۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه

تکیه به قانون : iranpressnews.com

تکیه به قانون به جای مشروعیت از دست رفته

در حالیکه مردم معترض به نتیجه انتخابات مهندسی شده رژیم در خیابانها همچنان پای می کوبند و خواهان ابطال آن هستند، روز گذشته علی خامنه‌ای، ولی فقیه رژیم در دیدار با نمایندگان و هیات رییسه مجلس گفت: "من در مسایل اخیر مربوط به انتخابات ریاست جمهوری مُصرّ به اجرای قانون بوده و خواهم بود و نظام اسلامی و مردم نیز به هیچ قیمتی زیر بار زور نخواهند رفت."

علی خامنه ای در حالی حرف از قانون و قانون گرایی به زبان می آورد که خود قبل از طی شدن مراحل قانونی انتخابات و بررسی و تایید نتیجه آن توسط شورای نگهبان، به احمدی نژاد تبریک گفت و در عمل همه طرفهای درگیر را در مقابل عمل انجام شده قرار داد. حال او عمل خود را مطابق قانون قلمداد کرده و با اصرار بر پذیرفتن آن از سوی جناح دیگر و رقبا می گوید که به هیچ قیمتی حاضر به عقب نشینی نیست. او همچنین در این نشست می گوید: "یکپارچگی و صدای واحد در اعلام مواضع اساسی در شرایطی که دشمنان مترصد نقطه ضعف و فرصت طلبی هستند کاری بسیار خوب و مهم است."
حال این "یکپارچگی و صدای واحد" به چه معنی است؟ یعنی، او از رقبایش می خواهد که مواضع او را بپذیرند و با ترساندن آنها از دشمن، سعی به صف کردن همه ی طرفها پشت سر خود می کند. این همان گره اصلی و مشکلی است که این روزها رژیم جمهوری اسلامی با آن روبرو شده است زیرا برگزاری تظاهرات و دست رد زدن به سینه ولی فقیه وقتی که از همه می خواهد به خانه بروند و تصمیم رژیم را قبول کنند، دهن کجی کامل به اوست. همچنین شکاف در بالا و تظاهرات چند صد هزار نفری مردم علیه رژیم به معنی از دست رفتن مشروعیت آن است. برملا شدن دروغگویی او که در نماز جمعه می گوید رژیم اش هرگز دست به تقلب نمی زند، با اعلام بیش از سه میلیون رای اضافه در صندوقهای 50 شهر کشور از سوی شورای نگهبان نیز مشروعیت دینی او را با مشکل اساسی روبرو کرده که او باید آنرا نیز از دست رفته بداند.

علت فراخواندن نمایندگان مجلس و خط و نشان کشیدن برای آنها با ابزار قانون، ترس او از عدم رای اعتماد آنها به احمدی نژاد است زیرا فرمان ولی فقیه، حکم حکومتی و فصل الخطاب بودن حرفهای او خریداری ندارد و کلاه "رهبر" به کلی بی پشم است.

با این حساب، پافشاری علی خامنه ای در برابر مردمی که خواهان ابطال انتخابات هستند بیش از گذشته کارش را با کسانی که او را عمود خیمه نظام و رهبر ایدیولوژیک آن می دانند مشکل کرده است. شکاف بین فرماندهان و بدنه سپاه نیز بخشی از این بحران بالا گرفته و مشکل اوست. ریزش از درون باعث می شود که علی خامنه ای هرچه بیشتر با ابزار قانون به سوی نظامی – امنیتیها روی آورد و سرکوب گسترده را در بیرون و درون رژیم در دستور قرار دهد.
سرکوبی که هرچه او بیشتر بر آن پای فشاری کند، پروسه سرنگونی و نابودی رژیم اش را سریع تر خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر