۱۳۸۸ تیر ۱۷, چهارشنبه

بیانیه دکتر سازگارا

دکترمحسن سازگارا

سه شنبه ۱۶تیر

سلام
سه شنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۸۸، ۷ جولای سال ۲۰۰۹ میلادیست، ساعت ده و نیم شب هستش؛ البته در ایران ساعت هفت صبح روز چهارشنبه‌ست.
من ابتدا دلم می‌خواد پیروزی مردم رو در دو سه جبهه تبریک عرض بکنم. نکتهٔ اول سخنرانی است که فردا آقای محسن مخملباف، در پارلمان اروپا خواهد داشت. روز چهارشنبه به دعوت پارلمان اروپا و این صدای مردمی که در کوچه و خیابان‌های ایران تظاهرات می‌کنند، مبارزه می‌کنند و حکومت با خشونت اونها رو سرکوب می‌کنه، آقای مخملباف می‌خواد به گوش دنیا برسونه و حرفش هم خیلی ساده دو چیزه: یکی اینکه حکومت کودتا رو باهاش رابطه نگیرند و دوم اینکه اگر کودتاچی‌ها تظاهرات صلح‌آمیز و آرام مردم ایران رو تحمل نکنند و دوباره بخوان دست به خشونت و کشتار و دستگیری و شکنجه بزنند، دنیا ایران رو تحریم بکنه؛ به‌خصوص در رأسش نفت ایران رو. این سخنرانی از این جهت مهمه، برای اینکه پنج‌شنبه در ایران تظاهرات آرامی دعوت شده و مردم با آرامش تمام قراره که به خیابون‌ها بیاند. در همین رابطه انصافاً باید بگم که با توجهی که از این همه هنرمند، آهنگ‌ساز، کارگردان، فیلم‌ساز، نویسنده و روزنامه‌نگار در دنیا جلب شده و مردم عادی دنیا (که انصافاً الحق کوشش ایرانیان مقیم خارج از کشور در سراسر دنیا هستش) این جای تبریک و پیروزی داره، برای اینکه در کمتر از سه هفته که این حوادث در جریان بوده و این مبارزات شدت گرفته، به خوبی همهٔ دنیا پشت سر مبارزات مردم ایران اومده.
پیروزی دوم به نظر من عقب‌نشینی‌ست که حکومت در مقابل اندک تحرک ملت، در مقابل آکسیون اعتصاب-اعتکاف از خودش نشون داد و فوراً همه جا رو تعطیل کرد و ترسید که حرکت مردم، برای مردم موفقیت محسوب بشه و سعی کرد بگه که نه، من خودم به دلایل دیگه‌ای مملکت رو تعطیل کردم، از جمله مسألهٔ آب‌وهوا و گرد و غبار؛ ولی واقعیت این است که ترس حکومت از مردم و قدرت مردم کاملاً آشکاره.
به نظر من پیروزی سوم صحبت آقای خامنه‌ای‌ست که در واقع کمی عقب رفته، سعی کرد که فرافکنی بکنه؛ حتی به قول کسی که گفت «مثل اینکه ایشون آلزایمر داره»، چون گفت «کی گفته اصلاً اینها آشوب‌طلبند، اینها از خارج گفته می‌شه»، در حالی که خود ایشون مردم رو آشوب‌طلب می‌خوند و نشونهٔ این آشکار می شه. به‌خصوص اینکه یک خبری روزنامه‌های ایتالیایی داده بودند که مقامات رژیم ایران، دارند مقدار زیادی پول از کشور خارج می‌کنند و یک خبر دیگه هم داشتیم که خانواده‌های پاره‌ای از مقامات بلندپایهٔ ایران، توی کانادا دیده شدند. البته این خبرها هروقت صددرصد تأیید بشه و مورد اطمینان صددرصد خودم باشه، خدمتتون ارائه خواهم کرد؛ ولی کاملاً ترس و وحشت در ارکان حکومت دیده می‌شه.
به نظر من صحبت شب گذشتهٔ آقای احمدی‌نژاد هم با واکنش صحیح مردم با فریادهای بلند الله‌اکبر مردم کاملاً نشون داد که مردم ناراضیند از این صحبت‌ها و اجرای مسألهٔ اتو و افزایش مصرف برق وادار کرد حکومت رو که در پاره‌ای مناطق برای اینکه ناپایدار بودن و لرزان بودن شبکهٔ سراسری برق رو جبران بکنه خاموشی بده و مصرف رو از مدار خارج کنه. این حداقل نشون می‌ده که از این پس آقای خامنه‌ای احمدی‌نژاد یا اعتراف-شو اگر بخواد از رسانهٔ انحصاری آقایون پخش بشه براشون هزینه داره و باید که حداقل برق یک قسمت‌هایی رو قطع بکنند و به این سادگی نیست که بتونند از این رسانهٔ انحصاریشون استفاده بکنند و حرف‌هاشون رو به خورد ملت بدند.
اما از این مقدمات من میام سر اصل موضوع. ببینید حکومت کمبود نیروی سرکوب‌گر داره؛ این فشار برای ایجاد جو ارعاب، خشونت و تهدید ناشی از کمبود نیروشه. این یک تاکتیک شناخته شده‌ست، از عهد چنگیزخان مغول که با هشتادهزار قشون حمله کرد، سرزمین‌های زیادی از جمله ایرانِ اون‌روز رو فتح کرد؛ برای اینکه عقبه‌ش شورش نکنند و نیروی کمش در تنگنا قرار نگیره، دست به کشتار، تخریب و نابودی شهرها می‌زد، ایجاد جو رعب و وحشت؛ برای اینکه بتونه با نیروی کمش کنترل بکنه. همین تاکتیک رو حکومت ایران داره به کار می‌گیره. اگر جوانی رو از ماشین پیاده می‌کنند، به جرم داشتن یک دستبند سبز یا یک عکس مهندس موسوی و با توهین، تهدید و فحش، فضیحت و تحقیر برخورد می‌کنند، اگر با تک‌تیرانداز از روی پشت‌بوم دختر و پسر مردم رو می‌کشند، به گلو یا سینه‌ش تیراندازی می‌کنند و در زندان شکنجه می‌کنند، نصفه شب به خونهٔ مردم می‌ریزند، همه تاکتیک‌های شناخته‌شده‌ای‌ست که با ایجاد رعب و وحشت بتونند کمبود نیروشون رو خنثی بکنند و بقیهٔ سرکوب مردم رو واگذار بکنند به افسردگی و پژمردگی مردم و خونه‌نشینی‌شون.
آنچه که در مقابلش ملت اتخاذ کرده، تاکتیک بسیار هوشیارانه‌ایست: یکی اینکه با اون الله‌اکبر گفتن، شعارنویسی و تظاهرات برق‌آسا و سایر آکسیون‌های اینگونه، حضور خودش رو نشون می‌ده؛ نشون می‌ده که عقب‌نشینی نکرده، از این جو وحشت نترسیده؛ همون شعاری که «نترسید، ما همه باهم هستیم» و دوم اینکه در یک فعالیت مثل روز پنج‌شنبه که همه می‌خوان بیان توی خیابون، کاملاً به حکومت نشون خواهد داد که مرعوب نشده. نکتهٔ بسیار بسیار اساسی این است که اگر گسترهٔ حضور مردم در تمام شهرها (که تا الان بیش از دویست و بیست شهر اعلام کردند که آمادگی دارند بیاند توی خیابون مردم) اگر در سطح همه جای شهرها باشه، مطمئن باشید که حکومت امکان اینکه سرکوب بکنه نخواهد داشت. به همین دلیل واجبه که شما اگر حتی نمی‌خواهید به محل‌های تعیین شده در هر شهری برید، پنج شنبه ساعت پنج بعدازظهر حتماً از منزل بیایید بیرون، در هر محله‌ای، در هر منطقه‌ای که هستید، همون‌جا پنجاه نفر، صد نفر وقتی باهم باشید و فقط ساکت راه برید، حداکثر انگشتتون رو V بکنید و اگر هم قرارشد شعاری بدید یک «یاحسین، میرحسین» بگید، کافیه؛ برای اینکه این شعار رو بعداً باهاش کار داریم و شعار محوری ما خواهد شد. این نشون می‌ده که با این فضایی که دو سه هفته پیش، بعد از اون کشتار شنبهٔ خونین ایجاد شد، مردم نترسیدند و حضور دارند.
و از همین جا بگم من پیشنهادات خیلی خوبی دیدم که شب‌های دیگه راجع بهش بیشتر صحبت می‌کنم، ولی خلاصهٔ این پیشنهادات جدید این است که پنج‌شنبهٔ بعدی که دوباره ساعت پنج بعدازظهر، موقع حضور مردم در خیابون‌هاست، کاملاً صلح‌آمیز و کاملاً به‌دور از خشونت و درگیری و پنج‌شنبهٔ بعد مردم در مقابل مقرهای سپاه در هر شهری که هست، ساکت و آروم حضور پیدا خواهند کرد، گل پای دیوار مقرهای سپاه خواهند گذاشت و خواهند رفت. این آکسیون که فردا شب و شب‌های دیگر من راجع بهش بیشتر صحبت می‌کنم، به نظر من تصمیم بسیار درستیست که در این پنج‌شنبه به سپاهی‌ها خواهد گفت که مردمی که شما اگر بکشیدشون، بسوزونیدشون، تکه‌تکه‌شون هم بکنید، به شما قراره گل بدند؛ اینها رو باید به فکر وادار کنید و بفهمند که با مردم صلح‌دوستی طرف هستند و دنیا رو هم به فکر خواهد انداخت، با کوشش‌هایی که داره در خارج می‌شه، این است که حکومت اگر دست به این وحشی‌گری‌ها بزنه مستحق هرگونه محدودسازیه.
من عرضم رو به پایان می‌برم بقیهٔ صحبت رو می‌گذارم برای فردا شب و کمی هم صحبت از فعالیت‌های فلج سازی خواهیم کرد. تا دیدار دیگه خداحافظ شما به امید پیروزی.

گاف ... ! روزنامه جوان

پارلمان‌نيوز: روزنامه جوان، از روزنامه‌هاي حامي دولت كه در هفته‌هاي اخير اخبار ويژه فراواني را منتشر و تلاش زيادي براي وارونه جلوه دادن واقعيات داشته است، بعد از آنكه مدعي شد محمد قوچاني به شركت در دوره‌هاي آموزشي انقلاب مخملين خارج از كشور شركت مي‌كرده و در پي آن همسر قوچاني اين خبر را تكذيب كرد و مشخص شد قوچاني اساسا فاقد پاسپورت بوده است، امروز نيز با يك اشتباه ديگر صحت اخبار خود را نشان داد.

اين روزنامه نوشت:«پس از نوشتن ندامتنامه توسط يكي از چهره‌هاي برجسته جريان دوم خرداد، ديگر افراد وابسته به اين جريان كه در بازداشت به سر مي‌برند كم كم از مواضع خود كوتاه آمده و با قبول كردن اتهامات‌شان درصدد عذرخواهي از مردم برآمده‌اند. بنابر شنيده‌ها اكثر متهمين سياسي بازداشت شده ضمن اعتراف به اعمال مجرمانه خود در جريان اغتشاشات و سازماندهي شده بودن آن، اظهارات قابل توجهي داشته‌‌اند. پس از گفت‌وگوي مهدوي، عضو مركزيت مجاهدين انقلاب با خبرنگاران و اعترافات عماد بهاور خبرنگار نيوزويك و بي‌بي‌سي، جمعي از شوراي رهبري سازمان مجاهدين انقلاب همه چيز را تمام شده دانسته و گفته‌اند كه"اينها از همه‌چيز ما باخبر هستند".گفتني است يكي از چهره‌هاي برجسته جريان دوم خرداد كه از نزديكان حزب كارگزاران نيز هست ضمن ابراز ناراحتي از بازي خوردن! در جريانات اخير اعترافات مهمي در اين زمينه داشته است.»

نكته جالب آنكه اين روزنامه كه از تمامي اخبار پشت پرده و محرمانه مطلع است هنوز نمي‌داند نام خبرنگار نيوزويك مازيار بهاري است و عماد بهاور از اعضاي دربند نهضت آزادي و پويش حمايت از خاتمي و موسوي«موج سوم» است، به نظر مي‌رسد انتشار اين دست اخبار كه البته طي روزهاي اخير نيز كاهش يافته است در جهت ايجاد جنگ رواني و ادامه تلاش براي منتسب كردن جريانات اخير به اصلاح‌طلبن صورت مي‌گيرد.

روزنامه های چهارشنبه : BBC

چند روزنامه صبح خبر از جلسه دیدار رییس جمهور سابق و میرحسین موسوی و مهدی کروبی داده اند که در آن به نوشته روزنامه صدای عدالت با اشاره به سخنان تأسف‌بار خطيبی از منبر نماز جمعه که‎ ‎اقدامی خلاف قانون و خلاف شرع و ضدبشری چون اعتراف‌گيری را تأييد کرده بود، گفته شد‎ ‎ اين نوع رفتارهايی است که اعراب جاهلی با عمار ياسرها داشته اند و جای تعجب است‎ ‎خطیبی که خود بايد حافظ ارزش های اسلامی باشد به اين رفتار اذعان و افتخار کند.‎

سرمایه نوشته در ملاقات محمد خاتمی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی این سه به شدت از حمله به مردم بی گناه و حمله‎ ‎به خوابگاه ها و منازل مردم انتقاد کرده و نمونه‌های بسيار تکان‌دهنده‌ای از‎ ‎وحشی‌گری‌های لباس‌شخصی‌ها که با حمايت قوای امنیتی صورت گرفته، ذکر کرده اند.

به نوشته این روزنامه رهبران جنبش اصلاحات با اشاره‏‎ ‎به شهادت هموطنانی که تنها جرمشان اعتراض به تقلبات انتخاباتی بوده، گفته اند که‎ ‎مردم حرکت های مسالمت جويانه‌ای داشته اند و يک راهپيمايی چند ميليونی خودجوش را با‎ ‎آرامش و نظمی فوق‌العاده اداره کردند که با اندک تدبير و اعتنا به حق آنها و بيزاری‎ ‎جستن از دروغ و بی‌احترامی به مردم امکان داشت جريان امور به يک بحران مل تبديل‎ ‎نشود‎.


مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته چهار سال پس از آنکه دولت اصلاحات کليد ساختمان رياست جمهوری خيابان پاستور را به اصولگرايان سپرد، بار ديگر قريب به چهارده ميليون نفر از ايرانيان سراسر کشور (نه فقط پايتخت و کلان شهرها) به آرمانهای جنبش اصلاحی رای مثبت دادند و اگر چه اين تعداد براساس آمارهای وزارت کشور، برای پيروزی در انتخابات کافی نبود اما مهم اين است که با استناد به اين آمار رسمی می توان استدلال کرد که هنوز هم جنبش اصلاحات از وزن اجتماعی قابل توجهی در ميان اقشار مختلف جامعه ايرانی برخوردار است.

نویستده این مقاله بر این اساس نتیجه گرفته ساده انگارانه است اگر تصور شود که از دوم خرداد 1376 تا بيست و دوم خرداد 1388، طی دوازده سال، جنبش اصلاحی از جامعه ايرانی برچيده شده است و امروزه صرفا محدودی از نخبگان و روشنفکران تنها در لا به لای متون تئوريک و به صورت انتزاعی از اصلاحات سخن می گويند.

به نظر نویسنده مردم سالاری گزافه نيست اگر انتظار داشته باشيم که امکانات و شرايطی فراهم شود تا صدای اين جمعيت بزرگ چهارده ميليون نفری از رای دهندگان، شنيده شود؛ انتقادهايشان مورد توجه قرار گيرد و مهمتر از همه اينکه، هويت و موجوديت آنها به عنوان شهروندانی آگاه و البته نگران، به رسميت شناخته شود.


اعتماد از گفتگوی خبرنگار این روزنامه با یکی از مسوولان شرکت مخابرات درباره قطع دوباره اس ام اس گزارش داده که در آن نوشته شده بالاخره بعد از 10 تماس يکی از مسوولان جوابگو شد که در زير می خوانيد.

چرا اس ام اس قطع است؟

مگر اس ام اس دوباره قطع شده؟

بله، از ديروز ساعت 2 بعد از ظهر.

نمی دانم اما يادتان هست روزی که اس ام اس وصل شد، اس ام اسی آمد با اين مضمون که «خدا اس ام اس را آزاد کرد»، حالا هم بايد منتظر باشيد دوباره خدا «اس ام اس» را آزاد کند.

نه، حالا واقعاً اس ام اس چرا قطع شده؟

واقعاً نمی توانيد حدس بزنيد.

خوب مثل دفعه قبل علت خاصی دارد؟

بله اما خواهش می کنم نام من را فاش نکنيد و از من نامي نبريد.

ممنون. حتماً.

اعتماد نوشته همان طور که از گفت وگوی تلفني مشهود است اين منبع علت خاصی را دليل قطعی اس ام اس می داند، اما گفت وگوهای ديگری نيز از ساير خبرگزاری ها در اين باره منتشر شده بود که در زير پاره ای از آنها را می خوانيد.


امير دبيری مهر در صدای عدالت با این مقدمه که اين روزها همه بيشتر در جست‌وجوی شنيدن سخنان مردی هستند كه ترجيح داده كمتر سخن بگويد نوشته غيبت آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران نيز كنجكاوی درخصوص سكوتش را دوچندان كرد. اهميت رويدادهای انتخاباتی پس از آن به‌قدری بود كه انتظار مردم را برای ورود رجال سياسی بالا برد؛ به‌گونه‌ای كه بعد از خطبه تاريخی و ماندگار مقام معظم رهبری در نماز جمعه همگان چشم‌‌انتظار تحليل شفاف و جامع مرد شماره 2 نظام اسلامی يعنی هاشمی‌رفسنجانی هستند.

به نوشته این مقاله به‌ويژه كه هاشمی‌رفسنجانی درحال‌حاضر هم رئيس مجلس خبرگان رهبری است و هم رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اما اگر در اين منصب‌ها هم نبود همچنان مرد شماره 2 نظام اسلامی بود زيرا از ميان ياران كليدی بنيانگذار جمهوری اسلامی يعنی آقايان طالقانی، مطهری، بهشتی، باهنر، منتظری، موسوی‌اردبيیي، هاشمی‌رفسنجانی و آيت‌الله خامنه‌ای برخی در قيد حيات نيستند و بعضی در گوشه عزلت به‌سر می‌برند.



20 سال بیمه انقلاب : BBC

مقام ارشد سپاه پاسداران: انقلاب اسلامی حداقل ۲۰ سال بیمه شد

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که "با افشای چهره نفاق جدید، انقلاب اسلامی از خطر بزرگی به سلامت عبور کرد و باید گفت حداقل ۲۰ سال انقلاب اسلامی بیمه شد."

اشاره آقای جوانی به طور تلویحی به سرکوب اعتراض های مردمی به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است که در آن محمود احمدی نژاد به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد.

او گفته است: آنچه در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رخ نمایاند و نظام اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران را چند روزی به زحمت انداخت، نتیجه کاری فشرده و چندین ساله دو جریان بیرونی و داخلی برای تغییر نظام دینی با محوریت ولایت فقیه در ایران بود.

به گفته رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "دست دروغگویان واقعی و کسانی که به دنبال فریب مردم بودند اعم از احزاب و گروه های سیاسی و همچنین شخصیت های سیاسی که در قالب رجل سیاسی رخ نمایانده بودند و تا سطح نامزدی برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری ارتقا پیدا کرده بودند برای مردم رو گردید."

اتهام غیر مستقیم به نامزدهای معترض؟

به نظر می رسد اشاره آقای جوانی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات است که می گویند در این انتخابات "تقلب گسترده" شده و باید با ابطال آن دوباره برگزار شود.

رئیس دفتر سیاسی سپاه، دو روز پیش از برگزاری دهمین دوره انتخابات، مخالفان اصلاح طلب محمود احمدی نژاد را به تلاش برای انجام "انقلاب مخملی" متهم کرده و هشدار داده بود که "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد.

این مقام سپاه پاسداران"استفاده از یک رنگ خاص برای اولین بار در انتخابات نشانه ای از کلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات" توصیف کرده بود.

رئیس دفتر سیاسی سپاه پیش از انتخابات هم درباره "انقلاب رنگی" اظهار نظر کرده بود

رنگ سبز، نشان حامیان میرحسین موسوی در انتخابات است که به گفته آقای موسوی ناشی از ابتکار شهروندان و برآمده از روحیه مذهبی مردم است.

پیش از آقای جوانی، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که ناظر بر اجرای انتخابات ریاست جمهوری است، حدود دو ماه پیش از انتخابات گفته بود که دشمنان ایران اسلامی که در فکر براندازی نرم هستند، به دنبال این هستند که رئیس جمهوری بر سر کار آید که به خودشان و مقاصدشان نزدیک تر باشد."

آقای جنتی از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد تجلیل کرده و نسبت به "براندازی نرم از طریق انتخابات" در ایران هشدار داده بود.

پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن که محمود احمدی نژاد پیروز آن معرفی شد، گروه عمده ای از شخصیت های اصلاح طلب ایران که زمانی از دولتمردان کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بودند، دستگیر و روانه زندان شدند.

محمد رضا خاتمی برادر رئیس جمهوری سابق و فائزه هاشمی، دختر رئیس جمهوری اسبق و رئیس فعلی مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله این افراد بودند.

هرچند آقای خاتمی و خانم هاشمی به فاصله کوتاهی پس از بازداشت، آزاد شدند اما هنوز تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی و اجتماعی اصلاح طلب ایران در زندان به سر می برند.

محمد علی ابطحی معاون رئیس جمهوری سابق، بهزاد نبوی وزیر کابینه میرحسین موسوی و نایب رئیس مجلس ششم، محمد عطریانفر رئیس پیشین حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، سعید حجاریان معاون سابق وزارت اطلاعات و محسن میردامادی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ششم، مصطفی تاج زاده معاون اسبق وزارت کشور، محسن امین زاده، معاون پیشین وزارت امور خارجه و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی از جمله بازداشت شدگان پس از اعلام نتایج انتخابات هستند.

رسانه های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد می گویند که برخی از این دستگیر شدگان "به برنامه ریزی برای انقلاب مخملی" اعتراف کرده اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات به همراه جمعی از روحانیون و احزاب اصلاح طلب عمده در ایران، پیروزی محمود احمدی نژاد را به رسمیت نشناخته اند.

آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی، از روحانیون اصلاح طلب ساکن اصفهان از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران انتقاد کرده و گفته "همصدا با اکثریت مردمِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه" می داند.

هرچند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پس از تایید نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان گفته است که "براندازی نرم در ایران شکست خورد" اما محمد خاتمی با انتقاد از این تعبیر گفته "با توجه به آنچه انجام گرفت و یک طرفه اعلام شد باید بگوییم کودتای مخملین علیه مردم و جمهوریت نظام صورت گرفته است."

شکاف میان نخبگان : روزآنلاین

سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۸
از نگاه اکسپرس:

شکاف میان نخبگان مذهبی جمهوری اسلامی

روز یکشنبه، یک نهاد مذهبی اصلاح طلب نتایج انتخابات ریاست جمهوری را علی رغم تأیید رهبر انقلاب علی خامنه ای، "نا معتبر" خواند. این درحالی است که رهبر انقلاب با اظهارنظر خود شکاف میان نخبگان مذهبی این کشور را عمیق تر کرده است.

شورای دانشجویان و محققان حوزه علمیه قم همچنین از دولتمردان جمهوری اسلامی خواسته است تا مردمی را که طی درگیری های اخیر بازداشت شده اند آزاد کنند.

انتخاب مجدد شخصیت فوق محافظه کار، محمود احمدی نژاد که از سوی نیروهای اپوزیسیون یک تقلب آشکار محسوب می شود، جنبش بی سابقه مردم را از زمان انقلاب اسلامی باعث شد و همچنین اختلافات و شکاف های عمیق میان شخصیت های نظام را آشکار ساخت.

این شورا در سایت اینترنتی خود می نویسد: "شکایت دیگر نامزدها و مدارک موثقی که نشان از یک تقلب انتخاباتی دارد تماماً مورد چشم پوشی قرار گرفته اند [...] تظاهرات مسالمت آمیز و آرام مردم ایران به شدت مورد سرکوب قرار گرفت [...] ده ها ایرانی کشته و صدها نفر به طور غیرقانونی و خودسرانه دستگیر شدند." این شورا در جای دیگری می نویسد: "نتیجه این انتخابات معتبر نیست." این شورا دارای یک نفوذ سیاسی محدود است، ولی بیانیه آن نشان دهنده وجود عدم اطمینان، به ویژه در شهری مذهبی مانند قم است که در ۱۲۵ کیلومتری تهران قرار گرفته.

این موضع گیری فردای روزی انجام شده که اردوگاه محافظه کاران دستور محاکمه رهبران نیروهای مخالف را صادر کرده است.

سپاه پاسداران نیز روز یکشنبه خبر داد : "مخالفان در صدد بودند تا نهادها و زیربنای جمهوری اسلامی را سرنگون سازند."

انقلاب "خنثی شده"

تیمسار یدالله جوانی به خبرگزاری رسمی ایرنا گفت: "ما پیش بینی یک انقلاب مخملی را کرده بودیم. ولی این انقلاب به لطف هوشیاری ما خنثی شد."

روز چهارشنبه فرمانده نیروی انتظامی تأیید کرد که ۱۰۳۲ نفر در حاشیه تظاهرات و گردهمایی ها دستگیر و سپس بسیاری از آنان آزاد شده اند. با این حال، سازمان های مدافع حقوق بشر معتقدند که ۲۰۰۰ مخالف، دانشجو، استاد دانشگاه یا روزنامه نگار هنوز در بازداشت بسر می برند.

تعداد دقیق بازداشت شدگان را به دلیل نظارت و کنترل شدید اطلاعاتی و همچنین ممنوعیت فعالیت های رسانه های خارجی برای پوشش خبری اعتراضات و درگیری ها نمی توان به سادگی به دست آورد.

دولتمردان جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کردند که یک روزنامه نگار یونانی از روزنامه واشنگتن تایمز آزاد شده است. این درحالی است که دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، اظهار داشت: "من انتظار دارم که دیگر کارمند سفارت بریتانیا که هنوز در بازداشت بسر می برد هر چه سریعتر آزاد شود."

مقامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی درخصوص پرسنل سفارت انگلیس هیچ اظهار نظری نکرده اند. بازداشت آنان باعث شد که اعضای اتحادیه اروپا به شکلی سیستماتیک کلیه سفرای جمهوری اسلامی در بیست و هفت کشور اروپایی را فرا بخوانند.

مشروعیت زیر سؤال رفته

دولتمردان جمهوری اسلامی انجام هرگونه تقلب در انتخابات را تکذیب می کنند و آن را یکی از انتخابات "سالم" از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ می دانند. علی رغم سرکوب شدید و اعلام رسمی نتیجه انتخابات، نیروهای مخالف اطمینان می دهند که از این مسأله نخواهند گذشت.

حتی اگر برخی از سران مذهبی به حمایت از دولت برخاسته اند، ولی دو آیت الله بزرگ [حسینعلی منتظری، طراح انقلاب اسلامی که سال هاست وجهه خود را در نظام از دست داده و یوسف صانعی، آیت الله میانه رو] به شدت از اپوزیسیون حمایت می کنند.

شورای دانشجویان و محققان حوزه علمیه با طرح سؤال هایی که قبلاً از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای انتخاباتی نیز مطرح شده بود می پرسد: "با این همه مشکلات به وجود آمده، چگونه می توان مشروعیت نتایج انتخابات را به رسمیت شناخت؟ دولت آینده چگونه می تواند خود را به عنوان یک دولت مشروع در نزد مردم بشناساند؟"

مهدی کروبی روز یکشنبه در سایت خود نوشت: "دولتی که از حمایت مردم برخوردار نیست، هیچگونه مشروعیتی ندارد [...] مبارزه ما ادامه خواهد یافت."

این دو نامزد انتخاباتی در کنار محمد خاتمی، رییس جمهور سابق، هدف اصلی فوق محافظه کاران هستند و به نوشته سرمقاله روزنامه کیهان، "یک اپوزیسیون خطرناک را برای نظام تشکیل می دهند".

روز شنبه، حسین شریعتمداری، سردبیر این روزنامه که به آیت الله خامنه ای نیز بسیار نزدیک است، از دولتمردان خواست که میرحسین موسوی و محمد خاتمی را به دلیل "ارتکاب جرم های سنگین" محاکمه کنند.

منبع: اکسپرس، ۵ ژوئیه

اعتراض خیابانی : روزآنلاین

سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۸۸
مقاله لوس آنجلس تایمز درباره خشم فروخفته مردم ایران

تکرار تجربه اعتراض خیابانی پس از 30 سال

سه دهه پیش، مینا به عنوان دختری 18 ساله که به تازگی از دبیرستان فارغ التحصیل شده بود، همراه خانواده اش برای اعتراض به بی عدالتی و استبداد محمد رضا شاه پهلوی در راه پیمائی های خیابانی شرکت می کرد؛ اعتراضاتی که به سرنگونی حکومت شاه منجر شد.

او که اکنون یک استاد 48 ساله دانشگاه است، هفته پیش دوباره به همراه خانواده اش برای مخالفت با انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد که در هاله ای از تقلبات گسترده بدست آمد، به خیابان آمد.

او بیاد می آورد: "در زمان انقلاب اسلامی سال 1357، نظامی ها در خیابان مستقر بودند، اما آنها فقط سرباز بودند و فقط به انجام وظیفه در قبال دستورات فرمانده های خود مشغول بودند. بیشتر وقت ها به مردم می گفتند فرار کنید و اینجا نمانید، زیرا از فرماندهان خود می ترسیدند."

او که به دلیل نگرانی از بازداشت و مجازات نمی خواست نام فامیلش ذکر شود، در مصاحبه ای گفت: الان وضع فرق می کند. شبه نظامیان بسیجی طرفدار دولت که در خیابان ها هستند، "واقعاً مردم را کتک می زنند و قصد کشتن مردم را دارند."

در سال 1357 تا زمانی که از محله خودت بیرون نمی رفتی، در امان بودی. اما حالا منازعه به همه جای پایتخت کشیده شده است. او گفت: در خیابان ما، ظرف روزهای اخیر، دو یا سه جوان کشته شدند.

مینا می گوید او و خانواده اش در سال 57 به خیابان ها رفتند زیرا با قوانین مستبدانه شاه مخالف بودند: "خانواده ما وضع اقتصادی خوبی داشت، خیلی بهتر از الان. اما آن موقع فکر تغییر حکومت به خاطر برقراری عدالت بودیم. فکر می کردیم خارجی ها نفت و پول ما را به یغما می برند. در سیاست خارجی مان استقلال نداشتیم. فکر می کردیم فاصله بین فقیر و غنی خیلی زیاد است."

مینا می گوید حتی تا دو سال پس از انقلاب نیز خانواده اش از تغییرات بوجود آمده توسط حاکمان دینی جدید راضی بودند. او به یاد می آورد: "فکر می کردیم در مسیر ایده آل قرار گرفته ایم. برای انقلاب خیلی خوشحال بودیم."

او می پذیرد وقتی به همراه خانواده اش برای پذیرش جمهوری اسلامی رأی می داد، نمی دانستند چه چیزی در انتظار آنهاست. مردم به دنبال چیزهائی بودند که دموکراسی، آزادی و استقلال خوانده می شد، اما معنی واقعی آنها را نمی دانستند.

آغاز جنگ ایران و عراق در دهه 1980، تنها به محکمتر شدن پشتیبانی از آنها منجر شد. او گفت: "با خودمان گفتیم آنها جنگ را به ما تحمیل کرده اند و حالا در وضعیت جنگی هستیم. باید حوصله داشته باشیم. دولت به ما می گفت ساکت باشید! در وضعیت جنگی هستیم."

اما با پایان گرفتن جنگ در سال 1988، مردم منتظر تغییر بودند، انتظاری که هیچوقت به سر نرسید: "ما می خواستیم فساد کمتر شود. دیگر بهانه دولت که در "شرایط ویژه" هستیم، قابل پذیرش نبود. کم کم فکر کردیم از آرمان های انقلاب خیلی دور شده ایم. حالا می خواهیم به آن روزها برگردیم. چیزهای خوبی را می خواهیم که ان روزها برای کشورمان آرزو می کردیم."

با این حال، او می گوید نه خودش و نه خانواده اش به دنبال یک انقلاب دیگر نیستند. آنها مایلند حکومت به آرامی تغییر کند، اصلاح شود.

وی می افزاید: "ما این را می دانیم که با یک انقلاب واقعی، نمی توانید مطمئن باشید که به اهدافتان می رسید."

منبع: لوس آنجلس تایمز- 5 ژوئیه 2009

18تیر خواهند آمد : روز آنلاین

چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۸۸
قطع دوباره اس ام اس در سالگرد 18 تیر

مردم بدون پیام کوتاه هم خواهند آمد

با نزدیک شدن 18 تیر، و در حالیکه هم مردم و هم نیروهای امنیتی ـ لباس شخصی خود را برای حضور در خیابان ها آماده می کنند، دوباره اس ام اس در ایران قطع شده است. اکنون دیگر بحث اختلال نیست، بلکه سرویس پیام کوتاه موبایل هم به طور کلی مسدود شده است.مساجد در اختیار بسیجیان است و حتی ساکنان محلات هم نمی توانند در این مساجد، نماز بگزارند.با این حال خبر، دهان به دهان می چرخد: 18 تیر همه با هم در خیابان ها.

قطع سرویس پیام کوتاه اس ام اس از روز چهارشنبه 20 خرداد تا جمعه گذشته ادامه داشت، اما از عصر جمعه مجددا وصل شدهو راه اندازی آن هم ابتدا از شهرستان ها صورت گرفته بود.

در دور جدید باز هم مسوولین مخابرات از قطع اس ام اس اظهار بی اطلاعی می کنند؛ از جمله داوود زارعیان مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با اظهار بی اطلاعی از قطع شدن SMS به خبرگزاری مهر گفته است: "به دلیل قطعی 20 روزه سیستم ها می بایست کامنت های جدیدی برای نرم افزار تعریف می شد از این رو در برخی از مناطق اختلالاتی در سیستم های SMS ایجاد و منجر به این شد که برخی از پیامکها چندین بار به مشترک ارسال شود".

آن هم در حالیکه اکنون دیگر بحث اختلال نیست بلکه کل سیستم قطع شده و حتی امکان تماس با کارت های تلفن بین الملل برای تماس با خارج از کشور هم وجود ندارد.

در این ارتباط زارعیان می گوید: "این مساله به شرکت های خدمات دهنده و شرکت زیر ساخت مخابرات مربوط است." بحثی که شرکت های خصوصی آن را تکذیب می کنند.

همزمانی با 18 تیر

اما چرا اس ام اس هایی که در پایان هفته گذشته پس از 25 روز دوباره راه افتاده بود.، سه روز بعد قطع شد؟پاسخ بسیاری از صاحب نظران این است: سالگرد 18 تیر.ضمن اینکه در جریان سرکوب معترضین به کودتای انتخاباتی، دانشگاه باز هم قربانی دادودر حمله نیروهای امنیتی ـ لباس شخصی به کوی دانشگاه، حداقل 5 دانشجوبه به شهادت رسیدند.علاوه بر این در طول این مدت حداقل 100 دانشجو بازداشت شده اند که هنوز در زندان به سر می برند. در واقع بسیاری از فعالان دانشجویی در سراسر کشور بازداشت شده اندتا بدین ترتیب هم تحولات دانشگاه ها توسط نهادهای امنیتی سر کوب شود و هم اینکه 18 تیر به آرامی سپری شود.آن هم در حالیکه دانشجویانی که پیش از این وقایع هم دستگیر شده بودند، از جمله دانشجویان امیرکبیری، هنوز در زندان به سر می برند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست. اما دانشگاه و دانشجویان هنوز هستند ودرست به همین دلیل، تمام خبرها از 18 تیر خروشانی حکایت دارد. به ویژه اینکه 18 تیر امسال به روز اعتراض عمومی مردم به کودتای انتخاباتیپیوند خورده است.

یک فعال دانشجویی در این مورد به روز می گوید: "قطع اسم ام اس که به عنوان ابزاری ارتباطی کارکرد گسترده ای دارد، به عنوان یک راهکار امنیتی مطرح شده است. به همین علت نهادهای امنیتی به قطع ابزارهای ارتباطی روی آورده اند."

این در حالی است که از ابتدای هفته سرعت اینترنت هم کاهش یافته و پهنای باند آن به شدت پائین آورده شده است.

راهپیمایی بدون اس ام اس

با این وجود مردم اخبار را دهان به دهان در جامعه می چرخانند و اینک بسیاری خبر دارند که در روز 18 تیر در تهران 5 مسیر برای راهپیمایی تعیین شده است که از جمله می توان به میدان فردوسی، میدان ولی عصر، میدان انقلاب، میدان آزادی و میدان تجریش اشاره کرد.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که بسیاری از روحانیون نیز از این حرکت استقبال کرده اند. آیت الله زنجانی ازجمله این روحانیون است که گفته می شود قرارست در روز 18 تیر، به همراه هزاران نفر به صورت کفن پوش به تهران بیاید. این خبر در سایت های خبری مختلف منتشر شده و دفتر آیت الله زنجانی نیز تا این لحظه آن را تکذیب نکرده است.

اکنون کسی نمی تواند پیش بینی درستی از 18 تیر داشته باشد، اما التهاب شهر تهران به وضوح قابل مشاهده است. به همین علت نیروهای نظامی در آماده باش کامل به سر می برند و شایع است که تغییراتی نیز در سطح فرماندهان انجام شده است.ضمن اینکه به بهانه اعتکاف، بسیاری از بسیجیان و ماموران زن و مرد در مساجد تهران سازماندهی شده اند تا آماده برخورد باشند.گفته می شود برای همه این معتکفین، سرویس شام، نهار و صبحانه هم در نظر گرفته شده است. البته این سرویس تنها در مساجدی داده می شود که در آنجا ماموران وبسیجیان مستقر شده اند.در این مساجد حتی به ساکنین محل هم اجازه خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب داده نمی شود.