۱۳۸۸ تیر ۱۷, چهارشنبه

روزنامه های چهارشنبه : BBC

چند روزنامه صبح خبر از جلسه دیدار رییس جمهور سابق و میرحسین موسوی و مهدی کروبی داده اند که در آن به نوشته روزنامه صدای عدالت با اشاره به سخنان تأسف‌بار خطيبی از منبر نماز جمعه که‎ ‎اقدامی خلاف قانون و خلاف شرع و ضدبشری چون اعتراف‌گيری را تأييد کرده بود، گفته شد‎ ‎ اين نوع رفتارهايی است که اعراب جاهلی با عمار ياسرها داشته اند و جای تعجب است‎ ‎خطیبی که خود بايد حافظ ارزش های اسلامی باشد به اين رفتار اذعان و افتخار کند.‎

سرمایه نوشته در ملاقات محمد خاتمی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی این سه به شدت از حمله به مردم بی گناه و حمله‎ ‎به خوابگاه ها و منازل مردم انتقاد کرده و نمونه‌های بسيار تکان‌دهنده‌ای از‎ ‎وحشی‌گری‌های لباس‌شخصی‌ها که با حمايت قوای امنیتی صورت گرفته، ذکر کرده اند.

به نوشته این روزنامه رهبران جنبش اصلاحات با اشاره‏‎ ‎به شهادت هموطنانی که تنها جرمشان اعتراض به تقلبات انتخاباتی بوده، گفته اند که‎ ‎مردم حرکت های مسالمت جويانه‌ای داشته اند و يک راهپيمايی چند ميليونی خودجوش را با‎ ‎آرامش و نظمی فوق‌العاده اداره کردند که با اندک تدبير و اعتنا به حق آنها و بيزاری‎ ‎جستن از دروغ و بی‌احترامی به مردم امکان داشت جريان امور به يک بحران مل تبديل‎ ‎نشود‎.


مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته چهار سال پس از آنکه دولت اصلاحات کليد ساختمان رياست جمهوری خيابان پاستور را به اصولگرايان سپرد، بار ديگر قريب به چهارده ميليون نفر از ايرانيان سراسر کشور (نه فقط پايتخت و کلان شهرها) به آرمانهای جنبش اصلاحی رای مثبت دادند و اگر چه اين تعداد براساس آمارهای وزارت کشور، برای پيروزی در انتخابات کافی نبود اما مهم اين است که با استناد به اين آمار رسمی می توان استدلال کرد که هنوز هم جنبش اصلاحات از وزن اجتماعی قابل توجهی در ميان اقشار مختلف جامعه ايرانی برخوردار است.

نویستده این مقاله بر این اساس نتیجه گرفته ساده انگارانه است اگر تصور شود که از دوم خرداد 1376 تا بيست و دوم خرداد 1388، طی دوازده سال، جنبش اصلاحی از جامعه ايرانی برچيده شده است و امروزه صرفا محدودی از نخبگان و روشنفکران تنها در لا به لای متون تئوريک و به صورت انتزاعی از اصلاحات سخن می گويند.

به نظر نویسنده مردم سالاری گزافه نيست اگر انتظار داشته باشيم که امکانات و شرايطی فراهم شود تا صدای اين جمعيت بزرگ چهارده ميليون نفری از رای دهندگان، شنيده شود؛ انتقادهايشان مورد توجه قرار گيرد و مهمتر از همه اينکه، هويت و موجوديت آنها به عنوان شهروندانی آگاه و البته نگران، به رسميت شناخته شود.


اعتماد از گفتگوی خبرنگار این روزنامه با یکی از مسوولان شرکت مخابرات درباره قطع دوباره اس ام اس گزارش داده که در آن نوشته شده بالاخره بعد از 10 تماس يکی از مسوولان جوابگو شد که در زير می خوانيد.

چرا اس ام اس قطع است؟

مگر اس ام اس دوباره قطع شده؟

بله، از ديروز ساعت 2 بعد از ظهر.

نمی دانم اما يادتان هست روزی که اس ام اس وصل شد، اس ام اسی آمد با اين مضمون که «خدا اس ام اس را آزاد کرد»، حالا هم بايد منتظر باشيد دوباره خدا «اس ام اس» را آزاد کند.

نه، حالا واقعاً اس ام اس چرا قطع شده؟

واقعاً نمی توانيد حدس بزنيد.

خوب مثل دفعه قبل علت خاصی دارد؟

بله اما خواهش می کنم نام من را فاش نکنيد و از من نامي نبريد.

ممنون. حتماً.

اعتماد نوشته همان طور که از گفت وگوی تلفني مشهود است اين منبع علت خاصی را دليل قطعی اس ام اس می داند، اما گفت وگوهای ديگری نيز از ساير خبرگزاری ها در اين باره منتشر شده بود که در زير پاره ای از آنها را می خوانيد.


امير دبيری مهر در صدای عدالت با این مقدمه که اين روزها همه بيشتر در جست‌وجوی شنيدن سخنان مردی هستند كه ترجيح داده كمتر سخن بگويد نوشته غيبت آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران نيز كنجكاوی درخصوص سكوتش را دوچندان كرد. اهميت رويدادهای انتخاباتی پس از آن به‌قدری بود كه انتظار مردم را برای ورود رجال سياسی بالا برد؛ به‌گونه‌ای كه بعد از خطبه تاريخی و ماندگار مقام معظم رهبری در نماز جمعه همگان چشم‌‌انتظار تحليل شفاف و جامع مرد شماره 2 نظام اسلامی يعنی هاشمی‌رفسنجانی هستند.

به نوشته این مقاله به‌ويژه كه هاشمی‌رفسنجانی درحال‌حاضر هم رئيس مجلس خبرگان رهبری است و هم رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اما اگر در اين منصب‌ها هم نبود همچنان مرد شماره 2 نظام اسلامی بود زيرا از ميان ياران كليدی بنيانگذار جمهوری اسلامی يعنی آقايان طالقانی، مطهری، بهشتی، باهنر، منتظری، موسوی‌اردبيیي، هاشمی‌رفسنجانی و آيت‌الله خامنه‌ای برخی در قيد حيات نيستند و بعضی در گوشه عزلت به‌سر می‌برند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر