۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

زمینه سازی یک سرکوب و کشتار گسترده : iranpressnews.com

زمینه سازی یک سرکوب و کشتار گسترده؟

حنیف حیدرنژاد

دستور خروج خبرنگاران خارجی از ایران؛ زمینه سازی یک سرکوب و کشتار گسترده؟

شورای نگهبان رژیم با اشاره خامنه ای اعلام آمادگی کرده که طی هفت تا ده روز به شکایات مربوط به تقلب در انتخابات رسیدگی کند. به نظر میرسد این اقدام تنها برای خرید وقت است تا از یک سو بین تظاهرات و اعتراض مردم فاصله افتاده و آنها کم کم سرد شوند. از سوی دیگر رژیم می تواند در این فاصله نیروهای خود را مجددا سازماندهی و تقویت کرده و تا آنزمان نیز با اخراج خبرنگاران خارجی و قطع کلیه شبکه های ارتباطی، زمینه یک سرکوب گسترده و شدید را فراهم سازد.

سه شنبه شب 26 خرداد علی خامنه ای رهبر جنایتکاران حاکم بر ایران برای اولین بار بعد از تظاهرات چند صد هزار نفری مردم تهران در اعتراض به تقلب در انتخابات نظامش در تلویزیون حاضر شد و بدون هیچ ابهامی روشن ساخت که وی همچنان پشت سر احمدی نژاد ایستاده و در مقابل اعتراض مردم قصد عقب نشینی ندارد. او بار دیگر با تاکید بر رای "24 میلیونی یک طرف" در برابر رای " 14 میلیونی" طرف دیگر و با اشاره ای به احمدی نژاد تحت عنوان " رئیس جمهور منتخب" نشان داد که بر تصمیم خود در حمایت از او راسخ است.

در همین شب تلویزیون رژیم مصاحبه با وزیر اطلاعات را پخش نمود. او نیز به برخورد شدید با معترضین اشاره کرده و بر ادامه دستگیری افرادی که او سازمانده این اعتراضات می خواند تاکید کرد.

در همین حال رسانه های آلمانی خبر دادند که به خبرنگاران خارجی دستور داده شده که خاک ایران را ترک کنند. صفحه اینترنتی روزنامه "دی سایت" گزارش داد که یک تیم خبرنگاران تلویزیون آر آ ای ایتالیا در خیابان مورد تهاجم قرار گرفته، مترجم آنها توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و فیلم های ضبط شده آنها نیز مصادره شده است. این گزارش ادامه میدهد که روز یک شنبه گذشته دفتر تلویزیون العربیه تعطیل شده و بر روی برنامه های بی بی سی فارسی نیز پارازیت پخش میشود.

در خبری که شب گذشته ( سه شنبه 26 خرداد) بر روی شبکه اجتماعی "فیس بوک" منتشر شده نیز آمده است که: "به طور ضربتی الان ریخته اند تو نیاوران و فرماینه و دارن ماهواره ها رو جمع می کنند. می خوان کل تهران رو ماهواره هاش رو جمع کنند."

علاوه بر این، رژیم بطور گسترده تلاش کرده است تا با قطع تمام امکانات ارتباطی و اطلاع رسانی نظیر شبکه ارسال پیامک، ایمیل، فیلترینگ سایت های اینترنتی و قطع گاه به گاه شبکه تلفن همراه و ... مانع از آن شود که مردم با یکدیگر در ارتباط بوده و تلاش می کند تا به این ترتیب جلوی ارسال فیلم و تصاویر جنایات های نیروهای سرکوبگرس به جهانیان را بگیرد.

در کنار این تحولات شورای نگهبان رژیم نیز با اشاره خامنه ای اعلام آمادگی کرده که طی هفت تا ده روز به شکایات مربوط به تقلب در انتخابات رسیدگی کند. به نظر میرسد این اقدام تنها برای خرید وقت است تا از یک سو بین تظاهرات و اعتراض مردم فاصله افتاده و آنها کم کم سرد شوند. از سوی دیگر رژیم می تواند در این فاصله نیروهای خود را مجددا سازماندهی و تقویت کرده و تا آنزمان نیز با اخراج خبرنگاران خارجی و قطع کلیه شبکه های ارتباطی، زمینه یک سرکوب گسترده و شدید را فراهم سازد.

سی سال گذشته نشان داده است نمی توان از این رژیم انتظار داشت که به خواست مسالمت آمیز مردم احترام بگذارد. در مقابل ماشین سرکوب رژیم و برای جلوگیری از کشتار و سرکوب و تحقیر بیشتر باید به صورت متشکل و سازماندهی شده عمل کرد و نباید به رژیم فرصت داده تا برای خود وقت خریده و جنبش آزادی خواهی مردم ایران را با حیله و نیرنگ و سرکوب و کشتار به بن بست بکشاند.

گزارش از تمام ایران : iranpressnews.com

گزارش خوانندگان: ضرب و شتم دانشجويان دانشگاه سمنان

در پي اعتراضات اخير نسبت به نتيجه انتخابات (انتصابات) 22 خرداد، عده اي از دانشجويان دانشگاه سمنان همانند ديگر شهرها در ميدان سعدي شهر سمنان اقدام به تجمع مسالمت آميز نمودند. اين تجمع با هجوم نيروهاي يگان ويژه و ضرب و شتم شديد دانشجويان همراه شده و 25 تن از دانشجويان بازداشت شدند. در پي اين اقدام عده اي بالغ بر 500 نفر از دانشجويان در دانشكده فني دانشگاه سمنان تحصن نموده و با شعارهايي چون «ياران دبستاني ما را آزاد كنيد» ، «دانشجو مي ميرد ذلت نمي پذيرد» و... خواستار پيگيري مسئولين دانشگاه و آزادسازي دانشجويان در بند شدند. اين تحصن حدود 6 ساعت ادامه داشته و نهايتا با پيگيري رياست دانشگاه دانشجويان دستگير شده آزاد شدند و حدود ساعت 00.30 بامداد در ميان دانشجويان متحصن حضور يافتند. همچنين دانشجويان خواستار تامين امنيت جاني در خوابگاه و لغو امتحانات روز آينده بودند. با آزادسازي دانشجويان، رياست دانشگاه نيز در محل دانشكده حضور يافته و با تضمين تامين امنيت دانشجويان و برطرف نمودن مشكلات امتحانات روز آينده، دانشجويان متفرق شده و دانشگاه را ترك نمودند.

درگيريهای خونین در شيراز

به گزارش آژانس ایران خبر، عصر سه شنبه درگيري شديدي بين مردم خشمگين و ماموران حكومتي اعم از لباس شخصي و گارد ويژه در شهر شیراز روی داد که به مجروح شدن تعدادی از مردم منجر شد. در این درگیریها که در خيابانهاي چمران - منطقه ارم - فلكه نمازي- عفيف آباد و خيابان ارم صورت گرفت، مامورين ويژه و لباس شخصي ها با كارد و چاقو به پير و جوان و مرد و زن حمله کردند. تعداد مجروحين بسيار بالاست و حال برخی از آنان وخیم اعلام شده است.

جوانان بوشهر مزدوران بسیجی را گوشمالی دادند

گزارش خوانندگان: متاسفانه اخبار درگیری شهرستانها به خوبی پوشش داده نمی شود.در شهر بوشهر دیروز درگیری شدید بود. ابتدا به طور مسالمت آمیز تجمع شروع شد ولی با حضور نیروهای لباس شخصی و بسیجی که برخی افراد شرور نیز در بین آنها دیده می شد این تجمع به خشونت کشیده شد. حتی عابران پیاده نیز به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.گارد ویژه برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرد. تعدادی لاستیک به آتش کشیده شد و جوانان شروع به پرتاب سنگ کردند. با گسترش درگیری ها به محله های دیگر اینبار جوانان غیور شهر بودند که حسابی بسیجی ها را گوشمالی دادند و با سنگ و چوب و گاه با مشت و لگد از آنها پذیرائی کردند.
گفته می شود شمار نامعلومی بازداشت شدند و یک جوان نیز بر اثر شدت جراحات درگذشت.
این نخستین حرکت جدی و گسترده ضد دولتی مردم بوشهر پس از انقلاب ننگین 57 بود.
با آرزوی موفقیت برای مبارزان.

کشته شدن دو جوان دیگر در اصفهان

یکی از خوانندگان: در جریان اعتراض مردم اصفهان دو تن از جوانان اصفهانی به دست عوامل حکومت کشته شدند. این دو جوان اصفهانی که دوشنبه شب 25 خرداد در اعتراض به نتایج فرمایشی انتخابات به خیابان چهارباغ بالای اصفهان آمده بودند پس از آن که با تعقیب ماموران مواجه شدند به یک ساختمان چند طبقه در یکی از کوچه های فرعی پناه بردند اما ماموران با هجوم به ساختمان و تعقیب جوانان، دو تن از آنان را از طبقات فوقانی به داخل خیابان پرتاب کردند و باعث مرگ آنان شدند. یکی از این جوانان حسین اختر زند 32 ساله نام داشت

گزارش خوانندگان: درگیریهای شدید در اهواز

روز سه شنبه درگیری های شدیدی در دانشگاه چمران اهواز به وقوع پیوست. نیروهای لباس شخصی با یورش به دانشگاه جمع زیادی از دانشجویان را مجروح و روانه بیمارستان کردند. در حال حاضر دانشگاه چمران اهواز در محاصره نیروهای امنیتی و گارد ضد شورش است. دانشجویان هیچگونه ارتباطی با بیرون دانشگاه ندارند و تنها از بیرون رفت و آمد چند دستگاه آمبولانس قابل مشاهده است. بسیاری از مردم که نظاره گر بیرون دانشگاه هستند از وضعیت دانشجویان در داخل دانشگاه ابراز نگرانی می کنند.



درخواست "پول تیر" از خانواده های قربانیان : iranperssnews.com

درخواست "پول تیر" از خانواده های قربانیان

پریش پاهکین

ارعاب و دستگیری شبانه خانواده قربانیان

حکومت ضد بشری با حمله شبانه به خانه قربانیان داغدار حوادث خونین اقدام به تهدید خانواده های آنان و بازداشت و دستگیری های گسترده می نماید و از گاز اشک آور و شلیک مستقیم گلوله نیز استفاده می کند.

بنا بر این گزارش درگیریهایی که در میدانهای مختلف تهران روی داده است بسیار خونین و آمار تلفات بسیار بیشتر از آن چیزی است که رسانه ها بازتاب داده اند .تنها در یک مورد به گواهی شاهدان عینی از منطقه شهران خبر رسیده است که جوان 18 ساله ای به نام "مهدی کرمی" روز دوشنبه همزمان با تظاهرات گسترده در سراسر میدانهای شهر تهران همراه با چند جوان دیگر از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. روز سه شنبه خانواده قربانیان برای دریافت خبر از وضعیت عزیران خود به کلانتریها مراجعه نموده اند و پس از ساعتها سرگردانی از مرگ فرزندان خود خبر یافته اند . مقامات گفته اند که اجساد را تحویل نخواهند داد و خانواده قربانیان ملزم به پرداخت "پول تیر" نیز هستند.بنا بر همین گزارش ساعاتی پس از نیمه شب سه شنبه و بامداد چهارشنبه خانواده مقتول که سرگرم سوگواری در خانه خود واقع در شمال غرب تهران بوده اند از سوی گارد ویژه موتور سوار مورد تهدید قرا گرفته و پس از شلیک چندین گلوله و پرتاب گاز اشک آور تعدادی از ساکنین خانه و همسایگان حاضر در صحنه را با خود به مکان نامعلومی منتقل نموده اند .پس از وقوع این حادثه مردم به جان آمده به پشت بامها رفته و اقدام به سر دادن شعارهایی از قبیل "مرگ بر دیکتاتور" و مرگ بر خامنه ای" نموده اند. اضافه می شود اوضاع در همه خیابانهای پایتخت به شدت امنیتی است و رفت و آمدها مورد کنترل واقع می شود.

بدین وسیله به آگاهی همه وجدانهای بیدار جهان و همه مدافعان حقوق بشر می رسانم که جنایت علیه بشریت در خیابانها و خانه های ایران در جریان است.

دستور خامنه ای : فاز دوم سرکوب : iranpressnews.com

دستور خامنه ای : فاز دوم سرکوب

پريش پاهكين

نظام اسلامی برنامه های خود را بر اساس یک طراحی از پیش تعیین شده پیش می برد.پیام سید علی خامنه ای مبنی بر قبول شکست از سوی اصلاح طلبان حکومتی نشانه بسیار بدی است و نشان می دهد فاز دوم سرکوب کلید خورده است . مردم به پا خاسته باید هوشیارانه و بسیار آگاه حضور یکپارچه خود را در صحنه حفظ کنند و در سناریوی از پیش تعیین شده سرکوب خانه به خانه اسیر ارعاب و وحشت باندهای جنایت کار آخوندی نشوند. اگر در این فاز حضور مردم پر رنگ تر و هماهنگ تر باشد عرصه برای اعمال سرکوب و خشونت کم تر خواهد شد.در این مرحله اطلاع رسانی به موقع سینه به سینه و پشتیبانی مردم از یکدیگر بیشترین ارزش را داراست .همان طور که مردم با حضور حداکثری خود در میدان مبارزه ترس از پلیس ضد شورش و موتورسواران چماق به دست را پشت سر گذاشتند ، مقاومت در این فاز تازه سرکوب می تواند حکومت را خلع سلاح کند . طراحی و اجرای این شیوه های سرکوب تنها بر عهده یک مرجع تصمیم گیری است – مرجعی که در اساسنامه خود حفظ نظام را در هر شرایط زمانی و مکانی بر عهده دارد- که همانا حزب پادگانی سپاه پاسداران است که زیر نظر مستقیم سید علی خامنه ای است . این مرجع به شیوه ای موزیانه پیش از شروع رویداد های اخیر در ارگانهای رسمی خود از احتمال وقوع انقلاب مخملی خبر داد و اینک در سکوتی رندانه دست خونین خود را در قلب مردم فرو کرده است .سکوت سپاه در روزهای گذشته نشان می دهد که سرگرم اجرای طرح سرکوبی است که از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود.آنها که در طول این سالها از بدنه سپاه ریزش کرده اند و به صف اپوزیسیون نظام پیوسته اند در این فاز می توانند با اطلاع رسانی درست و به موقع در افزایش توان مقاومت مردمی نقش موثری ایفا کنند.

تظاهرات ضد حکومتی در تبریز : iranpressnews.com

گزارش خوانندگان؛ تظاهرات ضد حکومتی در تبریز

سه شنبه
تظاهرات کوچه به کوچه از ساعت 4 در تبریز شروع شده است .
تظاهرات تبریز در بایکوت کامل خبری نگه داشته شده است.
تلفن های همراه از جمله همراه اول و ایرانسل و تالیا به طور کل در تبریز قطع شد . دیروز فقط در اطراف آبرسان قطع شده بود.
هزاران نفر در سر محله ها و چهارراه های پرتردد شعار می دهند.خیابان های منتهی به آبرسان از ساعت 4 مسدود شد .
از ساعت 5 صدای شلیک گلوله شنیده می شود.
پلیس ضد شورش با گاز اشک آور مردم را پراکنده می کرد و بسیاری را نیز دستگیر کرد.
دیروز 83 نفر در تبریز دستگیر شده اند.
دیروز46 نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند که از آن جا نیز به جای دیگری برده شدند.اسم برخی در لیست پذیرش بیمارستان است ولی خود مجروحین در آن جا نیستند.
دیشب از ساعت 9 تا 10:30 مردم تبریز در پشت بام های خود فریاد الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دادند. صدای مردم از هر گوشه تبریز شنیده می شد.

دوشنبه
تیراندازی مستقیم به طرف تظاهرات کنندگان در خیابان های تبریز
تظاهرات آرام 50 هزار نفری روز دوشنبه تبریز با شکلیک گلوله ساچمه ای و مشکی به طرف مردم و دانشجویان سرکوب شد و نیروهای یگان ویژه صدها دانشجو را با باطوم زخمی و دستگیر کرده و بیمارستان ها مجروحین و زخمی ها را پذیرش نمی کنند و ماموران لباس شخصی در اورژانس های بیمارستان ها مجروحین را به جای نامشخصی منتقل می کنند و در خیابان آبرسان و میدان ساعت و شهناز و فلکه دانشگاه درگیری شدیدی بین لباس شخصی ها و ماموران موتور سوار با مردم در گرفته است.دانشگاه تبریز در محاصره لباس شخصی هاست و چند دانشجو از داخل دانشگاه دستگیر و کشان کشان به بیرون دانشگاه آوردند و با خود بردند.
موبایل ها در خیابانهایی که تظاهرات در حال انجام است قطع شده است . گاز فلفل به صورت تظاهرات کنندگان می پاشند. راهپیمایی کننده ها شیشه های 4 بانک را شکستند و 2 موتور پلیس را به آتش کشیدند .
مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر این دولت مردم فریب و موسوی رای مرا پس بگیر و خامنه ای حیا کن سلطنت را رها کن احمدی دروغ گو از شعارهای مردم است.
صدای شکلیک گلوله به گوش می رسد.
دانشجویان در دانشگاه تبریز و دانشگاه سهند تبریز دست به تحصن و تظاهرات زدند.

دادستان جنایتکار رژیم جوانان را به اعدام تهدید کرد : iranpressnews.com

دادستان جنایتکار رژیم جوانان بپاخاسته را به اعدام تهدید کرد

ایسنا: دادستان اصفهان درخصوص حوادث چند روز گذشته در اين شهر بيانيه‌اي صادر كرد.

در اين بيانيه آمده است: معدود افراد آشوبگر و فرصت طلب كه خوشبختانه توسط نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي شناسايي و ارتباط آنان با گروهك‌هاي ضد انقلاب و دشمنان خارجي احراز شده، تصميم دارند با سوءاستفاده از شور و هيجان جوانان و نوجوانان عزيز نيات شيطاني خود در ضربه زدن به نظام را عملي سازند. لذا بر جوانان غيور است كه فريب آنان را نخورند و خداي ناخواسته اسير ضدانقلاب نشوند. به معدود عوامل بيگانه كه سعي در برهم زدن امنيت داخلي از طريق تحريك افراد به تخريب دارند هشدار مي‌دهم قانون مجازات اسلامي براي اينگونه افراد به عنوان محارب، مجازات سنگين اعدام را مقرر داشته است.

آخرین عکسها ی دریافتی

بازداشت دانشجویان همدان : iranpressnews.com

بازداشت بیش از ۲۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا همدان

خبرنامه امیرکبیر: يكشنبه شب گذشته در شرايطي كه كل دانشگاه بوعي سينا تحت محاصره نيروهاي امنيتي ضدشورش بود، دانشجويان براي به تعويق افتادن امتحانات براي دومين بار تحصن كردند كه با مخالفت رييس دانشگاه دكتر ذلفي گل مواجه شد.

پس از پايان تحصن، هنگام خروج دانشجويان غيرخوابگاهي از دانشگاه جمعي از آنها به صورت غافلگيرانه در محاصره پليس قرار گرفتند و پس از ضرب وشتم بازداشت شدند. در ميان اين دانشجویان بازداشت شده پروفسور ايزدي، دانشيار دانشكده مكانيك نيز به طرزی توهین آمیز دستگير شد.

پروفسور مجذوبي نيز در روز شنبه عصر بعد از يك سخنراني كوتاه در حمايت از موسوي بازداشت شد و تاکنون از وضعیت وی اطلاعی در دسترس نیست.

بنابر گزارش ها بعد از اعتراضات شديد دانشجويان در مخالفت با برگزاری امتحانات، امروز سه شنبه به دستور رييس دانشگاه كه اصرار در برپايي امتحانات دارد، اتوبوس هایی برای انتقال برخی از دانشجويان به مدارس سطح شهر براي برپايي امتحانات تایین شد كه اين مساله با مخالفت متحصنین مواجه شد به طوري كه امتحانات اين هفته تا اطلاع ثانوي لغو شده است.

در طي سه روز گذشته تحصن هاي متعددي در سطح دانشگاه بوعلی سینا همدان صورت گرفته است که بسياري از اساتيد نیز از تحركات دانشجويي حمايت و در تجمع ها شركت كردند.

برخی از فعالین دانشجویی همدان که طی روزهای گذشته بازداشت شده اند، عبارتند از سياوش حاتم، حجت بختياري، مهدي مسافر، پوريا شريفيان، رضا جعفريان، مصطفي مهدي زاده و امين نظري عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت.

داریم شما را به کشتارگاه می بریم : iranpressnews.com

حکومت وحشت و ترور؛ داریم شما را به کشتارگاه می بریم

خبرنامه امیرکبیر: تعداد ۱۵۰ نفر از دانشجویان متحصن باقی مانده در دانشگاه مازندران که از ظهر امروز در محاصره بودند، بازداشت شدند.

به گزارش فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران تمامی این دانشجویان بوسیله نیروی انتظامی و افراد لباس شخصی بازداشت شدند.

از محل نگهداری این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

یکی از دانشجویان بازداشتی در آخرین تماسش قبل از بازداشت به دوستانش خبر داد که ده ها موتور سوار مسلح با شکستن شیشه های اتوبوس های حامل دانشجویان، آنها را تهدید می کرده اند.

وی گفت این افراد لباس شخصی و بسیجی مرتب می گفتند: «داریم شما را به کشتارگاه می بریم.»

دومين روز تحصن بزرگ دانشجويان پرديس دانشگاه مازندران امروز در حالي برگزار شد كه از دهها نيروي يگان ويژه و لباس شخصي هاي مسلح به سلاح گرم دانشگاه را به محاصره ي خود در آورده بودند.

دانشجويان دانشگاه مازندران (بابلسر) كه در اعتراض به انتخابات مخدوش و بازداشت عليرضا كياني دست به اعتصاب بزرگ هزار نفري در مقابل سر در دانشگاه زده بودند، با اعلام اينكه تا عليرضا كياني ازاد نشود و آراي آنها بازنگردد امتحان نمي دهند امتحانات امروز دانشگاه را لغو كردند.

پس از ادامه اعتراض دانشجویان عناصر بسیج و لباس شخصي مسلح به باتوم، قمه و چوب دستي به تناوب به دانشگاه حمله كردند. این نیروهای با همکاری نیروی انتظامی عبور مرور در خيابان منتهي به دانشگاه را مسدود كردند.

آخرين خبرها حاکی است بسیاری از دانشجویان بازداشت شده به بازداشتگاه هاي اطلاعات ناجا در بابل منتقل شدند.

از وضعيت جسماني این دانشجویان تاکنون خبري در دست نيست.

حمله به خوابگاه دخترانه : iranpressnews.com

حمله مأموران یگان ویژه به یک خوابگاه دخترانه در ارومیه

ارومیه نیوز: اخبار رسیده از شکنجه و ضرب و شتم بیرحمانه شرکت کنندگان اعتراضات سه روز گذشته در این شهر حکایت می کند. شهر اورمیه تا کنون شاهد چنین جو رعب و وحشتی نبوده است. بازداشت شدگان که تعداد آنها بیش از ۳۰۰ نفر گزارش شده است ابتدا به مراکز مختلف از جمله اداره آگاهی واقع در کوی مخابرات٬ کلانتری ۱۷ در حوالی ترمینال شهری٬ چند مرکز اطلاعاتی٬ امنیتی و انتظامی در اطراف چهار راه دانشکده و رودخانه شهرچای ارومیه منتقل شده٬ با چماق و باتوم مورد حمله بیرحمانه مأموران قرار گرفته اند. افرادی که کمتر از ۲۵ سال دارند٬ پس از تحمل ضربه های لگد٬ باتوم و چماق مأموران در صورت مراجعه خانواده و سپردن کفالت آزاد شده و مسنترها به مراکز امنیتی تحویل داده می شوند. یک شهروند ارومیه ای که پسر ۲۱ ساله خود را از یکی از کلانتری ها تحویل گرفته حال فرزندش را بسیار وخیم گزارش کرده است. مأموران دست پسرش را شکسته و دندانهای فک پایین او را خرد کرده اند. این جوان به همراه هشت نفر دیگر در حیاط یکی از کلانتری ها مورد حمله حدود ۲۰ مأمور چماق به دست قرار گرفته است. همچنین حدود ده مأمور یگان ویژه به یک خوابگاه دخترانه واقع در پشت اداره آگاهی در کوی مخابرات اورمیه حمله کرده٬ پس از زخمی کردن مسئول خوابگاه که مانع ورود آنها شده بود٬ وارد اتاقها شده و موبایل تمام دانشجویان را ضبط کرده اند. عده ای از دانشجویان از پنجره های مشرف به محوطه اداره آگاهی از جوانانی فیلمبرداری کرده اند که پیراهنشان بالای سرشان کشیده شده و زیر ضربه های سنگین مأموران قرار داشتند.

اعتصاب پزشکان : iranpressnews.com

اعتصاب پزشکان و پرستاران بیمارستان 1000 تختخوابی تهران

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از بیمارستان 1000 تختخوابی (خمینی) ،از صبح امروز پزشکان جراحی و جراحی اعصاب و پرستاران بیمارستان در اعتراض به شلیک گلوله های ساچمه ای به دانشجویان و سرکوب مرد م دست به اعتصاب زدند.
از صبح امروزسه شنبه 26 خرداد ماه تعداد زیادی از متخصصين و اساتيد بخشهاي مختلف جراحي و جراحي اعصاب و همچنین دانشجویان و پرستاران بيمارستان 1000 تختخوابی (خمینی) در اعتراض به يورش وحشيانه نيروهاي امنيتي و انصار حزب الله به مردم و دانشجويان و شليك گلوله هاي ساچمه اي كه بيشتر ناحيه سر و نخاع مردم و دانشجويان را هدف قرار داده اند اعتصاب كرده اند. آنها از صبح امروز از محل کار خود خارج شدند و در حیاط این بیمارستان دست به تحصن و اعتصاب زدند.
مجروحین یورش یکشنبه شب دانشجویان کوی دانشگاه تهران که در حدود 35 نفر از آنها را به این بیمارستان منتقل کرده بودند . در این یورش نیروهای انصار حزب الله و گارد ویژه به خوابگاه دانشجویان کوی دانشگاه تهران با شلیک گلولۀ ساچمه ای و پرتاب دانشجویان از طبقه 2 ساختمان و همچنین با قمه ،زنجیر و سایر سلاح سرد و گرم حمله کردند. در این حمله تعدادزیادی از دانشجویان به سختی مجروح شدند.
در حال حاضر یکی از دانشجویان پسر کوی دانشگاه تهران بدلیل اصابت ساچمه به ریه هایش در بخش جراحی با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کند. دانشجوی پسر دیگری که توسط نیروهای انصار حزب الله از طبقه دوم خوابگاه پرت شده در اورژانس این بیمارستان بستری است و در معرض خطر دستگیری است.
مامورین وزارت اطلاعات در بیمارستان 1000 تختخوابی مستقر شدند و زخمی های کوی و درگیریهای جاری را شناسائی می کنند آنها از پرسنل کادر درمانی خواسته اند که اسامی و سایر مشخصات دانشجویان و جوانان زخمی را باید در اختیار مامورین وزارت اطلاعات قرار دهند که با اعتراض شدید پرسنل بیمارستان مواجه شدند. 3 نفر از پرسنل بیمارستان که از افراد وزارت اطلاعات می باشند با نیروهای وزارت اطلاعات در مورد هویت دانشجویان زندانی همکاری می کنند. در حال حاضر از 35 دانشجوی زخمی 2 دانشجوی زخمی بدلیل وخیم بودن وضعیت جسمی آنها همچنان در بیمارستان بستری هستند. وسایر دانشجویان مجروح که جراحات بعضی از آنها شدید می باشد و می بایست بستری شوند بدلیل ترس از دستگیری پس از معالجات اولیه ناچار به ترک بیمارستان شدند.

26 خرداد 1388 برابر با 16 ژون 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

تقلب ناشيانه : روزآنلاین

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸
سرمقاله لوس آنجلس تايمز درباره فضای پر از ترديد ايران

تقلب ناشيانه درانتخابات ايران

بايد به ملاهای ايران گفت اگر می خواهيد انتخابات تقلبی برگزار کنيد، لا اقل نتايج آن را طوری تنظيم کنيد که در باور بگنجد! بر اساس آمار رسمی اعلام شده از انتخابات رياست جمهوری ايران در روز جمعه، محمود احمدی نژاد رئيس جمهور فعلی کشور با کسب 63 درصد از آرا و اختصاص اکثريت آرای مأخوذه در 30 استان کشور، گوی سبقت را از سه نامزد رقيب خود ربوده است. نکته شگفت انگيز تر اين است که احمدی نژاد در رقابت با رقبای اصلاح طلب خود، حتی در کسب آرای شهرهای محل تولد آنها و در ميان گروه های بومی خودشان، به طرز غيرعادی موفق تر بوده است.

هيچ کس نمی تواند با قطعيت بگويد انتخابات ايران غيرمعتبر بوده است، زيرا نظرسنجی ها در اين کشور تحت نظارت يا بازنگری مستقل نيست. اما دست کم يکی از نظرسنجی ها نشان می دهد عليرغم التهابات و نارضايتی عمومی از اظهارات ضد غربی احمدی نژاد، آمار درست است و همايش او به همان اندازه محبوب است که آنها سعی در نمايش اش دارند. با اينحال، بعيد به نظر برسد نظرسنجی های دقيقی در ايران ترتيب داده شوند و اين مطالعات به شيوه ای برگزار نمی شوند که نسبت به مشکوک بودن نتايج انتخابات، اطمينان خاطر بدهند.

سؤالی که جالب تر از ابهام درباره دستکاری انتخابات است، اين است که آمريکا بايد در برابر نتايج اين انتخابات چه کار کند؟ همزمان با اوج گرفتن تظاهرات در ايران و درحاليکه هزارن معترض روز دوشنبه به خيابان های تهران سرازير شدند، بعضی از محافظه کاران از اوباما می خواهند دخالت کند. سناتور جمهوری خواه جان مک کين از ايالت آريزونا می گويد: «گزارش های اوليه از مسؤولان دولت آمريکا نشان می دهد آنها قصد تغيير در سياست گفتگو و يا ساير رويکرد هايشان را ندارند. من فکر می کنم بايد رژيم ايران را محکوم کرد.»

مک کين درست می گويد که اوباما تمايلی به محکوم کردن ايران نشان نداده است: وی در کنفرانس خبری روز دوشنبه تنها به ذکر «ناراحت بودن» از اوضاعی که در ايران در جريان است اکتفا کرد و به غير از آن، سکوت را پيشه خود کرده است. اگر مک کين فکر می کند اتخاذ يک موضع افراطی، راه موفقيت در پرداختن به مسأله ايران است، احتمالاً در هشت سال گذشته مربوط به دوره حکومت بوش خواب بوده است. دوره ای که تهران را در موضع ژئوپلتيک قدرتمندی قرار داد و سبب پيروز شدن احمدی نژاد در سال 2005 شد.

آنچه درباره ايران بيشتر مايه نگرانی است، تمايل آنها برای بدست آوردن تسليحات هسته ای و پشتيبانی آنها از گروه های تروريستی ضد آمريکائی و ضد اسرائيلی در سراسر خاورميانه است. حتی اگر مير حسين موسوی نامزد اصلاح طلب در روز جمعه به پيروزی دست پيدا نمی کرد، سياست های کشور در اين موارد دچار تغييری نمی شد؛ زيرا مسؤليت آنها در قلمروی اختيارات آيت الله علی خامنه ای و گمشاتگان وی است نه رئيس جمهور. از آن گذشته، تاريخ نشان داده اظهارات ضد ايرانی و پيگيری تحريم ها بدون تلاش واقعی به سوی دموکراسی تنها به تقويت رژيم حاکم منجر می شود. اگر واشنگتن بنای حمايت از جنبش مخالف را دارد، عاقلانه ترين اقدام، پيگيری رويکرد تماس با مردم ايران و باز نگهداشتن درهای ديپلماتيک است.

منبع: لوس آنجلس تايمز- 16 ژوئن 2009

www.latimes.com/news/opinion/commentary/la-ed-iran16-2009jun16,0,435878.story

رأی دادن هميشه مهم است : روزآنلاین

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸
مقاله تايم درباره فضای اجتماعی ايران

درسی از ايران: رأی دادن هميشه مهم است

چهار سال پيش در تابستان دلپذير تهران، گفتگوئی با شيرين عبادی داشتم که آيا ايرانی ها بايد در انتخابات رياست جمهوری شرکت کتنتد يا خير. اين وکيل حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل عقيده داشت ايرانی ها بايد شرکت در انتخابات را تحريم کنند. وی می گفت مشارکت مردمی، به يک روند انتخابات غير شفاف از سوی رژيم غيردموکراتيک مشروعيت می بخشد.

عقيدۀ او برايم در آن زمان درست بود، موضع شخصی که با نگرانی های اصلی جوانان آشناست. با اين حال، احساس می کردم تحريم انتخابات، راه ابراز ايده ها و نظرات دربارۀ حقايق روزمره را می بندد. من ايران را هم در خلال سال های سرکوب اواخر دهه 1990 و نيز سال های نسبتاً باز دوره محمد خاتمی رئيس جمهور اصلاح طلب احساس کردم. انتخاب نشدن يک دولت بازتر، برای من غير قابل درک بود.

بسياری از ايرانی ها در تابستنان 2005 فراخوان تحريم را پذيرفتند و در انتخابات شرکت نکردند. اين اقدام، به روی کار آمدن محمود احمدی نژاد رهبر آتشين ايران منجر شد که راه نابودی اقتصاد ايران و وجهه کشورش نزد جهان را در پيش گرفت. سياستمداران اصلاح طلب که نامزدشان در انتخابات 2005 با عدم اقبال در صندوق ها روبرو شد، می گفتند ما مسؤول پيروزی احمدی نژاد هستيم. اگر «اکثريت خاموش» که شامل ميليون ها مردم طبقه متوسط می شود در انتخابات شرکت می کردند و خردمندی به خرج می دادند، حال و روز اقتصاد به اين روز نمی افتاد.

چهار سال پس از آن، بسياری از ايرانيان از تصميم خود برای شرکت نکردن در انتخابات پشيمان هستند. من در سال 2005 در بيروت زندگی می کردم و نتوانستم برای رأی دادن به سفارت ايران در بيروت بروم. وقتی کمی بعدتر دوباره به ايران برگشتم، به تدريج عواقب پيروزی احمدی نژاد را حس می کردم و هر روز خودم را سرزنش می کردم. دوستان و خويشاوندانی را نيز که در انتخابات شرکت نکرده بودند سرزنش می کردم. وقتی از نرخ دو رقمی تورم و صعود 150 درصدی بهای مسکن، صف های پنج ساعته در پمپ های بنزين، سانسور در اينترنت، طرح های دولت برای تسهيل چند همسرداری و تفکيک جنسی در کلاس ها شکايت می کردند، به آنها می گفتم خودشان مسؤول هستند نه جمهوری اسلامی. آنها خودشان تصميم گرفتند رئيس جمهور بهتری انتخاب نکنند.

حتی تا همين شش ماه پيش هم بسياری از ايرانی ها درباره شرکت در انتخابات مردد بودند. يک مغازه دار در شرق تهران به من گفت: «چرا وقتی به رأی من احترامی گذاشته نمی شود، بايد شرکت کنم؟» او می گفت همسرش وی را تشويق به شرکت در انتخابات می کند. «او فکر می کند با اينکار تفاوتی اتفاق می افتد. احتمالاً آخرش مرا متقاعد خواهد کرد.» با درنظر گرفتن انرژی جاری و انتقادات موجود ظرف ماه های گذشته، انبوه انرژی در جمعيت به طور ناگهانی در سه هفته آخر قبل از انتخابات سربلند کرد.

دوستان و آشنايانی که هرگز انتظار مشارکت آنها در انتخابات را نداشتم، تصميم به رأی دادن گرفتند. مردم از تهران گرفته تا مشهد، از بن تا لندن و ويرجينيا، در صف های بلند منتظر ماندند تا اجازه ندهند کشورشان بيش از اين به سوی فقر و انزوا پيش برود و اتفاق سال 2005 دوباره تکرار شود.

هرچند مردم خارج از ايران معمولاً اعتقاد دارند در انتخابات ايران تقلب صورت می گيرد، اما لا اقل تا اين اواخر، رژيم تنها بخشی از آرا را جابجا می کرد. هزرگز انتظار نداشتم کل يک انتخابات دزديده شود و آنها بتوانند در چنين حجمی تقلب کنند. در طول يک دهه ای که مسائل ايران را به عنوان يک خبرنگار پوشش داده ام، به نظر می رسيد رژيم آنقدر به مشروعيت خودش اهميت بدهد که خواست مردم را تا اين اندازه با تقلب آغشته نکند. از اين گذشته، قانون اساسی ايران خواست مردم را مبنای مشروعيت می خواند و تظاهر به دموکراسی است که به انقلاب ايران، وجهۀ اسلام سياسی داده است.

منبع: تايم- 16 ژوئن 2009

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1904876,00.html?xid=rss-world

تجمع اعتراضی مردم در مقابل تلویزیون : روزآنلاین

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸
رهبر مجددا احمدی نژاد را "رییس جمهور منتخب" نامید

تجمع اعتراضی مردم در مقابل تلویزیون

روز سه شنبه تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشورهمچنان شاهد تجمعات گسترده مردمی بود. در تهران در حالی که سازمان تبلیغات اسلامی از طرفداران همه نامزدها خواسته بود تا برای واکنش به "گسترش ناامنی" در کشور در میدان ولی عصر تجمع کنند، طرفداران کاندیداهای اصلاح طلب با حضور در خیابان های منتهی به میدان ونک، از خیابان شهیدبهشتی (عباس آباد) تا میدان ونک در سکوت راهپیمایی کردند. این افراد که در ابتدا چند صدتن بودند، پس از چند ساعت به دهها هزار نفر رسیدند و اندک اندک به سوی صداو سیمای جمهوری اسلامی رفتند.

این تجمع به صورت کاملا خودجوش و کاملا آرام برگزار شد.

حضورگسترده مردم در حدفاصل میدان ونک تا چهار راه پارک وی در حالی صورت می گیرد که تلفن های همراه قطع بوده و امکان پیام رسانی در بین تظاهرکنندگان و علاقه مندان به حضور در این تجمع وجود نداشت.

مهدی کروبی و فائزه هاشمی درجمع تظاهرکنندگان حاضر شده و با آنان سخن گفتند. تجمع هواداران موسوی وکروبی در حالی برگزارشده بود که موسوی پیش از این گفته بود که در تجمع امروز هواداران خود – که پیشتر عده ای از مردم به طور خودجوش اعلام کرده بودند در میدان ولی عصر صورت خواهد گرفت – حاضر نخواهد شد. میرحسین موسوی این موضع گیری را پس از آن انجام داد که در پی پخش شدن این خبر که عده ای از هواداران وی قصد تجمع در میدان ولی عصر را دارند، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرد از طرفداران همه کاندیداها برای اعلام مخالفت با دشمنان کشور و عوامل نامنی در میدان ولی عصر دعوت می کند و پس از آن، برخی سایت های نزدیک به موسوی از مردم خواستند برای جلوگیری از تصادم و خشونت در تجمع مزبور حاضر نشوند.

به گزارش خبرنگار روز در میان جمعیت، بسیاری از شرکت کنندگان تلاش می کردند که کسی شعاری برعلیه فرد و یا دستگاه و نهادی خاص ندهد تا بدین ترتیب بهانه ای برای برخورد به نیروهای امنیتی که کوچه های منتهی به این تجمع را به اشغال خود درآورده بودند ندهند. به گفته وی هر کسی که می خواست کاری را به صورت فردی انجام بدهد به سرعت از سوی بقیه به آرامش دعوت می شد.

از سوی دیگر، در تجمع انجام شده در میدان ولی عصر، تعداد بسیار کمتری از افراد در مقایسه با حاضران در تجمع مقابل صدا و سیما حاضر شدند که اگرچه بیشتر آنها طرفداران احمدی نژاد بودند، واما بخشی از آنان نیز هواداران موسوی بودند.

رهبر: همه در مقابل خرابکاری بایستند

هواداران کاندیداها در حالی در خیابان های شهرحضور داشتند که آیت الله خامنه ای در سخنانی که درجمع نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری داشت گفت که او به مسوولین اعتماد می کند اما این اعتماد باعث نمی شود که اگر شبهه ای در ذهن کسانی است آشکار نشود وحقیقت بررسی نشود. او در عین حال ذکر رای "24 میلیونی یک طرف" در برابر رای "14 میلیونی طرف دیگر" و استفاده از عبارت "رئیس جمهور منتخب" در اشاره به محمود احمدی نژاد، بار دیگر به طور غیرمستقیم بر اعتقاد خود به پیروزی او مهر تایید زد.

آیت الله خامنه ای در سخنرانی تلویزیونی خود درجمع نمایندگان کاندیداها گفت که خبرهای خبرگزاری خارجی راطی روزهای گذشته دنبال کرده است. وی اظهارداشت: "در بعضی از تلویزیون های خارجی صفوف مردم را نشان دادند. این را خراب نکنید. این را مخدوش نکنید. رای دهندگان -هم کسانی که به نامزد منتخب رای داده اند وهم کسانی که رای نداده اند- اینها همه شان در ایجاد این حماسه بزرگ سهیم بوده اند. ما این وحدت و نگاه کلان را فراموش نکنیم." رهبر ایران از دو طرف خواست که ملاحظات و مراقبت هایی را در رفتارهایشان داشته باشند: " تحمل پیروزی کار آسانی نیست و تحمل عدم پیروزی داشتن هم کار آسانی نیست. ظرفیت پیروزی و عدم پیروزی داشتن کار مهمی است. البته کسانی هستند که این وحدت را نمی خواهند. حوادثی پیش می آید که به هیچ دو گروه ربطی ندارد. این مربوط به افرادی است که نمایش این وحدت را نمی خواهند."

وی با توجه به رخدادهای گذشته اظهار داشت: "همه باید دربرابراین خرابکاری بایستند. مبادا کسی توهم و تصور کند که این مربوط به این است که اینها طرفدار کدام کاندیداهستند. اینها کسانی هستند که با اصل نظام مخالف هستند وطرفدار اغتشاش وتشنج هستند. اگر نتایج انتخابات غیر از این هم می شد بنده به صورت اطمینان می توانم بگویم بازهم این حوادث پیش می آید. امنیت کشور را هدف گرفته اند. (طرفداران کاندیداها) هرکاری که تشنج آفرین باشد نکنند. یعنی همدیگر را عصبانی نکنند. نه آن کسانی که نامزد مورد علاقه شان پیروز شده ونه آن کسانی که نامزد مورد علاقه شان رای نیاورده."

درمیان افرادی که در جلسه با رهبری حضور داشتند چهره افرادی چون اعظم طالقانی، مرتضی الویری، دانش جعفری، منتجب نیا، و طلایی نیک به چشم می خورد.

حمایت پارلمان اروپا : روزآنلاین

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸
محسن مخملباف در مصاحبه با روز اعلام کرد:

حمایت پارلمان اروپا از مردم ایران

محسن مخملباف دیروز به همراه مرجان ساتراپی، فیلمساز ایرانی مقیم فرانسه با نمایندگان پارلمان اروپا ملاقات کرد. در این دیدار که در بروکسل انجام شد، این دو هنرمند سرشناس ضمن تشریح حوادث اخیر ایران، خواستار حمایت پارلمان اروپا از اعتراض مدنی مردم ایران شدند. محسن مخملباف در مورد نتیجه این دیدار به روز می گوید: آنان حمایت خود را از مبارزه مدنی مردم ایران اعلام کردند.

مخملباف می افزاید: ما دو جلسه داشتیم؛ در این جلسات برای نمایندگان پارلمان اروپا تشریح کردیم که جمعه شب آقای موسوی برنده انتخابات بودند، اما بعد کودتایی اتفاق افتاد و گفته شد که انقلاب سبز برای ما قابل قبول نیست. بعد هم تلویزیون، در حالیکه احمدی نژاد را برنده اعلام می کرد، خبر داد که تجمع بیش از 4 نفر مجاز نیست. این یعنی کودتا؛ والا چطور اکثریت می توانند رای بدهند ولی حق ندارند خوشحالی شان را ابراز کنند؟

وی ادامه می دهد: به نمایندگان پارلمان اروپا گفتیم که بعد از این اتفاق، مردم برای اعتراض به خیابان ها آمدند تا بپرسند رایشان چه شده است، اما اعتراض مدنی و مسالمت آمیز آنان با سرکوب رو به رو شده است. مردم تحت فشار شدیدی قرار گرفته اند، نیروهای نظامی و احمدی نژاد که پشت او به ایت الله خامنه ای است، منافذ خبری را بسته اند، روزنامه ها را توقیف کرده اند. فعالان و روزنامه نگاران بسیاری را دستگیر کرده اند. اینترنت قطع شده؛در خیابان ها مردم را به گلوله بسته اند... وآقای موسوی هم به عنوان منتخب این مردم، هیچ میکروفن یا دوربینی در اختیار ندارد و مردم نمی دانند او چه می گوید. تلویزیون هم در خدمت آقای احمدی نژاد و رهبر است.

مخملباف در توضیح علت این دیدار می گوید: همان طور که به آنها گفتیم دراین شرایط، هنرمندان نمی توانند در برابر یک اتفاق ملی ساکت بنشینند. امروز هر کسی سفیر ایران است تا به مردم جهان بگوید که در داخل کشور چه می گذردومردم در چه شرایط دشواری هستند.

مخملباف سپس می افزاید: ما در دیدارهایمان برای نمایندگان پارلمان اروپا توضیح دادیم که احمدی نژاد کاندیدای کودتاست و ما حتی مطمئن نیستیم که انتخاب وی در دور اول هم درست بوده باشد. وی حتی در دوره شهرداری هم در شرایطی انتخاب شد که از 5 میلیون مردم شهر تهران تنها 300 هزار نفر در انتخابات شوراها شرکت کرده بودند. یعنی منتخبین آن 300 هزار نفر اورا به شهرداری تهران رساندند. احمدی نژاد در دور اول ریاست جمهوری هم با تقلب انتخاب شد و اینک با کودتا. اما مردم ایران در 4 سال ریاست جمهوری او دیدند که وضع تا چه اندازه به وخامت گراییده و چگونه درآمد هنگفت نفت، به حساب ملت نرفته و در عوض از یک سو آزادی های اجتماعی و فردی محدود واز سوی دیگر چهره ایران در جهان مخدوش شده است.

اما نتیجه این سخنان چه بود؟ مخملباف پاسخ می دهد:آنها از ما پرسیدند شما چه می خواهید؟ ما هم گفتیم رای گیری مجدد، تحت نظارت نهادهای بین المللی. نمایندگان سبزها با این پیشنهاد موافق بودندو نمایندگان دیگر هم قرار شد تا 5 شنبه نظر نهایی خود را بگویند. در این دیدارها همچنین خانم ساتراپی برای آنان توضیح داد که مردم ایران امروز دموکراسی می خواهند و غرب اگر به این موضوع توجه نکند خون های بیشتری ریخته خواهد شد. مردم ایران صلح طلب هستند. ما بمب اتمی نمی خواهیم؛ صلح می خواهیم.

محسن مخملباف و مرجان ساتراپی دیروز بعد از این دیدارها در چند کنفرانس مطبوعاتی نیز شرکت کردند که با شرکت تعداد زیادی از روزنامه نگاران جهان برگزار شد. خبر این دیدار از کانال های مختلف تلویزیونی در اروپا و آمریکا پخش شد و بسیار از کانال های تلویزیونی، به ویژه این بخش از سخنان مخملباف را باز پخش کردند که از مرگ و دستگیری ها در ایران می گفت و اینکه ملت ایران خواستار دموکراسی است و این خواست باید مورد حمایت کشورهای غربی قرار گیرد.

مصاحبه ناتمام : روزآنلاین

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸
خانواده جان باختگان حق صحبت ندارند

مصاحبه ناتمام در حضور ماموران امنیتی

یکی از کارمندان دادگاه انقلاب، در ایمیلی خبر از برخوردی شدید باپدر یکی از کشته شدگان راهپیمایی دیروز داده بود: می خواستند پیرمرد را هم بگیرند. بنده خدا گریه و زاری و داد و بیداد می کرد و سراغ پسرش را می گرفت. اشگ همه در آمده بود، الا مامورمربوطه. بعد هم به او گفت:صداتو بیار پایین و دهنتو ببند! والا تو را هم می گیریم. این ایمیل زمینه ای شد برای تلفن به آقای اکبر صدری، پدر یکی از جان باختگان راهپیمایی دیروز. مصاحبه ای که دقایقی بعد روشن شد "درحضور آقایان" انجام شده است.

از آنجا که این روزها نهادهای امنیتی هم وارد عرصه مجازی شده و با ارسال ایمیل ها و خبرهای جوراجور، می کوشند فضا را مغشوش کنند، اول تصمیم گرفتم به آن توجهی نکنم. درست بود که طرف در ایمیلش هزار قسم و آیه هم آورده بود که ما با این اتفاقات مخالفیم؛ درست است که نوشته بود«نمی دانید گیر چه جانورهایی افتاده ایم» اما همه اینها کافی نبود که اعتماد را برانگیزد؛ولی راستش، کنجکاوی را چرا.

شماره را گرفتم:00989191669961

کسی گوشی را بر نمی داشت. 4 زنگ، 5 زنگ، 6 زنگ. داشتم ناامید می شدم که صدای دختر جوانی آمد که با حالتی آشکار بر هم ریخته، الویی ضعیف گفت.

ـ بله

از بله گفتنش معلوم بود باید یکراست رفت سر اصل مطلب.

ـ می توانم با آقای صدری صحبت کنم؟

ـ شما؟

ـ از روز زنگ می زنم. روزنامه اینترنتی روز

کمی سکوت کرد. بعد با تردید گفت:

ـ بابا!از روزنامه بهت زنگ می زنن.

بعد صداهایی آمد از دور. عاقبت:

آقای اکبر صدری پای خط بود. صدایش از همه چیز نشان داشت؛ اندوه و شکستگی در صدا موج می زد.

ـ بله؟

ـ الو

ـ بفرمایید

ـ سلام.

سلام ام را با تلخی جواب داد.

ـ سلام علیکم

ـ ما شنیدیم برای پسر شما اتفاق وحشتناکی افتاده. خواستیم تسلیت بگوییم خدمت تان.

صداهایی در خانه برخاست و او گفت:

ـ هیچ چیزی معلوم نیست حالا!

به روی خودم نیاوردم:

ـ می دانید کی کشته شده؟ کجا کشته شده؟

ـ معلوم نیست. نه؛ معلوم نیست. در به در دنبالش هستیم. معلوم نیست حالا.

به فعل ماضی پرسیدم:

ـ چند سالش "بود" پسرتان؟

صدایش شکست:

ـ25 سالش خانم؛ 25 سالش.

شنیدم که در خانه صدایی برخاست؛ شبیه صدای زنی که بگوید: مادرش بمیرد .

پرسیدم:

ـ چی گفتند؟

ـ هیچی.

ـ یعنی نمی دانید الان زنده است یا نه؟

ـ نه؛ هیچی معلوم نیست.

ـ امروز رفتید سراغش؛ چه گفتند؟

ـ جوابی ندادند. حالا گفتند فردا جواب می دهند.

ـ فکر می کنید رفته تظاهرات، آنجا برایش اتفاق افتاده؟

مکثی کرد و گفت:

ـ امکان دارد. امکان دارد

باز هم صدایی ناله مانندی از خانه شنیده شد.

ـ چی بود؟

ـ هیچی.

دوباره می پرسم:

ـ آنجا رفتید به شما چه گفتند؟

ـ هیچی خانم. هیچی.

ـ حتما خیلی ناراحتید؟

درد آمد توی صد ایش:

ـ شما باشید بچه 25 ساله تان طوری بشود ناراحت نمی شوید؟

ـ خب معلوم است.

سکوت می افتد.

ـ کارش چه بود؟

ـ شرکت خصوصی کار می کرد.

ـ دیگر به شما چه گفتند؟

ـ هیچی خانم! حرفی ندارم برای گفتن.

ـ آقای صدری مگر پسرتان کشته نشده است؟

با حالتی سردرگم جواب می دهد:

ـ نمی دانم

ـ یعنی چه نمی دانید؟ پسرتان هست یا نیست؟

ـ نمی دانم

صدای جیغی به گوش رسید:

ـ خانم تان بود؟

گیج و سردرگم گفت:

ـ نه بچه جیغ زد.

ـ پس...

و صدای قطع تلفن آمد.

گوشی در دستم مانده بود. فکر کردم شاید خبر مرگ درست نباشد. یعنی آرزو کردم نباشد. بعد به خودم گفتم: نمی شود همین طوری گذاشت. دوباره زنگ می زنم؛ شاید با خواهر او حرف بزنم. اسمش را بپرسم. شاید.. و

و دوباره شماره را گرفتم. همان زنگ زدن طولانی و بعد چند صدای همزمان و این بار صدای گوشی که محکم روی تلفن کوبیده شد. چرا؟

پاسخ این چرا را احتمالا نمی فهمیدم اگر درست 5 دقیقه بعد تلفن زنگ نمی زد:

گوشی را برداشتم.

ـ بله.

صدایی مانند همه صداهای امنیتی؛ آرام؛ تحکم آمیز پرسید:

ـ شما الان اینجا را گرفتید؟

ـ ببخشید! شما؟

دوباره گفت:

ـ منزل آقای صدری زنگ زدی؟

ـ شما؟

بعد از مکث کوتاهی:

ـ ما فامیل شان هستیم.

ـ خب؛ چه خبر؟

ـ کی به شما تلفن را داده؟

ـ چه فرقی می کند. چه خبر شده؟

او مثل نوار تکرار می کند:

ـ کی شماره را به شما داده؟

و این تنها خاصیت دور بودن از این«برادران» است که آدم می تواند بگوید:

ـ آقا! ما دیگر با این نوع صداها آشنا هستیم. شما از« برادران امنیتی» هستید؟ اجازه ندارند صحبت کنند؟

ـ برای چه می خواهید با اینها صحبت کنید؟

تکرار می کنم:

ـ شما امنیتی هستید، اطلاعاتی هستید؟ کی هستید؟

ـ با اینها چکار دارید؟

ـ من روزنامه نگارم و چون خبر مرگ پسر این خانواده پخش شده می خواهم با آنها صحبت کنم.

ـ نمی شود!

ـ چرا؟

ـ نمی شود.

ـ اگر شما نگذارید، تلفن می زنم دفتر....

در دل فکر می کنم بگویم کدام دفتر؟ دفتر وزیر؟ دفتر رهبری؟ کار روزنامه نگار باید انجام شود.

ـ دفتر رهبری؟

منتظر نتیجه می مانم. بعد از مکثی می گوید:

ـ 5 دقیقه دیگر زنگ بزنید. باید مشورت کنم.

و دوباره همان صدای کوبیدن تلفن.

دقایق بعد دیگر کسی به تلفن جواب نمی دهد. این مصاحبه ناتمام می ماند. مامور امنیتی لحظه ای وارد صحنه ای تلخ می شودو می رود. به خیال اوپرده افتاده؟

دستگیری انبوه منتقدان : روزآنلاین

چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸
معاون و مشاور خاتمی هم دستگیر شدند

دستگیری انبوه منتقدان احمدی نژاد توسط دادستانی

بازداشت خانه به خانه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران که از بامداد شنبه همزمان با آغاز کودتای انتخاباتی آغاز شده است از بامداد سه شنبه و پس از راهپیمایی روز دوشنبه میلیون ها ایرانی در مخالفت با کودتاگران ابعاد جدیدی به خود گرفت و نیروهای امنیتی شماری دیگر از فعالان سیاسی اصلاح طلب، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و دانشجویان را در تهران و شهرهای دیگر ایران بازداشت کردند.

سعید حجاریان از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت که در اسفند سال 79 ترور شده بود از بازداشت شدگان شبانه روز گذشته است. چهار روز قبل از برگزاری انتخابات رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران در مصاحبه ای با هفته نامه صبح صادق ارگان دفتر سیاسی این نهاد به صراحت سعید حجاریان و میرحسین موسوی را متهم به طراحی انقلاب مخملی از طریق جنبش اجتماعی" کرده و گفته بود که سپاه هر حرکت اعتراض آمیزی را در نطفه خفه خواهد کرد.

محمد علی ابطحی، رئیس دفتر و معاون رئیس جمهوری در زمان محمد خاتمی و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات اخیر از دیگر بازداشت شدگان است. محسن امین زاده معاون وزارت خارجه در دوره خاتمی، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از دیگر اصلاح طلبان سرشناسی هستند که از دوشنبه شب تا عصر سه شنبه در منازل و محل کار خود خود بازداشت شدند.

روابط عمومی نهضت آزادی نیز روز سه شنبه خبر داد که محمد توسلی رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، عصر روز سه شنبه ۲۶ خرداد بازداشت شده است. بنابر اعلام نهضت آزادی "ماموران دادگاه انقلاب اسلامی با مراجعه به دفتر کار ایشان، بدون هرگونه تفهیم اتهام قضایی و یا در دست داشتن هرگونه حکم قضایی با عنوان کلی اقدام علیه امنیت ملی نسبت به بازداشت ایشان اقدام کردند و سپس منزل توسلی را مورد تفتیش و بازرسی قرار داده اند."

گزارش ها حاکی است ماموران قصد بازداشت ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی را نیز دارند. بنابر اعلام نهضت آزادی "ماموران یاد شده مقارن عصر سه شنبه بدون ارایه هرگونه توضیحی به منزل دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران نیز مراجعه کرده بودند که نامبرده به جهت بیماری در منزل حضور نداشت و ظاهرا تا این لحظه موفق به بازداشت ایشان نشده اند."

اخبار دیگری از بازداشت مجدد بهزاد نبوی عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی که جمعه شب نیز بازداشت اما یک شبانه روز بعد آزاد شده بود، حکایت دارد.

نیروهای امنیتی همچنین عبدالفتاح سلطانی وکیل مدافع حقوق بشر و از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران را بازداشت کرده اند. سلطانی در تابستان 84 نیز با حکم سعید مرتضوی دادستان تهران بازداشت و نزدیک به 220 روز در سلول انفرادی به سر برد اما در نهایت دادگاه اتهامات وارده از سوی دادستانی را رد و سلطانی را تبرئه کرد. همسر عبدالفتاح سلطانی به دویچه وله گفت که "چهارنفر با نام مراجعه‌کننده زنگ دفتر ایشان را می‌زنند و پس از ورود ضمن تفتیش دفتر کیس کامپیتر را هم با خود می‌برند." وی افزور "این افراد گفته‌اند آقای سلطانی را نزد قاضی حداد معاون امنیتی دادستان تهران می‌برند."

در همین حال سازمان دانش اموختگان ایران که دبیر کل آن احمد زید آبادی پیشتر بازداشت شده و تاکنون خبری از او در دست نیست، روز سه شنبه اعلام کرد که هادی کحال زاده دیگر عضو شورای مرکزی این سازمان بازداشت شده است. هادی کحال زاده که همچنین عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران نیز بوده است، نیمه شب گذشته و در منزلش بازداشت شده است. پیشتر نیز شش مامور امنیتی شامگاه دوشنبه با در دست داشتن حکم بازداشت هادی کحال زاده عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران به منزل وی مراجعه کرده بودند اما چون وی در خانه نبود موفق به دستگیریش نشده بودند و بنابر اعلام سازمان دانش آموختگان وسایل شخصی وی را توقیف کردند و همسر و فرزند خردسال وی را تهدید کرده اند.

حامد ایرانشاهی یکی دیگر از اعضای عضو سازمان دانش آموختگان ن در منزل روز سه شنبه در منزلش در اراک بازداشت شد.

از سوی دیگر، خبر بازداشت حسین زمان، خواننده پاپ و از اصلاح طلبان نزدیک به جبهه مشارکت نیز منتشر شده است.

ماموران امنیتی همچنین سعید الله بداشتی روزنامه نگار و فعال سیاسی را روز دوشنبه دستگیر کردند، و گزارش ها حکایت از آن دارد که تعداد روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان بازداشت شده بیش از شماری است که تاکنون اعلام شده است.

از بازداشت ها در شهرهای مختلف به دلیل قطع ارتباطات تلفنی، و اینترنت یا اخلال در شبکه های ارتباطی اطلاع دقیقی در دست نیست اما بازداشت حسین مجاهد از فعالان سیاسی در همدان تائید شده است. روز دوشنبه 6 نفر از افراد لباس شخصی با مراجعه به منزل حسین مجاهد دبیرکل حزب جامعه مدنی پس از تفتیش منزل وی را با خود به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

از تبریز هم خبر می رسد که جمعی از پزشکان و فعالان ملی و مذهبی و اعضای نهضت آزادی ایران واحد تبریز که جهت اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، اعتراض مسالمت آمیزی را از جلوی بیمارستان شمس، بدون دادن هیچگونه شعاری برگزار کرده بودند، به شدت از سوی نیروی انتظامی مورد حمله قرار گرفته و دستگیر شده اند.

خانمها ثابتی، شاملو و دکتر لعیا فرزدی، حجت الله امیری، دکتر پناهی، عباس پور اظهری، مهندس مجید جابری، امیر حسین جهانی، مهدی خدادادی، مهندس دادیزاده، روح الله رحیم پور، دکتر علی اشرف سلطانی آذر، دکتر سیف لو، دکتر شربیانلو، دکترغفار فرزدی، دکترغفارزاده، منصور غفاری، مهندس مهدی یار بهرامی، رحیم یاوری و یعقوب زاده از جمله بازداشت شدگان در تبریز هستند که زندان تبریز منتقل شده اند.

روح الله رحیم پور، و امیرحسین جهانی دو فعال دانشجویی هم در تبریز بازداشت شده اند، و از سرنوشت لیلا اسفاری و شماری دیگر از دانشجویان دانشگاه زنجان که گفته می شود از سوی ماموران اطلاعات احظار و بازداشت شده اند خبری تازه ای در دست نیست.

حداقل 13 کشته : روزآنلاین

چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸
تلفات کودتای انتخاباتی تا روز چهارم

حداقل 13 کشته در حمله حامیان دولت

به گزارش منابع خبری، تا چهارمین روز پس از انتخابات مخدوش 22 خرداد، دستکم 12 نفر در تهران و 1 نفر در اصفهان تاکنون بر اثر حمله نیروهای نظامی و شبه نظامی به مردم معترض کشته شده اند. این در حالی است که شنیده ها از کشته شدن 1 نفر دیگر در تهران و 2 نفر دیگر در ارومیه خبر می دهند.

خبر کشته شدن 7 نفر در تهران از سوی شبکه سراسر رادیو وابسته به صدا و سیما نیز تائید شد، و علی اکبر محتشمی دبیر کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی نیز عصر سه شنبه از کشته شدگان با عنوان "شهید" نام برد. راهپیمایی روز دوشنبه میلیون ها تن از مردم ایران در تهران و شهرهای دیگر اعتراضی مسالمت آمیز بود که در پایان آن با حمله شبه نظامیان چندین کشته و مجروح برجا گذاشت.

در تهران این راهپیمایی مسالمت آمیز زمانی به خون کشیده شد که از تعداد ای بسیجان عضو گردان های ضد شورش از بالای پایگاه گردان گردان 117عاشورا وابسته به ناحیه مقاومت بسیج ویژه قدس در ضلع شمالشرقی میدان ازادی و ابتدای خیابان محمدعلی جناح با اسلحه کلاشینکف به شلیک مستقیم به سوی مردم پرداختند. تعدادی دیگر از شبه نظامیان لباس شخصی نیز سوار بر موتوسیکلت با اسلحه های کلت اتوماتیک به روی مردم آتش گشودند.

اگرچه منابع رسمی تعداد کشته شدگان را 7 نفر اعلام کرده اند، اما به گفته پزشکان بیمارستان رسول اکرم در تهران که روز سه شنبه در اعتراض به خشونت شبه نظامیان حامی احمدی نژاد دست به اعتصاب زدند، جسد 8 نفر از کشته شدگان به این بیمارستان منتقل شده است.

علی اکبر محتشمی دبیر کمیته صیانت از آراء میرحسین موسوی درخصوص خشونت های سه روز اخیر به صراحت آن را به جناح حامی محمود احمدی نژاد نسبت داد و گفت که "جریان طالبانی، خوارج و خشونت‌گرا" با اقدامات خشونت‌طلبانه می خواهند حرکت مردم را خاموش کنند. محتشمی پور همچنین به خشونت طلبان حامی احمدی نژاد هشدار داد که "در دادگاه مردم ایران محاکمه خواهند شد."

هنوز امار دقیقی از تعدادمجروحان گزارش نشده، اما برخی گزارش ها شمار مجروحان را 50 تا 60 نفر عنوان کرده اند.

در خبری جداگانه، روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت گزارش کرد که دستکم 5 دانشجو از جمله 2 دانشجوی دختر در اثر حمله یگان های ویژه و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران کشته شده اند.

سایت بامداد خبر نزدیک به دفتر تحکیم وحدت اسامی کشته شدگان را "مبینا احترامی، فاطمه براتی، کسری شرفی، کامبیز شعاعی و محسن ایمانی" اعلام کرد و گزارش داد که "ماموران امنیتی حامی احمدی نژاد با مراجعه به بیمارستان و دریافت اجساد دانشجویان آنها را مخفیانه به خاک سپرده اند". اما فرهاد رهبر معاون سابق اقتصادی وزارت اطلاعات که هم اکنون رییس دانشگاه تهران است در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مدعی شد که هیچ دانشجویی در حمله به کوی دانشگاه کشته نشده است. وی در عین حال تاکید کرد که "تعدادی از دانشجویان زخمی شدند كه خوشبختانه میزان جراحت خیلی جدی نیست."

از سوی دیگر، از اصفهان تصاویری در سایت های مختلف انتشار یافته که نشان می دهد پسر (دانشجوی) جوانی در حمله ماموران به راهپیمایی معترضان به کودتای انتخاباتی کشته شده است.

در ارومیه نیز شاهدان عینی گزارش داده اند که بر اثر حمله شبه نظامیان و یگان های ویژه به مردم معترض در ساعات آغازین دوشنبه شب بر زمین افتادن و خونریزی شدید یک معترض را در چهار راه دانشکده ارومیه و شخص دیگری را در خیابان خیام جنوبی دیده اند و گفته اند که این دو نفر بر اثر شدت جراحات کشته شده اند.

اعتراض 52 نماینده به کاربرد خشونت علیه مردم

علی لاریجانی رییس مجلس هشتم روز گذشته اعلام کرد که وزیر کشور باید پاسخ گوی اتفاقات اخیر باشد.

خبرگزاری ایلنا نیز گزارش داد که 52 تن از نمایندگان مجلس درسوال مشترکی از محصولی وزیر کشور خواستار حضور وی در مجلس شدند تا در خصوص اهمال و بی‌تدبیری‌های به عمل آمده در شرایط حساس کنونی توضیحات لازم را ارایه دهد.

نمایندگان در سئوال خود تاکید کرده اند که "دلایل برخوردهای قانونی ماموران نیروی انتظامی ، عوامل بسیج و گروه‌های سازمان یافته لباس شخصی با مردم، دانشجویان و تعرض آنان به کوی دانشگاه و محیط مسکونی و اموال مردم چیست؟ این بی‌تدبیری و عدم کفایت وزیر در کنترل نیروهای تحت امر از کجا ناشی می‌شود؟"

در سئوال 52 نماینده مجلس از وزیر کشور ذکر شده: "طی روزهای اخیر و بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت كشور، شاهد اعتراضات مردمی نسبت به نتایج اعلام شده بودیم كه در مقابله با این اعتراضات، برخوردهای شدید و افراطی از سوی نیروی انتظامی، بسیج و گروه‌های سازمان یافته با لباس شخصی كه از سوی نهادهای فوق‌الذكر سازماندهی و هدایت می‌شوند، صورت گرفته است كه با فجایع تاسف‌باری همراه بوده است."

سوال کنندگان ادامه داده اند: "حمله لباس شخصی‌ها به كوی دانشگاه تهران و دیگر خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و سایر شهرستان‌ها و تخریب اموال عمومی و اموال دانشجویان مظلوم توسط آنان و جرح و ارعاب و دستگیری دانشجویان كه برای نمونه در دانشگاه تهران وضعیت بیشتر از یكصد نفر از دانشجویان ساكن مشخص نیست و شایعات زیادی در مورد بازداشت‌های خودسرانه و احتمال شهادت بعضی از دانشجویان در بین مردم پخش شده است و همچنین تعرض ماموران انتظامی و عوامل بسیج و گروه‌های سازمان یافته با لباس شخصی به مردم، اتومبیل‌های شخصی، مجتمع‌های مسكونی كه با شعار الله‌اكبر و به صورت مسالمت‌آمیز به نتیجه انتخابات اعتراض دارند و هتك حرمت و سلب امنیت مردم و شهروندان عادی و جسارت و توهین به آنان، فضایی از رعب، وحشت و ناامنی را در كشور ایجاد كرده است كه مسوولیت كامل این وضعیت برعهده وزیر كشور به عنوان رئیس شورای امنیت كشور می‌باشد."

نمایندگان سوال کننده در پایان تاکید کرده اند: "لازم است وزیر كشور در مجلس حاضر شده و در خصوص بی‌كفایتی و اهمال و بی‌تدبیری‌های به عمل آمده در شرایط حساس كنونی توضیحات لازم ارائه و مسوولین این اقدامات خلاف قانون را مشخص نماید."

با قمه و تبر به جان دانشجویان : روزآنلاین

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸
دانشگاه در میان خون و محاصره

با قمه و تبر به جان دانشجویان افتاده اند

انتخابات اخیر که برخی به حق آن را کودتا نامیدند، لکه ننگی است که هیچگاه از دامان حاکمیت زدوده نخواهد شد." این جمله آغازین بیانیه دفتر تحکیم وحدت است که امروز همزمان با درخون غلطیدن دانشگاه های کشور، دستگیری ده ها دانشجو و استفاده از سلاح های تازه برای آُسیب رسانی هر چه بیشتر به دانشجویان صادر شد.

اولین خونها در دانشگاه تهران ریخته شد. زمانی که لباس شخصیها با اسلحه "وینچستر" و با چاقو و قمه و تبر به جان دانشجویان معترض افتادند و پنج دانشجو را کشتند، شماری را از ساختمانها به پایین انداختند، شماری را به ضرب تبر مصدوم کردند و دهها دانشجوی مجروح را نیز " کشان کشان با خود بردند".به مکانهای نامعلوم.

در چنین اوضاعی بود که دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد: "این جنایت عظیم در حق دانشجویان بی پناه، لکه ننگی ابدی و فراموش ناشدنی برای دولتمردان است".

اما این تمام ماجرا نبود و نیروهای امنیتی به اینها بسنده نکردند: "جنازه ها را بدون اطلاع خانواده ها به صورت مخفیانه دفن کردند و پیگیری خانواده ها از پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مربوطه به جایی نرسید و این نهادها به شکلی نامناسب با خانواده های داغدار شهدای کوی دانشگاه برخورد کردند".

این تنها بخشی از برخوردها با دانشجویان معترض در تهران بود. در دانشگاه شیراز هم نیروهای انصار و بسیج به دانشجویان حمله ور شدند. این نیروها نخست، کتابخانه ی خوارزمی دانشگاه را محاصره کردند ودکتر خیاطیان، مسئول این کتابخانه را مورد ضرب و شتم قرار دادند وسپس گاز اشک آور پرتاب کردند و با خشونت هر چه تمامتر به دانشجویان حمله ور شدند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در نتیجه این اقدامات، دو دانشجو کشته شدند و نیروهای مسلح، دهها دانشجو را در حالی که شماری از آنها مصدوم بودند با خود به مکانهای نامعلوم بردند. شدت خشونت نیروهای حکومتی به حدی بود که محمد هادی صادقی، رییس دانشگاه شیراز بلافاصله از سمت خود استعفا داد و امتحانات دانشجویان لغو گردید.

دانشجویان در شهرهای دیگر هم به محاصره لباس شخصیها در آمدند و در میان صدای تیر و دود گاز اشک آور، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و فله ای بازداشت شدند.

در مازندران، دانشجویان با پایین آوردن و پاره کردن تمامی بیلبوردهای احمدی نژاد در دانشگاه به شعار علیه ریاست جمهوری "غیرقانونی" محمود احمدی نژاد پرداختند. دانشجویان با دادن شعارهای "علیرضا کیانی آزاد باید گردد"، "مرگ بر دیکتاتورچه شاه باشه چه دکتر"، "وفات جمهوریت تسلیت تسلیت"، "برادر ارزشی چرا برادرکشی"، "می جنگیم می میریم رای ها رو پس می گیریم" در مقابل سر در دانشگاه به نشانه اعتراض روی زمین نشستند.

پس از این بود که نیروهای گارد ویژه و انصار، دانشگاه را به محاصره خود درآوردند.نیروهای لباس شخصی که به گفته دانشجویان "مسقیما از سرهنگ عباسی فرمانده ی بسیج بابلسر دستورمی گرفتند" با چماق، چاقو و چوب دستی به جان دانشجویان افتادند و آنها را به شدت مضروب کردند. همچنین نیروهای بسیج و انصار با پیاده کردن دانشجویان از سرویس، آنها را کتک زدند، تمامی سرویس های دانشجویی را به مقر سپاه یا نیروی نتظامی بابلسر انتقال دادند. در حالیکه آمار حکایت از دستگیری 150 دانشجو دارد، هنوزاز سرنوشت ده ها دانشجوی دیگر اطلاعی در دست نیست. در همین حال جمعیتی نزدیک به 400 تن هم در دانشگاه محبوس و به محاصره نیروهای امنیتی درآمده اند.

در مشهد، خیابان های باهنر، وکیل آباد و دیگر خیابان های منتهی به دانشگاه فردوسی مشهد به محاصره لباس شخصیها در آمد و در حالی که حدود 2000 تن از دانشجوان تحصن کرده بودند، مورد حمله این نیروها قرار گرفتند و در نهایت شمار نامعلومی از آنها بازداشت و شماری هم مصدوم شدند.

از تبریز هم خبرهای مشابهی رسیده است. نیروهای امنیتی با ورود به خوابگاههای دانشگاه تبریز، 10 تن از دانشجویان از جمله امیر مردانی و امین جهانی را بازداشت کردند. این بازداشتها در حالی بود که در سطح شهر تبریز مردم به خیابانها ریخته بودند و به نتایج انتخابات اعتراض می کردند.

در خبری دیگر؛ دانشگاه علوم پزشکی و چمران اهواز هم روز ملتهبی را گذراند. دانشجویان به "تقلبهای انتخاباتی" اعتراض کردند و علیه محمود احمدی نژاد شعار دادند. به گفته خبرگزاریها، شماری از مردم عادی هم به دانشجویان ملحق شدند و به اعتراض پرداختند.

باز هم در تهران، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به احمدی نژاد عکس وی را از تابلو اعضای هیات علمی برداشتند. دانشجویان به جای تصویر احمدی نژاد نوشتند: "در این مکان قبلا عکس رئیس جمهور کودتا نصب بوده است. مرگ بر دیکتاتور، چه شاه چه دکتر".

همه اینها در حالی است که در ایران، سرعت اینترنت به شدت پایین آمده و عملا تماس تلفنی با ایران قطع شده است.یک دانشجو در ایمیلی می نویسد:"پیام ما را به همه دنیا برسانید.بگویید که ما را می زنند و می کشند. نمی توانیم برای ارتباط با دنیا، مسنجر را باز کنیم و با مشکل اطلاع رسانی مواجه هستیم".

و همراه این پیام، دفتر تحکیم وحدت هم می پرسد: "باید اکنون پرسید سرداران رادان و احمدی مقدم و دیگر آقایان مدعی جامعه امن کجا هستند؟ آیا اقتدار شان تنها در بازداشت زنان و دختران برای تخلف های پوشش و حجاب و به منظور برای تبلیغات تلویزیونی است؟ از آنجایی که نیروهای انصار و بسیج به صورت هماهنگ و گسترده به دانشجویان حمله ور شده اند، فرماندهان سپاه و بسیج باید جوابگوی این جنایات باشند".

تشکیل کمیته حقیقت یاب : BBC

پیشنهاد ستاد موسوی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب

ستاد میرحسین موسوی پیشنهاد تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی "موارد مشکوک" در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرده که قرار است در جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان بررسی شود.

علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی روز سه شنبه ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "این هیأت حقیقت یاب باید از سه نماینده از طرف مراجع تقلید، چهار نماینده نامزدهای انتخاباتی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر از شورای نگهبان که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، یک حقوقدان دانشگاهی و قاضی بی طرف به معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شود".

بعضی اعضای شورای نگهبان مانند محمد یزدی پیش از انتخابات رسما از نامزدی محمود احمدی نژاد حمایت کرده بودند و احمد جنتی، رئیس این شورا نیز یکی از حامیان سرسخت دولت آقای احمدی نژاد محسوب می شود. غلامحسین الهام، عضو حقوقدان شورای نگهبان هم از نزدیک ترین یاران آقای احمدی نژاد است.

آقای محتشمی پور گفته است که پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب را در جلسه روز سه شنبه به سخنگوی شورای نگهبان ارائه کرده و قرار است او موضوع را در جلسه روز بعد شورای نگهبان مطرح کند.

در یک حوزه انتخابیه ۱۴۰ درصد واجدان شرایط رأی داده بودند و این در حالی است که در تمام حوزه هایی که این اتفاق افتاده بود ۸۰ یا ۹۰ درصد رأی آقای احمدی نژاد اعلام شده است یعنی بیش از ۱۰۰ درصد در این حوزه ها به آقای احمدی نژاد رأی داده اند.

علی اکبر محتشمی پور

این کمیته حقیقت یابی به گفته آقای محتشمی پور باید به بررسی مواردی چون "دخالت سازمان یافته عوامل دولتی و نظامی در انتخابات"، "استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی"، "موضوع خرید رأی و پرداخت های منتهی به زمان انتخابات" و میزان تأثیر این عوامل بر انتخابات بپردازد.

او بررسی "تأثیر افتراهای مجرمانه آقای احمدی نژاد در صدا و سیما جهت خدشه دار کردن رقیب و جلب آرا" و "مهندسی آرا و تعیین سهمیه و درصد برای نامزدها توسط وزارت کشور" را از جمله دیگر مسائلی بر شمرد که کمیته حقیقت یاب باید به آنها رسیدگی کند.

رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی گفت: "اگر با تشکیل کمیته حقیقت یاب موافقت شود و این کمیته بتواند موارد مختلف را بررسی کند و به پیش ببرد، قطعا به ابطال انتخابات منجر خواهد شد".

راهپیمایی و خشونت بعد از آن

آقای محتشمی پور راهپیمایی مردم تهران در روز دوشنبه را که در اعتراض به روند انتخابات و نتایج اعلام شده برگزار شد "میلیونی" خواند و آن را "یکی از زیباترین جلوه های حضور مردم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی" دانست.

او گفت: "متأسفانه شیرینی این حرکت بزرگ مردم تهران با حادثه آفرینی تعداد اندکی از افرادی که در درون حرکت ملی مردم تهران آمده بودند، به آتش و خون کشیده شد. این عوامل نفوذی و به احتمال زیاد از جریان رقیب، این اقدام مردم را بر نمی تابیدند و با آتش زدن یک ماشین و ورود نیروهای مسلح از پایگاهی که در نزدیکی این حادثه بود، به طرف مردم شلیک شد و تعدادی از افراد کشته و مجروح شدند".

این در حالی است که مرتضی تمدن، استاندار تهران در مورد این حادثه گفته بود که "حامیان افراطی میرحسین موسوی... با سلاح گرم و سرد" به برخی مراکز دولتی و نظامی حمله کرده اند.

مواردی که کمیته حقیقت یاب پیشنهادی باید بررسی کند

  • دخالت سازمان یافته عوامل دولتی و نظامی در انتخابات
  • استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی
  • خرید آرا
  • پرداخت های منتهی به زمان انتخابات
  • مقدار واقعی شرکت کنندگان
  • مهندسی آرا و تعیین سهمیه و درصد برای نامزدها توسط وزارت کشور
  • گروه سایه مدیریت انتخابات
  • مانع تراشی برای حضور نمایندگان نامزدها در هیأت های اجرایی و هنگام پلمب صندوق ها و شمارش آرا در شعب اخذ رأی و اماکن تجمیع آرا
  • دلایل اعلام سریع نتایج قبل از پایان اخذ رأی از طریق سیستم رایانه ای
  • علل برگزاری مانور اقتدار توسط نیروی انتظامی
  • تبلیغات "جانبدارانه" صدا و سیما به سود آقای احمدی نژاد
  • تأثیر "افتراهای مجرمانه" آقای احمدی نژاد در صدا و سیما
  • مدیریت تعرفه، تعداد واقعی چاپ شده و علت عدم توزیع مناسب آنها
  • عجله وزیر کشور برای پایان دادن به اخذ رأی

علی اکبر محتشمی پور در کنفرانس مطبوعاتی سه شنبه، به خانواده های کشته شدگان حوادث خیابان آزادی تسلیت گفت و به کسانی که به گفته او "می خواهند با اقدامات خشونت بار صدای مردم را خفه کنند" هشدار داد که دولت آنها رو به پایان است.

آقای محتشمی پور به شدت از سخنان آقای احمدی نژاد در "جشن پیروزی" خود در میدان ولی عصر تهران انتقاد کرد و گفت: "پس از برگزاری جلسه به اصطلاح جشن آقای رئیس جمهور، عده ای به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و دانشجویان و عزیزان ما را به خاک و خون کشیدند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند".

او گفت همین حادثه در "یکی از استان های کشور" هم افتاده است: "من از طرف خودم، آقای مهندس موسوی و مجمع روحانیون مبارز با دانشجویان و خانواده های آنها ابراز همدردی می کنم".

گزارش ها در روزهای اخیر از حمله مأموران و افراد ناشناس به کوی دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز حکایت داشت.

جلسه با شورای نگهبان

آقای محتشمی پور سپس به جلسه روز سه شنبه نمایندگان نامزدهای رقیب آقای احمدی نژاد در انتخابات با شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: "من از طرف آقای موسوی، آقای کرباسچی از طرف آقای کروبی و آقای دانش جعفری از طرف آقای رضایی در این جلسه حاضر شدیم ولی از طرف شورای نگهبان فقط سخنگوی شورا و یکی از حقوقدانان در آن حاضر شد".

او گفت که شورای نگهبان از آنها خواسته است مصداق تخلفات را ذکر کنند، "حرف ما به شورای نگهبان این بود که موضوع بر سر یک صندوق یا دو صندوق نیست. این که در کشور اجازه حضور قانونی به نمایندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسیعی را ایجاد می کند ضمن اینکه ما موارد زیادی از تخلفات را در دست داریم و اعلام کرده ایم".

آقای محتشمی پور گفت: "در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رأیی که در صندوق ها ریخته شده نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است."

او گفت که به عنوان نمونه در یک مورد، تعداد آرای یک حوزه انتخابیه ۱۴۰ درصد واجدان شرایط است و تعداد آرای آقای احمدی نژاد به تنهایی بیش از کل واجدان شرایط بوده است.

دستگیری ها

آقای محتشمی پور از دستگیری چهره های سیاسی حامی نامزدهای رقیب آقای احمدی نژاد اظهار تأسف کرد و گفت: "به دنبال آزادی دستگیرشدگان بوده، هستیم و خواهیم بود".

آقای محتشمی پور گفت: "متأسفانه آقای رئیس جمهور فکر می کند که با دستگیری های فله ای و خشونت بی مهابا می تواند به اهداف خود برسد در حالی که این طور نیست و قطعا با چالش و مشکل جدی با افکار عمومی مواجه خواهد شد".

مجلس و حمله به اموال دانشجویان : BBC

مجلس حمله به اموال عمومی و دانشجویان را بررسی کرد

مجلس خواستار توضیح وزیر کشور در مورد حمله به خوابگاهها شده است

گزارش مربوط به خسارت به اموال و حمله به دانشجویان در خلال نا آرامی های روزهای اخیر در مجلس ایران مطرح شده است.

روز چهارشنبه 17 ژوئن (27 خرداد)، "هیات بررسی کننده اغتشاشات" اخیر در خیابان های تهران که از سوی رئیس مجلس مامور رسیدگی به اقدامات تخریبی علیه اموال مردم و همچنین حمله به کوی دانشگاه شده بود گزارش خود را در یک جلسه غیر علنی و غیر رسمی مجلس مطرح کرد.

جزئیات مذاکرات جلسه غیر علنی روز چهارشنبه انتشار نیافته اما خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از یکی از نمایندگان نوشته است که در این جلسه، محمد حسین ابوترابی فرد، رئیس هیات تحقیق مجلس، گزارش عملکرد این هیات طی دو روز گذشته را ارائه داد.

همین خبرگزاری از قول حسن کامران، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش می کند که برخی از نمایندگان نسبت به این گزارش اعتراض داشتند و به همین دلیل، قرائت گزارش نیمه کاره ماند و به جلسه بعدی مجلس موکول شد.

آقای کامران گفته است که معدودی از نمایندگان به این گزارش معترض بودند ولی افزوده که "مشخص نشد اعتراضشان نسبت به چه مساله ای بوده است."

وزارت کشور مسئول اقدامات ماموران انتظامی است

وی گفته است که قرار است هیات بررسی کننده مجلس به تحقیق در باره حوادث اخیر ادامه دهد و در عین حال، با هواداران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم رایزنی داشته باشد.

آقای کامران اظهار داشت که باید بین "آشوبگران و سوء استفاده کنندگان با هواداران نامزدهای انتخابات" تمایز قایل شد و گفت که "آشوبگران از خارج دستور می گیرند، به تخریب اموال عمومی می پردازند، آب به آسیاب دشمن می ریزند."

خبرگزاری ایلنا به نقل از یک نماینده دیگر مجلس می نویسد که در جلسه غیرعلنی صبح چهارشنبه درگیری روی داد و به همین دلیل، مطالب مطرح شده در آن نیمه کاره ماند.

ماهیت این "درگیری" و کسانی که در آن شرکت داشته اند گزارش نشده است.

مسئولیت وزارت کشور

روز گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در سخنانی حمله شبانه به خوابگاه دانشجویان و یک مجتمع مسکونی را مورد ا نتقاد قرار داد و آن را "برخی برخوردهای نسنجیده" توصیف کرد و گفت که وزیر کشور باید در این مورد پاسخگو باشد.

همچنین پنجاه و دو تن از نمایندگان مجلس از هیات رئیسه مجلس خواستند تا وزیر کشور را برای ادای توضیح در مورد "نحوه برخورد با مردم" در جریان نا آرامی های سیاسی اخیر به مجلس احضار کند.

در سئوال نمایندگان از وزیر کشور، به عنوان رئیس شورای امنیت کشور، آمده است که "دلایل برخوردهای ماموران نیروی انتظامی، عوامل بسیج و گروه های سازمان یافته لباس شخصی با مردم، دانشجویان و تعرض آنان به کوی دانشگاه و محیط مسکونی و اموال مردم چیست؟"

افروختن آتش

شهردار تهران از دشواریهای ایجاد شده در جریان تظاهرات سخن گفته است

در این نامه، ضمن اشاره به اعتراضاتی که در واکنش به انتشار نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بروز کرده، از "برخوردهای شدید نیروی انتظامی، بسیج و گروه های سازمان یافته لباس شخصی که از سوی نهادهای فوق الذکر سازماندهی و هدایت می شوند" انتقاد شده و آمده است که لباس شخصی ها در حمله به خوابگاه های دانشجویی در تهران و سایر شهرستان ها، به ضرب و جرح و بازداشت دانشجویان پرداخته اند و شایعاتی هم در مورد "احتمال شهادت بعضی از دانشجویان" در میان مردم پخش شده است.

نمایندگان همچنین از "تعرض ماموران انتظامی و عوامل بسیج و گروه های سازمان یافته با لباس شخصی به مردم، اتومبیل های شخصی و مجمتع های مسکونی" در زمان شعار الله اکبر شهروندان از بام خانه های خود اعتراض کرده اند.

از زمان آغاز حرکت های اعتراضی نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز شنبه این هفته، گزارش ها و تصاویری از برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی با تظاهرات آرام معترضان در سرتاسر جهان انتشار یافته باعث انتقاد و اعتراض شده است.

علاوه بر این، به نقل از بعضی ساکنان تهران گفته شده است که ماموران دولتی و افرادی که از آنان با عنوان لباس شخصی ها یاد می شود در ساعات شب در خیابان ها به حرکت در می آیند، شیشه ساختمان های افراد و اماکن عمومی را خرد می کنند و عمدا به اتومبیل های پارک شده در کنار معابر عمومی خسارت وارد می آورند.

به گفته کارشناسان، عملیات تخریبی و حمله به تاسیسات شخصی و مراکز کسب و کار، همراه با اقداماتی مانند قطع یا اخلال در شبکه های ارتباطی در کشور، که ظاهرا از سوی دولت به اجرا گذاشته شده، خسارات اقتصادی گسترده ای را به همراه آورده است.

همچنین گفته می شود که برخی از تظاهرکنندگان، به منظور جلوگیری از تعقیب و حملات ماموران و افراد دولتی، سطل های زباله را در مسیر آنان آتش می زنند و روز گذشته، شهردار تهران گفت که این اقدام باعث فشار بر ماموران نظافت شهر شده و در برخی نقاط، به آسفالت خیابان ها هم آسیب رسانده است.

خامنه ای همچنان در موضع یک دیگتاتور : BBC

خامنه ای: تحمل شکست 'کار آسانی نیست'

آیت الله خامنه ای از شورای نگهبان خواست با بررسی شکایات رفع شبهه کند

درحالی که اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دارد، آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور این اعتراضات را تلویحا ناشی از "عدم تحمل" هواداران نامزدهایی که از سوی وزارت کشور بازنده انتخابات اعلام شده اند دانسته است.

در موضع گیری رهبر ایران که اولین اظهارات او پس از تجمع عظیم مخالفان در مرکز تهران در روز دوشنبه بود، تغییری نسبت به اظهارات روز یکشنبه وی در دیدار با میرحسین موسوی، مشاهده نمی شود.

به علاوه او با ذکر رای "24 میلیونی یک طرف" در برابر رای "14 میلیونی طرف دیگر" و استفاده از عبارت "رئیس جمهور منتخب" در اشاره به محمود احمدی نژاد، بار دیگر به طور غیرمستقیم بر پیروزی او مهر تایید زد.

با این حال او بر لزوم رسیدگی به شکایات نامزدها تاکید کرد.

رهبر ایران موضعی مشابه مقام های انتخاباتی اتخاذ کرد که گفته اند ممکن است اجازه شمارش مجدد "برخی" از صندوق ها داده شود.

آیت الله خامنه ای هیچ اشاره ای به مرگ حداقل هفت نفری اشاره نکرد که گفته می شود در اثر تیراندازی نیروهای بسیج در پایان راهپیمایی روز دوشنبه مخالفان در نزدیکی میدان آزادی تهران کشته شدند هر چند کسانی را که "اخلالگر" خواند متهم به ارتکاب "جنایت" کرد.

در مورد ماجرای تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان گفته شده است که گروهی از تظاهرکنندگان به سوی پایگاه بسیج بطری آتشزا پرتاب کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر در حالیکه عصر روز سه شنبه هواداران محمود احمدی نژاد و طرفداران مخالفان او در دو نقطه شهر تهران تجمع کرده بودند، آیت الله خامنه ای هر دو طرف را به پرهیز از تنش و درگیری فراخواند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان ستادهای انتخاباتی چهار نامزد انتخابات، و حضور نمایندگان شورای نگهبان، که مسئول نظارت بر انتخابات است، و همچنین نمایندگان وزارت کشور، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون تبلیغات انتخابات ایراد شد.

دو جناح و دو گروه یکدیگر را عصبانی نکنند چه آن کسانی که نامزد مورد علاقه آنها پیروز شده و چه آن کسانی که نامزد آنها پیروز نشده است همه باید بر محور اصلی که حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است، متمرکز شوند

رهبر ایران

درحالی که معترضان به رای گیری در روزهای اخیر شعارهایی همچون "رای ما را دزدیدند، دارند باهاش پز می دن" سر می دادند، آقای خامنه ای در این سخنان بارها رای گیری روز جمعه را مهر تاییدی بر نظام جمهوری دانست.

آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنان خود گفت "حضور نزدیک به 40 میلیونی مردم در پای صندوق های رای یک افتخار برای نظام اسلامی است که همه رای دهندگان با سلایق مختلف در این حماسه بزرگ سهیم هستند" و افزود که نظام حکومتی ایران همواره بر مشارکت بیشتر مردم تاکید می کند زیرا این حضور به معنای "رای آنها به نظام اسلامی" است.

روز شنبه بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، آیت الله خامنه ای پیروزی آقای احمدی نژاد را مورد تایید قرار داد در حالیکه در انتخابات ایران، نتیجه انتخابات معمولا پس از مهلتی سه روزه اعلام می شود که برای شمارش کامل آرا - از جمله آرای خارج از کشور - و دریافت شکایت ها در نظر گرفته شده است.

با این حال رهبر ایران در دیدار روز دوشنبه با نمایندگان نامزدها بر رسیدگی به شکایات تاکید کرد و گفت "این اشکالات حتما باید رسیدگی شوند و من از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور می خواهم اشکالات مطرح شده، دقیقا بررسی شود تا شبهه ای باقی نماند."

در عین حال، آیت الله علی خامنه ای در آنچه که به منزله مخالفت با درخواست آقای موسوی برای ابطال انتخابات تلقی می شود، گفت: "اگر بررسی اشکالات مستلزم شمارش مجدد برخی صندوق ها بود، این کار نیز حتما با حضور نمایندگان ستادها انجام شود تا برای همه اطمینان به وجود آید."

در عین حال، به نظر نمی رسد که شمارش بخشی از آرا مخالفان را راضی کند.

علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، روز سه شنبه گفت: "حرف ما به شورای نگهبان این بود که موضوع بر سر یک صندوق یا دو صندوق نیست. این که در کشور اجازه حضور قانونی به نمایندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسیعی را ایجاد می کند ضمن اینکه ما موارد زیادی از تخلفات را در دست داریم و اعلام کرده ایم".

آقای محتشمی پور گفت: "در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رأیی که در صندوق ها ریخته شده نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است."

'مراقب رفتار و حرکات'

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش که آشکارا به اعتراضات روزهای اخیر از سوی مخالفان اشاره داشت، این اعتراضات را تلویحا به عدم تحمل شکست از سوی معترضان نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای خامنه ای "دو طرف پیروز و غیر پیروز انتخابات" را مخاطب قرار داد و گفت "هم آن کسانی که اکثریت را به دست آورده اند و هم آن کسانی که موفق به کسب اکثریت نشده اند باید با صبر و بردباری و حفظ ظرفیت لازم در رفتار و حرکات خود مراقبت کنند."

آیت الله خامنه ای افزود: "ظرفیت و تحمل پیروزی و عدم پیروزی کار آسانی نیست. زیرا این موضوع یکی از فضایل انسانی است که باید فرهنگ آن در میان نخبگان و آحاد مردم ترویج شود."

اظهارات محمود احمدی نژاد که مخالفان را به گروهی از اوباش تشبه کرده که پس از شکست تیمشان به خیابان ها ریخته اند تشبیه کرده و آنها را "خس و خاشاک" خوانده بود، خشم بسیاری از معترضان را برانگیخته است و به سردادن شعار "احمدی نژاد به گوش باش، ما مردمیم نه اوباش" منجر شده است.

رهبر ایران در اشاره به آشوب های پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: "این تخریب ها و کارهای زشت و بعضی جنایاتی که اتفاق افتاد مربوط به مردم و حامیان نامزدها نیست بلکه مربوط به اخلالگران است و همه باید در مقابل آن بایستند و صریحا اعلام موضع کنند."

وی در پایان سخنانش از طرفین خواست از اقداماتی که منجر به تحریک طرف دیگر می شود خودداری کنند و گفت "دو جناح و دو گروه یکدیگر را عصبانی نکنند چه آن کسانی که نامزد مورد علاقه آنها پیروز شده و چه آن کسانی که نامزد آنها پیروز نشده است همه باید بر محور اصلی که حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است، متمرکز شوند."