریگان همچنین بشدت از جنبش همبستگي دفاع سیاسي کرد، حتي در زماني که به نظر مي رسید این جنبش با شکست مواجه شده است. ریگان در اکتبر 1982 در رادیو اعلام کرد:« به عقیده من موضوع تمام نشده است و همه کساني که لهستان را مي شناسند، مي دانند که شعله هاي آزادیخواهي همچنان در قلب زنان و مردان لهستاني همچنان شعله ور است و نیروي جنبش همبستگي در لهستان زنده است».

طرفداران جنبش با وجود دستگیري رهبران و هزاران نفر دیگر از اوضاع بي خبر نمي ماندند. دولت آمریکا براي کمک به جنبش همبستگي به این کشور پول مي فرستاد و وسایل مورد نیاز براي چاپ روزنامه را در اختیار این جنبش قرار مي داد تا این جنبش زیر زمیني زنده بماند.

همچنین پاپ ژان پل دوم هم که ریگان کمک هاي مخفیانه او را مي رساند، در این جنبش نقش مهمي داشت. ریگان او را فرشته اي مي دانست و در ژوئن سال 1981 در نامه اي به دوستش نوشته بود:« احساس من چنین است، بخصوص بعد از سفر هاي پاپ به لهستان، گمان مي کنم که مذهب پاشنه آشیل شوروي خواهد بود».

مداخله کلیسا باعث شهادت یرژه پاپولوشکوشد او کشیشي بود که تا زمان به قتل رسیدنش توسط پلیس مخفي در سال 1984 موعظه هایش در رادیو اروپاي آزاد پخش مي شد. این برخورد باعث شد که همه متوجه بشوند که دولت از لحاظ روحي شکست خورده است و با استفاده از زور سرپا مانده است. در نهایت رژیم توسط ترکیبي از شورش هاي داخلي، بحران هاي اقتصادي ، حمایت غرب از جنبش همبستگي و اینکه شوروي دیگر نتوانست تانک هایش را به خیابان بفرستند، سقوط کرد. قبل از فروریختن دیوار برلین، انتخابات پارلماني در سال 1989 برگزرا شد و اعضاي جنبش همبستگي همه کرسي ها را از آن خود کرد.

ایران امروز از بسیاري از جهات با لهستان دهه هشتاد متفاوت است. اقتصاد ایران با ثبات نیست اما رژیم مي تواند از طریق صادرات نفت و گاز خودش را سرپا نگه دارد. رهبر ایران، علي خامنه اي، مي تواند از قدرت مذهبي خود دفاع کند. رهبر مخالفان، میر حسین موسوي بیشتر شبیه الکساندر دوبچک است تا لخ والسا.

باید گفت که رژیم ایران مورد نفرت بسیاري از ایرانیان که شهید هم داده اند، واقع شده است. سرکوب ها نیروهاي مخالف را باهم متحد کرده است و حمایت جهاني را بر انگیخته است و این شامل عذرخواهي بسیاري از روحانیون شده است.دامنه اعتراضات مي تواند به گروه هاي کارگري و روحانیون شیعه که قوانین حکومت دیني را قبول ندارند، بشود. ارتباط هاي اینترنتي باعث شده است که حومت نتواند بي سر و صدا مخالفانش را در دنیا از بین ببرد.

همه این ها نشان مي دهد که این فرصت براي دولت اباما بوجود آمده است که از این فرصت استفاده کند و در خواهان ایراني دموکراتیک و در صلح بشود. معناي آن حمله نظامي به ملا ها نیست. اما آمریکا باید از هر فرصتي براي فشار آوردن به حکومت ایران در این تنش داخلي استفاده کند.

لخ والسا بعد از مرگ ریگان در سال 2004 نوشت:« من همیشه از خودم مي پرسم چرا رونالد ریگان چنین کاري کرد و از جنبش همبستگي حمایت کرد. یادمان باشد که آمریکا در آن دوران در رکود اقتصادي قرار داشت و باید به وضعیت داخلي خود بیشتر مي پرداخت. این موضوع احتیاج به یک رهبر داشت تا آنها را متقاعد کند که مسائل دیگري هم وجود دارد که ارزش جنگیدن دارد».

موقعیت تغییر چنداني نکرده است. با رهبري و دیدگاه هاي مشابه مي توان به نتیجه مشابهي رسید.

منبع: وال استریت ژورنال 27 ژوئن

لینک:

online.wsj.com/article/SB124605747799763537.html

حمایت از مدافعان حقوق بشر : روزآنلاین

یکشنبه ۷ تير ۱۳۸۸
هشدار برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

تهدید شیرین عبادی به محاکمه قضایی

پاریس، ژنو - برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" [OMCT] و "فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر" [FIDH] مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به تهدید دولتمردان جمهوری اسلامی برضد خانم شیرین عبادی، وکیل حقوق بشر، برنده جایزه صلح نوبل و یکی از مؤسسان کانون مدافعان حقوق بشر [DHRC]، مبنی بر تعقیب و پیگرد قانونی اعلام می دارد.

رسانه های رسمی جمهوری اسلامی اخیراً نامه امضاء نشده ای را از سوی وکلا، دانشگاهیان و خانواده های شهدا منتشر کرده اند که در آن از غلامحسین الهام، وزیر دادگستری [که سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد نیز هست]، خواسته شده خانم شیرین عبادی را به جرم نقض قانون اساسی و قوانین اسلامی ازطریق فعالیت هایش در زمینه حقوق بشر مورد محاکمه قضایی قرار دهد.

به نظر می رسد که این تهدیدها به طور مستقیم به دلیل دیدارها و نشست های خانم عبادی با دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نماینده عالی سیاست امنیتی اتحادیه اروپا، کمیسر امور خارجه اروپا و همچنین رییس و اعضای پارلمان اروپا می باشد که توسط فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر برگزار شده اند. در این جلسات به وضعیت فعلی ایران و سرکوب تجمعات مسالمت آمیز پرداخته شده است. خانم عبادی همچنین در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۰۹ گزارش سالانه برنامه نظارت را در ژنو بیان کرد و به وضعیت وخیم مدافعان حقوق بشر در کشورش اشاره نمود.

عبدالکریم لاهیجی، رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، در این رابطه اظهار داشت: "شیرین عبادی، کانون مدافعان حقوق بشر و همکاران او به طور مرتب مورد تهمت و افترا هستند و طی یک سال اخیر اذیت و آزار بسیاری در قبال آنان انجام شده. تهدید پیگرد قضایی به خانم عبادی گواه دیگری است از اینکه دولتمردان جمهوری اسلامی مصمم اند مدافعان حقوق بشر در ایران را ناگزیر از سکوت و ترک فعالیت های حقوق بشری شان سازند."

اریک سوتاس، دبیر کل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، می گوید: "جنایتکارانه جلوه دادن فعالیت های مدافعان حقوق بشر نقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل است و جامعه بین الملل نمی تواند آن را نادیده بگیرد."
برنامه نظارت از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهد که به پرونده سازی برضد خانم شیرین عبادی و دیگر فعالان جامعه مدنی پایان دهند و مطابق ماده ۱۲ بند دوم از اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل [دولت باید کلیه تدابیر لازم را انجام دهد تا حمایت فردی و گروهی همه کس در برابر خشونت، تهدید، تعقیب، اقدامات تلافی جویانه، فشار، تبعیض های منفی شخصی و یا قانونی و هرگونه اقدام مستبدانه دیگری که به دنبال اقدامات مشروع و قانونی این اشخاص براساس این اعلامیه انجام شده، توسط مراجع ذیصلاح تضمین گردد]، اعلامیه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل و دیگر عهدنامه های بین المللی در زمینه حقوق بشر که ایران متعاهد آنهاست، به حق آنان در دفاع از حقوق بشر احترام گذارند.

قطع وسایل ارتباطی : روزآنلاین

یکشنبه ۷ تير ۱۳۸۸
برای سومین هفته در ایران

اینترنت بی نفس، موبایل ها قطع

با وجود گذشت بیش از ده روز از انتخاباتی که به کودتای سیاسی جناح راست منجر شد، هنوز وسایل ارتباطی در ایران دچار اختلال است و اغلب موبایل ها قطع و اینترنت بی نفس شده است.

دو روز مانده به انتخابات 22 خرداد ریاست جمهوری، مردم در ایران با نوع جدیدی از محدودیت و کنترل، البته از راه دور، مواجه شدند.چهارشنبه 20 خرداد ماه بود که بدون سرو صدا سرویس پیام کوتاه تلفن همراه یا همان"اس ام اس" در ایران قطع شد. برای قطع این سرویس هیچ توضیحی داده نشد.با این حال حامیان موسوی طی روزهای منتهی به انتخابات و پس از آن تمام پروژه های دولت برای "مهندسی انتخابات" و تقلب ها را به همین صورت به تمام نقاط کشور خبر دادند.

اماسرویس پیام کوتاه این مزیت را داشت که هم ارزان بود و هم با فشار دادن دکمه"send to all" این امکان وجود داشت که هر پیام در یک لحظه برای صد ها نفر ارسال شود. گیرنده هم به همین ترتیب عمل می کرد. از این رو پیام ها به صورت شاخه ای تنها طی چند دقیقه به همه کشور ارسال می شد.

حامیان موسوی و کروبی به این ترتیب محل تجمعات و راهپیمایی ها را به یکدیگر خبر می دادند.

شاید آخرین و مهمترین پیامی که به وسیله سرویس پیام کوتاه ارسال شد خبر خودکارهای پاک شونده بود که به مردم توصیه می کرد حتما برای رای دادن با خود خودکار ببرند؛ چون خودکارهایی که در حوزه ها وجود دارد پاک شونده هستند.پس از این پیام بود که سرویس ها به کلی قطع شد.

تکذیب قطع اس ام اس

در ابتدا بسیاری از مسولین از اختلال در سیستم پیام تلفنی اظهار بی اطلاعی کردند.در همین ارتباط سایت قلم نیوز، سایت رسمی میر حسین موسوی در روز21 خرداد نوشت: "خبرنگار قلم نیوز در تماس با مسئولان شرکت مخابرات علت این اختلال سراسری و بی سابقه را جویا شد. پاسخ این مدیران به سوال «چرا SMS کشور قطع شده است» را می خوانید:وفا غفاریان[رییس هیات مدیره شرکت مخابرات]: به هیچ وجه قطع نیست!"

این سایت همچنین از قول بقیه مسوولین نیز نوشت: "صابر فیضی[مدیرعامل شرکت مخابرات]: نه ! قطع نشده !. صدوقی[مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار]: کی گفته قطع شده؟!. داوود زارعیان[مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات]: تکذیب می کنم ! قطع نیست!.ابوالفضلی[مدیرکل روابط عمومی همراه اول]: قطع نشده ! من خودم چند دقیقه قبل پیامک فرستادم و ارسال شد!"

اما ارسال پیام کوتاه قطع شده بود. کمیته صیانت از آرای اصلاح طلبان هم که به ریاست محتشمی پور اداره می شد به این امر اعتراض کرد.با این حال سایت رسمی شرکت مخابرات تهران هیچ اشاره ای به قطع اس ام اس ها و یا وصل شدن آنها نکرد؛نه تکذیبی در کار بود نه تاییدی. در واقع>سایت رسمی شرکت مخابرات اساسا از سه شنبه قبل از انتخابات تا یکشنبه بعد از انتخابات هیچ خبری در سایت خود نگذاشت ولی سرانجام روز سه شنبه 26 خرداد طی خبری اعلام کرد: "پیامک، اینترنت و تلفن همراه قربانی انتخابات شده اند".

وزارت مخابرات علت این مساله را، بطور تلویحی، دستور مقامات امنیتی برای مقابله با شایعه سازان اعلام کرد.

اینترنت بی اینترنت

اما محدودیت تنها به اس ام اس ختم نشد.از روز جمعه 22 خرداد سرعت اینترنت درایران به شدت کاهش یافته است. این کاهش طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به اوج خود رسید و در همین راستا اینترنت "dial up" هم به کلی قطع شده و شرکت های خدمات اینترنتی با کاهش پهنای باند مواجه شده اند. این کاهش ابتدا در حدی بود که حتی سایت های یاهو و جی میل نیز باز نمی شد. گفته می شود این دستکاری در مخابرات به این جهت صورت گرفته که از انتقال هر گونه خبر به خارج از کشور جلوگیری شود.و«هرگونه خبر» به طور عمده شامل گزارش تخلفات انتخاباتی و فیلم های ضرب و شتم مردم در خیابان ها می شود.

یکی دو روز پس از انتخابات بود که بی بی سی به نقل از روابط عمومی شرکت"نوکیا زیمنس" اعلام کرد ایران صاحب نرم افزار کنترلر بسیار پیشرفته ای است که با آن می تواند کل اینترنت داخل کشور را در ایمیل ها و مسنجر یاهو در اختیار خود داشته باشد.شرکت یاهو در قبال این ادعا سکوت کرد، اما گوگل آن را به شدت تکذیب و اعلام کرد امکان این کنترل در سرویس جی میل و گوگل تاک وجود ندارد.

تماس ناممکن

اما این تنها محدودیت در ارتباطات نبود؛ قطع تلفن های همراه نیز از یک روز پس از انتخابات به مشکلات افزوده شد. به این ترتیب که موبایل ها از اوایل عصر تا بامداد فردا قطع می شد و عملا تنها صبح ها امکان استفاده از موبایل وجودداشت.وضعیتی که هنوز هم ادامه دارد. بسیاری از موبایل ها قطع شده و به ویژه موبایل بسیاری از شخصیت های سیاسی از زمان انتخابات تاکنون به کلی قطع است. از جمله تلفن ثابت ستاد میر حسین موسوی که پیام تلفنی او در اعتراض به نتایج را برای هر کسی که به شماره 8393 زنگ می زد می خواند اما یک روز پس از انتخابات قطع شد.

قطع موبایل از ابتدای این هفته تنها به روز هایی محدود شده است که روز تجمع و راهپیمایی است؛اما کماکان سرویس اس ام اس همچنان قطع است و ایران اکنون وارد هجدهمین روزی شده که از این سرویس محروم است.این مساله شامل شرکت های خصوصی از جمله "تالیا" و" ایرانسل" هم شده است. به این ترتیب دولت شرکت های خصوصی را وادار به صرف نظر از سود اس ام اس کرده است.

برنامه اس ام اسی

اما طنز ماجرا اینجاست که صدا وسیما هرشب برنامه هایی ترتیب می دهد که در آن شماره ای را برای ارسال اس ام اس اعلام می کند. پس از چند دقیقه هم مجری برنامه به خواندن اس ام اس هایی می پردازد که برای تلویزیون ارسال شده است.

طنز آمیز ترین بخش این ماجرا آنجا بود که کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به پرسش هایی پاسخ می داد که مجری برنامه همه آنها را بر اساس اس ام اس هایی مطرح می کرد که مردم فرستاده بودند. این مساله اعتراض بسیاری را برانگیخت. سایت تابناک، منصوب به محسن رضایی نیز این اقدام را نکوهش کرد، اما صدا و سیما همچنان به کار خود ادامه میدهد.

با این حال سلیمانی وزير ارتباطات و فناوري روز 3 تیر از مردم خواست براي حل مشكل پيامك ها كه پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايجاد شده، صبر پيشه كنند. سایت تابناک هم به نقل از يک مقام آگاه در شرکت مخابرات نوشت: با آرام شدن جو اغتشاشات در تهران به احتمال قوي شبکه پيامک هاي 3 اپراتورتاليا، همراه اول وايرانسل در اين هفته وصل و دسترسي مشترکان تلفن همراه به شبکه پيامک امکان پذير مي شود". تا دیشب که این اتفاق نیفتاده بود؛ا مروز هم معلوم نیست.

اعتراف گیری : روزآنلاین

یکشنبه ۷ تير ۱۳۸۸
هشدار مجاهدین انقلاب در مورد اعتراف گیری اجباری علیه احزاب

دولت در پی توقیف تشکل های اصلاح طلب

به دنبال دستگیری های گسترده افراد برجسته احزاب اصلاح طلب طی دوهفته گذشته، مدیرکل سیاسی وزارت کشوراعلام کرد که اعلام نظر در مورد "فعالیت مجدد" جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز منوط به نظر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است.

اظهار نظر فوق در شرایطی صورت می گیرد که تاکنون، هیچ دادگاهی مجوز فعالیت احزاب فوق را لغو نکرده که برای فعالیت مجدد آنها نیاز به اعلام نظر کمیسیون ماده ۱۰ باشد و این کمیسیون راسا حق لغو پروانه فعالیت احزاب را ندارد. اگر چه مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفته است که نظارت مستمر بر فعالیت احزاب از وظایف کمیسیون ماده ۱۰ است، اما براساس قانون تنها درصورتی که احزاب ثبت شده در دادگاه با حضور هیات منصفه محکوم شوند آنگاه می توان نسبت به وضعیت مجوز آنها تصمیم مجدد گرفت.

روز شنبه، مسوولان امنیتی فیلم اعترافات اجباری امیرحسین مهدوی روزنامه نگاراصلاح طلب را از طریق رسانه های دولتی منتشر کردند که طی آن، مسوولین احزاب مشارکت و مجاهدین انقلاب متهم می شدند که از قبل از انتخابات اعتراضات خیابانی اخیر را برنامه ریزی کرده بودند. پخش این اعترافات حتی واکنش تند سایت الف که متعلق به احمدی توکلی رییس محافظه کار مرکز پژوهش های مجلس است را نیز برانگیخت که غیرقابل استناد بودن اقرارهایی که از افراد زندانی گرفته می شود را مورد تاکید قرار می داد.

از سوی دیگر، در روزهای گذشته اخبار مختلفی درخصوص فشار برروی اعضای زندانی احزاب اصلاح طلب برای اخذاعترافات اجباری منتشر شده است. از جمله خبرنگار خبرگزاری محافظه کار فارس دیروز در راهروهای مجلس به فخرالسادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج زاده گفته است که از نامبرده نیز اعتراف گرفته خواهد شد.

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دیروز در بیانیه ای شدیداللحن از" پروژه اعتراف گیری" و تلاش سازمان یافته برای مقابله با احزاب اصلاح طلب انتقاد کرد.

در این بیانیه نصریح شده: "سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اعمال فشارهای جسمی و روحی علیه دستگیر شدگان، به منظور اعتراف گیری و نمایش شوهای مضحک و تکراری اعتراف و توبه، نسبت به طرح سازمانیافته برخورد با احزاب و تشکل های سیاسی هشدار می دهد و خواهان آزادی هر چه سریعتر دستگیر شدگان است."

این تشکل اصلاح طلب افزود: "طراحان و مجریان این سناریوی رسوا باید بدانند که محو جمهوریت و حاکم ساختن استبداد بر جامعه آگاه ایران، رؤیایی است که هرگز تعبیر نخواهد شد. اقتدار گرایان با این گونه اقدامات عرض خود می برند و زحمت مردم می دارند. سازمان همچنین نگرانی عمیق خود را از شرایط نگهداری وضعیت جسمانی دانشجویان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و حزبی بازداشت شده اعلام می دارد و محرومیت آنان از بدیهی ترین حقوق قانونی از جمله حق داشتن وکیل را نقض آشکار قانون می داند. "

دربخش دیگری از بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آمده است: "انتخابات ریاست جمهوری دهم در واقع نقطه اوج تقابل نیروهای سیاسی و اجتماعی مدافع جمهوری نظام با اقتدارگرایان خواهان استحاله جمهوری اسلامی به حکومت مطلقه فردی بود. خطر از دست رفتن جمهوریت نظام و استحاله نظام همان چیزی بود که میر حسین موسوی را مانند بسیاری از فعالان سیاسی نسبت به سرنوشت کشور نگران و در نتیجه مصمم به حضور در رقابت های انتخاباتی کرد. اکنون این تقابل می رود تا با مصادره آراء ملت، عملاً به بسته شدن پرونده انتخابات به عنوان مهمترین شروط مردمسالاری ختم شود."

بیانیه تاکید دارد: " اکنون پس از محو استقلال مجلس و بلاموضوع شدن رأی مردم در انتخاب رئیس جمهور و هیئت دولت و نیز اعمال سانسور علنی و پایمال شدن آزادی قلم و مطبوعات، نوبت به احزاب و تشکل های سیاسی به عنوان آخرین نهاد تضمین کننده مردمسالاری در ایران رسیده است. تسویه حساب با فعالان سیاسی و حزبی و محکوم کردن آنان به حبس های طولانی مدت و تعطیلی احزاب مستقل و منتقد که آخرین شاخص مردمسالاری بازمانده در ایران هستند، در واقع تکمیل آخرین حلقه کودتا علیه نظام جمهوری اسلامی و شکل گیری حکومت اسلامی مطلقه فردی به شمار می رود. پیش در آمد و زمینه ساز تکمیل این آخرین سکانس سناریوی کودتا اعتراف گیری های سازمانیافته از دستگیرشدگان تحت فشار روحی و جسمی علیه احزاب و تشکل های سیاسی است. "

در حال حاضر عده ای از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (از جمله بهزاد نبوی تئورسین اصلی این تشکل) و همچنین بسیاری از افراد شورای مرکزی جبهه مشارکت (از جمله محسن میردامادی دبیرکل و عبدالله رمضان زاده قائم مقام دبیرکل آن) زندانی هستند وطی روزهای گذشته با خانواده خود تماسی نداشته اند. مجمع روحانیون مبارز، دیگر تشکل مورد حمله دولت در مقطع پس از انتخابات، نیز حزبی است که سیدمحمدخاتمی و افرادی همچون محمدموسوی خوئینی ها و مجیدانصاری عضو آن هستند. مجمعی که درسال ۱۳۶۶ و با تایید آیت الله خمینی آغاز به کار کرد.

نامه صریح کروبی : روزآنلاین

دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۸
نامه صریح مهدی کروبی به شورای نگهبان

مسوولیت تایید انتخابات را به رهبر واگذار کنید

مهدی کروبی روز یک شنبه در نامه ای به شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ابطال انتخابات تنها راه بازگشت اعتماد مردم است، از این شورا خواست تا چنانچه قصد تائید مصلحتی انتخابات را دارد مسئولیت چنین تاییدی را به رهبر جمهوری اسلامی واگذار کند.

کروبی در این نامه خطاب به شورای نگهبان تاکید کرد که "برای حفظ جایگاه رفیع قانونی خود در قانون اساسی، انتخاباتی را که تخلفات و تقلب در آن بر همگان مشهود است باطل اعلام نماید.اگر این شورا با اتکا به نظر رهبری، مبنی بر عدم بطلان که آن را بدعت و به مصلحت نظام نمی داند و قصد به تایید انتخابات دارد، حداقل به لحاظ حقوقی و حسب وظیفه شرعی و قانونی این انتظار می رود که مانند انتخابات مجلس سوم عمل نمایید."

پیشنهاد مهدی کروبی به شورای نگهبان به دنبال آن صورت می گیرد که روز 23 خرداد پس از آنکه وزارت کشور بدون شمارش و حتی انتشار جزئیات شمارش آراء در حوزه های انتخابیه و صندوق های رای گیری با انتظار یک آمار کلی محمود احمدی نژاد برنده انتخابات معرفی کرد، آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در پیامی عمومی جمعه نتیجه انتخابات را تائید کرد و احمدی نژاد را "رییس جمهور منتخب" نامید.

با وجود اعتراض سه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نسبت به نتایج اعلام شده، و انتشار اسناد مدارکی در خصوص بروز تقلب گسترده در انتخابات و همزمان راهپیمایی های مسالمت آمیز در اعتراض به نتایج اعلام شده وزارت کشور، رهبر جمهوری اسلامی یک هفته بعد در نماز جمعه تهران برای بار دوم بر صحت انتخابات تاکید کرد، و ضمن حمایت از محمود احمدی نژاد سایر کاندیداها و به ویزه میرحسین موسوی را تهدید کرد که در صورت ادامه اعتراض خود و هوادارانش به نتیجه انتخابات باید مسئولیت کشته شدن افراد در اعتراضات خیابانی را بپذیرد.

پیشنهاد روز شنبه مهدی کروبی به صراحت به تائید های مکرر و پیش دستانه رهبر جمهوری اسلامی در مورد صحت انتخابات اشاره دارد. کروبی در نامه خود اعضای شورای نگهبان را خطاب قرار داده و نوشته: "برای آخرین بار سخنی مشفقانه و دوستانه با شما می گویم و امیدوارم خارج از حب و بغض ها و در جهت منافع ملی و حاکمیت نظام توجه لازم را به آن مبذول کنید."

کروبی: نتایج انتخابات "مضحک" بود

مهدی کروبی با اشاره به نامه قبلی خود به شورای نگهبان تاکید کرده که "تنها راه اعاده اعتماد از دست رفته مردم نسبت به حق آنان در تعین سرنوشت شان ابطال انتخاباتی است" و افزوده: "متاسفم که بگویم عملکرد شورای نگهبان در دو دهه گذشته جایگاه این نهاد حقوقی را بشدت نزد افکار عمومی تنزل داده است."

کروبی در ادامه این نامه با انتقاد از نقش و عملکرد شورای نگهبان در انتخابات های برگزار شده در دو دهه اخیر، نوشته "در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در حالی که رئیس جمهور وقت، وزرا و مقامات دولتی از یکسو بدنبال کاندیدای مورد نظر خود بودند و شورای نگهبان و بخشی از نیروهای نظامی و شبه نظامی از سوی دیگر برای کاندیدای دیگر بی تابی می کردند به عرصه انتخابات وارد شدم. با وجود آنكه نظر سازی ها شرائط دیگری را پیش بینی می كردند در 12 استان كشور پیشتاز شدم، ولی بدنبال خواب معروف یکساعته اینجانب بعد از نماز صبح سرنوشت انتخابات با معجزه سخنگوی وقت شورای نگهبان آقای الهام به ناگاه تغییر كرد و در حالیکه سایت رسمی وزارت کشور از پیش تازی من خبر می داد با اختلاف چند صد هزار رای، کاندیدای مورد نظر آن شورا به جای اینجانب به مرحله دوم راه یافت و جالب آنکه آن انتخابات بلافاصله از سوی آن شورا تایید گردید."

وی انتخابات مجلس هشتم را غم انگیزترین انتخابات مجلس توصیف کرده و آورده: "در این انتخابات رد صلاحیت با عدم احراز صلاحیت و با حذف گسترده و محرومیت تعداد بیشماری از ثبت نام کنندگان همراه شد. نكته حائز اهمیت اینکه تعداد قابل توجهی از افرادی که در انتخابات دوره هفتم تائید صلاحیت شده بودند در انتخابات دوره هشتم رد صلاحیت شدند، بطوری که می توان ادعا کرد که در آن انتخابات محرومیت بی سابقه ای در حق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان در طول عمر قانونگذاری در ایران صورت پذیرفت."

وی در مورد انتخابات اخیر نیز تاکید کرده که "ما پیش از این انتخابات بر این باور بودیم که حضور پر شور مردم می تواند تخلفات احتمالی گروه های خودسر را تحت شعاع قرار دهد، غافل از این واقعیت که این انتخابات به نوعی مهندسی شده که حضور مردم تنها به متزله شرکت در نمایشی از پیش طراحی شده است."

کروبی خطاب به اعضای شورای نگهبان نتایج اعلام شده انتخابات اخیر را "مضحک" نامیده و نوشته: "کسانی که با صراحت اندیشه امام مبنی بر میزان رای ملت است را در سال های گذشته به چالش کشیده اند و رای مردم را تنها زینت بخش حکومت تفسیر كردند، انتخاباتی رقم زدند که بر اساس آن برای هر کاندیدا سهمیه ای از این رای تعیین شده بود. از این رو منظور کردن 24 میلیون از آرای ملت قبل از شمارش توسط سایت های نزدیک به دولت و روزنامه های دولتی پیش بینی و صبح شنبه در روزنامه ی دولتی تیتر زده شد. نتایج مضحک اعلام شده آنچنان شوکی به جامعه وارد ساخت که اعتماد آنان نسبت به نظام بطور جدی زیر سوال رفت."

وی در ادامه تاکید کرده که "انتظار اینجانب از شورای محترم نگهبان این است که برای حفظ جایگاه رفیع قانونی خود در قانون اساسی، انتخاباتی را که تخلفات و تقلب در آن بر همگان مشهود است باطل اعلام نماید."

مهدی کروبی در عین حال خطاب به شورای نگهبان اظهار داشته "اگر این شورا با اتکا به نظر رهبری، مبنی بر عدم بطلان که آن را بدعت و به مصلحت نظام نمی داند و قصد به تایید انتخابات دارد، حداقل به لحاظ حقوقی و حسب وظیفه شرعی و قانونی این انتظار می رود که مانند انتخابات مجلس سوم عمل نمایید."

در انتخابات مجلس سوم به دنبال اختلاف پیرامون انتخابات مجلس سوم میان شورای نگهبان و وزارت كشور، آیت الله خمینی نماینده ای جهت بررسی موضوع تعین كرد و هنگامی كه نظر نماینده رهبر وقت بر صحت انتخابات قرار گرفت، شورای نگهبان در نامه خود با استناد به نظر آیت الله خمینی و واگذار کردن بار مسئولیت بر دوش وی انتخابات را تایید کرد.

وی با اشاره به این رویداد تاریخی به شورای نگهبان پیشنهاد کرد که "اینبار شما نیز با استناد به نظر رهبری و واگذاری بار مسئولیت آن به رهبری به حسب مصلحت انتخابات را تایید کنید و نگذارید جایگاه شورای نگهبان نزد افکار عمومی بیش از این تنزل پیدا کند."

مهدی کروبی در ادامه نامه اش به شورای نگهبان نوشته "اینجانب با توجه به شرایط موجود کشور و حساسیت مردم از شما می خواهم به نگارش مجدد مظفر با (ز) رئی اقدام نکنید زیرا در دوم خرداد 1376 و بیست و دوم خرداد 1388 حضور بی نظیر مردم حاوی پیام مهمی بود که عدم توجه به متن پیام بیست و دوم خرداد و تلاش در جهت تغییر آن ممکن است عواقب جبران ناپذیر و نگران کننده ای برای نظام بدنبال داشته باشد."

او تاکید کرده که "نمی توان حضور میلیون ها معترض که بصورت مدنی و مسالمت آمیز اعتراض خود را بیان داشتند نادیده گرفت ویا با بكارگیری تعابیر ناپسندی از قبیل خس و خاشاک، اراذل و اوباش، شورشیان، اغتشاش گران و آشوبگران ملتی را در مقابل نظام قرار داد. حتما واقفید بكارگیری این عبارات بهانه ای بدست گروه های خودسر و لباس شخصی های بی مسئولیت داده تا با توسل به زشت ترین الفاظ و وحشیانه ترین رفتار که قلم از بیان آن عاجز است به مقابله با مردم در جهت سرکوبی آنان بپردازند."

انتقاد آیت الله جوادی آملی از یک دستی قوا

در واکنشی دیگر، آیت الله جوادی املی نیز در خطبه های نماز جمعه قم با کافی ندانستن قانون برای حل مشکلات، "جدا بودن مجری قانون از داور و نیز فقیه باتقوا و قانون‌دان را راه خروج از بحران پیچیده کنونی کشور دانست."

جوادی آملی که از مراجع بلند پایه قم به شمار می رود با اشاره به دیدارگروه‌های مختلف در روزهای اخیر با وی، "بخشی از اختلافات فعلی را مصداق عذاب الهی دانست و گفت که در صورت بیراهه رفتن، جامعه دچار آن می‌شود و تنها راه‌حل آن، انابه است، نه قانون."

وی در نماز جمعه قم همچنین گفت که "گاه همین قانون منشأ اختلاف است. اگر این اختلاف باشد، جز با ناله شب و روز و دعا حل نمی‌شود."

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه هفته قبل ضمن تهدید تلویحی کاندیداهای معترض انتخابات ریاست جمهوری به آنها توصیه کرد که به جای برگزاری تجمع و راهپیمایی اعتراضات قانونی خود را از طریق قانونی پیگیری کنند، آیت الله جوادی آملی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم بدون نام بردن از کسی گفت: "حالا گفته‌اند فصل‌الخطاب قانون است، بسیار خوب، اما قبل از اسلام کشورهای متمدن تفکیک قوا داشتند، مال این قرن و آن قرن نیست. الان هم کشورهای اسلامی و غیراسلامی دارند. معلوم می‌شود این جزو فطرت و بنای عقلاست."

وی در مورد تفکیک قوا گفت: "معنای تفکیک قوا این است که یک عده قانون وضع می‌کنند، یک عده اجرا می‌کنند، سومی می‌بیند آیا قانون درست اجرا شد یا نه؟ تفکیک قوای مملکت به سه قوه مقننه و مجریه و قضائیه این است."

آیت الله جوادی آملی با انتقاد از یکی شدن همه قوا در کشور گفت "این که کسی خودش قانون وضع کند و خودش اجرا کند و خودش قاضی باشد، مشکل دارد."

وی همچنین گفت "حالا ما گفته‌ایم فصل‌الخطاب قانون است. اما همان که دارد اجرا می‌کند، می‌گوید کار من مطابق قانون است. تطبیق قانون بر کار او به دست اوست، اندراج کار او تحت قانون هم به دست اوست و این مشکل‌آفرین است."

وی همچنین گفت که "کسانی که با آن مصاحبه سی سال قبل که برخی روزنامه‌ها آن را چاپ کردند، آشنایند، می‌دانند همین حرف‌ها سی سال قبل گفته شد. وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی اصل ولایت فقیه را تنظیم کرد، یک مصاحبه‌ای کردند. در آن مصاحبه مبسوط این سخن مطرح شد که درست است قانون بخشی از مشکل را حل می‌کند، اما قانون‌شناس عادل، مجری قانون که ولی‌فقیه است، موجب ناامیدی بیگانه است."

وی افزود: "وقتی یک رهبر آگاه باشد، ‌یک علوی منش باشد، ‌قانون‌شناس و قانون‌دان و مجری قانون باشد، داشتن یک فقیه جامع‌الشرایط موجب یأس بیگانه است. اینجاست که خدا می‌فرماید: الیوم یئس الذین کفروا من دینکم. یأس کفار یک قرآن‌شناس، مجری قرآن و قرآن‌دان می‌خواهد. وقتی علی روی کار آمد، فرمود، دیگر راه برای نفوذ بیگانه بسته است."

امام جمعه قم همچنین تاکید کرد "اگر اختلافی پیش آمد، این‌جا باید سالم بماند. همه اشخاص، همه مکان‌ها، همه منابر و تریبون‌های دیگر را نمی‌شود آلوده کرد به این سمت و آن سمت... ببینیم آیا همان کسی که داور است، همان مجری است یا نه؟ این‌ها را باید حل کنیم."

نطق نماینده تبریز : روزآنلاین

دوشنبه ۸ تير ۱۳۸۸
نطق نماینده تبریز هم با واکنش حامیان دولت ناتمام ماند

نمایندگان اصلاح طلب اجازه صحبت ندارند

روز گذشته حامیان احمدی نژاد در مجلس با برهم زدن نطق مسعود پزشکیان برای دومین بار در روزهای اخیر از نطق نمایندگان اصلاح طلب در مجلس جلوگیری کرده و مجلس را به تنش کشاندند.

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس هشتم یک شنبه طی نطقی در جلسه علنی نسبت به عملکرد صدا و سیما و نیروهای نظامی و امنیتی در روزهای اخیر انتقاد کرد و گفت: "صدا و سیما باید انصاف را رعایت کند، سیستم های نظامی و امنیتی باید انصاف را مراعات کنند و ما حق نداریم خلاف قانون برخورد کنیم. ما حق نداریم برخلاف قانون با انسان‌ها برخورد کنیم مردم سهوا و یا عمدا هم که خطا کرده باشند باید گذشت کرد."

اگرچه نطق پزشکیان به دلیل استناد مکرر به سخنان امام علی و آیت الله بهشتی، نمایندگان اصولگرا را در دقایق ابتدایی وادار به سکوت کرده بود، اما پس از انتقاد وی از برخوردهای صورت گرفته با مردم در روزهای پس از انتخابات با پرخاش شدید حامیان احمدی نژاد در مجلس مواجه شد.

مسعوذد پزشکیان در نطق خود با تسلیت شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران وی، با تاكید بر قانون‌مداری گفت: "شهید بهشتی فرمودند من برخورد تلخ صادقانه را بر شیرینی برخورد منافقانه ترجیح می‌دهم... در جامعه‌ای كه ما زندگی می‌كنیم راحت به هر كسی دل‌مان بخواهد تهمت می‌زنیم و افتراء می‌بندیم بدون آن كه به دادگاه رفته باشیم و بعد آبروی افراد را می‌ریزیم و عنوان می‌كنیم همه چیز را باید درست و قانونی ببینیم."

مسعود پزشکیان در ادامه گفت "اگر ما راه علی را برویم حرف علی را گوش دهیم و با دوست و دشمن خود، با انصاف برخورد كنیم یقینا تمام غائله‌ها خواهد خوابید و تمام مشكلات حذف می‌شود. ولی وقتی جانب یكی را بگیریم و فقط یك صدا را بلند كنیم و اجازه ندهیم دیگران حرف بزنند هر كسی حرفی زد به او انگ بچسبانیم، آن زمان معلوم است چه اتفاقی رخ می‌دهد. باید انصاف را مراعات كنیم."

وی با اعتراض به برخورد های اخیر با منتقدان دولت اظهار داشت: "صدا و سیما باید انصاف را رعایت کند، سیستم های نظامی و امنیتی باید انصاف را مراعات کنند و ما حق نداریم خلاف قانون برخورد کنیم. ما حق نداریم برخلاف قانون با انسان‌ها برخورد کنیم مردم سهوا و یا عمدا هم که خطا کرده باشند باید گذشت کرد."

وی رعایت انصاف از سوی نیروهای نظامی و امنیتی در برخورد با مردم را "پیام امام علی دانست" و تصریح کرد: "ملت ایران بدانید این پیام علی است. خودتان قضاوت کنید که ما علی گونه رفتار می‌کنیم یا تنها به تفکر حزب و گروه‌مان می‌اندیشیم."

بنابر گزارش پارلمان نیوز ارگان اینترنتی فراکسیون اقلیت مجلس، در این لحظه فریادهای مخالفت نمایندگان حامی احمدی نژاد بلند شد و پزشکیان در واکنش به این اعتراض گفت: "اگر برای رهبر احترام قائلید، بگذارید حرفم تمام شود." اما فریادهای "دو –دو" (به نشانه مخالفت) نمایندگان حامی دولت همچنان ادامه داشت که پزشکیان گفت "این امتحانی است که خداوند بر اساس آن بین ما و شما در آخرت قضاوت خواهد کرد و نه اینکه بلند شویم و هرچه می خواهیم بگوییم و هر که خواست حرف بزند 2-2 یا 4-4 بگوییم." و با پایان این جمله تریبون مجلس را ترك كرد.

مهدی کوچک زاده از حامیان احمدی نژاد در مجلس و یکی از کسانی که مانع از نطق مسعود پزشکیان شدند در حین بازگشت پژشکیان از تریبون به نطق ناتمام وی را "حرف حقی که مقصود آن باطل است" نامید و احمدی بی‌غش دیگر هواخواه احمدی نژاد نیز فریادی اعتراض آمیز و کلمات نامفهومی را متوجه پزشکیان کرد که با بی‌اعتنایی نماینده تبریز مواجه شد.

بنابر همین گزارش بعد از پایان نطق پزشکیان، اعضای فراکسیون خط امام (اقلیت مجلس) با مراجعه به صندلی پزشکیان از او تقدیر و تشکر کردند اما تعدادی از نمایندگان حامی احمدی نژاد از جمله غلامعلی حداد عادل در انتقاد به کلام پزشکیان با جمع شدن به دور وی به بحث با این نماینده اصلاح طلب پرداختند.

محمد رضا باهنر که روز یک شنبه ریاست مجلس را بر عهده داشت گفت: "نمایندگان تحمل صحبت یکدیگر را داشته باشند. صحبت ها دوستانه است اما نظم عمومی مجلس به هم خورده است."

این دومین بار طی یک هفته گذشته است که حامیان احمدی نژاد در مجلس مانع از نطق نمایندگان اصلاح طلب می شوند.

چند روز پیش وقتی قدرت الله علیخانی نماینده قزوین قصد داشت در دفاع از میر حسین موسوی نطق کند با اعتراض و حملات حامیان احمدی نژاد به ویژه روح الله حسینیان مواجه شد.

علیخانی در نطق خود ادعای برخی مقامات کشور در مورد برنامه اصلاح طلبان برای انجام انقلاب مخملی را "مزحرفات" توصیف کرد. وی همچنین به صراحت جمله ای از آیت الله خمینی را در دفاع از میر حسین موسوی نقل کرد و گفت "امام فرمودند آقای موسوی کسانی که در مقابل شما ایستاده اند حتی از اداره یک نانوایی هم عاجزند."