۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

درخواست موسوی و خاتمی از قوه قضاییه : BBC

درخواست موسوی و خاتمی از رئیس قوه قضاییه در ارتباط با خشونت ها

رئیس قوه قضاییه چهره ای ملایم تلقی می شود

میرحسین موسوی و محمدی خاتمی در نامه مشترکی به رئیس قوه قضاییه خواستار آن شده اند که او به جلوگیری از خشونت ها علیه معترضان انتخابات و آزادی کسانی که در جریان حوادث پس از انتخابات دستگیر شده اند کمک کند.

آقای موسوی، نامزد اصلاح طلب انتخابات که در راس مخالفت ها با نتایج انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، و آقای خاتمی رئیس جمهور قبلی ایران در نامه ای که در سایت "قلم نیوز" منعکس شده است از آیت الله هاشمی شاهرودی خواسته اند به "قضایای نگران کننده روزهای اخیر" فورا رسیدگی کند.

بسیاری از ناظران قوه قضاییه را یک نهاد محافظه کار می دانند که به رهبر و مواضع او نزدیک است، اما آقای شاهرودی چهره ای ملایم تلقی می شود که از نطق های آتشین علیه مخالفان خودداری می کند.

در نامه موسوی و خاتمی نیز از "حسن توجه" آقای شاهرودی به حقوق شهروندی و "مواضع منصفانه" او در قبال مسائل جاری قضایی تمجید شده است.

از روز شنبه و پس از اعلام نتایج انتخابات ایران که در آن محمود احمدی نژاد برنده اعلام شد خشونت هایی مرگبار میان معترضان و نیروهای امنیتی بروز کرد و تعداد زیادی از جمله شخصیت های سیاسی وابسته به جناح اصلاح طلب دستگیر شده اند.

در نامه موسوی و خاتمی از برخورد دولت با شهروندان انتقاد شده است:

"طبق گزارش های متقن برخوردهای خشونت آمیز با اجتماعات و افراد عادی و نیز حمله به مجتمع های مسکونی و منازل مردم به جرم اینکه اعتراض خود را با ذکر مبارک الله اکبر نشان می دهند و ضرب و جرح زنان و مردان و تخریب ساختمان و ویران کردن و مسایلی صورت می گیرد که با هیچ یک از معیارهای قابل قبول جمهوری اسلامی سازگار نیست و نتیجه ای جز بدبینی جامعه به نظام نخواهد داشت."

در این نامه همچنین از "تهاجم به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویان" و ضرب و شتم آنها و "موج دستگیری ها بدون رعایت موازین قانونی" شکایت شده است.

روز چهارشنبه بازداشت محمد عطریانفر، سعید لیلاز، محمدرضا جلایی پور، محمد توسلی و ابراهیم یزدی در تهران، و منصور نبی زاده، احمد مرادی و جاوید رمضانپور در بندرعباس و روح الله شهوار در مشهد تأیید شد. این علاوه بر تعداد زیاد دیگری از شهروندان عالی و چهره هایی است که قبلا دستگیر شده بودند و برخی از آنها آزاد شده اند.

در ادامه نامه موسوی و خاتمی آمده است: "متاسفیم که اقدام های تشنج آمیز و در پی آن برخوردهای خشن ماموران احیانا به کشتار نیز منتهی شده است."

این نامه موارد ایجاد تشنج - ظاهرا حوادثی چون شکستن شیشه اتومبیل ها و آتش زدن وسایل نقلیه - را "مشکوک" می خواند و معترضان را که به گفته آن از خود رفتاری مدنی به نمایش گذاشته اند از اینگونه حرکات مبری اعلام می کند.

در نامه موسوی و خاتمی آمده است: "ما همواره مردم را به قانون و نظم و آرامش دعوت کرده ایم و در این زمینه از جنابعالی نیز استمداد می کنیم."

در پایان نامه آمده است: "از آن جناب می خواهیم که بر حکم مسئولیت شرعی و قانونی و نیز احساس مسئولیتی که در دفاع از حقوق شهروندان دارید نسبت به خاتمه دادن به وضعیت نگران کننده و تحریک آمیز کنونی و جلوگیری از برخورد خشونت آمیز با مردم و آزادی دستگیر شدگان، هرگونه اقدام و مساعدتی را که میسر است مبذول نمایید."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر