۱۳۸۸ خرداد ۲۵, دوشنبه

فراخوان راهپيمايي در سراسر ایران : روز آن لاین

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸
در اعتراض به کودتای انتخاباتی

فراخوان راهپيمايي در سراسر ایران

در حالي که روز يکشنبه اعتراض مردم تهران و شهرهای مختلف ايران در حمايت از ميرحسين موسوي و اعتراض به کودتاي انتخاباتی به شدت مورد حمله و سرکوب قرار گرفت، ستاد انتخاباتی این کاندیدا از مردم دعوت کرد که امروز (دوشنبه) در تهران و ساير شهرهاي کشور به راهپيمايي اعتراض آمیز بپردازند.

بنابر اين اطلاعيه راهپيمايي هواداران موسوي در تهران با حضور خود وي از ساعت 4 عصر دوشنبه در تهران از ميدان انقلاب تا ميدان آزادی برگزار خواهد شد، و این کاندیدا در ميدان آزادي براي مردم معترض سخنراني خواهد کرد.

موسوي همچنين تاکيد کرده که در صورت برخورد و ممانعت نيروهاي امنيتی و نظامی با برگزاري اين راهپيمايي به حرم اآت الله خميني مي رود و در آنجا متحصن خواهد شد.

به دليل قطع کليه امکانات ارتباطی موسوی با مردم از جمله فيلترينگ و اختلال در دو سايت اينترنتي ستاد وی و مسدود شدن ساير سايت ها و رسانه هاي نزديک به اصلاح طلبان از سوي مقامات دولتي و امنيتي، نخست وزیر دوران جنگ از همه مردم خواسته است تا خود زمان برگزاري اين راهپيمايي را به يکديگر اطلاع دهند.

ميرحسین موسوي عصر روز يک شنبه همچنين پيام تلفني را خطاب به مردم ايران منتشر و اعلام کرد: "امكان حضور در ميان مردم يا هرنوع ارتباط و گفتگو با آنان از من سلب گرديده و تحت نظارت می‌باشم. از سوی ديگر ستاد مركزی اينجانب نيز پلمپ شده و اعضای حزب مشاركت دستگير شده‌اند"، اما "مردم عزيز می‌خواهم ضمن حضور در صحنه، از هرگونه درگيری و تشنج كه قطعاً به نفع گروه قانون‌گريز و متقلب تمام خواهد شد بپرهيزند."

ادامه اعتراض و سرکوب

به رغم ورود هزاران مامور امنيتي و يگان های ویژه به سطح شهر تهران و شهرهاي ديگر کشور، روز یکشنبه اعتراض های گسترده مردم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت.

معترضان به تقلب در انتخابات با تجمع در خیابان ولی‌عصر در نزديکي یکی از ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی که اکنون پلمپ شده است، به سر دادن شعارهایی در حمایت از موسوي و اعتراض به روند شمارش و اعلام نتایج آرا پرداختند.

يگان هاي ویژه و ماموران مسلح لباس شخصي به شدت مردم معترض را با باطوم و شليک گاز اشک آور مورد حمله قرار دادند. گزارش هایی نیز از شلیک تیر هوایی منتشرشده است.

تصاويري که شهروندان از سطح تهران منتشر کرده اند حامی از آن است که ماموران يگان هاي ویژه مجهز به انواع اسلحه و ماسک و با صورت هاي پوشيده، علاوه بر حمله به تجمعات و تظاهرات مردم، زنان و جوانان منتظر در ايستگاه هاي اتوبوس و عابران معمولی را نيز به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و با باطوم و اسپری فلفل مورد حمله قرار داده اند.

شاهدان عينی میزان خشونت يگان هاي ویژه را بي سابقه توصيف کرده اند. روز يک شنبه محود احمدي نژاد با انتقال چند هزار نفر از پرسنل دستگاه های نظامی و دولتی و هواداران خود به ميدان ولي عصر با آنها جشن پيروزی برگزار کرد و همزمان ماموران يگان هاي ویژه راهپيمايان معترضی را که قصد داشتند خود را برای اعتراض به اين ميدان برسانند مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در کرج نیز گزارش ها حاکی است که يگان هاي ویژه به تجمعات اعتراض آميز مردم حمله برده و آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

شعارهاي مردم معترض روز يکشنبه با شدت گرفتن سرکوب آنها تند تر شد. از جمله اين شعارها عبارت بود از: "گفته بودیم اگر تقلب بشه، ایران قیامت میشه"، "پلیس خیانت می‌کند، دولت حمایت می‌کند"، "پلیس مزدور نمی‌خواهیم، حکومت زور نمی‌خواهیم"، "موسوی، موسوی، رأی منو پس بگیر" و "مرگ بر ديکتاتور".

روز يکشنبه علاوه بر يگان هاي ویژه، گروهايی از نیروهای لباس شخصی مجهز به چماق، چاقو و ساير سلاح هاي سرد به خيابان هاي اصلی تهران منتقل شده و به ویژه در ميدان ولی عصر و خيابان هاي اطراف، و همچنين در میدان انقلاب و خيابان هاي اطراف آن معترضان مورد حمله و شرب و شتم قرار دادند.

از شمار مجروحان دیروز آمار دقيقي منتشر نشده اما برخی گزارش ها حاکی است که ماموران امنيتی به بيمارستان ها مراجعه می کنند تا ده ها تظاهر کنندگان مجروح را دستگير کنند.

در حالي که آمارها از دستگيري ده ها تن در تظاهرات دو روز گذشته تهران خبر مي دهد، يکي از فرماندهان نيروی انتظامی به خبرگزاريهای دولتي گفت که 170 نفر در تهران بازداشت شده اند.

اين در حالي است که محمد علي ابطحي از اعضاي ستاد انتخاباتي مهدی کروبی اعلام کرد که شنبه شب بيش از 100 نفر از فعالان سياسی شناخته شده و روزنامه نگاران در تهران در خانه یا محل کار خود بازداشت شده اند. هرچند بسیاری از دستگیر شدگان، روز یکشنبه آزاد شدند.

از سوی دیگر، شهرهاي کرج، اصفهان، شيراز، مشهد و تبريز نيز در شبانه روز گذشته شاهد تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز هواداران ميرحسين موسوي بود که بنابر گزارش ها سرکوب مردم در شراز و اصفهان شدت بيشتری داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر