۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

مرور روزنامه های صبح تهران: دوشنبه 25 خرداد : بی بی سی

مرور روزنامه های صبح تهران: دوشنبه 25 خرداد

تیترهای اول

"مجلس با تحقیق و تفحص از حساب ذخیره ارزی مخالفت کرد" تیتر اول روزنامه های مردم سالاری و است، و اعتماد از زبان رییس مجلس در عنوان اصلی خود نوشته "اتهامات را به داخل مجلس نکشید."

"میرحسین در حبس خانگی نیست" تیتر اول فرهیختگان است و "تکذیب بازداشت خانگی میرحسین و کروبی" عنوان اصلی سرمایه.

گزیده مقالات

اعتراض ها

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته بر اساس قانون انتخابات باید شورای نگهبان تا سه روز پس از برگزاری انتخابات به شکایات واصله رسیدگی و اظهار نظر نماید اما به نظر می رسد آقای احمدی نژاد با برگزاری مراسم جشن و راهپیمایی در میدان ولیعصرهیچ شک و شبهه ای در برگزاری سالم انتخابات ندارد با این حال، این موضوع حق شکایت از سایر نامزدهای انتخاباتی را سلب نمی کند و آنان نیز می توانند از راه های قانونی شکایات خویش را پیگیری نمایند.

نویسنده این مقاله از وزارت کشور خواسته با درخواست مهندس موسوی برای راهپیمایی آرام حامیان خویش موافقت نموده تا طرفداران واقعی ایشان (و نه آشوبگران، تشنج آفرینان و سوء استفاده کنندگان از وضعیت مبهم انتخابات) کاملا متمایز گردند و در عین حال نیروی انتظامی نیز بتواند با تجمعات غیرقانونی برخورد قانونی نماید.

خشونت چرا

مسعود سلطانی‌فر در مقاله ای در اعتمادملی نوشته انگیزه حضور خیره کننده مردم در انتخابات هرچه بود که برهمگان روشن است، ولی این ۳۹ میلیون نفر به هرحال به دنبال رقم زدن آینده و سرنوشت خود از طریق راهکار قانونی و شرکت در انتخابات بودند بنابراین باید نظام و مردم را در این رفراندوم پیروز واقعی بدانیم.

به نوشته این مقاله در روزهای تبلیغات انتخابات یک نوع بلوغ سیاسی و رفتارهای کاملا مدنی بر هواداران کاندیداها حاکم بود که به ندرت به درگیری و خشونت‌کشیده شد فراهم نمودن زمینه این رفتارها و امنیت ایجاد شده از طرف عوامل انتظامی و امنیتی کشور جای تقدیر دارد. انتظار بود که رفتار متقابل هواداران و نیروهای تامین‌کننده امنیت در روزهای گذشته (شنبه) نیز در چارچوب اصول مدنی و قانون صورت پذیرفته و شاهد خشونت‌ها و درگیری‌های تاسف‌بار که عوارض منفی آن متوجه همه مردم و نظام است نباشیم.

ثانیا باید بدانیم که تیم دولت فعلی به این راحتی قدرت را از دست نخواهد داد باید از همین امروز برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسب با جامع‌نگری و عمق‌نگری و استفاده از افراد کارآزموده و روش‌های نوین با توجه به خصوصیات فکری نسل جدید به عمل آمده و مثل سیاستمداران خبره و کارکشته پس از هر پیروزی مغرور و پس از هر نتیجه‌ای (هرچند تحمیلی) مأیوس نشویم.

چرا به این شتاب

صادق جوادی حصار در مقاله ای در اعتمادملی پرسیده آیا حق کاندیداها و حامیان آنها نیست که نسبت به اعلام نتیجه انتخابات معترض باشند. اگر هست چرا باید با آنها برخورد غیرقانونی صورت بگیرد. حتما پاسخ می‌دهند که لزومی ندارد به خیابان‌ها بریزند. این سخن درست بود اگر پیروز انتخابات را قبل از بررسی شکایات و اعتراضات اعلام نمی‌کردند.

به نوشته این روزنامه نگار اصلاح طلب با این حال و پس از اعلام پیروزی پیش از موعد گیریم که مردم سکوت کردند و کاندیداها هم رفتند دنبال اعتراضات قانونی و مدنی و یک ماه دیگر هم شورای نگهبان پذیرفت که مثلا در فلان صندوق تخلف صورت گرفته و آرای آن صندوق باطل اعلام می‌شود اما نتیجه فرقی نمی‌کند. بعدش چه؟ این همه مردم آمده بودند که تا نیمه‌های شب در صف رای بمانند و باز هم بر روندی که نسبت به آن معترض بودند مهر تایید بزنند. واقعا جمهوری اسلامی چه سرمایه‌ای جز حمایت مردم داشته و دارد؟ اگر مردم نتوانند به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند، چه مواجهاتی با نظام را برای آنها می‌توان تصور کرد. حتما یکی از آنها بی‌میل و بی‌رغبتی نسبت به ادامه حضور خواهد بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر