۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

مچ بندهای سبز در زمین چمن : BBC

مچ بندهای سبز در زمین چمن

شش بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در مسابقه با کره جنوبی با مچ بندهای سبز وارد زمین چمن شدند. اگرچه نتیجه مساوی این بازی، ایران را از صعود به جام جهانی بازداشت اما آنچه توجه بسیاری از تماشاچیان را به خود جلب کرد ماجرای مچ بندهای سبز بود.

بسیاری از ایرانی ها این مچ بندها را نشانه حمایت بعضی از بازیکنان فوتبال از میرحسین موسوی دانسته اند. مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران اما در پاسخ گفته این دستبندها نشان ارادت بازیكنان تیم ملی به حضرت ابوالفضل بوده است.

مهدی مهدوی كیا،‌ حسین كعبی، علی كریمی، مسعود شجاعی، جواد نكونام و محمد نصرتی شش بازیکنی بودند که در ابتدای مسابقه با دستبند سبز وارد میدان شدند، اما در نیمه دوم این دستبند تنها بر مچ مهدی مهدوی کیا دیده می شد.

حذف مچ بندها در نگاه بسیاری از ایرانیان نشانه فشار مسوولان بر بازیکنان بوده است. اما منصور پورحیدری، نائب رئیس فدراسیون فوتبال گفته در بین دو نیمه با تشخیص اینکه ممکن است این دستبندهای سبزها برخی شائبه ها را به وجود آورد، سرپرست تیم ملی به بازیكنان تذكر داد و همه این دستبند‌ها را از دست خود باز كردند تا برخی از آن سوء استفاده سیاسی نكنند. او گفت "بنده خودم 20 سال است سبز نذری حضرت ابوالفضل را چه در دروانی که فوتبال بازی می کردم و چه در دوران مربیگری بر دست می بندم."

سبز تویی یا سبز می خواهمت؟

رنگ سبز که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران نشانه ای از شعار تبلیغاتی میرحسین موسوی به حساب می آمد، حالا تبدیل به نماد اعتراض به نتایج انتخابات بدل شده است.

دولت محمود احمدی نژاد در برابر رنگ سبز و دیگر نشانه های اعتراض دو رویکرد در پیش گرفته است. اول رویکرد انکاری و دوم رویکردی مصادره ای.

انکار آنجا که از بازیکنان فوتبال می خواهد مچ بندهای سبز را از دست باز کنند و مصادره آنجا که این مچ بندها را نشانه مرسوم توسل به حضرت ابوالفضل می داند. انکار آنجا که رنگ سبز معترضان به انتخابات را با رنگ های انقلاب های مخملی مقایسه می کند و مصادره آنجا که محمود احمدی نژاد در جشن پیروزی خود در میدان ولیعصر شال سبز بر دوش می اندازد و خود را سید معرفی می کند.

تظاهرات میدان ولیعصر در روز سه شنبه نمونه دیگری از این رویکرد مصادره ای - انکاری بود. در حالیکه رسانه های دولتی ایران روز دوشنبه توجه چندانی به همایش میلیونی حامیان میر حسین موسوی و مهدی کروبی در میدان آزادی نشان نداده بودند، روز سه شنبه شبکه تلویزیونی ایران به نقل از میرحسین موسوی از مردم خواست به گردهمایی میدان ولیعصر بپیوندند.

این در حالی بود که میرحسین موسوی چند ساعت پیشتر هنگامی که از حضور حامیان احمدی نژاد در این میدان با خبر شده بود در بیانیه ای در سایت قلم اعلام کرد در این تظاهرات شرکت نخواهد کرد و از هوادارانش خواست در دام آشوب های خیابانی نیفتند.

این رویکرد دوگانه در نوع برخورد حامیان احمدی نژاد با شعار الله اکبر حامیان موسوی نیز دیده شد. هنگامیکه سایت میرحسین موسوی از مردم خواست در اعتراض به روند اجرای انتخابات هر شب ساعت 22 بر پشت بام ها بروند و الله اکبر بگویند، خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت ایران نوشت مردم تهران که در میدان ولیعصر گرد هم آمده بودند همزمان با سایر استان ها به پشت بام ها می روند و "الله اکبر ، خامنه ای رهبر" سر می دهند.

نشانه های انقلابی در تصرف دو جناح مقابل

مبارزه جناح های رقیب در انتخابات ریاست جمهوری از مناظره ها و صندوق های رای فراتر رفته و به خیابان ها کشیده است. حال برنده میدان کسی خواهد بود که بتواند هواداران خود را مدیریت کند و با نشانه شناسی و تفسیر فریاد اعتراض آنها، فضای موجود در جامعه و رسانه ها را در خدمت خود بگیرد.

حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی اگر چه با ارجاع به نشانه های اسلامی و انقلابی توانسته اند موج اعتراض هواداران خود را به قلمرویی امن هدایت کنند اما با این کار تمایز خود را با جناح مقابل (که می توان آنها را به اغماض حامیان دولت آقای احمدی نژاد نامید) کمرنگ کرده اند. حامیان آقای احمدی نژاد نیز همه سعی خود را می کنند تا با رویکرد انکاری - مصادره ای، این فضا را حداقل در رسانه های دولتی موید گفتمان خود معرفی کنند.

اما نزدیک ترین صف آرایی حامیان وضع موجود و مخالفان آن در نماز جمعه این هفته شکل خواهد گرفت.

عطالله مهاجرانی در مطلبی که در وبسایتش "مکتوب" منتشر کرد پیشنهاد داد معترضان به نتیجه انتخابات در نماز جمعه این هفته که به امامت آیت الله خامنه ای برگزار می شود شرکت کنند تا "رهبری نظام صدای مردم را مستقیما بشنود."

این طرح که در بیانیه سوم مهدی کروبی هم ذکر شده ظاهرا مورد توافق گروه های اصلاح طلب قرار گرفته. این حضور اگر اتفاق بیفتد قدرت نمایی اصلاح طلبان در نزدیکترین پایگاه متعلق به حاکمیت است.

این حضور شاید طبق بیانیه آقای کروبی "باطل کننده القائات افرادی باشد که معتقدند اصلاح طلبان خواهان آشوب و حرکت در ورای چارچوب قانون هستند."

اما همچنین ممکن است به سادگی در رسانه های حامی دولت مصادره شود و به عنوان حمایت میلیونی از صحبت هایی که از پشت تریبون گفته می شود معرفی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر