۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

حمایت نمایشی : BBC

روسیه "حمایت نمایشی" از نتیجه انتخابات ایران را تکذیب کرد

دولت روسیه نمایشی بودن تبریک اعلام انتخاب محمود احمدی نژاد را تکذیب کرده و گفته است مسایل مربوط به این انتخابات باید براساس قوانین ایران حل شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که از اتریش دیدن می کند، در یک نشست خبری این اتهام را که دولت آن کشور در اقدامی نمایشی اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را به او تبریک گفته رد کرده و گفته "دولت روسیه هرگز به اقدامات نمایشی دست نمی زند."

پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط وزارت کشور و در حالیکه اعتراض نسبت به این نتایج بالا می گرفت، محمود احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به روسیه سفر کرد و رئیس جمهوری روسیه انتخاب مجدد او را تبریک گفت.

آقای لاوروف گفته است قوانین ایران باید در مورد شفافیت، منصفانه و دموکراتیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران داوری کند و افزود که تا آنجا که اطلاع دارد، در مورد این انتخابات "مباحثی در میان مردم و و همچنین در سطوح بالا در جریان بوده و اقدامات لازم در این زمینه در دست بررسی است."

وزیر امور خارجه روسیه با ابراز نگرانی در مورد خشونت هایی که در جریان گردهمایی های اعتراضی در تهران و سایر شهرهای ایران نسبت به نتیجه انتخابات روی داده از تمامی طرف ها خواست تا "از خود خویشتنداری نشان دهند و از قانون شکنی بپرهیزند."

سرگئی لاوروف افزود که آرامش و تبعیت از قانون به نفع ایران و توسعه جامعه ایران و به نفع ثبات است.

روسیه از جمله چند کشوری است که با اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، انتخاب محمود احمدی نژاد را به او تبریک گفتند در حالیکه سایر کشورها یا از ارسال تبریک خودداری ورزیده اند و یا خواستار رسیدگی به شکایت معترضان به نتیجه انتخابات و حمایت از آرای مردم و حق آزادی ابراز نظر آنان شده اند.

در حالیکه اعتراضات به نتیجه این انتخابات به شکل های مختلف در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران و همچنین، کشورهای مختلف ادامه داشته، دولت و مقامات ارشد جمهوری اسلامی دولت ها و رسانه های غربی را مسئول این اعتراضات دانسته اند.

انتقادهای بین المللی

روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد را که از دولت جمهوری اسلامی خواسته بود از خشونت علیه شهروندان این کشور خودداری کند مورد انتقاد قرار داد و دبیرکل را به پیروی ناآگاهانه از "برخی قدرت های سلطه گر" متهم ساخت.

نهادهای دولتی همچنین با اعمال محدودیت در زمینه خبررسانی داخلی و خارجی از جمله اخلال در شبکه ارتباطی کشور، شماری از خبرنگاران خارجی را اخراج کرده و گفته اند که رسانه های خارجی مسئول اعتراض به نتیجه انتخابات بوده اند.

این نهادها به خصوص دولت بریتانیا را مسئول برگزاری گردهمایی های اعتراضی به نتیجه انتخابات دانسته و روز گذشته، دو دیپلمات این کشور را از تهران اخراج کردند که واکنش مشابه دولت بریتانیا را در پی آورد.

پس از اعلام نتیجه انتخابات، محمود احمدی نژاد در سخنانی هشدار داد که برخورد آینده دولت او با سایر کشورها تابع نگرش آنان نسبت به این نتایج است.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی گفته اند که تعداد بی سابقه ای از رای دهندگان در انتخابات اخیر شرکت کردند و اکثریت بزرگی از آنان به محمود احمدی نژاد رای دادند و آن را نشانه حمایت گسترده مردم ایران از آقای احمدی نژاد قلمداد کرده اند.

در عین حال، منتقدان این انتخابات گفته اند که نحوه برگزاری انتخابات و چگونگی برخورد با معترضان به نتیجه آن باعث لطمه به اعتبار جمهوری اسلامی و رهبران آن در صحنه جهانی شده و می تواند هزینه جلب همکاری های بین المللی را برای ایران افزایش دهد.

کمیته صیانت از آرای میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات نیز در جدیدترین بیانیه خود خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به تقلب در انتخابات شده و گفته است که به این طریق، آرامش کشور و اعتبار مسئولان نظام جمهوری اسلامی اعاده خواهد شد.

بحران سیاسی ایران در زمانی بروز کرد که آقای احمدی نژاد به فعالیت گسترده در صحنه بین المللی روی آورده و در موارد متعدد، ضمن تاکید بر حمایت مردم از خود، داوطلب ارائه راهکارهایی برای مدیریت نظام بین المللی و حل و فصل مشکلات جهان شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر