۱۳۸۸ مرداد ۵, دوشنبه

روزنامه های صبح دوشنبه : BBC

دو نکته

داوود محمدی در سرمقاله سرمایه با تاکید بر این که فعل و انفعالات کابینه برای اصلاح طلبان حائز اهمیت نیست و آنان اولویت های خود را در اهداف «موج سبز» جست وجو می کنند دو نکته را یادآوری کرده اول اینکه رئیس دولتی که دامنه تساهل و تسامح اش در قبال وزرای خود این چنین تنگ نظرانه است و حتی خدمت وزیر اطلاعات به وی در دستگیری و اقرارگیری از اصلاح طلبان را به این سادگی نادیده می انگارد در برخورد با مخالفان سیاسی و معترضان خیابانی خود چه رفتاری در پیش خواهد گرفت؟

دومین نکته از نطر نویسنده سرمقاله سرمایه خوردن تلنگری به برخی اصولگرایان است تا در مواضع خویش پیرامون معترضان به نحوه برخورد با اعتراضات خیابانی و وضعیت نامساعد بازداشت شدگان بازنگری کنند و به دفاع چشم بسته از تلاش دولت برای مهار غیرقانونی و بی محابای منتقدان نپردازند.

جان مردم چقدر؟

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته درباره فرسودگي هواپيماهاي روسي که عامل اصلي وقوع سوانح هوايي در کشور ماست يا ضعف ساختاري صنعت هوايي در ايران که موجب شده ايران در صف اول کشورهاي مواجه با سوانح هوايي قرار گيرد، که اين ده روز- و البته در زمان وقوع رخدادهاي مشابه در سالهاي اخير که تعداد آن کم نبوده- مطالب متعددي در رسانه ها منتشر شده است.

به نوشته این مقاله صرف نظر از دلايل افزايش وقوع سوانح هوايي در ايران، يک نکته ديگر قابل ذکر به نظر مي رسد و آن اينکه جان مردم چقدر ارزش دارد؟ در اين نکته ترديدي نيست که عدم توجه به ضعف هاي صنعت هوايي کشور و عدم تلا ش براي رفع معايب آن، خود مصداق بارزي از اين ادعا است. طرح اين ادعا هم که تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگي بسيار بيشتر از سوانح هوايي است و نبايد سوانح هوايي را بزرگنمايي کرد عذر بدتر از گناه است.

فرزانه روستانی در اعتماد با اشاره به سقوط هواپیما ها و در عین حال کشته شدن عده ای از جوانان در تظاهرات نوشته به نظر مي رسد در توزيع يا خلع حق شهروندي بي عدالتي حتي از اين نيز فراتر رفته است زيرا بسياري از کساني که تا چندي پيش خود را شهروند و دارنده سهمي از درآمدها و منابع و اراده سياسي اين کشور مي دانستند دريافتند حق شهروندي آنان تاريخ مصرف داشته و اعتبار آن صرفاً محدود به دوراني مي شده که حادثه يي مهم يا يک انتخابات در راه بوده است و بس.

به نوشته این مقاله چگونه است وقتي کسي به هر علتي ديگر در قيد حيات نيست، صدها و بلکه هزاران بند و ماده قانون روابط مالي، حقوقي و اداري او را پس از مرگ و نسبت اين روابط را با بازماندگان وي تعريف و تبيين مي کند، اما به يکباره همه سيستم قضايي و امنيتي و همه دواير پيرامون چگونگي و چرايي زائل شدن حق حيات و حق نفس کشيدن شهروندان سکوت مي کند و هيچ اداره، نهاد، سازمان و وزارتخانه يي نسبت به علل سلب حيات از اين همه شهروندان ايراني توضيحي ارائه نمي دهد.

تسلیت ها

مجتبي واحدي در صدر گزارش های افتاب یزد نوشته با گذشت حدود چهل روز از انتشار خبر كشته شــدن نــدا آقـا سلـطـان در جـريـان تـجـمـعـات اعـتـراضـي بـعد از انتخابات، روز گذشته نـخـسـتين اعتراض‌ها و ابراز نـگــرانــي‌هـاي رسمـي در خـصـــوص حــوادث بــعــد از انــتــخــابــات بــر زبـان اصــــولــگــــرايــــان ســـرشـنـــاس جـــاري شــد. ورود »اصـولـگـرايـان سـاكت« به اين موضوع دليلي نداشت جــز خـبـر تـاسـف انــگــيــز كــشــتـه شـدن مـحـسـن روح الامـيـنــي كــه پـدر او از چهـره‌هـاي سرشناس جناح اصـولگـرا مـي‌بـاشـد.

به نوشته سردبیر آفتاب یزد حسين علايي كـه از فـــرمـــانــدهــان ســرشــناس سپاه پــاسـداران اسـت در يـادداشـتـي بـه تشريح حوادث منجر به مرگ مرحوم محسـن روح الامينـي پـرداخـت كه چاپ آن در هيچ يك از مـطبوعات داخلي ميسر نگرديد اما همين يادداشت انعكاس وسيعي در ســايـت‌هـاي خبـري داشـت. قبل از افـشـــاي مــرگ تـاثـرانـگـيـز مـحـسن روح الاميني و انتشار ادعاهاي خانواده او، حداقل دو خانواده ديگر مدعي شده بـودند كه پس از چند روز بي‌خبري نسبت به سرنوشت فرزندانشان كه در تـجـمـعـــات پــس از انتخـابـات حضـور داشــتـــه‌انــد، اجـسـاد فرزندان خود را تـحــويــل گــرفـتــه‌انــد.

در ادامه این گزارش آمده این خانواده‌ها ‌نيـز مـاننـد خـانـواده روح الاميني ادعاهايي مطرح مي‌كردند تا نـشـان دهـنـد فـرزنـدانـشـان پس از بازداشت فوت نموده‌اند كه اين ادعاها واكنشي از سوي سران جناح اصولگرا بــه دنـبـال نداشت. اما پس از مرگ روح الاميني در حال بازداشت، علاوه بــر صدور پيام تسليت توسط رئيس صدا و سيما و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، چهره‌هايي همچون حـسـيــن فــدايــي كـه از مــدافعان دولت هستند نیز تسلیت گفته اند.

کيوان آذرپندار در سرمقاله حیات نو با اشاره به کشته شدن محسن روح الامینی و اخبار پیرامون آن نوشته محسن روح‌الامينى که به شکلى مظلومانه در پى بازداشت چند روزه از دنيا رفته از جهاتى حائز اهميت است که مى‌خواهم از اين طريق آنها را يادآور شوم. وى فرزند يکى از چهره‌هاى اصولگرا و نزديک به جريان راست بوده و جا دارد از همين طريق به خانواده او تسليت گفته و علو درجاتش را از خداوند متعال مسئلت نمايم.

نویسنده سرمقاله حیات نو در قالب چند سوال پرسیده جان، مال و آبروى همه انسان‌ها با هر دين و تبارى محترم است. چرا نمايندگان مدعى اصولگرايى در مجلس هشتم تنها به تشييع جنازه همين مرحوم رفتند و براى او تسليت گفتند آيا سايرين که فرزند دوستان شما نيستند ايرانى و مسلمان نبودند؟

چرا امکان مراسم تشييع جنازه تنها براى همين خانواده فراهم شد؟

در ادامه این مقاله پرسیده شده چرا آقاى ضرغامى مسجد بلال را تنها براى همين خانواده در نظر گرفت. خانواده‌هاى ديگر در ساير مساجد هم امکان برگزارى مراسم را نيافتند؟ چرا مسئولان اصولگراى دولت و مجلس تا کنون به سخن ساير خانواده‌ها توجه نمى‌کردند و چرا تنها پرونده پزشکى محسن روح‌الامينى در اختيار خانواده‌اش قرار گرفت؟آيا رفع تبعيض که ادعا مى‌شد اينگونه است؟

نامه به هاشمی

اعتمادملی نامه همسر سعید جچاریان را به هاشمی رفسنجانی چاپ کرده که در بخشی از آن نوشته شده سخنان تاريخي شما در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران بارقه اميدي را در دل مردم رنجديده ايران و ما خانواده زندانيان سياسي در بند نشاند و براي هميشه در صفحه سبز تاريخ ايران زمين خواهد ماند. تذكرات شما بر قانونگرايي- مردم‌سالاري و حقوق شهروندي و راهكارهاي شما براي برون‌رفت از بحران انشاء... به زودي به بار خواهد نشست.

خانم مرصوصی به نوشته اعتمادملی اضافه کرده اينجانب شخصا سال‌ها پيش از اين زماني كه در زندان استبداد شاه بودم از برخوردهاي نامناسب دوستاني كه سعه‌صدر نداشته و تحمل سلايق فكري متفاوت را نداشته و طرف مقابل را سرزنش و مورد عتاب قرار مي‌دادند، همواره در رنج بودم و به اين دليل نسبت به آينده سياسي ايران نااميد و بيمناك. حتي در بحبوحه پيروزي انقلاب اسلامي ايران به اين فكر بودم كه مديريت نظام آينده چگونه خواهد توانست بين اين سلايق صلح و وحدت برقرار نمايد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر