۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

ابراز همدردی دو مرجع تقلید : BBC

ابراز همدردی دو مرجع تقلید با آسیب دیدگان ناآرامی های ایران

دو مرجع تقلید خواستار رسیدگی به شکایات و جلب رضایت مردم شده اند

دو تن از مراجع تقلید شیعه با آسیب دیدگان در جریان نا آرامی های اخیر در ایران ابراز همدردی کرده اند.

روز پنجشنبه، 18 ژوئن (28 خرداد)، متن اطلاعیه آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه، در مورد تظاهرات و درگیری های اخیر در ایران انتشار یافت که در آن آمده است "ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان فجایع اخیر" نسبت به اقدامات خشونت آمیز در روزهای اخیر ابراز تاسف شده است.

در این اطلاعیه برای سلامت و بهبودی "مجروحان و به خصوص دانشجویان فرهیخته و گرانقدر دانشگاه تهران، شیراز، اصفهان و سایر شهرها" ابراز امیدواری شده است.

آیت الله صانعی اعتراضاتی را که در پی انتشار نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری روی داده، اقدام برای احقاق حق و رفع شبهه از انتخابات و آرای معترضان خوانده و چنین اقدامی را "حق آنان " توصیف کرده است.

وی در ادامه این اطلاعیه در مورد خشونت علیه تظاهرکنندگان می نویسد "تاسف و تاثر و انزجار شدید خود را از عاملین این حوادث اعلام نموده و امیدوارم اهداف و خواسته ها از طرف مسئولین نظام، که باید حافظ جان و مال و ناموس مردم باشند، به عینیت رسیده و از مرحله خواستن به ظهور و تحقق نایل آید."

آیت الله صانعی پیشتر در پاسخ نامه میر حسین موسوی، از نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، که قبل از انتشار اخبار مربوط به اقدامات خشونت آمیز در جریان اعتراضات ارسال شد،نوشت "اگر می پنداشتم که با تذکر اینجانب گره ای از مشکلات فعلی رفع می شد، حتما به چنین امر مقدس و لازمی اقدام می کردم تا شک و شبهه به وجود آمده در انتخابات و آرای مردم، مرتفع گردد."

تصاویر و گزارشهایی از خشونت ماموران علیه مردم انتشار یافته است

همچنین، آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، یکی دیگر از مراجع تقلید، در پیامی که از مکه ارسال داشته، از تمامی کسانی که نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات اعتراض دارند خواسته است تا "اعتراضات خود را با رعایت موازین شرعی ابرازنمایند و از دست زدن به آشوب و تخریب اموال عمومی احتراز کنند."

آیت الله موسوی اردبیلی در پیام خود، که از مکه ارسال شده، از نیروهای انتظامی و امنیتی خواسته است تا در برخورد با معترضان رافت و ملایمت و با حفظ حدود شرع و قانون رفتار کنند و از دست زدن به اقدامات تحریک آمیز خودداری ورزند.

وی ازنهادهای مسئول انتخابات خواسته است تا به شکایت مردم در زمینه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با دقت و سرعت و به نحوی رسیدگی کنند که موجب رضایت مردم را فراهم آورد و آنان را قانع کند.

خشونت علیه دانشجویان

اعتراضات خیابانی نسبت به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران کوتاه مدتی پس از انتشار نتایج این انتخابات آغاز شد و با برگزاری تظاهرات پراکنده و چند راهپیمایی بزرگ به خصوص در تهران ادامه داشته است.

تظاهرکنندگان، که از میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلب حمایت می کنند، دولت را به تخلف انتخاباتی متهم کرده و اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در این انتخابات را مردود دانسته و خواستار ابطال این انتخابات شده اند.

در مقابل، وزارت کشور نحوه برگزاری انتخابات را مورد تایید قرار داده و شورای نگهبان نیز وعده داده است که به شکایت هایی که در مورد تخلف آرا دریافت کند رسیدگی خواهد شد اما بروز گسترده تقلب و لزوم برگزاری مجدد انتخابات را مرود دانسته است.

دانشگاههای ایران هدف حملات افراد 'لباس شخصی' بوده است

بر اساس گزارش منابع مختلف خبری، ماموران دولتی در مواردی علیه تظاهرکنندگان به اقدامات خشونت آمیز متوسل شده اند و از جمله در جریان راهپیمایی روز دوشنبه در تهران، دست کم هفت نفر به ضرب گلوله نیروهای دولتی کشته و شماری زخمی شدند.

منابع خبری و رسانه های دولتی کسانی را که "اراذل و اوباش و آشوبگر" خوانده اند مسئول بروز خشونت و تخریب اموال معرفی کرده و کشورهای خارجی را به تحریک و حمایت از آنان متهم ساخته اند.

گزارش ها و تصاویر متعددی هم از هجوم ماموران و افراد لباس شخصی، که گفته می شود وابسته به تشکیلات دولتی هستند، به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی، ضرب و جرح دانشجویان و تخریب اموال آنان انتشار یافته و حتی اعتراض گروهی از نمایندگان مجلس را برانگیخته است.

برخی گزارش ها از کشته و زخمی شدن تعدادی دانشجو در شهرهای مختلف به دست مهاجمان حکایت دارد اما مقامات رسمی این گزارش ها را تایید نکرده اند و امکان تایید مستقل این گزارش ها وجود نداشته است.

چند دانشگاه ها و خوابگاه دانشجویی نیز بسته و امتحانات در تعدادی از دانشگاه ها لغو شده که ظاهرا منظور از آن جلوگیری از تجمع دانشجویان و برخورد گروه های مهاجم با آنان صورت گرفته است.

آیت الله یوسف صانعی در سال های بعد از انقلاب سال 1979 در مشاغلی مانند عضویت در شورای نگهبان و دادستان کل خدمت کرده و آیت الله موسوی اردبیلی هم برای چند سال سمت های دادستان کل و رئیس قوه قضائیه را برعهده داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر