۱۳۸۸ خرداد ۲۷, چهارشنبه

خامنه ای همچنان در موضع یک دیگتاتور : BBC

خامنه ای: تحمل شکست 'کار آسانی نیست'

آیت الله خامنه ای از شورای نگهبان خواست با بررسی شکایات رفع شبهه کند

درحالی که اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دارد، آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور این اعتراضات را تلویحا ناشی از "عدم تحمل" هواداران نامزدهایی که از سوی وزارت کشور بازنده انتخابات اعلام شده اند دانسته است.

در موضع گیری رهبر ایران که اولین اظهارات او پس از تجمع عظیم مخالفان در مرکز تهران در روز دوشنبه بود، تغییری نسبت به اظهارات روز یکشنبه وی در دیدار با میرحسین موسوی، مشاهده نمی شود.

به علاوه او با ذکر رای "24 میلیونی یک طرف" در برابر رای "14 میلیونی طرف دیگر" و استفاده از عبارت "رئیس جمهور منتخب" در اشاره به محمود احمدی نژاد، بار دیگر به طور غیرمستقیم بر پیروزی او مهر تایید زد.

با این حال او بر لزوم رسیدگی به شکایات نامزدها تاکید کرد.

رهبر ایران موضعی مشابه مقام های انتخاباتی اتخاذ کرد که گفته اند ممکن است اجازه شمارش مجدد "برخی" از صندوق ها داده شود.

آیت الله خامنه ای هیچ اشاره ای به مرگ حداقل هفت نفری اشاره نکرد که گفته می شود در اثر تیراندازی نیروهای بسیج در پایان راهپیمایی روز دوشنبه مخالفان در نزدیکی میدان آزادی تهران کشته شدند هر چند کسانی را که "اخلالگر" خواند متهم به ارتکاب "جنایت" کرد.

در مورد ماجرای تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان گفته شده است که گروهی از تظاهرکنندگان به سوی پایگاه بسیج بطری آتشزا پرتاب کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر در حالیکه عصر روز سه شنبه هواداران محمود احمدی نژاد و طرفداران مخالفان او در دو نقطه شهر تهران تجمع کرده بودند، آیت الله خامنه ای هر دو طرف را به پرهیز از تنش و درگیری فراخواند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان ستادهای انتخاباتی چهار نامزد انتخابات، و حضور نمایندگان شورای نگهبان، که مسئول نظارت بر انتخابات است، و همچنین نمایندگان وزارت کشور، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون تبلیغات انتخابات ایراد شد.

دو جناح و دو گروه یکدیگر را عصبانی نکنند چه آن کسانی که نامزد مورد علاقه آنها پیروز شده و چه آن کسانی که نامزد آنها پیروز نشده است همه باید بر محور اصلی که حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است، متمرکز شوند

رهبر ایران

درحالی که معترضان به رای گیری در روزهای اخیر شعارهایی همچون "رای ما را دزدیدند، دارند باهاش پز می دن" سر می دادند، آقای خامنه ای در این سخنان بارها رای گیری روز جمعه را مهر تاییدی بر نظام جمهوری دانست.

آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنان خود گفت "حضور نزدیک به 40 میلیونی مردم در پای صندوق های رای یک افتخار برای نظام اسلامی است که همه رای دهندگان با سلایق مختلف در این حماسه بزرگ سهیم هستند" و افزود که نظام حکومتی ایران همواره بر مشارکت بیشتر مردم تاکید می کند زیرا این حضور به معنای "رای آنها به نظام اسلامی" است.

روز شنبه بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، آیت الله خامنه ای پیروزی آقای احمدی نژاد را مورد تایید قرار داد در حالیکه در انتخابات ایران، نتیجه انتخابات معمولا پس از مهلتی سه روزه اعلام می شود که برای شمارش کامل آرا - از جمله آرای خارج از کشور - و دریافت شکایت ها در نظر گرفته شده است.

با این حال رهبر ایران در دیدار روز دوشنبه با نمایندگان نامزدها بر رسیدگی به شکایات تاکید کرد و گفت "این اشکالات حتما باید رسیدگی شوند و من از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور می خواهم اشکالات مطرح شده، دقیقا بررسی شود تا شبهه ای باقی نماند."

در عین حال، آیت الله علی خامنه ای در آنچه که به منزله مخالفت با درخواست آقای موسوی برای ابطال انتخابات تلقی می شود، گفت: "اگر بررسی اشکالات مستلزم شمارش مجدد برخی صندوق ها بود، این کار نیز حتما با حضور نمایندگان ستادها انجام شود تا برای همه اطمینان به وجود آید."

در عین حال، به نظر نمی رسد که شمارش بخشی از آرا مخالفان را راضی کند.

علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، روز سه شنبه گفت: "حرف ما به شورای نگهبان این بود که موضوع بر سر یک صندوق یا دو صندوق نیست. این که در کشور اجازه حضور قانونی به نمایندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسیعی را ایجاد می کند ضمن اینکه ما موارد زیادی از تخلفات را در دست داریم و اعلام کرده ایم".

آقای محتشمی پور گفت: "در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رأیی که در صندوق ها ریخته شده نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است."

'مراقب رفتار و حرکات'

رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش که آشکارا به اعتراضات روزهای اخیر از سوی مخالفان اشاره داشت، این اعتراضات را تلویحا به عدم تحمل شکست از سوی معترضان نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای خامنه ای "دو طرف پیروز و غیر پیروز انتخابات" را مخاطب قرار داد و گفت "هم آن کسانی که اکثریت را به دست آورده اند و هم آن کسانی که موفق به کسب اکثریت نشده اند باید با صبر و بردباری و حفظ ظرفیت لازم در رفتار و حرکات خود مراقبت کنند."

آیت الله خامنه ای افزود: "ظرفیت و تحمل پیروزی و عدم پیروزی کار آسانی نیست. زیرا این موضوع یکی از فضایل انسانی است که باید فرهنگ آن در میان نخبگان و آحاد مردم ترویج شود."

اظهارات محمود احمدی نژاد که مخالفان را به گروهی از اوباش تشبه کرده که پس از شکست تیمشان به خیابان ها ریخته اند تشبیه کرده و آنها را "خس و خاشاک" خوانده بود، خشم بسیاری از معترضان را برانگیخته است و به سردادن شعار "احمدی نژاد به گوش باش، ما مردمیم نه اوباش" منجر شده است.

رهبر ایران در اشاره به آشوب های پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: "این تخریب ها و کارهای زشت و بعضی جنایاتی که اتفاق افتاد مربوط به مردم و حامیان نامزدها نیست بلکه مربوط به اخلالگران است و همه باید در مقابل آن بایستند و صریحا اعلام موضع کنند."

وی در پایان سخنانش از طرفین خواست از اقداماتی که منجر به تحریک طرف دیگر می شود خودداری کنند و گفت "دو جناح و دو گروه یکدیگر را عصبانی نکنند چه آن کسانی که نامزد مورد علاقه آنها پیروز شده و چه آن کسانی که نامزد آنها پیروز نشده است همه باید بر محور اصلی که حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است، متمرکز شوند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر