۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

پیگیری مطالب آقای سازگارا از یوتیوب

محسن سازگارا

به نام خدا
هم وطنان عزیز

طی دوسال گذشته با حضوردر برنامه تفسیرخبرتلویزیون "صدای آمریکا" توانسته بودم ارتباط اندکی با شما برقرارکنم. پس از کودتای اخیردرایران بنا به دستورشما سعی کردم تا هرروز بین پنج تا ده دقیقه دراین رسانه حضوریابم واخبارودستورالعمل هایی را که رهبری جنبش تصمیم می گیرد به اطلاع شما برسانم. پنج روزاول هم موفق به این اطلاع رسانی شدم، اما متاسفانه با کارشکنی فردی به نام علی سجادی مسئول خبر"صدای آمریکا" بخش فارسی که نمی دانم انگیزه اصلی اش چیست، ازاین کارمن جلوگیری به عمل آمده است. بنا براین دیگردرتلویزیون صدای آمریکا نخواهم بود وازاین پس این کاررا بابرنامه های پنج تا ده دقیقه ای روزانه ازطریق یوتیوب ادامه خواهم داد.
با ایمان به پیروزی ملت ایران دربرابرشب پرستان
محسن سازگارا
سه تیرماه هزاروسیصدوهشتادوهشت

آخرین عکسها

آخرين خبرها : iranpressnews.com


آخرين خبرها از ميدان بهارستان

هليكوپترهاي نظامي همچنان در حال دور زدن در اون حوالي هستند.

براي جلوگيري از شلوغي در بهارستان تمام پاساژها را بسته اند.

جمعیت بسیاری از بهارستان به میدان سپاه (عشرت آباد) آمده اند. هلیکوپتر بر فراز میدان بهارستان در پرواز است.

درگیری در بهارستان همچنان ادامه دارد. مردمی را که با موبایل صحبت می کنند را می زنند.

جمعیت به سمت جنوب میدان بهارستان فرستاده شده است. وضعیت در میدان بهارستان بسیار بد است. تیراندازی می کنند.

درگیری در میدان بهارستان بسیار شدید شده است. مردم را به شدت می زنند.

برای جلوگیری از ازدیاد جمعیت متروی میدان بهارستان را بسته اند.

یک دختر در میدان بهارستان تیر خورد.

دختری را که تیر خورده بود به یک درمانگاه خصوصی منتقل کرده اند. مشخص نیست که زنده است یا نه. امیدوارم باشد.

تیراندازی به سوی مردم : iranpressnews.com

تیراندازی به سوی مردم معترض در میدان بهارستان

فعالان حقوق بشر در ایران

علیرغم اعتراضات داخلی و بین المللی در خصوص خشونت بی حد و حصر نیروهای نظامی و شبه نظامی، میدان بهارستان در تهران بار دیگر صحنه خشونت عریان شد.

بنابرگزارشات دریافتی نیروهای نظامی و شبه نظامی پیرو خبر تلاش عده ای از شهروندان معترض برای تجمع در میدان بهارستان - مقابل مجلس شورای اسلامی، از ظهر روز جاری این منطقه را به محاصره خود در آوردند.

با نزدیک شدن به ساعت چهار که زمان اعلامی تجمع مذکور بود، نیروهای نظامی و شبه نظامی مستقر در محل از توقف شهروندان جلوگیری می نمودند، با افزایش جمعیت، نیروهای امنیتی ایستگاه متروی میدان بهارستان را تعطیل نمودند و اقدام به برخورد فیزیکی با معترضان را آغاز کردند.

نیروهای نظامی با افزایش جمعیت شهروندان معترض به طور بی حد و حصری از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده نمودند و با مشاهده مقاومت مردم معترض به استفاده از تیراندازی هوایی و سپس مستقیم روی آوردند.

علاوه بر دهها بازداشت و زخمی شده، بنابر مستندات دریافتی مجموعه، تا کنون یک دختر حدود 19 ساله از ناحیه گلو مورد اصابت گلوله نیروهای شبه نظامی و لباس شخصی قرار گرفته است و تیراندازی هوایی و مستقیم کماکان در این منطقه ادامه دارد.

گزارش شده است نیروهای نظامی علیرغم زخمی شدن این شهروند جوان، اجازه کمک رسانی به این زخمی را نداده اند و سرانجام با وقفه طولانی بوسیله ماشینهای نظامی این فرد به محل نامشخصی منتقل شده است.

در زمان تنظیم این گزارش درگیری ها در این منطقه کماکان ادامه دارد و افزایش میزان زخمیان، دستگیر شده ها و احیانا جان باختگان محتمل است.

خروج پول ها : iranpressnews.com

آخوندها با پول های خود از ایران خارج می شوند‏‎

‎ "‎کریل زوبکوف‏‎"‎، ‏РБК daily، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 3 تیرماه‎ ‎

‎ ‎بانک های بزرگ ایرانی فعالانه پول های خود را از کشور خارج می کنند. پول ها‎ ‎‎ ‎هم از بانکهایی که تحت کنتترل مقامات ایران هستند خارج می شوند، و هم از‏‎ ‎‎ ‎آنهایی که مرتبط با اطرافیان علی اکبر هاشمی رفسنجانی، حامی "میرحسین موسوی‎‎ ‎هستند، کاندیدای اپوزیسیونی که هنوز نمی تواند به شکست خود در انتخابات‏ ‎‎ ‎اعتراف کند. آشتی بین طرفداران و مخالفین "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور‏‎‎ ‎کنونی ایران که در انتخابات نیز پیروز شد، غیرممکن بنظر می رسد. هر دو طرف‎ ‎‎ ‎آماده درگیری قاطعانه ای می شوند که در نتیجه آن یکی از آنها مجبور به خروج‏ ‎‎ ‎از ایران خواهد شد‏‎. ‎‎ ‎خبر آغاز خروج گسترده پول از ایران را روزنامه ایتالیایی‎ La Stampa ‎به نقل از‎ ‎‎ ‎اداره اطلاعاتی ایتالیا منتشر کرد که به این روزنامه خبر داده بود بانک های‎ ‎‎ ‎صادرات، ملی، سپه و ملت در 48 ساعت اخیر شروع به انتقال پول از ایران به‏‎ ‎‎ ‎ترکیه، مالزی، پاکستان، اندونزی و امارات متحده عربی کرده اند. پول ها با‎ ‎‎ ‎حواله های کمتر از 10 میلیون دلار خارج می شوند. طبق اطلاعات نیروهای امنیتی‎ ‎‎ ‎ایتالیا پول از حساب بنیادهای مختلف غیر دولتی که تحت کنترل روحانیون ایران‎ ‎‎ ‎هستند، به خارج از کشور منتقل می شوند‏‎. ‎‎ ‎فعالیت بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد شهید و سایر سازمان های مشابه تحت‏‎ ‎‎ ‎کنترل شدید ادارات اطلاعاتی غرب است که نه بی دلیل، معتقدند از طریق همین‎ ‎‎ ‎بنیادها تهران به حمایت مالی از گروه های تروریستی در خارج از کشور، از جمله‏‎ ‎‎ ‎حزب الله و حماس می پردازد‏‎. ‎‎ ‎الکساندر سوتنیچنکو" کارشناس امور اقتصادی مرکز مطالعه خاور نزدیک در سنت‏‎ ‎‎ ‎پتربورگ به‎ РБК daily ‎گفت: "بانک های دولتی ایران که در مقاله‏‎ La Stampa ‎ذکر‎ ‎‎ ‎شده اند، تحت نظر هستند و مجبورند پول را در حواله های کوچک منتقل کنند". در‎ ‎‎ ‎عین حال وی معتقد است که برای صحبت درباره اینکه تنها روحانیون نگران پول از‏‎ ‎‎ ‎ایران را خارج می کنند، زود است و حواله به خارج از کشور از طریق بانک های‎ ‎‎ ‎خصوصی که در فهرست سیاه نیروهای امنیتی غربی نبوده و می توانند به آرامی پول‏‎ ‎‎ ‎جابجا کنند نیز انجام می شود‏‎. ‎‎ ‎این کارشناس تصریح کرد: "طرفداران و مخالفین محمود احمدی نژاد آماده زد و‏‎ ‎‎ ‎خورد قاطعانه ای می شوند که در نتیجه آن به احتمال زیاد حزب بازنده مجبور به‏‎ ‎‎ ‎فرار از ایران خواهد شد". وی معتقد است که مسئله حتی نتیجه انتخابات نیست و‏‎ ‎‎ ‎بحث بسیار مهمتری مطرح است. آیت الله علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران‎ ‎‎ ‎علناً از احمدی نژاد حمایت کرد، اما با اینحال میرحسین موسوی کاندیدای مغلوب‏‎ ‎‎ ‎تا کنون از برسمیت شناختن نتایج انتخابات امتناع می کند‏‎. ‎‎ ‎سوتنیچنکو افزود: "تعرض به اعتبار رهبر، بمعنای انکار همه نظام سیاسی ایران‎ ‎‎ ‎است". ‎‎ ‎پشت سر موسوی بازرگانان بزرگ ایران تحت رهبری رفسنجانی رئیس جمهور سابق کشور، ‏‎ ‎رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان هستند. نباید فراموش کنیم که‏‎ ‎‎ ‎مجلس خبرگان تنها ارگانی است که بطور نظری می تواند رهبر را عوض کند. اگر‎ ‎‎ ‎چنین چیزی رخ دهد، آشتی بین طرفداران احمدی نژاد-خامنه ای و موسوی-رفسنجانی‎ ‎‎ ‎غیر ممکن خواهد بود. با در نظر داشتن خارج سازی فعالانه پول از ایران، می‎ ‎‎ ‎توان گفت که هر دو حزب پل های پشت سر را خراب کرده و آماده ریسک هستند‏‎

میدان بهارستان : iranpressnews.com

شکل گیری اعتراضات در میدان بهارستان

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده، مردم از ساعاتی پیش بصورت دسته های چند نفره به طرف میدان بهارستان در حال حرکت هستند. آنها از مسیرهای مختلف خود را به میدان بهارستان می رسانند. تعداد زیادی از مردم به یاد زنده یاد ندا آقا سلطانی بازوبند مشکی زده اند و تعداد هم عکسهای او را با خود حمل می کنند وتعدادی دیگر علاوه بر داشتن عکس و بازوبند مشکی شمع هایی با خود حمل می کنند. مردم بصورت دسته های چندین نفره درخیابان امیر حضور،سپه سالار ، میدان بهارستان و خیابانی که به سمت پل جوبی ختم می شود تجمع کردند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.
تعداد زیادی از نیروهای سرکوبگر یگان ویژه، سپاه پاسداران، بسیج و لباس شخصیها اطراف مجلس مستقر شدند و راه های منتهی به میدان بهارستان را مسدود کردند.آنها تعداد زیادی ماشین حمل نیرو که نیروهایشان در آن مستقر هستند و ماشینهای که برای دستگیری معروف به قفس و انبوهی موتور سوار مستقر کرده اند.
لباس شخصیها و بسیجها به سمت کسانی که عکسهای زنده یاد ندا آقا سطانی را حمل می کنند یورش می برند و از قرار دادن آن بر بالای دستهای جوانان اعتراض کننده جلوگیری می کنند.
نیروهای سرکوبگر از حوالی ظهر امروز متروی میدان بهارستان را بسته اند.و مردم تنها از وسایل عمومی که مسافت طولانی را باید پیاده طی کنند تردد می کنند..

به یاری مردم بشتابیم : iranpressnews.com

چگونه می توانیم به یاری مردم ایران بشتابیم

نقش ایرانیان خارج از کشور در جنبش کنونی مردم ایران
چگونه می توانیم به یاری مردم ایران بشتابیم
جنبش با شکوهی که هم میهنان ما در داخل کشور به راه انداخته اند، جنبشی است که سی سال تمام ایرانیان در انتظار وقوع آن لحظه شماری می کردند. در طول این سالها بسیاری از فرزندان ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور سر سختانه با این رژیم که از هیچ ظلم و ستمی نسبت به مردم ایران کوتاهی نکرده است به مبارزه پرداخته اند. در این میان ایرانیان خارج از کشور پیشقدم بودند و نقشی اساسی را بر عهده داشتند. بسیاری از این مبارزین جان خود را در این راه از دست دادند و بسیاری نیز در اندوه مصیبت های ناشی از بدکرداری رژیم چهره در نقاب خاک کشیدند. اما همرزمان آنها همچنان چراغ مبارزه را روشن نگهداشتند و تلاش خود را برای سرنگونی رژیم با تمام توان ادامه دادند.
در داخل کشور نیز حماسه آفرینان بسیاری بودند که دلیرانه به میدان آمدند و با خون پاک خود نهال آزادی و آزادیخواهی را آبیاری کردند. و امروز پس از سی سال این نهال به بار نشسته است و ثمره شیرین آن جنبشی است که به بهانه انتخابات تمامیت نظام حاکم را به چالش گرفته است. جنبشی که نه تنها همه مردم ایران، بلکه مردمان سراسر جهان را به حیرت انداخته است.
در این اوضاع سرنوشت ساز، پرسش این است که ما ایرانیان برونمرزی چه نقشی می توانیم داشته باشیم؟ چه باید بکنیم تا هموطنانمان، ما را در کنار خود احساس کنند؟ چه باید بکنیم که این حرکت عظیم به هدر نرود و تلاش زنان و مردان بویژه دختران و پسران جوان ما بی نتیجه نماند؟ چه باید بکنیم که صدای واقعی و خواسته باطنی ملتمان به گوش جهانیان برسد؟ چه باید بکنیم تا سیاستمداران جهان تصور نکنند که مبارزه کنونی مردم ایران تنها بخاطر تقلب در انتخابات بوده، بلکه هدف آنها تغییر کلیت نظام است؟ چه باید بکنیم که این غول بی شاخ و دم جمهوری اسلامی را به گورستان تاریخ بسپاریم و شر آن را از سر مردم ایران و جهان کم کنیم؟ و مهمتر از همه اینکه در این اوضاع و احوال چه ها نباید بکنیم که مبادا این حرکت از مسیری که اکثریت مردم ایران می خواهند، خارج گردد؟
آنچه مسلم است اکثریت قریب به اتفاق کسانی که به بهانه انتخابات به میدان آمده اند، نه طرفدار میر حسین موسوی هستند و نه طرفدار محمود احمدی نژاد. اگر چه در این مرحله بهانه آنها تقلب در انتخابات است، ولی قصد و غرض اصلی آنان به حکومت رساندن موسوی و به قدرت برگرداندن امثال رفسنجانی ها و خاتمی ها و ناطق نوری ها و کروبی ها و رضایی ها نیست. آنهایی که در آغاز شعار« رای ما را برگردان» سر می دادند، امروز شعار «مرگ بر دیکتاتور» می دهند. منظور از دیکتاتور هم فقط علی خامنه ای نیست، چرا که آنها می دانند که دیکتاتور واقعی مجموعۀ نظامی است که در این سی سال بر مملکت حکومت رانده است.
فریادهای مرگ بر دیکتاتور از حلقوم کسانی بیرون می آید که پدرشان، یا برادرشان و یا فرزندشان به دست دژخیمان رژیم کشته شده اند. همه آنها هم می دانند که دست همه سردمداران رژیم بویژه آنهایی که امروز به حمایت میرحسین موسوی برخاسته اند در این جنایات آلوده است.
فریاد مرگ بر دیکتاتور از گلوی کسانی بیرون می آید که همسرشان، خواهرشان و دخترشان توسط همین حامیان میر حسین موسوی در طول بیست و چهار سال گذشته هتک حرمت شده و در سیاهچال های رژیم به شرف و ناموسشان تجاوز شده است.
فریاد مرگ بر دیکتاتور را کسانی سر می دهند که می بینند چطور سردمداران این رژیم و چهار نامزد انتصابی آنها و حامیان پشت پرده شان نان را از سر سفره مردم فقیر ایران ربوده اند و در عوض ثروت ملی مملکت را به گروهها و سازمانهای تروریستی بیگانه بذل و بخشش می کنند.
فریاد مرگ بر دیکتاتور را پدران و مادران و برادران و خواهران کسانی سر می دهند که دختر و خواهرشان را در شیخ نشینان خلیج فارس مانند بردگان به معرض فروش گذاشته اند.
فریاد مرگ بر دیکتاتور را آنهایی به گوش جهانیان می رسانند که بستگانشان در سیاهچال های رژیم زیر شکنجه مزدوران آخوندها هستند و صدای ناله هایشان به گوش احدی نمی رسد.
فریاد مرگ بر دیکتاتور را مردمی می فرستند که هر یک از آنها در دوری یکی از اعضاء خانواده خود که به علت عدم تامین جانی به خارج از کشور کوچ کرده اند. شب و روز از دوری پدر و مادر و برادر و خواهر و سایر بستگان خود زجر می برند.
کسانی که در این چند روز با فداکاری و جانفشانی در خیابانها به راه افتاده اند برای موسوی و احمدی نژاد فریاد نمی زنند، بلکه می خواهند بنیاد ظلم و ستم و تباهی را از سرزمین خود بر افکنند. دریغ است که این واقعیت ها به گوش جهانیان نرسد. دریغ است که دیگران تلاش جانانه جوانان ایران را به حساب موسوی ها و هاشمی ها و خاتمی ها و کروبی ها و غیره بگذارند.
آری، این ایرانیان خارج از کشور هستند که وظیفه دارند این حقایق را که در داخل کشور نمی شود به صراحت عنوان کرد، به گوش مردم سراسر دنیا برسانند.
فراخوان :
در راستای هماهنگی و همراهی با جنبش درون کشور و کمک به پیروزی حرکت خود جوش ملت ایران، نخستین قدمی که ایرانیان خارج از کشور می باید بردارند، این است که با یک فراخوان از کلیه رهبران سیاسی، سازمانهای مبارز، گروهها و انجمن ها و حتی شخصیتهای صاحب نظر مستقل بخواهند که در یک نشست اضطراری دور هم گرد آیند و فارغ از تضادهای فکری، عقیدتی و ایدئولوژیک و به دور از هر گونه حب و بغض به صورت یک پارچه دست به دست هم دهند و برای به سامان رساندن این جنبش ملی و میهنی به چاره اندیشی بپردازند.
این قدم نخستین، بسیار مهم و ضروری است و هر گونه تاخیری در این امر سبب خواهد شد که افراد نا وارد و بی اطلاع بویژه عناصری که به ظاهر مخالف رژیم هستند، ولی در باطن برای پایدار ماندن آن می کوشند، رشته امور را در دست بگیرند و با سخنان خود سبب انحراف این جنبش بشوند. قدر مسلم می بایستی از همه کسانی که در طول سی سال گذشته به مبارزه مشغول بوده اند، چه آنهایی که به سنین پیری رسیده اند که تجربیاتشان مفید است، چه آنهایی که در میان سالی و جوانی هستند و از انرژی و آگاهی های سیاسی و اجتماعی برخوردارند، می شود به سود این جنبش بهره برد. اما ضرورت امر ایجاب میکند که همۀ این توانمندی ها در قالب یک مدیریت دسته جمعی انجام بگیرد. تا بشود بهترین شیوه های مبارزه را به مبارزان داخل کشور ارائه کرد و در خارج از کشور نیز با یک صدای واحد آن را انعکاس داد.
جوانان پر شور داخل کشور بر خلاف شایعه پراکنی افراد شناخته شده همچنان چشم امید به خارج و حمایت این بخش از هم میهنانشان دوخته اند، حق هم دارند و درست هم همین است. چون تنها در شرایط امن و امان کشورهای آزاد جهان است که می شود مسائل را به روشنی دید و بررسی کرد و بازگو نمود و به نتیجه رسید.
با این توضیحات کوتاه، به عنوان یک ایرانی که سی سال با رژیم جمهوری اسلامی مبارزه کرده ام و می کنم، این اجازه را به خود می دهم که صمیمانه از همه رهبران اپوزیسیون و سازمانهای سیاسی و فرهنگی و همه شخصیت های صاحب نظر، درخواست کنم که بدون اتلاف وقت با یک فراخوان، همه گرد هم بنشینند و با نظر و مشورت هم مسائل جاری را به بررسی بکشند و با تعیین یک دبیر یا یک سخنگو رشته امور را به دست بگیرند تا از هدر رفتن تلاش جوانان ایران جلوگیری کنند. راهی در جلوی پای این جنبش بگشایند که بشود از آن راه سرنگونی رژیم را تسریع کرد .
جنبش اخیر بهترین فرصت برای ایرانیان است که بتوانند خود را از معرکه ای که آخوندها برپا کرده اند نجات دهند. قدم نخست را جوانان در درون کشور برداشته اند، ولی قدم مهم و نهایی را باید ایرانیان خارج از کشور بردارند. کوتاهی و سهل انگاری و یا تعصبات شخصی و گروهی و ایدئولوژیکی به ضرر ملت و مملکت است و به یقین از هیچ کس به هیچ بهانه ای پذیرفته نخواهد شد.
اگر هم میهنان ما در گزینش این راهی که در پیش دارند، کوتاهی کنند، این موج عظیمی که به هواداری از ایرانیان، در سطح جهانی بوجود آمده است نیز از دست خواهد رفت و باز هم سالیانی چند این رژیم فاسد سلطه خود را بر مردم مملکت ما اعمال خواهد کرد.
سخن آخر این که اکثریت مردم ایران چه در داخل و چه در خارج بر این باورند که بدون هدایت و رهبری از خارج، شانس پیروزی این جنبش به مراتب کمتر است. از اینرو، از همۀ ایرانیان خارج از کشور بویژه از مبارزان واقعی درخواست می شود که تک تک آنها به هر شیوه ای که خود صلاح می دانند، رهبران اپوزیسیون را برای اتحاد و یگانگی فرا بخوانند.
از رسانه های تصویری و صوتی و نوشتاری نیز درخواست می شود که در به ثمر رساندن این دعوت شرکت کنند تا بشود در این شرایط حساس و سرنوشت ساز همۀ ایرانیان به یک وحدت کلمه و عمل برسند.
وحدت کلمه ای که در عبارت بر چیدن بساط حکومت دینی آخوندها تجلی پیدا کند و با برگزاری یک رفراندوم برای نظام آینده ایران بر مبنای منشور جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد به عمل برسد.

پاریس - بیستم ژوئن 2009

افزايش تنفر : iranpressnews.com

پسران خامنه ای - از راست به چپ: ميثم - مصطفي - آخوند مجتهدي - مجتبي - محسن

افزايش تنفر ایرانیان از آخوندهای پست فطرت

مردم جان به لب رسیده از عنتری به اسم احمدی نژاد را به پای صندوقهای رای کشاندید.
با مسخره کردن شعور اجتماعی ایرانیان رای شان را به نفع حکومت مصادره کردید و حکومت کودتا براه انداختید.
دختران و پسران، مردان و زنان هوشیار و آزادی خواه ما را در خیابان ها به قصد کشت کتک زدید.
به دانشگاه ها ریختید و نخبگان ما را کشتید.
با جان پلید و دست چلاق و عقل ناقصت مملکت را به امام زمان حواله کردی و قلاده سگهای بسیجی وارداتی از لبنان و سوریه را باز کردید تا هر چه می خواهند خون ایرانی بریزند و خون پارسی بخورند.
تیری به قلب دختر قهرمان ما ندا آقا سلطان زدید و او را جلوی چشم جهان شهید کردید.
عکس جوانان مظلوم ما را به نام اغتشاشگر در اینترنت و تلوزیون زدید و خواستار شناسایی آنها شدید.
صدا و سیما را در خدمت دروغ پردازی و جنگ روانی علیه مردم ما بکار گرفتید و آنها را تهدید و تحقیر کردید.
اعترافات ساختگی تلوزیونی آنها را پخش کردید که از بیگانه خط گرفته اند.
ای کلاغهای سیاه جامه ی سیاه اندیشه سیاه کار، اینها را همه مانند کبکی کردید که سر در زیر برف دارد، ما همه می دانیم شما چه هستید و چه کردید و چه می خواهید. ننگ بر شما.
در افزایش تنفر بر ضد خودتان پیروز شدید و با این همه دروغ و دغل و پست فطرتی ها و حرامزادگی هایی که کردید تنها عمق تنفر مردم ایران و جهان را نسبت به خود بیشتر نمودید.

کنترل اینترنت : iranpressnews.com

آیا رژیم می‌تواند اینترنت را به کنترل کامل خود درآورد؟

سایت دویچه وله: سپاه پاسداران گفته است که “متخلفان اینترنتی” را پیگیری می‌کند. شایع است که در حال کسب اطلاعات در مورد کسانی هستند که فیلم و عکس به خارج می‌فرستند. آقای مهندس محمود تجلی‌مهر، کارشناس اینترنت، به پرسش‌های ما در این مورد پاسخ می‌دهند:

دویچه‌وله: آیا حکومت ایران می‌تواند اینترنت را به کنترل کامل خود درآورد؟

محمود تجلی‌مهر: اگر “کامل” به مفهوم این باشد که آنها اینترنت را صد درصد در اختیار خود بگیرند و کاربران نتوانند کاری انجام دهند، پاسخ این پرسش منفی است. کنترل کامل از سوی یک ارگان به تنهایی امکان‌پذیر نیست. طراحی اینترنت به گونه ای است که نمی‌توان آن را کنترل کرد، هر چند که می‌توان در آن محدودیت موقتی ایجاد کرد، همچون فیلترینگ که چند سال است شاهد آن هستیم، اما شاهد فیلترشکن‌ها نیز هستیم.

چه امکاناتی در اختیار دارند؟

روزنامه وال استریت ژورنال در تاریخ۲۲ ژوئن نوشته‌ای منتشر کرد در این باره که شرکت نوکیا-زیمنس نت ورکس (NSN) به ایران تجهیزات پیچیده جاسوسی داده است که آنها بتوانند در سطح گسترده اقدام به کنترل مبادلات اينترنتی کاربران کنند. این خبر را البته تنها نسبی باید باور داشت. این را که نوکیا-زیمنس به آنها چه داده، ما نمی‌دانیم و در عین حال این را نیز نمی‌دانیم که آنها تا چه میزان دانش استفاده از این سیستم ها را دارند. اما آن‌چه روشن است این است که آنها در بهترین شکل تنها یک گام می‌توانند از کاربران جلوتر باشند. برای هر حرکتی در اینترنت، ضد آن نیز وجود دارد. این طبیعت اینترنت است. اگر گمان را بر این بگذاریم که آنها بهترین سیستم موجود را داشته باشند، می‌توان گفت که آنها می‌توانند به “شنود” در سطح بسیار عمیق در “بسته”‌های ارسال شده از سوی کاربران بپردازند. به بیان دیگر، آنها می‌توانند به محتوای ایمیل‌ها، چت‌ها و یا گفت‌وگوهای تلفنی دست یابند. البته دیروز شرکت نوکیا-زیمنس اعلام کرد که آنها تنها بخشی از قابلیت‌های این سیستم را به ایران داده‌اند، ولی نگفتند که چه بخشی.

آیا کاربران ایرانی با شگردهای دولت برای کنترل آشنا هستند و خود از شیوه‌های خاصی برای گیر نیفتادن استفاده می‌کنند؟

از آنجا که دولت ایران پهنه‌های بسیار گسترده‌ای از اطلاعات در اینترنت را در چند سال گذشته فیلتر کرده است، کاربران ایرانی چند سال فرصت داشته‌اند که با شیوه‌های موجود برای دور زدن فیلترینگ آشنا شوند. هم اکنون در ایران فیلترشکن‌ها آن چنان گسترده استفاده می‌شوند که سازمان‌های اطلاعاتی ایران نمی‌توانند ادعا کنند که کنترلی بر اینترنت دارند.

کاربرانی که از پروتکل‌های امن VPN (Virtual Private Network) استفاده می‌کنند، قابل شنود نیستند. این پروتکل‌ها در فیلترشکن‌های VPN-based (چون FreeGate، Tor یا UltraSurf و بسیاری دیگر) استفاده می‌شوند و سیستم‌های جاسوسی نمی‌توانند به محتوای ارتباط‌های آنها دست یابند. چون سیستم‌های VPN-based از روش‌های رمزگذاری برای ایجاد یک “تونل” ارتباطی استفاده می‌کنند و این تونل از بیرون قابل رویت نیست. تنها در زمانی که کلید رمز در اختیار سازمان‌های امنیتی باشد، آنها قادر به گشایش این اطلاعات هستند. نرم‌افزارهایی چون Skype یا Yahoo Messenger برای ارتباط صدا و تصویر امن هستند، چون کلید رمز آنها را شرکت‌های آمریکایی صاحب آنها به کسی نمی‌دهند و یا حداقل به ایران نمی‌دهند.

در برابر تمام نرم افزارهایی که از پروتکل‌های استاندارد چون SIP یا H.323 استفاده می‌کنند (چون MSN Messenger)، قابل شنود هستند. من کاربران زیادی را دیده‌ام که ارتباط اینترنتی آنها همیشه با فیلترشکن‌های VPN-based است. این کاربران قابل شنود نیستند. حتی آدرس IP آنها نیز قابل رویت نیست. فیلترشکن‌های این‌گونه ابتدا با مرکزی در خارج از ایران ارتباط امن برقرار می‌کنند و از آنجا (معمولا در چین، روسیه و جاهای دیگر) وارد اینترنت می‌شوند. از این رو حتی کشور کاربر نیز قابل رویت نیست، چه رسد آدرس IP او.

از همین روست که تنها راه حلی که دولت در این روزها به ذهنش رسیده، پایین آوردن شدید پهنای باند اینترنت است تا بلکه با این روش بتوانند با انتقال اخبار از سوی کاربران مقابله کند.

آیا ممکن است دولت ایران کل شبکه را ببندد و اینترنت را کاملاً تعطیل کند؟ آیا اقتصاد ایران آن قدر اینترنتی شده و کار دولت با اینترنت گره خورده که بستن آن ممکن نباشد؟

بله، دولت ایران می‌تواند کل شبکه را ببندد. ارتباط ایران با اینترنت در انحصار دولتی است و آنها می‌توانند خطوط ارتباطی را کاملا از کار بیاندازند. هرچند که اقتصاد ایران به میزان بالایی اینترنتی نیست، ولی بستن اینترنت ضربه سنگینی هم به اقتصاد و هم به دولت وارد می‌آورد. البته در این روزها نیز دیده‌ام که شماره تلفن‌هایی در خارج از ایران برای ارتباط با اینترنت اعلام شده‌اند تا در صورتی که دولت ایران اینترنت را کاملا تعطیل کرد، بشود با استفاده از شبکه تلفنی در خارج از کشور به اینترنت وصل شد.

در نهایت تلاش برای کنترل اینترنت از سوی دولت و راهکارهای کاربران در تقابل با آن به بازی موش و گربه شباهت دارد و طراحی اینترنت به گونه‌ای است که هر طرف تنها یک گام می‌تواند از طرف دیگر جلوتر باشد و نه بیشتر!


دعوت برای تظاهرات : iranpressnews.com

دعوت از مردم رشت برای شرکت در تظاهرات

یکی از خوانندگان: چند روز است که شاهد پرپر شدن هم میهنان عزیزمان هستیم.ندای عزیزمان و نداهای دیگر که چه ناجوانمردانه آماج حملات ددمنشانه ی دیکتاتور مزدور قرار گرفتند و در مقابل دیدگانمان پر کشیدند و رفتند.بی شک تمام این جنایات کثیف،این سوال را در ذهن ما القا می کند که تا به کی باید شاهد این همه جهل و جور و فساد در کشورمان باشیم؟
هم وطنان عزیزم،اگر همه ی ما در تمام شهرها یک پارچه برخیزیم و بی وفقه به این ظلم و جنایات اعتراض کنیم چیزی به پایان استبداد پوشالی نخواهد ماند.
از مردم عزیز رشت،تقاضا دارم نسبت به جنایات اخیر، حق خوری ملت ایران و کشته شدن تعداد زیادی از هم وطنان بی گناه،بار دیگر تظاهرات اعتراض آمیز و خاموش خود را از سر بگیرند و همگام با مردم شریف تهران به پا خیزند و در احقاق حق خود کوشا باشند.
پس وعده ی ما هر روز ساعت 5 بعد از ظهر در بلوار منظریه مقابل دانشگاه علوم پایه و بلوار گلسار و هر شب شعار الله اکبر بر بام منازل.
مردم عزیز رشت و دیگر شهرستانی های محترم،هراسی به دل خود راه ندهید،به صحنه بیایید و مراتب اعتراض خود را بار دیگر از سر بگیرید،ما همه کنار هم هستیم و در یک درد مشترک سهیم هستیم.پیروزی از آن ماست.

کشته شدن دو جوان : iranpressnews.com

دو جوان 18 و 20 ساله بضرب گلوله کشته شدند

فعالان حقوق بشردر ایران

هویت احراز شده دو تن دیگر از جان باختگان خشونت های اخیر در تهران به قرار ذیل اعلام میشود.

اشکان سهرابی،18 ساله،دانش آموز(پشت کنکوری)، محل فوت : تقاطع بوستان سعدی و رودکی (سلسبیل)

بهمن جنابی 20 ساله، شاغل در مغازه نصب و تعمیرات شوفاژ

دو شهروند فوق به گواه شاهدان توسط نیروهای لباس شخصی در حالیکه بصورت غیرمسلح به اعتراض در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران مشغول بودند به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

لازم به ذکر است به دلیل محدودیتهای ارتباطی و فضای امنیتی ناشی از سیاستهای دولت، شناسایی جانباختگان خشونت های اخیر در اقصی نقاط ایران با دشواریهای عدیده ای روبه روست.

دهمین روز اعتراضات : iranpressnews.com

دهمین روز اعتراضات رو پشت سر میگذاریم

یکی از خوانندگان: دوستی از بیم عقب نشینی مردم تهران نوشته بود و اینکه با ادامه‌ی این شرایط جنبش مردم روز به روز تضعیف میشه و با این حساب از ایرانی‌های خارج از کشور درخواست کمک بیشتر کرده بود تا روند اعتراضات به قوتش باقی باشه.
خوب این کاملن طبیعیه. دهمین روز اعتراضات رو پشت سر میگذاریم در حالی که جز جمعه، نه روز تمام در موضع تهاجم بودیم. بی وقفه! خوب مشخصه که نیرو تحلیل میره! مشخصه که این سوء برداشت به وجود میاد که مردم از ترسه که بیرون نمیان یا دلسرد شدن که البته این‌طور نیست. مردم فقط نیاز به تجدید قوا دارن. برای همینه که موسوی راهپیمایی بعدی رو به چهار روز دیگه موکول کرد. برای اینکه توی این فرصت هم اطلاع رسانی بیشتری بشه هم مردم از خستگی نزدیک دو هفته اعتراض بیرون بیان. مسلمه که نمیتونیم هر روز تمام انرژی‌مون رو تو خیابونها خالی کنیم و انتظار داشته باشیم برای فردا هم دوباره بتونیم همون تعداد رو سازمان‌دهی کنیم بیاریم خیابون و فردا و پس‌فردا هم… بعد شکایت کنیم که چرا بعد از یک هفته از سه میلیون رسیدیم چند هزار یا چند ده هزار…
فکر کنید انقلاب پنجاه و هفت تو چند ماه اتفاق افتاد. مردم هر شهر برای هفتم و چهلم شهدای شهرهای دیگه تظاهرات میکردن…فکر نکنیم با دو-سه روز وقفه جنبش شکست میخوره یا از تب و تاب میفته.
با این دوستمون موافقم! به نقطه بحرانی رسیدیم. از این جهت بحرانی که اگه همینطوری طوفانی ادامه بدیم شاید انقدر قوامون تحلیل بره که با یه تلنگر بشکنیم!

چهره ندا : iranpressnews.com

Eyes

تیم اوبرایان، این پرتره زیبا را برای ندا کشیده و نام آن را “چشم ها” نهاده است
http://www.drawger.com/

سی سی ان: چهره ندا به سمبل جنبش تبديل شده است

تلویزیون سی ان ان در گزارشی گفت صحنه كشته شدن يک زن جوان ايرانى در كف خيابان در تهران، خشم جهانیان را برانگيخته است. كسانى كه ندا را ميشناختند، مى گويند او قصد نداشت سمبل شود، اما مرگ او اكنون به يک سمبل قوى براى جنبش آزادیخواهی در ايران تبديل شده است.


نقش ويژه زنان در تظاهرات

تحليلگر ارشد امور خارجى تلويزيون اسكاى نيوز كه اخیرا از سفر به تهران بازگشته است، در مورد نقش زنان در تظاهرات ضد حکومتی در ایران گفت، شگفت انگيز است. من سفرهای زيادى به خاورميانه داشته ام. آنچه كه من هيچ ‌گاه فكر نمى كردم شاهدش باشم و اولين بار بود كه مى ديدم، نقش زنان در تظاهرات در ایران بود. در آن لحظاتی كه شاهد چنين صحنه هايى بودم، متوجه شدم كه وضعيت بسيار عميق تر از انتخابات است. مسئه تنها بر سر آراى انتخاباتى نيست. مقامات حکومتی در این باره با يكديگر بحث می کنند، اما در کوچه و خیابان مردم در مورد تماميت نظام حرف می زنند.

اعتراض از بین نمی رود : iranpressnews.com

با کشتن معترض، اعتراض از بین نمی رود

زینت میرهاشمی

روز سه شنبه 2 تیر ماه، معاون قوه قضائیه رژیم، خبر از کشتار و شکنجه دستگیر شدگان خیزشهای خیابانی با عنوان «برخورد عبرت آمیز» داد. ابراهیم رئیسی با خطاب کردن دستگیر شدگان به «اغتشاش گران» خبر از دادگاه ویژه ای داد که قرار است با آنها «برخورد عبرت آموزی کند.» ابراهیم رئیسی از جانیان سرشناس و عضو هیات کشتار زندانیان سیاسی در سال 67 است.

رئیسی، سخنان ولی فقیه در نماز جمعه را «فصل الخطاب» دانسته و با شمشیر از رو همه را تهدید کرد.

روز دوشنبه اول تیر، «مرکز بررسی جرائم سپاه پاسداران» با چاپ عکس تعدادی از شرکت کنندگان در قیام مردم، خواهان شناسایی و لو دادن آنها از طرف بسیجیان شد.

شمار دستگیرشدگان، زخمیها بر اساس آمار حکومتی فقط در تهران بیش از 500 تن است. مسئول مستقیم همه شکنجه ها و فشارهایی که بر دستگیرشدگان برای اقرار ساختگی و وابسته کردن آنان به قدرتهای خارجی صورت می گیرد، علی خامنه ای است. وی با سخنان خود در روز جمعه 29 خرداد، چراغ سبز را به همه مزدوران سپاه و بسیج برای قتل عام مردم داده است. این تاریک اندیشان طی سه دهه حکومت خود را با اعدام و رعب و شکنجه و سرکوب ادامه دادند ولی تنوانستند مانع فوران خشم مردم شوند. با این همه کشتار، شکنجه و اعدام، مردم در مقابل استبداد همچنان پا بر جا ایستاده اند.

روزنامه های صبح چهارشنبه : BBC

طبیق تعرفه ها

مردم سالاری که در عنوان اصلی خود از نامه دو وزیر سابق کشور به دبیر شورای نگهبان خبر داده که در آن پیشنهاد کرده اند برای کشف رای واقعی مردم، نام رای دهندگان با اطلاعات سازمان ثبت احول تطبیق داده شود.

به نوشته مردم سالاری محتشمی پور و موسوی لاری در نامه خود به آیت الله جنتی پیشنهاد کرده اند به عنوان روشی منطقی قانونی و اقناعی، و راهگشائی برا ی برون رفت از وضعیت موجود ته برگ تعرفه های مصرف شده در شعب در اختیار کمیته ای مورد اعتماد قرار گیرد که آن را با نتایج اعلام شده تطبیق دهند.

روش علمی کشف تقلب

سینا اسماعیلی نیر در سرمقاله صدای عدالت از شورای نگهبان خواسته با استفاده از روش‌های علمی تقلب سازمان‌دهی شده در انتخابات را کشف کند که یکی از راه‌های آن توجه به نسبت میان تعداد افراد رأی‌دهنده در هر صندوق و مدت زمان انتخابات است. برای نمونه، اگر مدت زمان صرف شده برای هر نفر رأی‌دهنده در یک صندوق ۱ دقیقه و مدت زمان اخذ رأی ۱۳ ساعت در نظر گرفته شود، آن گاه تعداد آرای هر صندوق نمی‌تواند از ۷۸۰ رأی بیشتر شود (هر ساعت ۶۰ دقیقه که ضرب در ۱۳ ساعت می‌شود ۷۸۰ دقیقه). حال اگر مدت مزبور برای هر نفر رأی‌دهنده به ۳۰ ثانیه کاهش یابد تعداد آرای هر صندوق دو برابر گردیده و باز نمی‌تواند از ۱۵۶۰ رأی بیشتر گردد!

به نوشته این مقاله بررسی موردی صندوق‌های اخذ رأی در شهر ارومیه نشان می‌دهد دست‌کم ۱۳۰ صندوق از ۲۵۰ صندوق اخذ رأی در شهر مزبور (بخش مرکزی) بیش از تعداد مزبور رأی اخذ نموده است (بیشتر صندوق‌ها بالای ۲۰۰۰ رأی)! نکته جالب توجه این که در تمام ۱۳۰ صندوق مورد بررسی آرای احمدی‌نژاد یا بیشتر از موسوی یا نزدیک به آن بوده است.

در مورد کوتوله ها

آفتاب یزد در سرمقاله خود با عنوان "در مورد کوتوله‌ها" از منوچهر متکی وزیر خارجه به خاطر آن چه درباره رییس جمهور فرانسه گفت انتقاد کرده و نوشته مقامات ایرانی حق دارند در برابر مداخله‌جویی‌های مقامات غربی، از جایگاه ایران دفاع کنند اما لزومی ندارد این دفاع، در قالب حمله به مردمی بیان شود که در یک انتخابات آزاد، افرادی را - کوتوله یا غیر کوتوله - برای اداره امور کشور خویش، برگزیده‌اند.

به نوشته سردبیر این روزنامه دو سال قبل یک مسئول بلندمرتبه اجرایی در ایران، از تظاهرات مردم لبنان در مخالفت با دولت آن کشور حمایت کرد و آزادی اجرای تظاهرات را نشانه دموکراسی دانست. مقام ایرانی با سخن آن روز خود در واقع بهانه به دست دیگران داد تا امروز مسئولی از آن طرف دنیا با فراموش کردن صدها بحران، کمبود و حق کشی در کشور خود، به دخالت در امور داخلی ایران بپردازد.

در ادامه این مقاله آمده هر چه باشد رئیس جمهور فرانسه در موضوعی دخالت کرده که حتی بسیاری از اصولگرایان در داخل کشور نسبت به آن سوال دارند. به عبارت دیگر می‌توان حدس زد رئیس جمهور فرانسه و سایر هم پیمانان غربی او، به دنبال جلب اعتماد گروه‌های عمده‌ای از مردم ایـران بـوده‌انـد که به تعبیر رئیس مجلس ایران "احساس آنها نـسبت به نتیجه انتخابات، ‌با نتیجه رسمی اعلام شده،‌ متفاوت است."

ایران و بریتانیا : BBC

ایران و بریتانیا دیپلمات های یکدیگر را اخراج می‌کنند

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه دوم تیر (۲۳ ژوئن) گفت که این اقدام پاسخی است به اخراج دو دیپلمات بریتانیایی از ایران.

گوردون براون در سخنانش در پارلمان بریتانیا گفت: " ایران دیروز در یک اقدام غیرقابل توجیه دو دیپلمات بریتانیایی را با اتهاماتی که هیچ مبنایی نداشتند از ایران اخراج کرد".

دولت بریتانیا نیز در واکنش به این اقدام به سفارت ایران در لندن اطلاع داد که دو دیپلمات ایرانی از این کشور اخراج می کند.

آقای براون گفت که از اینکه ایران کشورش را در چنین موقعیتی قرار داده بسیار متاسف است، اما بریتانیا همچنان علاقه مند است تا رابطه خوبی با این کشور داشته باشد و همچنان از حکومت ایران می خواهد تا به حقوق بشر و آزادی های دمراتیک مردم ایران احترام بگزارد.

این در حالی است که خبرگزاری های ایران به نقل از یک نماینده مجلس این کشور خبر داده اند که سفیر ایران در بریتانیا برای مشورت به ایران فرا خوانده شده است.

محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفته است این کمیسیون بعد از جلسه ای با حضور منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران درباره واکنش کشورهای خارجی به انتخابات ایران و ناآرامی های که در پی اعلام نتایج این انتخابات رخ داد، نتیجه گرفت تا سفیر ایران در لندن برای ارائه توضیح درباره برخوردهای دولت انگلیس با سفارت ایران، به تهران فرا خوانده شود.

آقای احمدی بیغش در عین حال گفت که این کمیسیون در جلسه خود درباره پیشنهاد کاهش سطح روابط ایران با بریتانیا از حد سفیر به کاردار به نتیجه نرسید.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه، از قول منبعی در وزارت خارجه ایران که خواسته نامش فاش نشود خبر احضار سفیر ایران در بریتانیا را تکذیب کرده است.

تنش در روابط ایران و غرب

برخی از کشورهای اروپایی، از جمله بریتانیا و فرانسه، طی روزهای اخیر با احضار سفیران ایران در این کشورها نسبت به خشونت پلیس ایران در برخورد با معترضان به نتایج انتخابات اعتراض کرده اند و آن را نقض حقوق بشر خوانده اند.

این اقدام دولت های اروپایی با واکنش تند مقامات ایرانی در روزهای گذشته روبرو شد.

مقامات ایرانی دولت های غربی را به دخالت در امور ایران و دامن زدن به ناآرامی ها در این کشور متهم می کنند.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه اول تیر (۲۲ ژوئن) از برخورد کشورهای غربی با اعتراضات مربوط به نتایج انتخابات اخیر انتقاد کرد و گفت که رفتار و اظهارات این کشورها در قبال مسایل اخیر ارزیابی و رصد می شود و "اقدامات مقتضی و متناسب با واقعیات در حال بررسی است".

آقای قشقاوی گفت که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همراه با وزیر خارجه و معاونان این وزارت خانه این موضوع را در دست بررسی دارند.

حسن قشقاوی کشورهای اروپایی و آمریکا را متهم کرد که به جای دعوت از مردم ایران به سازوکارهای دموکراتیک و تاکید بر مجاری قانونی، به گفته وی "از اغتشاش گران" حمایت کرده اند، هرچند او هواداران کاندیداها را از اغتشاش گران متمایز دانست.

پیشتر آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران هم در خطبه های نماز جمعه تهران در انتقاد از دولت های خارجی که به برخورد با معترضین انتقاد کرده بودند، دولت بریتانیا را "خبیث" خواند.

برخی از تشکل های دانشجویی اعلام کرده بودند که در اعتراض به " دخالت های بریتانیا در امور داخلی ایران" در برابر سفارت بریتانیا در تهران سه شنبه تجمع می کنند، اما این تجمع به زمان دیگری موکول شده است.

وزارت کشور ایران هم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که هیچ مجوزی برای تجمع تشکل های دانشجویی مقابل سفارت بریتانیا صادر نشده است.

با این حال واحد مرکزی از برگزاری این تجمع خبر داده است.

حمایت نمایشی : BBC

روسیه "حمایت نمایشی" از نتیجه انتخابات ایران را تکذیب کرد

دولت روسیه نمایشی بودن تبریک اعلام انتخاب محمود احمدی نژاد را تکذیب کرده و گفته است مسایل مربوط به این انتخابات باید براساس قوانین ایران حل شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که از اتریش دیدن می کند، در یک نشست خبری این اتهام را که دولت آن کشور در اقدامی نمایشی اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را به او تبریک گفته رد کرده و گفته "دولت روسیه هرگز به اقدامات نمایشی دست نمی زند."

پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط وزارت کشور و در حالیکه اعتراض نسبت به این نتایج بالا می گرفت، محمود احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به روسیه سفر کرد و رئیس جمهوری روسیه انتخاب مجدد او را تبریک گفت.

آقای لاوروف گفته است قوانین ایران باید در مورد شفافیت، منصفانه و دموکراتیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران داوری کند و افزود که تا آنجا که اطلاع دارد، در مورد این انتخابات "مباحثی در میان مردم و و همچنین در سطوح بالا در جریان بوده و اقدامات لازم در این زمینه در دست بررسی است."

وزیر امور خارجه روسیه با ابراز نگرانی در مورد خشونت هایی که در جریان گردهمایی های اعتراضی در تهران و سایر شهرهای ایران نسبت به نتیجه انتخابات روی داده از تمامی طرف ها خواست تا "از خود خویشتنداری نشان دهند و از قانون شکنی بپرهیزند."

سرگئی لاوروف افزود که آرامش و تبعیت از قانون به نفع ایران و توسعه جامعه ایران و به نفع ثبات است.

روسیه از جمله چند کشوری است که با اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، انتخاب محمود احمدی نژاد را به او تبریک گفتند در حالیکه سایر کشورها یا از ارسال تبریک خودداری ورزیده اند و یا خواستار رسیدگی به شکایت معترضان به نتیجه انتخابات و حمایت از آرای مردم و حق آزادی ابراز نظر آنان شده اند.

در حالیکه اعتراضات به نتیجه این انتخابات به شکل های مختلف در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران و همچنین، کشورهای مختلف ادامه داشته، دولت و مقامات ارشد جمهوری اسلامی دولت ها و رسانه های غربی را مسئول این اعتراضات دانسته اند.

انتقادهای بین المللی

روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد را که از دولت جمهوری اسلامی خواسته بود از خشونت علیه شهروندان این کشور خودداری کند مورد انتقاد قرار داد و دبیرکل را به پیروی ناآگاهانه از "برخی قدرت های سلطه گر" متهم ساخت.

نهادهای دولتی همچنین با اعمال محدودیت در زمینه خبررسانی داخلی و خارجی از جمله اخلال در شبکه ارتباطی کشور، شماری از خبرنگاران خارجی را اخراج کرده و گفته اند که رسانه های خارجی مسئول اعتراض به نتیجه انتخابات بوده اند.

این نهادها به خصوص دولت بریتانیا را مسئول برگزاری گردهمایی های اعتراضی به نتیجه انتخابات دانسته و روز گذشته، دو دیپلمات این کشور را از تهران اخراج کردند که واکنش مشابه دولت بریتانیا را در پی آورد.

پس از اعلام نتیجه انتخابات، محمود احمدی نژاد در سخنانی هشدار داد که برخورد آینده دولت او با سایر کشورها تابع نگرش آنان نسبت به این نتایج است.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی گفته اند که تعداد بی سابقه ای از رای دهندگان در انتخابات اخیر شرکت کردند و اکثریت بزرگی از آنان به محمود احمدی نژاد رای دادند و آن را نشانه حمایت گسترده مردم ایران از آقای احمدی نژاد قلمداد کرده اند.

در عین حال، منتقدان این انتخابات گفته اند که نحوه برگزاری انتخابات و چگونگی برخورد با معترضان به نتیجه آن باعث لطمه به اعتبار جمهوری اسلامی و رهبران آن در صحنه جهانی شده و می تواند هزینه جلب همکاری های بین المللی را برای ایران افزایش دهد.

کمیته صیانت از آرای میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات نیز در جدیدترین بیانیه خود خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به تقلب در انتخابات شده و گفته است که به این طریق، آرامش کشور و اعتبار مسئولان نظام جمهوری اسلامی اعاده خواهد شد.

بحران سیاسی ایران در زمانی بروز کرد که آقای احمدی نژاد به فعالیت گسترده در صحنه بین المللی روی آورده و در موارد متعدد، ضمن تاکید بر حمایت مردم از خود، داوطلب ارائه راهکارهایی برای مدیریت نظام بین المللی و حل و فصل مشکلات جهان شده بود.

وزیر اطلاعات : BBC

وزیر اطلاعات: کسانی که مردم را به خیابان دعوت می کنند، مسئولند

به گفته آقای محسنی اژه ای مسببان حوادث اخیر کسانی هستند که از مردم برای حضور در خیابانها دعوت می کنند

غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران مسئول حوادث بعد از انتخابات را کسانی دانسته که مردم را به خیابان ها دعوت و برای آنها بیانیه صادر می کنند.

آقای اژه ای بدون نام بردن از میرحسین موسوی و حامیانش، مسببان اصلی کشته های حوادث بعد از انتخابات را قانون شکنانی معرفی کرده که "با وجود مجوز ندادن وزارت کشور، باز هم بیانیه صادر و از مردم برای حضور در خیابانها دعوت می کنند."

به گفته وزیر اطلاعات، وقتی مردم به خیابان می آیند کسانی هم که "با نظام دشمنی و عناد دارند با مردم قاطی می شوند و چنین حوادثی پدید می آورند."

در روزهای اخیر روابط ایران و کشورهای غربی به خصوص بریتانیا با دشواریهایی مواجه شده است و برخی مقامات ایرانی بریتانیا را به دست داشتن در بروز ناآرامی های داخلی بعد از انتخابات متهم کرده اند.

روز سه شنبه دوم تیر بعد از اخراج دو نفر از اعضای سفارت بریتانیا در تهران از سوی ایران، بریتانیا نیز اعلام کرد که به تلافی این عمل، به سفارت این کشور در لندن اطلاع داده شده است که دو عضو سفارت ایران در لندن باید این کشور را ترک کنند.

آقای اژه ای دوباره بریتانیا را متهم کرده که "علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات سنگین رسانه ای راه انداخت و هم بر خلاف ضوابط دیپلماتیک برخی نیروهایش در ایران و برخی دیگر از نیروهای محلی اش مرتبط با اغتشاشات دستگیر شده اند."

به گفته وزیر اطلاعات، "تعدادی با گذرنامه انگلیسی دستگیر شده اند که در اغتشاشات اخیر بدون نقش هم نبوده اند."

آقای اژه ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر معرفی این افراد گفته است که بعد از تحقیقات مقدماتی و با اجازه دادگاه و قاضی می توانیم این افراد را معرفی کنیم.

بعد از اعلام نتایج انتخابات ایران، اعتراض های گسترده ای در شهرهای بزرگ به خصوص شهر تهران صورت گرفت و در جریان ناآرامی های شهر تهران نیز حداقل 18 نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند.

اعتراض به نتایج انتخابات همچنان ادامه دارد و در شهرهای بزرگ و از جمله شهر تهران شهروندان این شهر در اعتراض به نتایج انتخابات هر شب شعار الله اکبر سر می دهند.

آقای اژه ای حساب مردم معترض به نتایج را با گروههای سیاسی و حامیان نامزدها جدا کرده و گفته است ابهام مردم باید رفع شود ولی حساب "کسانی که به صورت تشکیلاتی به خیابان می آیند و نظم عمومی و امنیت را مختل می کنند با عامه مردم جداست."

بعد از اعلام نتایج انتخابات، تعداد زیادی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران که عمدتا از حامیان میرحسین موسوی بودند، دستگیر شده اند.

وزیر اطلاعات از مردم خواسته است که "اطلاعات کسانی که خلاف امنیت ملی و نظم عمومی عمل می کنند را به وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی اعلام کنند."

همچنان در صحنه : BBC

زهرا رهنورد: همچنان در صحنه حاضر هستم

روز چهارشنبه، 24 ژوئن (3 تیر)، زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، شایعه دستگیری خود را تکذیب کرد و گفت که به وظایف علمی در دانشگاه و فعالیت برای احقاق حقوق مردم ادامه می دهد.

خانم رهنورد که در جریان مبارزات انتخاباتی میر حسین موسوی در کنار همسرش فعالیت داشت، در مصاحبه با سایت قلم نیوز، متعلق به آقای موسوی، گفته است که "در کنار مردم، ملتزم به قانون و در عین حال معترض هستم."

وی ضمن ابراز تاسف از بازداشت عده زیادی از مردم و شخصیت های سیاسی ایران، خواستار آزادی فوری آنان شده است.

زهرا رهنورد گفته است که تا کنون با ممانعتی در زمینه ادامه کار در دانشگاه مواجه نشده است.

همسر میر حسین موسوی کاربرد خشونت، رفتارهای قانون شکنانه، محدود کردن حقوق مردم، و رفتارهایی را که باعث رو در رویی حکومت با مردم و طرفداران کاندیداها و یا مردم با مردم شود را غیرقابل قبول خوانده است.

خانم رهنورد در اشاره به شرایطی که در روزهای اخیر در شهرهای ایران برقرار شده گفته است "نباید طوری رفتار شود که گویی در خیابان ها حکومت نظامی حاکم شده است."

زهرا رهنورد افزوده است که حاضر نیست قطره خونی از هیچیک از شهروندان جاری شود و از خشونت و اغتشاش که، به گفته وی کام ملت را تلخ کرده و مصیبت و ناخرسندی خانواده ها را در پی آورده، ابراز تاسف کرده است.

خانم رهنورد گفته است "دغدغه ملی و عواطف میهنی و تعهدی که به سرنوشت ملت و آینده کشور و خونبهای شهیدان دارم ایجاب می کند که همچنان مصمم و هدفمند در صحنه حاضر باشم و ضمن اعتراض به نتیجه انتخابات، در کنار مردم و از طرق قانونی و روش های مسالمت آمیز مدنی، برای استیفای حقوق مردم انجام وظیفه کنم."

زهرا رهنورد یادآور شده است که براساس اصل 27 قانون اساسی، مردم از حق اجتماع و گردهمایی اعتراض آمیز برخوردار هستند و گفته است که برگزاری چنین اجتماعاتی نیازمند کسب مجوز نیست.

وی از "حاکمیت" خواسته است که "به حق اعتراض مردم احترام بگذارد، مجاری اعتراض را به رسمیت بشناسد و از حقوق مردم در این زمینه صیانت کند و از هرگونه اعمال خشونت آمیز خودداری ورزد."

شهردار تهران : BBC

شهردار تهران: با زور نمی توان مساله انتخابات را برطرف کرد

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران با حضور در یک برنامه زنده در تلویزیون دولتی ایران، با تسلیت به آسیب دیدگان وقایع پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفته است که "باید ابهامات مردم در مورد انتخابات رفع شود و نمی توان با زور این موضوع را حل کرد."

آقای قالیباف در این برنامه که سه شنبه شب دوم تیر از شبکه دوم تلویزیون ایران پخش می شد، گفت: "قوانین انتخابات ایران اشکال دارد اما پرسش اینجا است که چرا اصلاح نمی شود."

شهردار تهران به تجمعات اعتراضی اخیر مردم در شهرهای ایران از جمله تهران اشاره کرده و گفته است: "اگر بخواهم شفاف بگویم آن جمعیت ۲۵ خرداد مردمی بودند که احساس می کردند رای داده اند اما در مورد آن ابهام داشتند. همه شعارها نیز در مورد انقلاب و نظام بود که اگر این غلط است باید اتهام زدایی کرد، ذهن مردم را شفاف کرد و با زور نمی توان این موضوع را حل کرد."

آقای قالیباف گفته است: "کسانی که در این تجمعات حاضر شدند مردم، بخشی از نخبگان سیاسی و احزاب بودند اما کسانی نیز در این تجمعات حضور داشتند که از هیچکدام از این گروه ها نبوده و به دنبال تخریب بودند."

پس از اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در آن محمود احمدی نژاد نامزد پیروز معرفی شد، معترضان با راهپیمایی در شهرهای مختلف ایران نسبت به این نتیجه اعتراض کردند و سه نامزد دیگر انتخابات نیز از "تقلب" در انتخابات خبر دادند.

انتقاد از حاکم شدن "نگاه حداقلی" در ایران

اولین تجمع اعتراضی مردم تهران که از میدان انقلاب تا میدان آزادی این شهر انجام شد به گفته برخی از ناظران مسائل ایران، یکی از بزرگترین راهپیمایی های مردم این کشور طی سه دهه اخیر بوده است.

شهردار تهران درباره این تجمع گفته است: "این جمعیت فقط ابراز کردند که چنین اعتراضی دارند، ای کاش این تجمع قانونی می شد و هم مجریان قانون و هم آنها که این تجمع را انجام دادند قانون را رعایت می کردند."

محمد باقر قالیباف که پس از به ریاست جمهوری رسیدن محمود احمدی نژاد، به انتخاب شورای شهر تهران جانشین او در شهرداری پایتخت ایران شد، مدتی با حکم آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی فرمانده نیروی انتظامی ایران بوده است.

آقای قالیباف برای شرکت در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، از فرماندهی نیروی انتظامی استعفا داد و در مدت کوتاهی به عنوان یکی از نامزدهای پیشرو در جناح اصولگرایان در انتخابات بدل شد اما نتوانست به پیروزی دست یابد.

او در گفت و گوی تلویزیونی سه شنبه شب، به دوره نامزدی خود در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: "معتقدم در روند سیاسی کشور از دو دهه قبل به ویژه بعد از جنگ [هشت ساله ایران و عراق] در عرصه سیاسی نسبت به برخی موضوعات نگاه حداقلی وجود داشته که این نگاه حداقلی تبعاتی برای جامعه داشته است."

شهردار تهران که در ماه های اخیر از "بد اخلاقی" در عرصه سیاسی و اجتماعی ایران گلایه کرده بود در تازه ترین اظهار نظرش نیز گفته است: "آن دوره که نامزد شدم نیز همین موضوع را گفتم که همه ما باید اخلاق را در عرصه سیاست رعایت کنیم وگرنه اینچنین حوادثی پیش می آید."

محمدباقر قالیباف پس از شکست در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب به عنوان شهردار تهران کمتر به اظهار نظر سیاسی پرداخته است اما در مواردی از وضعیت مدیریت کشور در چهار ساله اخیر و همچنین دوره دو ساله شهردار سابق تهران انتقاداتی کرده بود.

اظهارات اخیر آقای قالیباف به گفته برخی از ناظران مسائل ایران یکی از صریح ترین انتقادها از سوی سیاستمداران ایرانی نزدیک به آیت الله خامنه ای درباره وقایع اخیر ایران است.

پیش از آقای قالیباف، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و دیگر سیاستمدار نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز درباره حوادث اخیر که به گفته مقام های دولتی دست کم ۱۸ کشته و تعداد کثیری زخمی در پی داشته است، انتقاد کرده بود.

آقای لاریجانی با اشاره به راهپیمایی های چندصد هزار نفره و پیگیری مطالبات در فضایی آرام، گفته بود: "با فریاد کردن تقلب و غبار آلود کردن فضا و کشاندن مردم به خیابانها، خوب نمی توان موضوع را پیگیری کرد" اما در عین حال از مسئولان خواسته بود تا " فضایی غیر از خیابانها را برای تجمع در اختیار معترضان قرار دهند."

مخالفت الهام : BBC

مخالفت الهام با فرستادن پرونده انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت

غلامحسین الهام سخنگوی دولت پیشنهاد حل و فصل مسئله انتخابات از طریق مجمع تشخیص مصلحت را بدعتی خوانده که "عوارض نامطلوب دارد و نتیجه آن تامین حقوق ملت نیست."

آقای الهام تاکید کرده که "اساسا انتخابات مشکل ویژه ای ندارد که بخواهد نظام حقوقی را نقض کند و دور بزند."

آقای الهام وزیر دادگستری دولت محمود احمدی نژاد و عضو حقوقدان شورای نگهبان است، شورایی که بر روند برگزاری انتخابات نظارت دارد و بدون تائید آن، انتخابات قانونی نیست.

هنوز شورای نگهبان نظر رسمی خود را در باره نتایج انتخابات اعلام نکرده و قرار است نظر نهایی خود را هفته آینده اعلام کند.

به گفته آقای الهام، "هر نوع شکاف در قانون و نقض اصول یک بدعتی است که عوارض نامطلوب دارد و قطعا نتیجه آن تامین حقوق ملت نیست."

در پی انتقادات و اعتراض هایی که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری وارد شده، پیشنهادات مختلفی برای حل مسئله ارائه شده است.

با آنکه شورای نگهبان مسئول نظارت و تائید نهایی انتخابات است اما نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات یعنی آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار ابطال انتخابات هستند و نظر شورای نگهبان را قبول ندارند.

برای همین برخی از سیاستمداران ایران نظیر علی لاریجانی، رئیس مجلس و عبدالله نوری، وزیر پیشین کشور پیشنهاد کرده اند که پرونده انتخابات به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شود و این مجمع در باره آن تصمیم بگیرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به قانون اساسی گفته است: "اگر معضلی پیش آمد، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مورد بررسی قرار بگیرد و با تائید مقام رهبری راهگشایی شود."

غیر از رئیس مجلس، عبدالله نوری، از فعالان سیاسی و وزیر پیشین کشور با انتشار بیانیه ای به رهبر ایران پیشنهاد کرده است که پرونده انتخابات را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستد.

آقای نوری در بیانیه ای با اشاره به این که "میلیون ها رأی دهنده" نتیجه اعلام شده انتخابات را نپذیرفته اند، هشدار داده است که اگر این باور عمومی اصلاح نشود، بازنده اصلی "نظام" خواهد بود.

آقای نوری تأکید کرده که "ابطال انتخابات" خواست نامزدهای اصلاح طلب است، در گذشته سابقه داشته و "به هیچ عنوان بدعت نیست".

او پیشنهاد کرده است که اگر شورای نگهبان هم نظر قطعی خود را بر صحت انتخابات اعلام کرد، "رهبر می تواند به عنوان معضل پیش آمده، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور اقدام دهد".

البته آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در نماز جمعه روز ۲۹ خرداد تهران نامزدهای معترض به نتیجه اعلام شده انتخابات را به پی گیری مسئله از طرق قانونی دعوت کرده و گفته بود که زیر بار "بدعت های غیرقانونی" نخواهد رفت.

قوه قضائیه تهدید کرد : روزآنلاین

سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۸
قوه قضائیه تهدید کرد

با بازداشت شدگان "برخورد عبرت آموز" می کنیم

در حالی که با گذشت بیش از یک هفته از دستگیری شمار کثیری از فعالان سیاسی اصلاح طلب، روزنامه نگاران و فعالان دانشجوئی، هنوز از وضعیت آنان خبری در دست نیست، از یک طرف سعید مرتضوی آنان را ممنوع الملاقات کرد و از سوی دیگر معاون اول قوه قضاییه هشدار داد که با همه دستگیر شدگان "برخورد عبرت آموزی" خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه دو شنبه شب در گفتگوئی خبری با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی، با لحنی تند تمامی دستگیر شدگان راهپیمائی های مردمی اخیر در تهران را اغتشاشگران خیابانی خواند و گفت: دادگاه ویژه ای برای رسیدگی به پرونده های دستگیر شدگان تشکیل شده که هم اکنون در حالی بررسی پرونده های آنان است.

وی سپس تهدید کرد: دستگاه قضائی مورد به مورد اغتشاشات را مورد پیگیری دقیق قرار می دهد و با عوامل تمامی اغتشاشات و اغتشاشگران به شکلی عبرت آموز برخورد خواهد کرد.

همچنین تلویحا و بدون نام بردن از هیچ حزب و هیچ یک از چهره های مطرح اصلاح طلب، مواضع و دیدگاه های معترضانه به نتایج انتخابات اخیر را تحریک کننده و موجب بروز اغتشاش و ناامنی خواند.

در همین حال و با توجه به بی خبری مطلق از اوضعیت دستگیر شدگان و ممنوع الملاقات شدن همگی آنان از سوی سعید مرتضوی، روز گذشته فخر السادات محتشمی پور عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و همسر سید مصطفی تاج زاده، در گفتگوئی کوتاه با سایت امروز در مورد آخرین پیگیری های خانواده های دستگیرشدگان گفت: روز شنبه به همراه برخی از خانوادگان بازداشت های اخیر به دادستانی مراجعه کردیم. قاضی مرتضوی در این دیدار اعلام کرد که مصطفی تاج زاده وبسیاری دیگر از فعالان سیاسی بازداشت شده ممنوع الملاقات هستند. وی به ما قول داد که همان روز امکان تماس تلفنی تاج زاده با خانواده وی را فراهم سازد، اما متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

همسر تاج زاده در ادامه با اشاره به اینکه حتی به وکیل همسرش هم اجازه ملاقات با وی را نداده اند گفت: وکیل تاج زاده نتوانست با وی ملاقات داشته باشد وهمچنین پرونده وی را مطالعه کند اما با توجه به اتفاقات صورت گرفته نسبت به قرار بازداشت در مدت زمان قانونی اعتراض کرده است.

فخر سادات محتشمی پور در خصوص تحت فشار قرار گفتن همسرش و بسیاری از فعالان سیاسی دستگیر شده برای اخذ اعتراف گفت: هر نقل قول ویا سخنی از این افراد در وضعیت موجود فاقد اعتبار بود وپیشاپیش این گونه رفتارها را محکوم می کنیم. تنها جرم تاج زاده وبقیه بازداشت شدگان تلاش همه جانبه برای مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده است.

به گزارش سایت امروز، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در پایان گفتگوی خود با اشاره به رویکرد رسانه های حامی دولت از جمله فارس، کیهان و ایران علیه اصلاح طلبان و زمینه سازی برای دستگیری آنان، ضمن ابراز انزجار هشدار داد که این روش ها خشم ملت را افزون خواهد کرد.

فاطمه شمس همسر محمدرضا جلالی پور، یکی دیگر از فعالان اصلاح طلب نیز روز گذشته به دنبال بی خبری مطلق از همسرش و بعد از انتشار سخنان تهدید آمیز معاون قوه قضائیه، خطاب به سعید مرتضوی نامه ای اعتراض آمیز نوشت و خواستار روشن شدن وضعیت همسرش شد. وی در این نامه با تاکید بر اینکه همسرش به دستور مرتضوی شش روز است که بازداشت شده و از او هیچ خبری در دست نیست، خبر داده که "حتی امکان یک تماس پنج‌ دقیقه ‌ای هم از او سلب شده است."

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و مسئولان قضائی تاکنون نه تنها به خواست هیچ یک از خانواده های دستگیرگان پاسخی نداده اند، بلکه کماکان در سطح تهران و شهر های دیگری نظیر اصفهان، تبریز و شیراز اقدام به دستگیری اصلاح طلبان هوادار موسوی کرده اند.

در چند روز گدشته تنی چند از مسئولان اعلام کرده بودند در یکی دو روز اخیر بسیاری از دستگیر شدگان آزاد خواهند شد، اما تاکنون حتی یک نفر هم آزاد نشده است

گفت و گو با یکی از چماقداران : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
گفت و گو با یکی از چماقداران لباس شخصی

روزی 200 هزار تومان می گیریم

صبح شنبه 23 خرداد ماه، در حالیکه تهران همچنان روز پر التهابی را پیش رو داشت، چهره افراد لباس شخصی که با چماق هایی یکدست به ضرب و شتم مردم می پردازند پررنگ تر شد. این افراد اغلب به طور روزمرد استخدام شده اند و آن طور که یکی از آنان می گوید "به روزمزدان ایرانی روزانه 200 هزارتومان و به غیرایرانی ها تا چند برابر این مقدار" در روز پرداخت می شود. چماقداری که خبرنگار روز با وی صحبت کرده همچنین گفته است:ما درآسایشگاه هستیم اما غیرایرانی ها در هتل اقامت دارند.

این گفت و گوی ویژه در پی می آید.

از چهار روز پس از اعلام نتایج انتخابات، نیروهایی لباس شخصی اما با کلاه کاسکت نیروهای ضد شورش در خیابان ها پدیدار شده اند که لهجه آنها آشنا نیست. برخی از شاهدان عینی می گویند:این چماقدارها یک چیزهایی می گویند که ما نمی فهمیم. بعضی هم به طور مشخص خبر از آن می دهند که در برابر خود چماق به دستانی را دیده اند که زبان شان عربی بوده است. دیروز در یک ساندویچ فروشی فرصتی دست داد تا با یکی از این لباس شخصی ها صحبت کنم.

من داخل مغازه بودم که او وارد شد. از مغازه داریک نوشیدنی خنک خواست؛آن هم در حالیکه چماقش را به همراه داشت. سر صحبت با وی را باز کردم.

سلام برادر خسته نباشی

خدا عمرت دهد. التماس دعا (او که در چشمانش دلهره نهفته است، لهجه غلیظی دارد)

اهل کجا هستی؟

تربت

تربت؟

تربت جام.

چند سال داری؟

36 سال

زن و بچه هم داری حتما؟

نی. زن و بچه خرج دارد. من بیکارم.

بیکار؟ مگر تو بسیجی نیستی؟ حقوق نمی گیری از سپاه؟

نی. بسیجی نیستم که. بیکارم.

ولی الان که سرکاری؛ نه؟

ها!

چوبدستی چرا دستت گرفتی؟

ما را آورده اند اینجا تا منافقین را بزنیم. این چوبدستی را هم برای همین به ما داده اند.

چه کسی داده؟

حاجی. گفته جوری بزن که دیگر بلند نشود. اینها خائن هستند.

خودت چه فکر می کنی؟

من به این کارها کاری ندارم؛ پولم را می گیرم.

پول کتک زدن می گیری. حال هم می کنی.

ها! آنها پول داده اند تا بزنم. توباشی نمی زنی؟

حالا چقدر می دهند؟

روزی 200 تومان. [خنده ای می آید توی چشم هایش]200 هزار تومان

خیلی زیاد است. با این پول می خواهی چه کار کنی؟

می روم زن می گیرم. دو تا هم بخواهم می دهند وقتی اینقدر پول داشته باشم. می دانی چقدر می شود؟ دو میلیون. حالا شاید دیگر نروم تربت. شاید همینجا بمانم. حاجی می گفت باز هم تظاهرات می شود؛ به ما کار می دهند.

چند روز است آمده ای تهران؟

3 روز. 7 روز دیگر قرارست بمانیم.

کسان دیگری که با تو هستند از کجا آمده اند؟

همه را نمی شناسم اما در آسایشگاه ما از مازندران، اراک و خوزستان هم آدم هستند. از تربت حیدریه و خواف هم هستند. [نوشیدنی اش را خورده است. در خواست یک نخ سیگار می کند. می دهم. آتش می زند. در حال دود کردن سیگار به حرف زدن ادامه می دهیم. ]

عرب هم هست بین تان. نه؟

آره؛ ولی من شنیدم آنها را به هتل برده اند. می گویند از لبنان آمده اند. دیشب که به ما شام تن ماهی دادند، بچه ها می گفتند به عرب ها غذای خوب می دهند.

آسایشگاه شما کجاست؟

نمی دانم. تهران را بلد نیستم. اما دور است. اینطرفی می رویم تا می رسیم به آسایشگاه. ( او شرق تهران را نشان می دهد).

تا حالا تهران آمده بودی؟

نه ؛اولین باراست.

نماز هم می خوانی؟

بله. اما اینجا می گویند وقتی در ماموریت هستی دستشویی هم نباید بروی.

ناراحت نمی شوی مردم را می زنی؟

مردم؟ حاجی می گوید کسانی که شعار می دهند منافق هستند. من حرف او را قبول دارم. او حاجی است. می دانی حاجی دروغ نمی گوید. [در این موقع مرد هیکلمند و چاقی وارد مغازه می شود. با اخم به دور وبر نگاه می کند و چشمش به آن جوان می افتد. ]

می گوید: اینجا چه می کنی؟ با کی حرف می زدی؟

مرد جواب می دهد: هیچی؛ آمده بودم کانادا بخرم.

برو سر پست خودت. یا الله.

مرد چماقش را بر می دارد و می رود. نوشابه خنک خورده و حالش جا آمده. هفت روز دیگر که برسد، باز برای او کار خواهد بود؟

فضای دانشگاه ها : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
دستگیری و اعتراض ادامه دارد

فضای دانشگاه ها امنیتی شده است

همزمان با ادامه اعتراض های مردمی به کودتای انتخاباتی، دانشگاهیان نیز همچنان در شدیدترین شرایط امنیتی، به سر می برند و سرکوب دانشجویان ادامه دارد.

بر اساس اخبار رسیده از دانشگاههای مختلف، بازداشت دانشجویان در تهران، شیراز، مازندران و سایر شهرها کماکان ادامه دارد و فضای دانشگاهها هم همچنان امنیتی است.در تازه ترین موارد،

علي وفقي عضو سابق شوراي مركزي تحكيم و از اعضاي ستاد دانشجويي ميرحسين موسوي به همراه حمزه غالبي رييس ستاد جوانان ميرحسين موسوي دیروز بازداشت شدند. خبرنامه امیر کبیر هم از ناپدید شدن سجاد بازوند، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم تهران خبر داده؛ در حالیکه مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه هم در منزل مسکونی اش در تهران بازداشت شده است.

در شیراز هم بازداشتها ادامه دارد. دو دانشجوی دختر این دانشگاه به نام های مرجان فیاضی و سوگند علیخواه دستگیر شده اند.منابع دانشجویی می گویند پیگیری های خانواده و دوستان این دو دانشجو حکایت از آن دارد که آنها توسط مسئول حراست پردیس این دانشگاه به اداره اطلاعات بابلسر منتقل شده اند.به این ترتیب این دو نیز به جمع 11 نفره دیگر دانشجویان بازداشتی این دانشگاه پیوستند.

دانشگاه مازندران نیز همچنان ملتهب است و در حالیکه 40 نفر از دانشجویان این دانشگاه ممنوع الورود شده اند، علیرضا کیانی، سیاوش صفوی، میلاد حسینی کشتان، علی نظری، رحمان یعقوبی، مازیار یزدانی، علی عباسی، و شوانه مریخی هم در زندان به سر می برند.

در شیراز هم نیروهای امنیتی اسماعیل جلیلوند و حمدالله نامجو، فعالین دانشجویی را که در ستاد مهدی کروبی فعال بودند، بازداشت کردند.

آنطرف تر اما پس از کشته شدن شماری از دانشجویان در کوی دانشگاه از سوی لباس شخصیها، درمازنداران هم، یک فعال دانشجویی در اثر ضرب و شتم شدید از پنج روز پیش در حالت کوما بسر می برد. اشکان ذهابیان عضو شورای مرکزی فراکسیون مدرن انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد که به صورت مهمان در دانشگاه مازندران تحصیل می کرد، توسط نیروهای انصار و لباس شخصی ها به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، هم اکنون در بیمارستان تحت مراقبت پزشکی است.منابع دانشجویی گفتند که وی توسط پنج لباس شخصی که به چاقو و پنجه بوکس و باتوم مجهز بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

با این حال، اعتراضات دانشجویی به نتیجه انتخابات ادامه دارد.دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان برای چندمین روز متوالی تجمعی اعتراضی برپا کردند.دانشجویان بجای سر دادن شعار، شمع بدست گرفتند تا سوگواری خود را درکشته شدن اعتراضات اخیر نشان دهند.در تجمع دانشجویان سیستان، بیانیه اخیر میر حسین موسوی قرائت شد و دانشجویان با خواندن سرود "یار دبستانی" به تجمع اعتراضی خود پایان دادند.

در میدان هفت تیر چه گذشت : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
دیشب در میدان هفت تیر چه گذشت؟

مردم بلندتر از هرشب الله اکبر گفتند

از ساعت 16 دوشنبه اول تیر، گروه های نظامی، بسیجی و لباس شخصی ها در میدان هفت تیر و تمامی خیابانها و كوچه های منتهی به خیابانهای مفتح شمالی و جنوبی، قائم مقام فراهانی، كریمخان زند، بهار و ملایری مستقر شده بودند. اتوموبیل های پلیس و جیپ های روباز نظامی به نقل و انتقال نیروهای ضد شورش مشغول بودند و آنها را در مناطق مختلف منطقه مستقر می كردند. نیرو های نظامی و شبه نظامی به بی سیم و باتون مجهز بودند و در كنار آنها نیروهای لباس شخصی و موتور سواران موسوم به حزب الله نیز به شدت فعال و در حال گشتزنی در منطقه، قدرت نمائی و ایجاد رعب و وحشت بودند. این گروه كه دو نفر دونفرسوار موتور سیكلت بودند با مانور های خطرناك یكباره راه ورود و خروج كوچه های منتهی به میدان 7 تیر را می بستند و به صورتی امرانه به عابرین دستور توقف می دادند و آنها را بازرسی میكردند.

با چادر سیاه از منزل خارج شدم. آهسته حركت میكردم. می خواستم بدون جلب توجه مسیری را بروم و برگردم. اما با حضور وسیع نیروهای نظامی و حزب اللهی ترس سراسر وجودم را فرا گرفت. بخاطر آنكه کسی در خانه نگران نشود، فکر کردم یک تلفنی به آنها بکنم. آخر به بهانه خرید فیلم از خانه بیرون آمده بودم. دست به كیفم بردم تا موبایل ام را بردارم. بلافاصله یكی از همان موتورسواران به من نزدیك شد. شاید به خاطر ظاهرم، فقط گفت موبایلت را بگذار توی کیفت و برو. زود.

من هم تند راهم را گرفتم و رفتم. ساعت تقریبا چهار و نیم بود. منطقه 7 تیر و نواحی اطراف آن كاملاٌ در كنترل نیروهای نظامی، ضد شورش، بسیجی ها و لباس شخصی هائی بود كه بیشترشان كت و شلوار سیاه پوشیده بودند. نکته عجیب این است که لباس شخصی ها همه هیكلهای بزرگی دارند. مرتب هم داد و بیداد می کنند تا مردم را بترسانند. آنها رفت و آمد تمامی رهگذران را بشدت كنترل میكردند و اجازه نمیدادند هیچ عابری در یك نقطه لحظه ای درنگ كند و به رهگذران دستور می دادند سریعاٌ پراكنده شوند. پلیس راهنمائی هم دائماٌ به رانندگانی كه وارد میدان می شدند دستور میداد محل را بلافاصله ترك كنند.

دیگر ساعت 5 شده بود. همین طور که راه می رفتم تعدادی از جوانان را دیدم كه در گروه های سه تا چهار نفری از كوچه ای درست پائین تر از خیابان ملایری قصد ورود به میدان را داشتند. یكباره گروهی موتور سوار از جلو و عقب آنها را متوقف كردند و پس از گفتگوئی كوتاه آنها را زیر رگبار لگد و مشت گرفتند. دو تن از آنها هم كه موفق به فرار شدند در جلوی مسجد الجواد بوسیله نیروهای ضد شورش دستگیر شدند. آنهائی را هم كه كتك خورده بودند به یك مینی بوس متوقف در كنار میدان بردند و به زور آنها راسوار اتوبوس كردند. ساعت 17. 25 دقیقه این اتوبوس پر از كسانی بود كه در گوشه و كنار میدان 7 تیر دستگیر شده بودند. اتوبوس سپس به دستور یك مرد حدوداٌ 35 ساله تنومند كه كت و شلوار سیاه پوشیده بود و از عقب یك موتور سیكلت پیاده شد، به سمت جنوب میدان حركت كرد.

وقتی نیم ساعت بعد به نزدیكی خانه مان رسیدم متوجه شدم دو طرف كوچه مان را موتور سواران مسلح به چماق و زنجیر، بسته اند و عابرین را مورد بازجوئی خیابانی قرار می دهند تا مطمئن شوند كه ساکن این منطقه و محل هستند یا برای تظاهرات به آنجا آمده اند. آنها یكباره به تعقیب سه جوان و یكمرد حدودا ٌ 30 ساله پرداختند. فراریان به خانه ای 4 طبقه كه درب آن باز بود پناهنده شدند. موتورسواران در تعقیب آنها به خانه روبرویی رسیدند و با فریاد از آنها و سكنه خانه خواستند در را باز كنند. بیش از یكی دو دقیقه صبر نكردند و دررا با لگد شكستند و جوانكی را كه به شدت ترسیده بود از داخل ساختمان بیرون كشیدند. اولین گروه موتورسواران مهلت ندادند و جوان مذكور را زیر ضربات چوب و لگد گرفتند. گروه دوم موتورسواران وارد خانه شدند و لحظاتی بعد دو نفر دیگر را بیرون كشیدند و در حالیكه آنها را به شدت كتك میزدند كشان كشان به سر كوچه بردند. من بسیار ترسیده وارد خانه مان شدم و پشت در از حال رفتم. شوهرم می گفت از پنجره آشپزخانه، ناظر صحنه بوده و دیده یكی از فراریان توانسته است از راه پله وارد محوطه پشت بام شود و پشت یك كولر از چند كولر روی بام خود را مخفی كند.

تقریبا از ساعت 5 تا 8 شب این شرایط رعب آور بر میدان 7 تیر حاكم بود. همسایگان ما هم که مثل من در یكی از كوچه های اول خیابان قائم مقام ساکن اند، عموماٌ تا ساعت 6 از محل كارشان به خانه باز می گردند صحنه هائی مانند آنچه من دیدم را شاهد بوده اند. تعداد زیادی از جوانان اعم از دختر و پسر كه به هر دلیل مشكوك تشخیص داده می شدند دستگیر شده و پس از سوار شدن به مینی بوس یا اتوموبیل های نظامی از منطقه بیرون برده می شدند.

ساعت 18 یكی از ساكنین ساختمان ما كه در آپارتمانی در طبقه چهارم زندگی می كند به خانه آمد و به ما كه در راهرو جمع شده بودیم گفت سه تن از دوستانش كه قصد داشتند به اتفاق او به آپارتمان آنها بیایند و بتوانند از تحولات منطقه كسب خبر كنند در میدان 7 تیر دستگیر شده اند. آنها نتوانسته بودند به موتورسوارانی كه راه را بر آنها بسته بودند دلایلی دال بر سكونتشان در منطقه ارائه كنند. او گفت در چند نقطه منتهی به میدان، برای مقابله با گروهی كه قصد ورودبه میدان 7 تیر را داشته اند گاز اشك آور استفاده شده و سپس به تجمع كنندگان اعم از تظاهركنندگان یا عابرین حمله شده است.

یكی دیگر از ساكنان ساختمان ما گفت یكی از ساكنان كوچه مان كه جوانی باصطلاح خالی بندست در حال نجوا با دوست خود در سوپر سركوچه گفته است اگر چاقو یا اسلحه داشت به مقابله با بسیجی ها می پرداخت. در همین لحظه یكی از افراد حاضر در سوپر خود را روی او انداخته و با فریاد دو همكار خود را به مغازه خوانده و پسرك مفلوك را در چند ثانیه به یك مینی بوس مستقر در چند متری سوپر ماركت منتقل کرده است.

آنچه ما خود شاهد بودیم زد و خورد های پراكنده و ایجاد رعب و وحشت نیروهای مستقر در منطقه وتعقیب و گریز عابرین و مضروب كردن مردم و دستگیری های پراكنده بود كه تا نزدیکی های ساعت 9ادامه داشت و كمتر كسی توانست برای تظاهرات وارد منطقه 7 تیر شود.

در ساعت 21 كمی بعد از فروكش كردن درگیری ها و ایجاد آرامش در منطقه باتفاق شوهرم از منزل خارج شدیم. مردم بسرعت در حال عبور بودند. به كسی اجازه داده نمی شد توقف كند و یا از تلفن موبایل، حتی برای لحظه ای استفاده کند. تمركز نیروهای نظامی در ساعت 21. 30 تقریباٌ كمتر شده بود.

اما در ساعت 22 منطقه هفت تیر و تمامی خیابانهای اطراف با فریاد الله اكبر دوباره نفس كشید. كل منطقه بیش از شب های قبل شعار مرگ بر دیكتاتور و یا حسین میر حسین را سر داد. چنین تغییر فضائی در مقایسه با چند ساعت قبل از بدایع روزگار و زندگی در ایران است. دوشنبه شب اول تیرماه در منطقه هفت تیر مانند بیشتر نقاط تهران، بغض فرو خورده و چندین ساله مردم تركید و فریادشان به هوا برخاست و تمامی قدرت پوشالی رهبری را در هم شكست. اتفاقافریاد از خانه هائی بیشتر بلند شد كه شب های قبل بعضاٌ ساكت بودند. انگار هر چه بیشتر با تظاهر كنندگانی كه خواستار ابطال انتخابات هستند، برخورد خشونت آمیز می شود مردم جری تر می شوند. در ساعت 22 تا 23 دوشنبه ترس از بام خانه های مردم گریخت و به خوبی به گوش نیروهای سركوبگر و فرماندهی آنان و مقامات حكومتی رسید. ما هر شب این کاررا خواهیم کرد. ما با دست های خالی این قلدرها را شکست خواهیم داد.

بازداشت فله ای : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
با حمله شبه نظامیان به "کلمه سبز" صورت گرفت

بازداشت فله ای کارکنان روزنامه موسوی

ماموران امنیتی و شبه نظامیان عصر روز دوشنبه پس از محاصره ساختمان "کلمه سبز"، روزنامه میرحسین موسوی، به این نشریه هجوم برده و خبرنگاران و کارمندان آن را بازداشت کردند.

از جمله بازداشت شدگان در حمله ماموران امنیتی به روزنامه کلمه سبز سید علیرضا بهشتی شیرازی سر دبیر "روزنامه کلمه سبز" و پسرش صدرا بهشتی هستند.

هنوز اسامی سایر خبرنگاران و کارکنان بازداشت شده روزنامه میرحسین موسوی - که هفته پیش پس از 22 شماره به دستور دادستان تهران سعید مرتضوی از انتشار باز ماند - اعلام نشده است.

نزدیکان میرحسین موسوی اعلام کرده اند که علاوه بر بازداشت همه کارکنان روزنامه "کلمه سبز"، مهاجمان به این روزنامه وب نگاران سایت "کلمه" یکی از دو سایت اینترنتی میرحسین موسوی را نیز بازداشت کرده اند.

صاحب امتیاز روزنامه "کلمه سبز" میر حسین موسوی و مدیر مسئول این روزنامه علیرضا حسینی بهشتی پسر آیت الله محمد بهشتی است. آیت الله بهشتی از موثرترین چهرهای سال های نخست پس از انقلاب و در شمار اصلی ترین بنیانگذاران جمهوری اسلامی بود که در 7 تیر سال 60 بر اثر انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی جان باخت.

سید علیرضا بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه "کلمه سبز" نیز از همکاران قدیمی میرحسین موسوی در دوران هشت ساله نخست وزیری وی به شمار می اید که علاوه بر همکاری با میرحسین موسوی در انتشار روزنامه جمهوری اسلامی که در سال های نخست پس از انقلاب، مدیریت روابط عمومی نخست وزیری و مشاور میرحسین موسوی در دوره 8 ساله نخست وزیری او را بر عهده داشت.

بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با اشاره به حضور ماموران در چاپخانه ای که روزنامه کلمه سبز در آن چاپ می شد و جلوگیری از انتشار روزنامه کلمه سبز از فردای اعلام نتایج انتخابات، به رادیو بی بی سی گفته است "با توجه به اینکه گردانندگان روزنامه حکم توقف انتشار کلمه سبز را غیر قانونی می دانستند با انجام هماهنگی و دعوت از کارکنان، درصدد انتشار روزنامه برای سه شنبه دوم تیر بودند."

وی همچنین گفت که "جمعی از لباس شخصی های های ابتدا درصدد ورود به دفتر روزنامه برآمدند اما با مقاومت کارکنان روزنامه لباس شخصی ها ساعاتی بعد با حکم دادستانی وارد شدند و همه کارکنان اعم از روزنامه نگاران و کارمندان بخش فنی و سردبیر روزنامه را با خود بردند."

با حمله و بازداشت دسته جمعی خبرنگاران و پرسنل روزنامه کلمه سبز و سایت کلمه آخرین رسانه های میرحسین موسوی نیز در پیامد اعتراض او و مردم به کودتای انتخاباتی توقیف شدند.

ادامه بازداشت روزنامه نگاران و وب نگاران

خبرهای دیگر از تهران حاکی است که مصطفی قوانلو قاجار روزنامه نگار و وبلاگ نویس از سوی ماموران بازداشت شده است.

همزمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که ماموران امنیتی در تهران خبرنگار یونانی الاصل روزنامه واشینگتن تایمز را به اتهام آنچه "فعالیت غیر قانونی" در مورد پوشش اخبار اعتراضات مردم نامیدند، بازداشت کرده اند.

مازیار بهاری خبرنگار ایرانی- کانادایی هفته نامه نیوزویک نیز از دیگر بازداشت شدگان روزهای اخیر است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز روز سه شنبه خبر داد که فریبرز سروش یک روزنامه نگار مستقل نیز در اطران بازداشت شده و شمار روزنامه نگاران بازداشت در 10 روز اخیر به 24 نفر رسیده است.

به این ترتیب با احتساب 12 روزنامه نگار که تا قبل از انتخابات اخیر در ایران زندانی بودند شمار روزنامه نگاران زندانی در ایران به 36 نفر رسیده است.

ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، محمد قوچانی، مجتبی پورمحسن، عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، روح اله شهسوار، ماشالله حیدر زاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی برخی از روزنامه نگارانی هستند که از 23 خرداد تاکنون بازداشت شده اند.

به مجمع تشخیص بسپارید : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
عبدالله نوری خطاب به رهبر:

حل مشکل را به مجمع تشخیص بسپارید

عبدالله نوری روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای 6 ماده ای نسبت به تقلب گسترده در انتخابات، فضای امنیتی-نظامی حاکم بر کشور، , کشتار، ضرب و شتم و دستگیری گسترده مردم و چهرهای سیاسی- اجتماعی اعتراض کرد.

نوری در این بیانیه با اشاره به نگرانی مردم از نتیجه اعلام شده انتخابات اخیر آن را "تاراج سرمایه عظیم اعتماد ملت" توصیف کرد و گفت: "از این بابت كه پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلابی كه آزادی یكی از اساسی‌ترین شعارهای آن بود و به بهای ریخته شدن خون عزیزان این وطن به پیروزی رسید، شهروندان این کشور از حداقل میزان آزادی سیاسی، یعنی برخورداری از انتخاباتی سالم، محرومند نگران است."

وی با اشاره به اینکه "هرچند در طول سالیان گذشته با نگرانی عمیق، ویرانی بسیاری از دستاوردهای اسلام و انقلاب را شاهد بودم" انتخابات را امید مردم "برای پاسداری از همین آزادی حداقلی" در شرای فعلی توصیف اما تاکید کرد که "امروز بسیاری از رأی دهندگان احساس می‌کنند همان رأی هم نادیده گرفته شده است و فریبی به بهای از بین رفتن آبرو و صداقت حکومت، خورده‌اند."

وی در این بیانیه به صراحت به ادعای اخیر رهبر جمهوری اسلامی که گفت حاضر به پذیرش ابطال انتخابات نیست و آن را بدعت می داند، واکنش نشان داده و تاکید کرد: "ابطال انتخابات یک روال سابقه‌دار بوده و به هیچ عنوان بدعت نیست و بدیهی است تکرار انتخابات هم نه تنها باعث تغییر در آراء واقعی ملت نمی شود بلکه تمامی رأی دهندگان را بر رأی خود ثابت قدم تر می‌کند."

این روحانی حتی اعلام کرد که "چنانچه شورای نگهبان هم نظر قطعی خود را مبنی بر صحت انتخابات صادر نماید، رهبر می‌تواند به عنوان معضل پیش آمده از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور اقدام دهد تا رییس جمهور برآمده از انتخاباتی سالم و شفاف بتواند با قدرت و اعتماد به نفسی بیشتر مسئولیت اجرائی کشور را بر عهده گیرد."

اعتراض به سرکوب کشتار

عبدالله نوری سوابقی چون نماینده آیت الله خمینی در سپاه و جهاد سازندگی، وزارت کشور در دولت هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را در کارنامه خود دارد و در سال های اصلاحات پس از انتشار روزنامه خرداد از سوی دادگاه ویژه روحانیت محاکمه و زندانی شد.

او در انتخابات اخیر از سوی گروهی از اصلاح طلبان طرفدار اصلاحات ساختاری برای کاندیداتوری دعوت شد اما از کاندیداتوری خودداری کرد.

عبدالله نوری با چنین پیشینه ای در بخشی از بیانیه روز شه شنبه خود با طرح پرسش هایی از حاکمیت پرسیده : "حال چرا تیر اندازی به مردم؟ چرا دستگیری های کور و حبس و زندان؟ چرا ضرب و شتم و هتک حیثیت مردم؟ چرا حمله به دانشجویان و دانشگاه‌ها؟ چرا اتهام‌های واهی؟ چرا برخورد با مالباخته به جای دزد؟"

عبدالله نوری "رفتار خشن و تهدید و ارعاب و دستگیری و تیر اندازی و ضرب و شتم و کشتار" را موجب از دست دادن پشتیبانی مرم از حکومت دانسته و آن را جفا به اسلام و برخردی غیر اخلاقط عنوان کرد.

وی با اشاره به "زندانی کردن ده‌ها اصلاح طلب و روشنفکر، نخبگان سیاسی و فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و تعداد کثیری از جوانان و دانشجویان و فعالان جنبش مدنی كه در راستای احقاق حقوق ملت و دفاع از آزادی بیان تلاش می‌كرده‌اند" به ویژه از بازداشت سعید حجاریان یاد کرد و افزود که بازداشت فردی چون "سعید حجاریان که هزینه‌های سنگینی چون ترور و جانبازی را پرداخته‌، چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا این دستگیری‌ها خود برمشکلات حکومت و انحرافش از جاده حقیقت و صواب نمی‌افزاید؟"

عبدالله نوری در ادامه تصریح کرد: "به فرض که حکومت عزیزان زندانی ما را وادار به اعترافات دروغین و سناریوهای شکست خورده و نخ‌نمایی مانند اینکه از خارج دستور گرفته و یا به دنبال انقلاب مخملی و امثال آن بوده‌اند، کرد، طراحان این سناریوها مطمئن باشند تاریخ مصرف این نوع دروغ پردازی‌ها و تهمت‌ها گذشته است و نه تنها بر ملت مؤمن و هوشیار اثر نخواهد گذاشت که فاصله و اختلاف نظر مردم با حاکمیت را بیش از پیش عمیق می‌کند."

وی همچنین از مقامات حکومتی پرسید: "آیا این بازداشت‌ها با ضوابط اسلامی و اخلاقی منطبق است؟ آیا این دستور اسلام است که جوانان مظلومی كه روش شما را قبول ندارند به نام اسلام بازداشت و زندانی کنید؟ آیا اینها خوارج هستند و دست به سلاح برده‌اند؟"

وی به صراحت از رو در رو قرار دادن نیروهای سپاه و بسیج و یا نیروی انتظامی با مردم اعتراض کرد و خطاب به صدا و سیما تاکید کرد "آنان را که شما آشوبگر می‌نامید همین مردمی هستند که هر گاه حکومت نیاز به حضورشان دارد، آنان را ملت غیور و همیشه در صحنه می‌نامد."

چرا دروغ؟

عبدالله نوری در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: "امروز میلیون‌ها رأی دهنده ایرانی در داخل و خارج کشور معتقد هستند که بزرگترین گناهان که دروغ است، آن هم دروغی به بزرگی ایران و نیز گناه خیانت در امانت را مجریان امر! مرتکب شده‌اند و گویا قرار است کسی سخنی نگوید تا با مرور زمان همه چیز حل شود."

وی با طرح این سئوال که "راستی چه منکری عظیم‌تر از دروغ و خیانت در امانت آنهم نسبت به ملتی به عظمت ملت ایران؟" از مقامات حکومتی پرسیده: "مگر راستگویی چه زیانی برای صاحبان قدرت دارد كه از آن گریزانند و دروغ‌گویی جز از بین بردن مشروعیت نظام و سلب اعتماد عمومی چه سودی در پی دارد كه این همه بر آن اصرار می‌ورزند؟

اولین وزیر کشور خاتمی با اشاره به اینکه "در انتخابات ریاست جمهوری 4 سال قبل هم برخی از کاندیداها مدعی تقلب و تخلف گسترده بودند" افزود که "در این انتخابات افزون بر سه کاندیدا عدهء کثیری از مردم نتیجه انتخابات را نپذیرفته‌اند، چنانچه این باور اصلاح نشود و اعتماد جمهور مردم جلب نگردد بازنده اصلی نظام است."

حکومتی که خود را اکثریت می داند از چه بیمناک است

عبدالله نوری در بیانیه خود با اشاره به اصل 27 قانون اساسی که>صراحتاً آزادی تشكیل اجتماعات به رسمیت شناخته، پرسیده: "پس چرا در برابر این حق مشروع و مسلم ملت مقاومت می‌شود و اجازه راهپیمایی داده نمی‌شود؟ حکومت که خود را اکثریت می‌داند از چه بیمناک است؟ حاکمیت که همه امکانات مادی و نظامی و انتظامی و اطلاعاتی و تبلیغاتی را در اختیار دارد و معتقد است منتقدان و معترضان اقلیتی بیش نیستند."

وی با ذکر اینکه "حکومتی که مدعی ممتاز ترین دموکراسی در جهان است حداقل همانند آنها رفتار نماید" تاکید کرد "در همه دموکراسی های امروز جهان اجازه راهپیمایی و یا اعتصاب و یا تحصن را به اقلیت می‌دهند و مسئولیت حفظ امنیت از آ ن را نیز حکومت به عهده می‌گیرد."

نوری افزود: "من به عنوان یک شهروند و از باب النصیحه لأئمه المسلمین به حکومت توصیه می‌نمایم با پافشاری بر یک کار نادرست کاری نادرست تر انجام ندهید و ایران عزیز را دچار آسیب پذیری در برابر تهدیدات خارجی نکنید و با تمسک به بهره‌برداری بیگانه صدای حق‌طلبانه مردم خود را خاموش ننمایید. بدانید آبروی اسلام و نظام و جمهوریت آن با هیچ مصلحتی قابل معاوضه نیست."

وی همچنین اعلام کرد که "به نوبه خود، با دلی پر از اندوه با خانواده‌های دردمند تمامی قربانیان، مجروحان و آسیب دیدگان حوادث روزهای اخیر و خانواده‌های صبور و مقاوم زندانیان سر افرازی که جز خدمت به مردم و دفاع از حقوق ملت جرمی مرتکب نشده‌اند اظهار همدردی" می کند.

عبدالله نوری به "همه عوامل و عناصر دخیل در این التهابات و تنش آفرینی ها و کسانیکه به نام دفاع از اسلام و انقلاب و نظام خشن ترین برخوردها را نسبت به مردم بی دفاع روا می‌دارند" تذکر داد که "این رفتارها باعث سرعت بخشیدن به زوال حکومت می گردد."

عبدالله نوری در پایان بیانیه اش بدون نامبردن از رهبر جمهوری اسلامی با نقل قسمتی از نامه حضرت علی از حکمرانان جمهوری اسلامی خواسته از درنده خویی و ریختن خون‏ها بناحق بپرهیزند، و پرسیده "حکمرانان نظام جمهوری اسلامی که از آغاز سودای تحقق حكومت آرمانی شیعه را در سر داشته‌اند به ارزیابی خویش بنشینند كه آیا راهی كه در پیش گرفته اند راه امام علی است؟"

شام غریبان : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
محسن مخملباف:

برای شهدا شام غریبان برگزار کنیم

محسن مخملباف با نگارش نامه ای از کلیه ایرانیان ساکن داخل و خارج کشور خواست برای شهیدان حوادث چند روز اخیر ایران "شام غریبان" برگزار کنند و شهدای آزادی ایران را تنها نگذارند.

در نامه مخملباف آمده است:

حتی نگذاشتند پدر ندا گریه کند. حتی نگذاشتند مادر ندا داغی را که بر دل داشت بگرید. نه اینکه نگذاشتند رای هایمان را بشماریم، که حتی نگذاشتند شهدایمان را بشماریم.

ما که تاریخ مان تاریخ عزاست، به نام قانون از عزاداری منع شدیم.

ای خدا این جا کجاست؟ ای خدا این چه غربتی است؟ این چه شام غریبی است؟ ای خدا از تو اجازه گریه می خواهم. از تو اجازه عزاداری می خواهم. ای خدا می خواهم جمعه شب، وقتی خورشیدت غروب کرد، شمعی برای شام غریبان ایرانم روشن کنم. شمعی روی بام خانه ام، شمعی پیشاپیش در خانه ام، شمعی در مساجدت، شمعی در کلیساهایت، شمعی در معابدت، شمعی در همه دنیا.

ای خدا این جمعه شب به من اجازه بده، به وقت غروب، برای ندا، برای ندای ایران که پرپر شد، برای شهدای ایران که پرپر شدند شمعی روشن کنم. ای خدا آیا آنها که نام ترا گروگان گرفته اند، با قانون تفنگ شان، این یکی را به مردم ایران اجازه می دهند؟

برای همدردی با خانواده شهداء، از کلیه ایرانیان سراسر جهان می خواهیم تا جمعه شب، هنگام غروب آفتاب، در سراسر جهان، در خیابان ها، در مساجد، در کلیساها، در معابد، در جلوی سفارتخانه های ایران، و در ایران در پشت بام ها با روشن کردن شمع به شام غریبان شهدای آزادی ایران بنشینیم.

هر ایرانی جمعه شب در غروب آفتاب برای شهدای آزادی یک شمع روشن خواهد کرد.

حکومت را تحریم سیاسی کنید : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
سازمان ملل خواستار پایان فوری خشونت دولت در ایران شد

شیرین عبادی: حکومت را تحریم سیاسی کنید

درحالی که شیرین عبادی به جامعه بین المللی توصیه کرده تا دولت ایران را تحریم سیاسی کنند، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از مقامات ایرانی خواسته که به برخوردهای خشونت آمیز خود با تجمع کنندگان معترض در ایران خاتمه بدهند.

شیرین عبادی دیروز در مصاحبه ای با تلویزیون بی بی سی فارسی گفت تا زمانی که خشونت ها پایان نپذیرفته نباید با دولت ایران هیچ مذاکره ای نباید صورت پذیرد و چنین انتخاباتی باید باطل شود . وی ضمن ابراز مخالفت با تحریم های اقتصادی ایران که به گفته وی مردم ایران را زیر فشار می گذارند، خواستار "تحریم سیاسی" تهران برای تغییر رفتار آن شد.

در همین روز، بان کی مون خواستار آن شد که دولت ایران در مواجهه با مخالفان خود از زور وخشونت استفاده نکند. او با ابراز نگرانی از خشونت هایی که طی روزهای گذشته توسط دولت جمهوری اسلامی علیه مخالفان به کار گرفته شده تصریح کرد که باید راه حلی مسالمت آمیز برای حل اختلافاتی که پس از انتخابات ایران به وجود آمده پیدا شود. دبیرکل سازمان ملل همچنین از تهران خواست که حقوق پایه مدنی همچون آزادی بیان و رسانه ها و حق اجتماع را مورد احترام قرار دهد و فورا به بازداشت مخالفان و استفاده از خشونت خاتمه دهد.

این دومین واکنش بان کی مون به تحولات ایران پس از انتخابات است کهبه زعم ناظران، نشان دهنده توجه سازمان ملل و نیز تندتر شدن لحن دبیرکل آن نسبت به ایران محسوب می شود.

ابراز خشم اوباما، اخراج دیپلمات ها از تهران و لندن

دیروز همچنین باراک اوباما آنچه را "اقدامات ناعادلانه" علیه تظاهر کنندگان سیاسی در ایران نامید محکوم کرد. وی روز سه شنبه در کاخ سفید گفت ایالات متحده و جامعه بین المللی از تهدید ضرب و شتم و دستگیری و زندانی ساختن معترضین به وحشت افتاده و به خشم آمده است. اوباما اظهار داشت آمریکا در امور ایران مداخله نمی کند، اما خشونت را قویا محکوم می کند و بر حق جهانی مردم ایران برای تشکیل گردهمایی و آزادی بیان تاکید می گذارد.

در تحولی جداگانه، به دنبال اتهاماتی که مقامات ایرانی به انگلیس در زمینه دخالت درمورد داخلی خود زده اند، از جمله پس از آنکه آیت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته گذشته این کشور را" خبیث تر" از سایر دشمنان ایران نامید، تهران دو دیپلمات انگلیسی را اخراج کرد. منوچهر متکی پیشتر از بررسی اخراج برخی سفرای کشورهای اروپایی خبرداده بود. بریتانیا هم درپاسخ به این اقدام به دو دیپلمات ایرانی يک هفته فرصت داد تا خاک بریتانیا را ترک کنند. گوردون براون در مجلس این کشور گفت که این وظیفه ایران است که به مردم خود بگوید انتخابات سالم انجام شده است. او همچنین اظهار داشت که باید مجلس این کشور را در جریان بگذارد که ایران براساس" اتهاماتی بی پایه" دو دیپلمات انگلیسی را اخراج کرده است.

در واکنشی دیگر، آنگليکا بر که ریاست هیات رسیدگی به مساپل ایران را درپارلمان اروپا به عهده دارد در گفت وگویی با شبکه رادیویی آلمان گفته: "طبيعی است که نمی‌توان اين جنايات عليه تظاهرکنندگان معترض را جزو مسايل داخلی به شمار آورد. ما با اين قضيه در مورد چين و کشتاری که در ميدان صلح آسمانی روی داد، آشنا هستيم". وی افزود: "انتظار من اين است که سازمان ملل متحد در روند اوضاع مداخله کند. به نظر من اکنون بايد در تمامی سطوح دست به فعاليت‌های ديپلماتيک زد و بهترين اقدام اين است که شخص بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل تقاضای انجام سفری فوری به ايران را مطرح کند."

آنگليکا بر تاکید کرد: "اتحاديه اروپا بيش از اندازه به انتظار نشسته است. هيات ما با موافقت پارلمان ايران خواستار اين شده بود که اتحاديه‌ی اروپا، نمايندگی‌ای در تهران داير کند تا از اين طريق گفت‌گويی واقعی ميان طرفين انجام گيرد و ما هم بتوانيم تماسی مستقيم با مردم ايران داشته باشيم، اما از به نتيجه رسيدن اين تلاش‌ها جلوگيری شده است."

برنامه چینی کیهان : روزآنلاین

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸
حامی لباس شخصی ها به خونخواهی ملت برخاست

کیهان موسوی را مسوول خون ها معرفی کرد

همزمان با اعلام خبر حضور مهندس میرحسین موسوی، زهرا رهنورد به همراه تمامی اعضا و رؤسای ستادهای وی در برابر مجلس، جوسازی رسانه های جناح راست و در راس آنها کیهان برای برخورد با مهندس میرحسین موسوی بالا گرفت تا جایی که کیهان موسوی رامسئول درگیری های اخیر معرفی کرد و در تیتر اول خود با عنوان موج خونخواهی مردم از میرحسین موسوی، "ده ها كشته و زخمی، تخریب گسترده اموال عمومی، آتش سوزی های وسیع و صدها مورد تخریب خودروهای مردم" را "حاصل دو هفته قانون گریزی و خودخواهی میرحسین موسوی" دانست.

این روزنامه نوشت: "موسوی كاندیدای افراطیون و احزاب سه قلوی مشاركت، كارگزاران و مجاهدین كه ابتدا با ژست قانون گرایی پا به عرصه انتخابات دهم ریاست جمهوری گذاشت پس از اینكه با رأی منفی قریب به 25 میلیون ایرانی مواجه شد بلافاصله تمام ادعاهای پیشین خود خصوصاً قانون گرایی را به ورطه فراموشی سپرد و چهره واقعی خویش را كه در پس شعارهای پرطمطراق دوران انتخابات مخفی كرده بود آشكار ساخت."

کیهان همچنین موسوی را متهم کردکه "هوادارانش را به تجمع غیرقانونی میدان آزادی فرستاده و خود نیز در میان آنها حضور یافته و به بیان مطالب تند و تحریك آمیز علیه نهادهای قانونی نظام پرداخته است".

نکته جالب اینکه کیهان ضمن آنکه مسئولیت شهادت شرکت کنندگان در تظاهرات چند روزه اخیررا متوجه موسوی دانسته و "نقاب زدگان سبزپوش" رابه "قمه کشی و قداره بندی" متهم کرده، خبر از کشته شدن تعداد زیادی ازمردم داده است.این نشریه همچنین خبر از ارسال "بیش از 2 هزار شكایت مردمی از طرف خانواده های كشتگان و مصدومان به مراجع ذی ربط " داده و نوشته است: "موسوی چه بخواهد و چه نخواهد مسئولیت مستقیم این جنایت ها از جمله كشته شدن حدود 20 شهروند بی گناه، صدها زخمی، 200 مورد آتش سوزی بانك، 200 مورد تخریب خودروی مردم و 300 مورد تخریب اموال عمومی با اوست."

این در حالیست که سردار رادان جانشین فرمانده انتظامی، خبر از ارسال "بیش از 10 هزار مورد شكایت مردمی برای برخورد با اغتشاشگران" داده واو نیزبدون اشاره مستقیم به مهندس موسوی، اعلام کرده است که: "كسانی كه مردم را دعوت به تجمعات غیرقانونی و راهپیمایی می كنند باید تبعات آن را نیز بپذیرند."
در همین راستا احمد توكلی، رییس مركز پژوهش‌های مجلس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وقایع روزهای اخیر اظهار داشت: "بنده فكر می‌كردم لااقل پس از آشكار شدن بهره‌برداری دشمنان خارجی از حركت اعتراضی میرحسین موسوی و جمعی از مردم، آقای مهندس مرز حفظ استقلال سیاسی را پاس می‌دارد و به مسیر قانونی اعتراض بسنده می‌كند؛ ولی با بیانیه‌های پیاپی، به ویژه بعد از خطبه‌های روز جمعه اخیر، به نظر می‌رسد ایشان قصد دارند خودزنی را تا حد خودكشی ادامه دهند."
وی با بیان اینكه "از لحظه‌ای كه معلوم شد نتیجه انتخابات مورد اعتراض‌ آقای مهندس موسوی است و او به همراه دوستان و طرفدارانش قصد تحرك مدنی بدون رعایت قانون را دارند، آشكار شد كه وی با خودش در تناقض قرار گرفته است"، تصریح كرد: "از این تاسف‌ بارتر مواضع آقای موسوی بعد از آشكار شدن دخالت دشمن مستكبر و خونریز ملت‌ها یعنی آمریكا و چند كشور پر مدعای اروپایی در ماجرا و بهره‌برداری و حتی تهدید تلویحی اوباما تحت عنوان نگرانی درباره تمامیت ارضی ایران است".

وی البته این را نیز گفت که"حتی اگر حق با موسوی هم می‌بود حالا جای كوتاه آمدن بود."

از سوی دیگر زهره الهیان، نماینده مجلس اسلامی هم "مسئولیت سرقت اموال، اهانت به خانم‌های محجبه و همه این مسائل و هرج و مرج ‌ها" رامتوجه موسوی دانسته و گفته است: "آقای موسوی باید پاسخ دهند كه چرا تلاش می كنند نظام را دور بزنند."

وی همچنین افزوده: "ایشان باید اعلام كند كه ساختارهای درون نظام را قبول دارد یا ندارد و این تناقض را در افكار عمومی حل كند، كه عدم پذیرش ساختارهای نظام باعث هرج و مرج و تزلزل در نظام است."

محمد نبی حبیبی، دبیر كل حزب موتلفه اسلامی هم با این توصیه که "آقای موسوی به اردوگاه مردم و قانون برگردد" او را "اولین كسی" دانست كه باید به اظهارات اخیر غربی ها و اسراییل در مورد جمهوری اسلامی پاسخ دهد و به وی نصیحت کرد: "به اردوگاه مردم و قانون برگردند و پیش از این برای دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب خوراك تهیه نكنند."

زمینه سازی های قضایی

همزمان با این سخنان هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه هم با "بی نظیر خواندن" انتخابات دهم ریاست جمهوری، "بیانیه هایی را که نباید صادر می شد" باعث اتفاقاتی خواند که در کشور روی داده است. وی گفت: "برخی اطلاعیه هایی كه نباید صادر میشد سبب شد دشمنان سوء استفاده كنند."

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم "از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و سیاسیونی كه به خطا می‌روند، خواست قدر این موقعیت را بدانند، خود را باطل نكنند و هزینه روی دست ملت نگذارند، زیرا ملت و نظام جمهوری اسلامی بزودی و با قدرت، چشم فتنه را بیرون خواهد آورد."

لاریجانی كه دوشنبه شب در برنامه گفتگوی شبكه سوم سیما شركت كرده بود، افزود: "من مثل روز روشن می‌بینم كه ملت ما چشم فتنه را به در خواهد آورد اما چرا دوستان ما كه از افراد نظام هستند و برای نظام خدمت كرده اند، باید این قدر راه را به خطا بروند."

وی در پایان سخنان خود بدون اشاره به اقدامات لباس شخصی ها در کوی دانشگاه و دیگر نقاط کشورپرسید: "مگر نظام جمهوری اسلامی چه بدی كرده است كه ما باید این گونه با آن رفتار كنیم؟"