۱۳۸۸ خرداد ۲۸, پنجشنبه

موج بازداشتها در سراسر ایران : iranpressnews.com

بازداشت اساتید دانشگاه و بی خبری از چند دانشجو

فعالان حقوق بشر در ایران

خبرگزاری هرانا: در پی حوادث اخیر در دانشگاههای ایران، از وضعیت بسیاری از دانشجویان دانشگاه بهشتی اطلاعی در دست نیست. بر اساس اخبار در یافتی از دانشگاه بهشتی، شب گذشته لباس شخصیها، خوابگاههای دانشگاه بهشتی واقع در ولنجک را محاصره کرده بودند که با مداخله حراست این دانشگاه، بعد از ساعتها درگیری، به محاصره خود پایان دادند. پیش از این نیز، مسئولین خوابگاههای دانشگاه بهشتی از دانشجویان خواسته بودند، هر چه سریعتر خوابگاه های خود را ترک کنند که متاسفانه به دلیل فصل امتحانات، بسیاری از دانشجویان مجبور شدند همچنان در خوابگاه بمانند.

با این حال، از وضعیت بسیاری از دانشجویان این دانشگاه اطلاعی در دست نیست. چند تن از دانشجویان فعال این دانشگاه را پس از حضور در جلسه امتحان، مامورین ناشناس به نقاط نا معلومی انتقال دادهاند و تا کنون نیز، هیچ خبری از بازگشت مجدد آنها به دانشگاه و یا خوابگاه به دست نیامده است.

روز چهارشنبه همچنین دو نفر از اساتید گروه اقتصاد دانشگاه بهشتی بازداشت شدند. متاسفانه به دلیل محدود کردن ارتباطات و عدم دسترسی مستقیم به بسیاری از دانشجویان دانشگاه، نام هیچ یک از آن ها هنوز مشخص نشده است.

بازداشت صدها نفر در اصفهان

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از بند الف –ط زندان اصفهان ، در حدود 300 نفر از دستگیر شدگان اعتراضات اخیر مردم اصفهان به سلولهای انفرادی این بند منتقل شده اند.
اعتراضات گسترده روزهای اخیر که تا به حال منجر به جان باختن تعدادی از جوانان و مردم شهر اصفهان شده است و همچنین باعث مجروح شدند تعداد زیادی از جوانان معترض شده است.اکثر زخمی شدگان علیرغم داشتن زخمی های شدید از مراجعه به بیمارستانها بخاطر ترس از دستگیری خوداری می کنند و کسانی که در وضعیت وخیم هستند و به بیمارستان منتقل می شوند هویت آنها توسط مامورین وزارت اطلاعات و حراست بیمارستانها ثبت می شود و تحت مراقبتهای شددید مامورین وزارت اطلاعات قرار می گیرند مامورین وزارت اطلاعات در اکثر موارد در امور درمانی پرسنل بیمارستان دخالت می کنند و در مواردی مانع انجام کار آنها می شوند.
دستگیر شدگان اعتراضات اخیر به بازداشتگاههای آگاهی اصفهان، کلانتریها ،خانه های امن وزارت اطلاعات و سلولهای انفرادی بند الف-ط که در دست بازجویان وزارت اطلاعات اصفهان می باشد منتقل شده اند. دستگیر شدگان تحت شکنجه های شدید جسمی قرار دارند. در حال حاضر در بند الف- ط در حدود 300 نفر از دستگیر شدگان زندانی هستند.

28 خرداد 1388 برابر با 18 ژون 2009

بازداشت صدها تن از شهروندان معترض در مشهد

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

خبرگزاری هرانا: طی نا آرامیهای چند روزه اخیر در شهر مشهد که اکثرا در غرب این شهر رخ داد گروه های دولتی از قبیل پاسداران نیروی انتظامی، نیروهای انتظامی،یگان ویژه،نوپو،نیروهای امنیتی وشبه نظامی با استفاده از باطوم، گازهای اشک آور، شوکرو .... به مقابله با شهروندان معترض پرداختند.

نیروهای مذکور در برخوردهای فیزیکی خود هیچگونه ملاحضه ای حتی در قبال کودکان و زنان نداشته اند.این درگیریها خسارات و بازداشتهای زیادی را در پی داشت بطوریکه از وضعیت بسیاری از شهروندان و زخمی های حاصل خشونت نیروهای نظامی هیچ خبری در دست نیست ، برآوردها حاکی از آن است تنها در یکی از شبها در هفته جاری حدود 300 شهروند معترض در این شهر بازداشت شده اند.

بسیاری از شهروندان درطی شبهای گذشته بدون حتی کوچکترین فعالیتی تنها به دلیل داشتن لباس مشکی یا سبز بازداشت شده اند. بازداشتها به حدی بدون قید وشرط صورت میگیرد که گاه عابران رهگذر نیز از این اتفاقات مصون نیستند.

بسیاری از بازداشتیهای مورد اشاره به شرق مشهد فرستاده میشوند تا در مکانی به نام دایره مبارزه با مفاسد اجتماعی بازجویی شوند،بسیاری از این شهروندان پس از بازجویی و تشکیل اجمالی پرونده پس از چند ساعت بازداشت آزاد میشوند وتعدادی که از اسامی آنها اطلاعی در دست نیست همچنان در آن مکان نگه داری میشوند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر