۱۳۸۸ تیر ۸, دوشنبه

شرايط شکننده ايران : روزآنلاین

یکشنبه ۷ تير ۱۳۸۸
مقاله گاردين درباره شرايط شکننده ايران

جنگ در دل حکومت

درحالی که خبر می رسد آيت الله هاشمی رفسنجانی برای تضعيف قدرت آيت الله علی خامنه ای رهبر عالی ايران به تلاش هائی مشغول شده، به نظر می رسد نبرد قدرت از خيابان های تهران به درون نظام کشيده شده است. اقدامات رفسنجانی عليه خامنه ای درحالی صورت می گيرد که به نظر، تنش ميان علی لاريجانی رئيس مجلس ايران و محمود احمدی نژاد رئيس جمهور، در آستانه شعله ور شدن می باشد.

اعتراضات مردمی در خيابان ها عليه نتايج انتخابات، با حضور گسترده نيروی انتظامی و شبه نظاميان بسيج سرکوب شد و از خود ده ها کشته و صدها بازداشتی از ميان طرفداران مير حسين موسوی نامزد ناراضی برجا گذاشت. با اين حال، شکاف در بدنه سياسی ايران در حال عميق تر شدن است.

لاريجانی که در گذشته تحت فشار احمدی نژاد مجبور به ترک مقام مذاکره کننده ارشد هسته ای شد، چند روز پيش، از قصد خود برای تشکيل يک کميته حقيقت ياب در مجلس برای بررسی وقايع خشونت بار پس از انتخابات «به نحو بيطرفانه» خبر داده است. طرفداران احمدی نژاد در مجلس نيز در واکنش به اين اظهارات، از احتمال برکناری لاريجانی سخن گفته اند.

بر اساس گزارشات متعدد، رفسنجانی نيز طی اقدامی که حائز اهميت سياسی قابل توجهی است، به رايزنی با اعضای قدرتمند مجلس خبرگان 86 نفره مشغول است تا خامنه ای را به عنوان رهبر عالی با گروهی از آيت الله های ارشد جايگزين کند (شورای رهبری) که خامنه ای فقط يک عضو از آن خواهد بود. اگر رفسنجانی مؤفق به انجام اين کار شود، تغييرات شگرفی در موازنه قدرت موجود در رژيم تک محور ايران پديد خواهد آمد.

يک تحليلگر سياسی در ايران که نخواست نامش فاش شود، گفت: «آيت الله هاشمی رفسنجانی ديگر سياستمدار محبوبی در ايران نيست، او تنها اميد ايرانی ها ..... برای ابطال انتخابات است. او تنها کسی است که به گمان مردم، می تواند در برابر رهبر عالی بايستد.»

عضويت در مجلس خبرگانی که قادر به انتصاب رهبر کشور است، خط حائل موجود ميان طرفداران رفسنجانی و طرفداران روحانی بانفوذ بسيار تندروی ديگری به نام محمدتقی مصباح يزدی است. وی از احمدی نژاد حمايت می کند و مرشد دينی وی محسوب می شود. اعتقاد بر اين است که مصباح يزدی در آرزوی نشستن بر صندلی خامنه ای به عنوان رهبرعالی است. او نيز مانند احمدی نژاد با فشار اصلاح طلبان برای برقراری دموکراسی بيشتر در کشور مخالفت می کند.

گمان بر اين است که مصباح يزدی صاحب دنباله روهای فراوانی در سپاه پاسداران انقلاب و شبه نظاميان بسيجی است. در ضمن، هر دو نهاد طرفدار احمدی نژاد هستند.

رفسنجانی از ديرباز طرفدار کمتر شدن قدرت رهبر عالی بوده است. گمان می رود وی در پی جايگزين شدن خامنه ای با يک شورای رهبری متشکل از روحانيون ارشد می باشد.

بروز شکاف در مجلس خبرگان، آنچه کمترين نمود خارجی را در بحران فعلی داشته، در تعيين پيامد نهائی شرايط فعلی حائز بيشترين اهميت است. گزارش می شود حتی چهره های بسيار محافظه کار نيز در برابر مصباح يزدی و جناحش، طرف رفسنجانی را گرفته اند. آنها می گويند برای قدرتی که ظرف هفته های گذشته بی مهابا به کار گرفته شده، محدوديت های عملی وجود دارد.

پيچيدگی مانورهای سياسی اخير به آن معناست که حاکمان ايران مجبور به تعيين موضع شده اند و اين در تصميم بيش از نيمی از نمايندگان مجلس در تحريم ضيافت شام احمدی نژاد به مناسبت انتخاب مجدد، بازتاب داشته است.

بسياری از اقدامات پشت صحنه درحالی صورت می گيرد که عليرغم تهديدات خامنه ای و حملات خشونت بار سپاه پاسداران و شبه نظاميان بسيجی، مردم ايران مجبور به ادامه اعتراضات خود به شکل زيرزمينی شده اند.

بسياری از مردم ايران در اقدامی که نشان از آينده اعتراضات شان دارد، لباس های سبز خود را به لباس مشکی مخصوص عزاداری برای کشته شدگان توسط نيروهای امنيتی در جريان اعتراضات تبديل کرده اند.

سهيلا دانشجوی 22 ساله می گويد: «رنگ سياه قبل از اين ماجراها، يک رنگ معمولی بود. اما حالا معنای ديگری دارد. معنی اش اين است که شما عصبانی هستيد و خواهان انتخابات مجدد هستيد.»

برخی ديگر نيز به نشانه اعتراض، چراغ های اتومبيل خود را روشن نگه می دارند. مينا خانم 45 ساله که ديروز در تهران ماشين خود را با چراغ روشن می راند، گفت: «برای من مهم نيست پليس ضد شورش ماشين ام را نابود کند، مسأله مهم، ادامه اعتراضم عليرغم سانسور شديد اينترنت، پيام کوتاه و شبکه های تلويزيونی است. اين تنها راهی است که می توانم اعتراضم را نشان دهم.»

منبع: گاردين- 28 ژوئن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر