۱۳۸۸ خرداد ۲۴, یکشنبه

به نقل از روز آن لاین

شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸
گزارش وال ستريت ژورنال به ايران آشوب زده

خدشه در انتخابات؛ التهاب در ايران

فرناز فصيحی

در بحبوحۀ سرکوب خشونت آميز اعتراض کنندگان در سراسر کشور و اتهامات وارد شده از سوی رقبای احمدی نژاد درخصوص وقوع تقلب گسترده در انتخابات، آيت الله علی خامنه ای رهبر عالی ايران، پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات جمعه را مورد تأييد قرار داد.

خشونت ها به فضای ملتهب انتخابات اضافه شده است؛ انتخاباتی که از زمان تأسيس جمهوری اسلامی در 30 سال پيش، با بيشترين منازعات و ستيزه جوئی ها همراه بود. کشمکش های متوالی و بن بست سياسی ، بر فضای پيچيدۀ موجود بر فراز کشوری که يکی از بزرگترين توليد کنندگان نفت دنيا و تحريک کننده ترين کشور برای آمريکا در پهنه خاورميانه محسوب می شود، سايه افکنده است.

به نظر می رسد ناآرامی شبانه در ايران، در حال گسترش باشد. مردمی که هنوز مشخص نيست چه کسانی هستند، به آتش زدن لاستيک ها و سطل های زباله در خيابان ها دست زده اند. اعتراض کنندگان به برچيدن پوسترهای انتخاباتی از ديوارها و به آتش کشاندن آنها مشغول اند. جمعيت شعار می دهند: «مرگ بر جمهوری اسلامی».

پس از اعلام نتايج انتخابات، پليس ضد شورش ايران در خيابان ها به سرکوب طرفداران آقای موسوی، رقيب عمدۀ مخالف، مشغول شده است. پليس ضد شورش، وزارت کشور را که محل شمارش آرای انتخاباتی در روز شنبه بود، محاصره کرده و ضمن استقرار موانعی در مقابل آن، از رفت و آمد ها جلوگيری می کند.

طرفداران آقای موسوی از صبح شنبه شروع به گردهمائی در مقابل وزارت کشور و ستاد مرکزی انتخاباتی وی در تهران کردند. افرادی با يونيفرم پليس و لباس شخصی ها، به ميان آنها شتافته و دست به تعقيب شان زده اند.

گروهی از طرفداران در نزديکی ستاد آقای موسوی، شعار «مرگ بر ديکتاتور» سردادند که از شعارهای انقلابی ايران محسوب می شود. نيروهای امنيتی نيز با وارد کردن ضربات باتوم واکنش نشان دادند.

چندين خبرنگار به شدت کتک خوردند و يک زن جوان معترض، از شدت ضربات پليس بيهوش شد. همزمان با نزاع نيروهای پليس با اعتراض کنندگان، تظاهرکنندگان و مردمی که از پنجره ها و کنار خيابان شاهد وقايع هستند، فرياد می زنند: «نيروی انتظامی، شرم بر شما».

نيروهای امنيتی عليه کارکنان داخل ستادمرکزی از اسپری فلفل و گاز اشک آور استفاده کرده و به پرتاب نارنجک های گاز دار مشغول شدند.

هزاران تظاهر کننده در اواسط روز به حرکت در خيابان وليعصر تهران مشغول شدند؛ همان خيابانی که طرفداران موسوی در هفته گذشته يک زنجير بزرگ انسانی را در تشکيل داده بودند.

دانشجويان می گويند تمامی دانشگاه های ايران را که در ميانۀ امتحان های آخر ترم در روز جمعه تعطيل شده بود، تا آخر هفته بسته اند.

مقاومت محکم و خشونت آميز علنی در برابر نتايج نهائی انتخابات بی سابقه بوده است و با انتظار به راه افتادن تظاهرات گسترده تر طرفداران موسوی، سرکوب شديد دولتی و يا هر دو همراه شده است.

ناظران سياسی هشدار می دهند هفته پرالتهابی پيش رو است. يکی از شعارهای محبوبی که از سوی طرفداران موسوی در همايش های انتخاباتی سر داده می شد از اين قرار است: «اگر تقلب شود، ايران منفجر شود.»

حمايت آقای خامنه ای از نتايج انتخابات، فردی که حرف آخر را در خصوص تمام مسائل سياسی کشور می زند، به منزله تأييد رسمی نتايج محسوب می شود.

آقای موسوی و ستاد انتخاباتی وی از اعتراض به نتايج و وقوع تقلب گسترده سخن گفته اند. با اين حال، به دنبال حمايت آقای خامنه ای از نتايج، گزينه های پيش روی موسوی محدود است.

در بيانيه ای که به آقای موسوی نسبت داده می شود، بيانيه ای که به سرعت ميان طرفداران دست به دست شد و در وب سايت وی نيز قرار داده شده، وی می گويد: «دربرابر تقلب آشکار در انتخابات می ايستد و هشدار می دهد در اين صحنه گردانی خطرناک گرفتار نخواهد شد.»

رقابت ها درانتخابات اين دوره، فقط به نامزدها محدود نمی شد، بلکه به مسير حرکت ايران مربوط بود. آقای موسوی سبب برانگيختن اميد برای تشکيل دولت ميانه روتر و مصلحت انديش تر نزد طرفداران در داخل و خارج از کشور شد. درحاليکه آقای احمدی نژاد، نمايندۀ سنتی جمهوری اسلامی در قالب ايدئولوژی افراطی بود.

بسياری از تحليلگران ايران معتقدند قدرت در تهران در دستان آيت الله علی خامنه ای است. با اين حال، پيروزی يک رهبر ميانه رو تر، نظير آقای موسوی، می توانست سبب تسهيل گفتگوها ميان تهران و واشنگتن شود.

بسياری از مقامات آشنا به مسائل ايران در اروپا و آمريکا از اين نگرانند که انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد، دورنمای تنش متوالی ميان غرب و تهران را در خلال ماه های آينده پابرجا باقی نگه دارد.

منبع: وال استريت ژورنال- 13 ژوئن

online.wsj.com/article/SB124486223846612095.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر