۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

راهپيمايي سکوت سبز : روزآنلاین

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۸
بار دیگر انبوهی جمعیت گزارشگران را بهت زده کرد

راهپيمايي سکوت سبز تهران

مردم تهران روز چهارشنبه در پنجمين روز از اعتراضات سراسری به کودتای انتخاباتی، در ميدان هفت تير تهران تجمع کرده و به سوي ميدان وليعصر راهپيمايي کردند. این در حالی بود که همزمان، شش تن از ملي پوشان فوتبال ايران روز چهارشنبه در جريان مسابقه حساس فوتبال تيم ملي ايران با کره جنوبي و در همدلی با مردم ايران، با دست بندهاي سبز در بازي حاضر شدند.

راهپيمايي دیروز که به صورت خودجوش برگزار شد و در آن صدهاهزار تن از مردم معترض تهران حضور داشتند، از اولين ساعات عصر با تجمع مردم معترض در ميدان هفت تير تهران آغاز شد، و انبوه جمعيت كه تصاوير ميرحسين موسوي و نشان هاي سبز در دست داشتند در اين ميدان گرد هم آمدند. تا عصر چهارشنبه، ميدان هفتم تير و خيابان هاي كريمخان زند و بلوار كشاورز تا خيابان امير آباد 27 خرداد مملو از مردم معترضی شده بود که با در دست داشتن پلاکاردهايي خواستار ابطال انتخابات و مقابله با "کودتای انتخاباتی" بودند.

در این راهپیمایی، تصاويري از قربانیان شليک مستقيم بسيجيان عضو گردان های عاشورا به سوی مردم نیز - که روز دوشنبه 8 نفر از شرکت کنندگان در راهپيمايي مسالمت آميز عليه کودتای انتخاباتی را به قتل رساندند - در دست برخی حاضران دیده می شد.

مردم معترض همچنين با در دست داشتن پلاکاردهايي کشته شدن دانشجويان در حمله يگان هاي ویژه و هواداران مسلح محمود احمدی نژاد به کوی دانشگاه تهران و چند دانشگاه ديگر کشور را محکوم و به آن اعتراض کردند.

به رغم جمعيت چند صد هزار نفری حاضر در راهپيمايی اعتراض آميز روز چهارشنبه، مردم تنها در ابتدا به سر دادن شعارهايي در رد نتايج اعلام شده آرا و تاکيد بر خواست خود مبنی بر ابطال انتخابات پرداختند، و در ادامه تظاهرات از سر دادن هر گونه شعار خودداری کردند.

پلاکاردهای مردم

گروهي از مردم معترض پرده نوشته بزرگي در پيشاپيش خود داشتند که بر آن نوشته بود: "حماسه خس و خاشاک". اشاره معترضان به اظهارات توهين آميز و تحريک کننده محمود احمدي نژاد بود که چند روز پیش، در سخناني ادعا کرد که معترضان به نتايج انتخابات "خس و خاشاک هستند."

مردم معترض همچنين در اوايل شب پلاکاردهایی در دست گرفتند که در آن نوشته شده بود: "برای جلوگیری از کشتار، قبل از تاریکی متفرق شويد".

شعارهای دیگری كه بر روی كاغذها نوشته شده‌بود عبارت بودند از: "رأی من كجاست؟"، "Where is my vote?"، "خاری هستیم در چشم دیكتاتور"، "كور شود چشمی كه رأی ما را ندید"، "خاشاك خودتی نه مردم"، "سكوت سرشار از سخنان ناگفته است"، "چرا سكوت كنیم؟ چرا توقف كنیم؟ ما به جستجوی حقیقت آمده‌ایم، ما نسل سبز، جوانان ایران‌زمینیم"، "سكوتمان از رضایت نیست"، "آن‌ها خشونت را می‌خواهند و ما صلح و آرامش را؛ بیایید با سكوت سبزمان بداندیشان را ناكام بگذاریم"، "رسانه‌ی ملی! این ملت چندمیلیونی اغتشاش‌گر نیستند، دروغ چرا؟!"، "محمود به هوش باش، ما مردمیم نه اوباش"، "خس و خاشاك تویی، پست‌تر از خاك تویی، زور تویی، كور تویی، هاله‌ی بی‌نور تویی، دلیر و بی‌باك منم، مالك این خاك منم"، "مطمئن باش خدا پیشاپیش ما گام برمی‌دارد و پیكارمان را به پیروزی می‌رساند"، "چرا در قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای تقلب در آراء مردم وجود ندارد؟!"، "رأی سبز من، اسم سیاه تو نبود"، "هیچ حیوانی به حیوانی نمی‌دارد روا، آنچه این نامردمان با جان انسان می‌كنند، دست خون‌آلود را، در پیش چشم خلق پنهان می‌كنند"، "در ناامیدی بسی امید است، پایان شب سیه سپید است" و...

تعدادی از دانشجویان نیز با در دست داشتن پلاكاردهایی با تصاویر حمله به كوی دانشگاه و اسامی شهدای كوی در این راهپیمایی حضور پیدا كردند. شعارهایی كه آن‌ها در سكوت با خود حمل می‌كردند عبارت بود از: "كوی دانشگاه به خاك و خون كشیده‌شد"، "مردم! همكلاسی‌هایمان را كشتند"،‌ "اسامی كشته‌شدگان كوی دانشگاه در 25 خرداد: مبینا احترامی، كسری اشرفی، فاطمه براتی، كامبیز شعاعی، محسن ایمانی"، "برادر شهیدم، رأیتو پس می‌گیرم" و...

مأموران نیروی انتظامی كه در طول مسیر حضور داشتند برخورد خشونت‌آمیزی با مردم نداشتند و از این رو تعدادی از كسانی كه به آن‌ها می‌رسیدند با تشكر كردن، از كنارشان می‌گذشتند. این در حالی بود که خطوط تلفن موبايل در محدوده راهپيمايي اعتراض آميز مردم قطع شده بودند.

راهپيمايي هاي اعتراض آميز مردم علاوه بر تهران تهران در پنجمين روز خود به اغلب شهرهاي بزرگ ايران گسترش یافت و شهرهايي چون مشهد، تبريز، اصفهان، شيراز و ساير شهرهاي کشور نيز شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود.

همراهی ملی پوشان با اعتراضات مردم

همزمان روز چهارشنبه در بازى تيم ملى فوتبال ايران با كره جنوبى شش تن از بازيكنان سرشناس تيم ملي ايران در در اقدامي غیر منتظره براى اعلام همدلی و همراهی با مردم معترض در ايران با دستبندهای سبز که اکنون به نماد هواداران ميرحسين موسوي و مخالفت با "کودتاي انتخاباتی" تبديل شده را به دستان خود بسته بودند.

اگرچه اغلب اين بازيکنان در فاصله دو نيمه به واسطه فشارهایی که از تهران بر همراهان تيم ملی آورده شد مجبور به در آوردن دستبندهاي سبز شدند، اما در اين ميان مهدی مهدوي کيا کاپيتان تيم ملی ايران، که بازوبند کاپيتانيش را نيز به رنگ سبز برگزيده بود، به حفظ دستبند سبز خود پرداخت.

اقدام ملي پوشان ايران با استقابل گسترده مردم و جوانان در سراسر ايران مواجه شد و مردم در وبلاگ ها و شبکه های اجتماع، به طرز گسترده ای فوتبالیست ها را براي همراهي با اعتراض عمومی مورد تجليل قرار دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر