۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

روزنامه های صبح چهارشنبه : BBC

طبیق تعرفه ها

مردم سالاری که در عنوان اصلی خود از نامه دو وزیر سابق کشور به دبیر شورای نگهبان خبر داده که در آن پیشنهاد کرده اند برای کشف رای واقعی مردم، نام رای دهندگان با اطلاعات سازمان ثبت احول تطبیق داده شود.

به نوشته مردم سالاری محتشمی پور و موسوی لاری در نامه خود به آیت الله جنتی پیشنهاد کرده اند به عنوان روشی منطقی قانونی و اقناعی، و راهگشائی برا ی برون رفت از وضعیت موجود ته برگ تعرفه های مصرف شده در شعب در اختیار کمیته ای مورد اعتماد قرار گیرد که آن را با نتایج اعلام شده تطبیق دهند.

روش علمی کشف تقلب

سینا اسماعیلی نیر در سرمقاله صدای عدالت از شورای نگهبان خواسته با استفاده از روش‌های علمی تقلب سازمان‌دهی شده در انتخابات را کشف کند که یکی از راه‌های آن توجه به نسبت میان تعداد افراد رأی‌دهنده در هر صندوق و مدت زمان انتخابات است. برای نمونه، اگر مدت زمان صرف شده برای هر نفر رأی‌دهنده در یک صندوق ۱ دقیقه و مدت زمان اخذ رأی ۱۳ ساعت در نظر گرفته شود، آن گاه تعداد آرای هر صندوق نمی‌تواند از ۷۸۰ رأی بیشتر شود (هر ساعت ۶۰ دقیقه که ضرب در ۱۳ ساعت می‌شود ۷۸۰ دقیقه). حال اگر مدت مزبور برای هر نفر رأی‌دهنده به ۳۰ ثانیه کاهش یابد تعداد آرای هر صندوق دو برابر گردیده و باز نمی‌تواند از ۱۵۶۰ رأی بیشتر گردد!

به نوشته این مقاله بررسی موردی صندوق‌های اخذ رأی در شهر ارومیه نشان می‌دهد دست‌کم ۱۳۰ صندوق از ۲۵۰ صندوق اخذ رأی در شهر مزبور (بخش مرکزی) بیش از تعداد مزبور رأی اخذ نموده است (بیشتر صندوق‌ها بالای ۲۰۰۰ رأی)! نکته جالب توجه این که در تمام ۱۳۰ صندوق مورد بررسی آرای احمدی‌نژاد یا بیشتر از موسوی یا نزدیک به آن بوده است.

در مورد کوتوله ها

آفتاب یزد در سرمقاله خود با عنوان "در مورد کوتوله‌ها" از منوچهر متکی وزیر خارجه به خاطر آن چه درباره رییس جمهور فرانسه گفت انتقاد کرده و نوشته مقامات ایرانی حق دارند در برابر مداخله‌جویی‌های مقامات غربی، از جایگاه ایران دفاع کنند اما لزومی ندارد این دفاع، در قالب حمله به مردمی بیان شود که در یک انتخابات آزاد، افرادی را - کوتوله یا غیر کوتوله - برای اداره امور کشور خویش، برگزیده‌اند.

به نوشته سردبیر این روزنامه دو سال قبل یک مسئول بلندمرتبه اجرایی در ایران، از تظاهرات مردم لبنان در مخالفت با دولت آن کشور حمایت کرد و آزادی اجرای تظاهرات را نشانه دموکراسی دانست. مقام ایرانی با سخن آن روز خود در واقع بهانه به دست دیگران داد تا امروز مسئولی از آن طرف دنیا با فراموش کردن صدها بحران، کمبود و حق کشی در کشور خود، به دخالت در امور داخلی ایران بپردازد.

در ادامه این مقاله آمده هر چه باشد رئیس جمهور فرانسه در موضوعی دخالت کرده که حتی بسیاری از اصولگرایان در داخل کشور نسبت به آن سوال دارند. به عبارت دیگر می‌توان حدس زد رئیس جمهور فرانسه و سایر هم پیمانان غربی او، به دنبال جلب اعتماد گروه‌های عمده‌ای از مردم ایـران بـوده‌انـد که به تعبیر رئیس مجلس ایران "احساس آنها نـسبت به نتیجه انتخابات، ‌با نتیجه رسمی اعلام شده،‌ متفاوت است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر