۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

گزارش شاهدان عینی : BBC

گزارش شاهدان عینی از تجمع و ناآرامی در سایر شهرها

مخالفان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دور دهم همچنان در شهرهای مختلف ایران تجمع می کنند و ناآرامی ها همچنان ادامه دارد.

به گفته برخی از مردم در شهرهای مختلف، قطع شبکه های ارتباطی سبب شده اطلاع رسانی در مورد وضعیت درگیری ها و خشونت هایی که با این معترضین می شود، انعکاس نداشته باشد.

اسماعیل یکی از معترضین به نتیجه انتخابات از ارومیه می گوید وعده های آقای موسوی در مورد بحث قومیت سبب شده بود که بسیاری از مردم ارومیه به او رای دهند، اما با اعلام آرا متعجب شدند، از همان روزهای نخست درگیری ها شروع شد.

او اضافه کرد: روز 25 خرداد همزمان با تهران می خواستند در ارومیه تجمع برگزار کنند و حدود سه هزار نفر درخیابان امام تجمع کرده بودند، ولی پلیس مانعشان شد. مردم توی پیاده روها بودند که پلیس های ضد شورش به شدت به مردم حمله کردند و در نتیجه این حملات به گفته مقامات غیر رسمی دو نفر کشته شدند، که من هنوز نتوانستم اطلاعات کافی از آنها پیدا کنم. اما عده زیادی زخمی شدند و شاهد بازداشت حدود 30 الی 40 نفرشان بودم.

در همین حال گزارش های تائید نشده ای از درگیری در شهر تبریز می رسد که امکان برقراری ارتباط به دلیل قطع شبکه مخابرات در این منطقه فراهم نشد، این اعتراضات در حالی گسترده تر می شود که آیت الله خامنه ای رهبر ایران در تازه ترین سخنرانی اش گفت با وجود آنكه مسئولان برگزاري انتخابات در دوره‌هاي متعدد گذشته از سلايق مختلف بوده‌اند، من به آنها اعتماد كرده‌ام، ولي اين اعتماد نبايد مانع از بررسي شبهه‌ها و اشكالات و روشن شدن حقايق شود.

شیراز از دیگر شهرهایی است که معترضین درخیابان ها و محیط های دانشگاهی دست به اعتراض زده و برخی از شاهدان عینی از درگیری و ضرب و شتم مردم توسط نیروهای لباس شخصی سخن می گویند.

سعید یکی از ساکنین شهر شیراز با اشاره به اینکه شاهد تخریب و آسیب اموال عمومی در روزهای گذشته بوده می گوید: توی خیابان ملاصدرا ماموران زیادی ایستاده اند، اما من اتفاق خاصی ندیدم. شب پیش مهمان در خانه یکی از دوستان بودم، اما او حالت تشنج و تهوع داشت و وقتی دلیلش را از مادرش پرسیدم گفت که گاز اشک آور سبب این حال شده است. امروز عصر هم خبر خاصی نبود. اما یک مسئله اینکه من با چشم خودم دیدم که همین بسیجیان موتورسوار، با موتور شیشه ها را می شکستند.

یکی از معترضین به نتیجه انتخابات در مشهد که خواست نامش فاش نشود، می گوید همچنان اعتراض ها در مشهد ادامه دارد و نیروهای امنیتی در بخش های مختلف شهر حضور دارند.

او می گوید: دیروز دانشگاه ها تعطیل بود همه جا را بسته بودند درگیری ها از ساعت چهار و پنج بعداز ظهر زیاد می شود و منجر به بسته شدن خیابان ها می شود. من به چشم ندیده ام اما چند نفر بودند که می گفتند خیلی ناجور می زدند.

در برخی از شهرها مانند اصفهان نیز به گفته یکی از افرادی که نخواست نامش فاش شود، فضا به شدت امنیتی است و در مناطق مختلف نیروهای لباس شخصی و بسیجیان در تلاش برای کنترل شهر هستند و با موتور در مناطق مختلف مانور می دهند و خیابان هایی که روزهای گذشته محل تجمع معترضین بوده به شدت تحت کنترل است.

ناآرامی ها در شهرهای مختلف ادامه دارد، اما رسانه های دولتی این موضوع را پوشش نمی دهند و مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز همچنان تاکید دارند که انتخابات در سلامت کامل برگزار شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر