۱۳۸۸ تیر ۲۵, پنجشنبه

علت سقوط هواپیمای توپولف : iranpressnews.com

علت سقوط هواپیمای توپولف: کنده شدن دم هواپیما یا انفجار کابین؟

سایت آینده نیوز در تهران: اطلاعات جمع‌آوری شده توسط خبرنگار آینده نشان می‌دهد: علت اصلی سقوط هواپیمای توپولف، جدا شدن قطعه‌ای از هواپیما یا وقوع یک انفجار در هواپیما بوده است.

هواپیمای توپولف در ساعت 50/11 روز گذشته و در شرایطی که مشغول افزایش ارتفاع بوده است، در ارتفاع 28700 پایی ناگهان دچار تغییر مسیر شده و با سرعت غیرقابل تصوری سقوط می‌کند.

سرعت سقوط این هواپیما که تا ارتفاع 14 هزار پایی در صفحه رادار دیده می‌شده است، حدود 300 پا در ثانیه بوده است، در حالی که سرعت کاهش ارتفاع و فرود عادی یک هواپیما حداکثر 300 پا در دقیقه است و این به معنای سرعت 60 برابر سقوط این هواپیماست.

بنابر اظهار منابع آگاه به خبرنگار «آینده»، احتمالاتی نظیر نقص فنی و اشتباه خلبان در این سانحه منتفی بوده و چنین سقوطی تنها می‌تواند به علت جدا شدن ناگهانی یکی از قطعات اصلی هواپیما مانند دم هواپیما یا وقوع انفجار که موجب از بین بردن قدرت هدایت هواپیما می‌شود رخ داده باشد و احتمالاً بر اثر کم شدن ناگهانی ارتفاع، خلبان و مسافرین هواپیما بیهوش شده و امکان تماس با برج مراقبت را از دست داده‌اند.

بنابر اظهار این منبع، هواپیمای مذکور از مدل‌های قدیمی توپولف بوده که به تازگی در روسیه تعمیر شده بود.

در همین حال شب گذشته کاپیتان دهقان‌پور، کارشناس مسایل پروازی، علت احتمالی سقوط هواپیمای توپولف را، ‌از کار افتادن سیستم فرمان هواپیما اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که با حضور دهقان‌پور، کارشناس مسایل پروازی، مجیدی، معاون مدیریت بحران وزارت راه و مومنی‌رخ، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور برگزار شد، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد هواپیمای توپولف در ساعت 33/11 از فرودگاه امام پرواز کرد و در ساعت 50/11 دقیقه در ارتفاع 288 پایی دقیقاً در وسط کوریدور پروازی به سوی مقصد قرار داشته است، اما در این لحظه به دلایلی نامعلوم، ناگهان 270 درجه تغییر مسیر داده و سپس ظرف حدود یک دقیقه سقوط آزاد کرده و سپس در ارتفاع 14 هزارپایی از صفحه رادار محو می‌شود.

به گفته مومنی‌رخ، خلبان هواپیما هیچ مشکلی را به برج مراقبت، کنترل پرواز و هواپیماهای مجاور اعلام نکرده است. معاون مدیریت بحران نیز با اعلام این‌که کلیه اجساد متلاشی شده و جز از طریق DNA قابل شناسایی نیست و حتی جعبه سیاه هواپیما نیز آسیب جدی دیده است، علت این رخداد را وجود 20 تن بنزین در باک هواپیما هنگام سقوط اعلام کرد.

حیدری، مجری برنامه نیز به نقل از شاهدان عینی، سقوط هواپیما را به صورت افقی و در حالی که موتورهای آن آتش گرفته بود، اعلام کرده و افزود: با تماس مردم محلی آتش‌نشانی و امداد از سقوط هواپیما باخبر شده و به محل آمدند که از مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در پاسخ گفت: به دلیل این‌که از مشخصات پروازی و رادارها، تعیین دقیق محل سقوط ممکن نیست، ما محل تقریبی را متوجه شدیم و برای تعیین محل دقیق سانحه نیاز به عضویت در انجمن سوانح تولوز ‌هست که تا کنون با درخواست عضویت ما موافقت نشده است.

مجیدی درباره مشخصات هواپیما گفت: این توپولف ماه گذشته برای تعمیرات اساسی به روسیه فرستاده شده بود و بنابر اعلام شرکت روسی، تا سال آینده مجوز پرواز داشت، اما وی به عمر هواپیماها اشاره‌ای نکرد.

مومنی رخ ترکیب کشته‌شدگان را 152 مسافر و 16 عضو گروه پروازی اعلام کرد که دو نفر از آن‌ها تبعه گرجستان و 5 نفر نیز تبعه ارمنستان بودند، اما خلبان و کمک خلبان ایرانی بودند.

دهقان‌پور با اعلام این‌که با توجه به ارتفاع و سرعت هواپیما، امکان اشتباه انسانی در سقوط منتفی است، گفت: خلبان زمان لازم برای هدایت هواپیما را داشته و اگر مشکل فشار داخل کابین به وجود بیاید، خلبان آن‌را به برج مراقبت اعلام می‌کند، و حتی اگر سه موتور هواپیما با هم از کار بیفتد، در این ارتفاع خلبان فرصت دارد 30 مایل هواپیما را به سوی محل فرود اضطراری هدایت کند، اما هیچ کدام از این اتفاق‌ها نیفتاده و بدون تماس هواپیما و اشکالی نظیر از کار افتادن دم و قرار گرفتن هواپیما در مسیر سقوط عمودی بوده است که کاری از دست خلبان ساخته نبوده است.

در پایان این برنامه، حیدری خطاب به مجیدی گفت: امیدواریم مثل سوانح قبلی اعلام علت این سانحه طولانی نشده و تقصیر به گردن خلبان نیفتد و غیر از مسئولان، مردم نیز از علت این سانحه و مرگ هموطنان خود باخبر شوند.

سایت موج آزادی: در حالی که مقامات سازمان هواپیمایی و مقامات محلی در وجود یا عدم وجود نقص فنی در هواپیمای ساقط شده اختلاف نظر دارند، با نگاهی به اخبار دو روز گذشته مشخص می‌شود که حادثه سقوط هواپیمای توپولوف شرکت کاسپین با 168 سرنشین تنها دو روز پس از آن صورت می گیرد که در اقدامی عجیب مشاور امنیتی سازمان هواپیمایی کشور به جای کاپیتان خانلری به عنوان رییس این سازمان منصوب شده بود.

ابهاماتی که پیرامون این ماجراها مطرح است:

اول- دلایل برکناری کاپیتان حسین خانلری در روزهای پایانی دولت نهم
دوم- دلیل انتصاب چهره‌ای با پیشینه «امنیتی» به عنوان سرپرست کل سازمان هواپیمایی در شرایط فعلی
سوم- فاصله کوتاه میان تغییر شائبه برانگیز ریاست سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیمای مسافربری
چهارم- اختلاف فاحش میان اظهارات مسئولان ملی و محلی درباره وجود و عدم وجود نقص فنی


مسئولان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در اولین اظهار نظرها درباره این «حادثه» اعلام کردند هواپیمای ساقط شده «نقص فنی» نداشته و تا زمان سقوط، خلبان آن گزارشی مبنی بر «نقص فنی» ارسال نکرده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رضا قدیمی مدیرکل فرودگاه امام خمینی گزارش کرد که این هواپیما در «سلامت کامل» پرواز کرده است. به گفته آقای قدیمی، برای پرواز این هواپیما «همه بررسی‌های لازم و فنی» انجام گرفته بود و «هیچ مشکلی» از طرف فرودگاه نبوده است.

این مقام هواپیمایی در پاسخ به این پرسش‌ که آیا علت این سانحه «انفجار» بوده است، اظهارنظری نکرد و آن را به منوط به بررسی‌های بیشتر کرد.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور هم به خبرگزاری مهر گفت که خلبان این هواپیما پیش از سقوط، مکالمه‌ای مبنی بر وجود نقص فنی با برج مراقبت نداشته است.

احمد مومنی‌رخ افزوده بود که «در مکالمات خلبان هواپیمای حادثه‌دیده با برج مراقبت، تمام صحبت‌ها از عادی بودن پرواز حکایت دارد و خلبان تا آخرین لحظه هیچ گزارشی مبنی بر وجود نقص فنی نداشت.»

اظهارات این دو مقام هواپیمایی ایران در حالی ایراد شد که معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین ساعتی پیش از این اظهارات در سخنانی کاملا متفاوت اعلام کرده بود که این هواپیما به علت «نقص فنی» به سمت زنجان و تبریز در حرکت بوده تا فرود اضطراری داشته باشد.

بر اساس سخنان سیروس صابری، خلبان توپولوف ساقط شده پس از آنکه موفق به فرود اضطراری نشد، به سمت تهران حرکت کرد که در بین راه سقوط می‌کند.

همزمان واحد مرکزی خبر صداوسیما هم به نقل از یک شاهد عینی گزارش کرد که یکی از موتور‌های هواپیما پیش از سقوط در آسمان آتش گرفته بود. این شاهد عینی گفته بود که شاهد حریق در موتور سمت چپ این هواپیما بوده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر