۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

روزنامه های صبح پنجشنبه : BBC

پاسخ به مردم

آفتاب یزد در سرمقاله خود به مساله انصراف محسن رضائی از تعقیب شکایت خود از شورای نگهبان اشااره کره و نوشته محسن رضایی بایستی همین امروز، به شفاف سازی بپردازد. این شفاف سازی قاعدتاً برای بازسازی اعتماد ضربه خورده بسیاری از مردم و یا تغییر احساس »گروه عمده‌ای از مردم« نسبت به نتایج انتخابات - که علی لاریجانی از حق آنها دفاع کرد - کمکی نمی نماید اما اولاً می تواند تغییر ناگهانی موضع رضایی را برای عده ای از مردم که به او اعتماد کرده‌اند »توجیه پذیر« نماید.

به نوشته سردبیر این روزنامه کسی که حدود یک ماه قبل ادامه برنامه‌های دولت نهم را به معنای »حرکت به سوی پرتگاه« دانسته است بایستی به مردم ثابت کند که تصمیم اخیر او کشور را از پرتگاه دور می سازد. در غیر این صورت برای کسانی که سخن یک ماه قبل رضایی را باور کرده‌اند حتی تصور شرایطی که ممکن است »بدتر از پرتگاه« بوده و لذا این کاندیدای ظاهراً جدی را به پذیرش ادامه راه دولت نهم قانع ساخته است بسیار آزار دهنده خواهد بود.

بی طرفی صدا و سیما

حیات نو در سرمقاله خود با نقل این خبر که میرحسین موسوى به درخواست صدا و سیما جهت مصاحبه با خبرنگاران این رسانه پاسخ مثبت نداده نوشته مهندس موسوى از اولین ساعات اعلام نتایج انتخابات رسما خواستار حضور در تلویزیون و گفت‌وگو با مردم شده که با این درخواست تاکنون موافقت نشده است.

رضا سماواتی نویسنده سرمقاله این روزنامه ضمن اشاره به فرصت های نابرابری که صدا و سیما در اختیار نامزدهای انتخابات گذاشته نوشته اگر رسانه ملى متعلق به همه ملت است چرا فقط به جریان مدعى پیروزى توجه دارد و جریانى که طبق نظر وزارت کشور حداقل ۱۳ میلیون رأى در کشور دارد را تا این اندازه مورد بى‌مهرى قرار مى‌دهد؟ اگر این عده در چارچوب قانون اساسى به نامزدى رأى داده و اکنون اعتراضاتى دارند چرا سهمى از رسانه ملى ندارند؟

در ادامه این مقاله با یادآوری سخن رهبر جمهوری اسلامی که هر چهار نامزد ریاست جمهوری را نیروهاى درون نظام دانستند و رقابت آنها را نیز در همین چارچوب ارزیابى کردند نوشته بر این اساس طبیعى است که از سهمى برابر در رسانه ملى برخوردار شده و بتوانند به طرح نظرات خود و اقناع افکار عمومى و آرام سازى هواداران خویش بپردازند.

غیبت بزرگان

اعتماد در گزارشی پیرامون جلسه دیدار نمایندگان مجلس و رییس جمهور که در آن هیچ یک از چهره های اصلی مجلس شرکت نداشتند نوشته هم احمدی نژاد و هم حامیانش از اینکه برخلاف انتظار، اکثریت مجلس هشتم حامی او نیست ناراحت هستند خصوصاً اینکه آنها تصور می کردند میهمانی سه شنبه شب بتواند روزنه یی برای جلب آرای از دست رفته محمود احمدی نژاد باشد.

در ادامه این گزارش آمده: رای ۱۹۶ نماینده به کمیته حقیقت یاب و غیبت ۱۸۲ نماینده در ضیافت دو شب پیش حکایتگر میانگینی است از نمایندگانی که به شیوه در پیش گرفته رئیس مجلس خود لبیک گفته و حاضر به خوردن شیرینی محمود احمدی نژاد نیستند و با تعابیری مانند «کار داشتیم»، «وقت نداشتیم» و امثال آن بی میلی خود را نسبت به عدم ملاقات با احمدی نژاد نشان دادند.

به نوشته گزارشگر اعتماد آنچه در پشت پرده مجلسی های هشتم را این گونه رودرروی احمدی نژاد قرار داده، رفتارهای رئیس دولت نهم و کابینه منتسب به او در دو هفته گذشته و از سوی دیگر ابهاماتی است که نمایندگان مجلس نسبت به ماجراهای قبل و بعد از انتخابات داشتند و حتی برای رفع آن دو بار وزیر کشور را به مجلس فراخواندند اما به رغم این فراخوانی محصولی به مجلس نرفت.

ام القرای اسلام و اصلاحات آمریکائی

سرمقاله صدای عدالت مقاله ای است از عباس ملکی که در آن به تازه ترین گفته های جواد لاریجانی مشاور قوه قضاییه پاسخ داده شده از جمله آن جا که وی از انقلاب مخملی برای اصلاحات آمریکایی نوشته و نویسنده سرمقاله صدای عدالت تاکید کرده که این برنامه ای است که در چندین کشور با موفقیت هم اجرا شده است اما بحث بر سر قسمتی از مردم است که به گفته علی اردشیر لاریجانی رئیس مجلس "به درست یا غلط احساس می کنند حق شان یا رای شان ضایع شده است و اتفاقا کم هم نیستند".

نویسنده از مشاور رییس قوه قضاییه پرسیده آیا می توان آن ها را هم زمینه سازان انقلاب رنگی برای اصلاحات آمریکایی دانست؟ که اتفاقا در میانشان هم حزب اللهی و مومن و مسلمان و محجبه کم نیستند.

در ادامه این مقاله آمده آقای لاریجانی در این برنامه گفتند که نمادگرایی بی محتوا سوق دادن به سمت اصلاحات آمریکایی است. ضمن موافقت با این ایده که وقتی محتوا نباشد نماد چیزی جز یک شی تو خالی نیست، باید بگویم که شما درست می گویید اما ریشه آن کجاست؟ آیا صد در صد آمریکایی است؟ آیا کسانی که به فرموده رهبر عزیز انقلاب، با استفاده از نام رهبری به کوی دانشگاه حمله می کنند دنباله رو آمریکا هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر