۱۳۸۸ تیر ۸, دوشنبه

روزنامه های صبح دوشنبه : BBC

نقش مراجع

رضا سماواتى در سرمقاله حیات نو با عنوان اهمیت نقش مراجع نوشته این روزها برخى خبرها حاکى از تحرک و فعالیت مراجع عظام و مدرسین عالى‌رتبه حوزه علمیه قم و رایزنى‌هاى فشرده آنها با یکدیگر و همچنین تماس و گفت‌وگوى مقامات سیاسى و نخبگان کشور با ایشان است. بدون شک حوزه‌هاى علمیه و مراجع محترم به عنوان کلان سرمایه‌هاى معنوى اجتماعى کشور از ظرفیت بالایى براى حل و فصل مسائل و مشکلات کشور برخوردارند.

به نوشته این مقاله اینکه برخى سایت‌هاى وابسته به یک جریان سیاسى بعضا فشارهایى را بر مراجع وارد کرده و خواستار صدور پیام تبریک از سوى ایشان خطاب به آقاى احمدى‌نژاد مى‌شوند حاکى از نوعى نگاه انحصارطلبانه نسبت به امور کشور است در حالی که اگر یک جناح سیاسى خود را اصولگرا و پایبند به ارزش‌هاى دینى معرفى مى‌کند باید بیش از سایرین حریم مرجعیت را پاس‌ داشته و از تلاش مسئولانه و متعهدانه ایشان براى بازگشت آرامش و تقویت اعتماد ملى استقبال کند.

هیات بی طرف

آفتاب یزد در سرمقاله خود به بررسی این موضوع پرداخته که آیا اعضای هیات منتخب شورای نگهبان برای حکمیت در مساله شمارش آرا بی طرف هستند و مثال زده که غلامعلی حداد عادل و ادعاهای او نسبت به اصلاح‌طلبان در ۵‌‌‌‌‌‌ سال اخیر، یک نمونه است اما همین نمونه می‌تواند انگیزه‌ها و پیامدهای تشکیل هیئت ویژه را با تردیدهای اساسی مواجه سازد. تازه اظهارات کاملا جهت‌دار حداد عادل به صورت تکراری توسط صدا و سیما به سمع و نظر مردم می‌رسد تا مبادا مستمعان خبر تشکیل هیئت ویژه، دچار امیدواری کاذب نسبت به دستاوردهای احتمالی از بررسی‌های این هیئت شوند.

به نوشته سردبیر این روزنامه در شرایط فعلی، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد از اصلاح‌طلبان کسی در ترکیب هیئت ویژه جای بگیرد. اما این توقع، چندان زیاده‌خواهانه نبود که اصولگرایانی موجه‌تر، پرسابقه‌تر و باتجربه‌تر برای به عهده گرفتن این مسئولیت، انتخاب شوند.

در ادامه سرمقاله آفتاب یزد آمده در ترکیب هیئت ویژه حتی یک نفر حضور ندارد که دارای تجربه انتخاباتی باشد. در حالی که اصولگرایان، شخصیت‌هایی همچون ناطق‌‌‌نوری در میان خود دارند که علاوه بر تصدی ۲۰ ساله مسئولیت بازرسی ویژه رهبری، اجرا کننده انتخابات گوناگون در کسوت وزیر کشور بوده است. جای سایر وزرای کشور اصولگرا همچون علی محمد بشارتی نیز در این هیئت خالی است. اگر قرار بود از روسای اصولگرای برخی نهادهای انقلابی یا چهره‌های برجسته اصولگرا در مجلس نیز استفاده شود افراد زیادی وجود داشتند که به موضع‌گیری صریح علیه یک طرف ماجرای اخیر- اصلاح‌طلبان- مشهور نباشند.

رسانه میلی

جعفر محمدی در مقاله ای در صدای عدالت به وضعیت صدا و سیما پرداخته و نوشته همین واژه سازی "رسانه میلی" به جای رسانه ملی که این روزها طرفداران زیادی دارد. اگر مدیران ارشد صدا و سیما ، فقط به این اندیشه کنند که چرا چنین تعبیری درباره رسانه ای که باید " ملی " باشد، شکل می گیرد و رواج می یابد ، حتماً به لزوم بازتعریف رفتار خود پی خواهند برد که فرموده اند "عاقلان را اشارتی کافی است!"‏

نویسنده مقاله صدای عدالت تاکید کرده مدیران رسانه ملی ، حق ندارند آن را از ملی بودن ساقط کنند زیرا صدا و سیما ، متعلق به بخش خصوصی نیست که صاحبانش هرگونه که اراده کردند آن را اداره کنند و به هر سمت و سویی که خواستند ببرندش و در بازی های جناحی ، حراج اش کنند.

به نوشته این مقاله این رسانه ، با روزنامه ها حزبی ، تفاوت فراوان دارد. مثلاً روزنامه های رسالت ، وطن امروز ،هفته نامه "شما" و ... به عنوان رسانه های حزبی و بخش خصوصی ، از دولت و طیف هایی از اصولگرایان حمایت می کنند و تریبون تبلیغاتی آنها هستند و هیچ نقدی هم بر این رویکرد نیست چرا که نشریه خودشان هست و طبیعتاً هر مالکی حق دارد از ملک خود هر گونه استقاده مشروعی داشته باشد ولی صدا و سیما ، متعلق به فرد خاصی مانند عزت الله ضرغامی نیست و مدیران این رسانه ، نه مالک که استخدام شده های ملت اند برای اداره "مردم محور" رسانه ملی .‏ به راستی آیا درک این نکته ساده ، کار سختی است؟!‏

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر