۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

جبهه سیاسی : BBC

بهشتی: موسوی یک 'جبهه سیاسی' تشکیل می دهد


یکی از مشاوران میرحسین موسوی گفته است که آقای موسوی به زودی یک جبهه سیاسی تشکیل خواهد داد.

علیرضا حسینی بهشتی روز سه شنبه ۲۳ تیر (۱۴ ژوئیه) به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: تشکیل چنین جبهه ای در دستور کار میرحسین موسوی قرار دارد و به زودی خبر تشکیل آن را اعلام خواهیم کرد.

آقای موسوی پس از تأیید صحت انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط شورای نگهبان اعلام کرده بود که "گروهی از نخبگان بر سر آنند که گرد هم آیند و با تشکیل جمعیتی قانونی صیانت از حقوق و آرای پایمال شده مردم در انتخابات گذشته را از طریق انتشار مدارک و اسناد تقلب و تخلف های انجام گرفته و نیز رجوع به محاکم قضایی پیگیری کنند و نتایج آن را مستمرا به اطلاع عموم مردم برسانند" و گفته بود که به این جمع خواهد پیوست.

اما بسیاری از رسانه ها و چهره های جریان اصولگرا در ایران، این گفته آقای موسوی را نشانه تصمیم او برای تشکیل یک حزب سیاسی دانستند و با آن مخالفت کردند.

از جمله حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله این روزنامه نوشت که تشکیل چنین حزبی "فتنه" است و "چشم فتنه را باید کور کرد".

مخالفان آقای موسوی می گویند که اعتراض او به نتایج اعلام شده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و عدم پذیرش نظر شورای نگهبان توسط او، باعث شده است که او "صلاحیت" تشکیل یک حزب قانونی را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی از دست بدهد.

صدور مجوز تأسیس حزب در ایران به عهده کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است که در وزارت کشور تشکیل می شود.

اما حمیدرضا فولادی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به خبرگزاری ایلنا گفته است که فعالیت در قالب یک "جبهه سیاسی"، نیازی به دریافت مجوز ندارد.

او به عنوان نمونه گفته است که جبهه پیروان خط امام و رهبری هم که از ۱۴ حزب و تشکل سیاسی جناح اصولگرا تشکیل شده است و در انتخابات گذشته از نامزدی محمود احمدی نژاد حمایت می کرد، مجوزی از کمیسیون ماده ۱۰ نگرفته است.

میرحسین موسوی معتقد است که در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تقلب ها و تخلف های گسترده ای صورت گرفته، اما می گوید اعتراض به این تقلب ها و مقابله با دولت برآمده از این انتخابات باید به روش های قانونی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی صورت گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر