۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

ایران و بریتانیا : BBC

ایران و بریتانیا دیپلمات های یکدیگر را اخراج می‌کنند

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه دوم تیر (۲۳ ژوئن) گفت که این اقدام پاسخی است به اخراج دو دیپلمات بریتانیایی از ایران.

گوردون براون در سخنانش در پارلمان بریتانیا گفت: " ایران دیروز در یک اقدام غیرقابل توجیه دو دیپلمات بریتانیایی را با اتهاماتی که هیچ مبنایی نداشتند از ایران اخراج کرد".

دولت بریتانیا نیز در واکنش به این اقدام به سفارت ایران در لندن اطلاع داد که دو دیپلمات ایرانی از این کشور اخراج می کند.

آقای براون گفت که از اینکه ایران کشورش را در چنین موقعیتی قرار داده بسیار متاسف است، اما بریتانیا همچنان علاقه مند است تا رابطه خوبی با این کشور داشته باشد و همچنان از حکومت ایران می خواهد تا به حقوق بشر و آزادی های دمراتیک مردم ایران احترام بگزارد.

این در حالی است که خبرگزاری های ایران به نقل از یک نماینده مجلس این کشور خبر داده اند که سفیر ایران در بریتانیا برای مشورت به ایران فرا خوانده شده است.

محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفته است این کمیسیون بعد از جلسه ای با حضور منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران درباره واکنش کشورهای خارجی به انتخابات ایران و ناآرامی های که در پی اعلام نتایج این انتخابات رخ داد، نتیجه گرفت تا سفیر ایران در لندن برای ارائه توضیح درباره برخوردهای دولت انگلیس با سفارت ایران، به تهران فرا خوانده شود.

آقای احمدی بیغش در عین حال گفت که این کمیسیون در جلسه خود درباره پیشنهاد کاهش سطح روابط ایران با بریتانیا از حد سفیر به کاردار به نتیجه نرسید.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه، از قول منبعی در وزارت خارجه ایران که خواسته نامش فاش نشود خبر احضار سفیر ایران در بریتانیا را تکذیب کرده است.

تنش در روابط ایران و غرب

برخی از کشورهای اروپایی، از جمله بریتانیا و فرانسه، طی روزهای اخیر با احضار سفیران ایران در این کشورها نسبت به خشونت پلیس ایران در برخورد با معترضان به نتایج انتخابات اعتراض کرده اند و آن را نقض حقوق بشر خوانده اند.

این اقدام دولت های اروپایی با واکنش تند مقامات ایرانی در روزهای گذشته روبرو شد.

مقامات ایرانی دولت های غربی را به دخالت در امور ایران و دامن زدن به ناآرامی ها در این کشور متهم می کنند.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه اول تیر (۲۲ ژوئن) از برخورد کشورهای غربی با اعتراضات مربوط به نتایج انتخابات اخیر انتقاد کرد و گفت که رفتار و اظهارات این کشورها در قبال مسایل اخیر ارزیابی و رصد می شود و "اقدامات مقتضی و متناسب با واقعیات در حال بررسی است".

آقای قشقاوی گفت که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همراه با وزیر خارجه و معاونان این وزارت خانه این موضوع را در دست بررسی دارند.

حسن قشقاوی کشورهای اروپایی و آمریکا را متهم کرد که به جای دعوت از مردم ایران به سازوکارهای دموکراتیک و تاکید بر مجاری قانونی، به گفته وی "از اغتشاش گران" حمایت کرده اند، هرچند او هواداران کاندیداها را از اغتشاش گران متمایز دانست.

پیشتر آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران هم در خطبه های نماز جمعه تهران در انتقاد از دولت های خارجی که به برخورد با معترضین انتقاد کرده بودند، دولت بریتانیا را "خبیث" خواند.

برخی از تشکل های دانشجویی اعلام کرده بودند که در اعتراض به " دخالت های بریتانیا در امور داخلی ایران" در برابر سفارت بریتانیا در تهران سه شنبه تجمع می کنند، اما این تجمع به زمان دیگری موکول شده است.

وزارت کشور ایران هم با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که هیچ مجوزی برای تجمع تشکل های دانشجویی مقابل سفارت بریتانیا صادر نشده است.

با این حال واحد مرکزی از برگزاری این تجمع خبر داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر